Heel herkenbaar dit. Mijn moeder is erg handig met pc's. Ze is een Excel goeroe, heeft zelf op de helpdesk gewerkt en heeft zelfs certificaten in Novell. Ze is er al lang uit de IT, maar recentelijk ging ik haar uitleggen wat ITIL precies inhoudt en wat je ermee kan en wat vooral niet.
Mijn vader daarentegen.... Vorig jaar heb ik een nieuwe pc voor hem samengesteld, gebouwd en uiteraard geïnstalleerd. Win XP, FF, Office 2007, Skype..wat hij maar wilde, helemaal compleet. Hij blij. Krijg ik paar dagen later een belletje dat er "geen Windows" op zijn pc staat. Dus ik zeg van wel. Hij zegt van niet. Dus ik vraag, misschien vrezend dat zijn MBR kapot is of weet ik het, wat hij dan ziet "ja het Kralingse Bos". Ik snapte er geen moooeeeeer van.
Wat bleek: hij had het voor elkaar gekregen om een foto van het Kralingse Bos als bureaublad in te stellen, maar wat 'het bureaublad' precies is, heb ik hem nooit uit kunnen leggen.
Dus ik uitleggen dat hij Windows heeft en vraag hem wat hij nu precies mist "ja ik kan niks tikken". "Wat dan niet?" "Een brief". Nou ja, dat ging zo ff door. Wat hij nodig had was gewoon Word. "Ja op die blauwe W dubbelklikken op je bureablad".
En idd, lokale helpdesk, maar wel met meldingen als "hij doet het niet goed meer" "op welke manier niet? wat doet hij niet?" "weet ik niet, gewoon anders" "anders dan wat? WAT is er anders?" "tja, geen idee. Kom je kijken?" "nou, vooruit dan maar" "kom je morgen?" "nee, ik moet de rest van de week werken" "'s avonds?" "ik denk eigenlijk nu al dat ik er sowieso een halve dag mee bezig zal zijn

".
Echt... Salliant detail nog: ik werk zelf voor een ICT-dienstverlener. Ik geef Windows/Office 2003/2007 cursussen en ik word geregeld gedetacheerd als helpdesk coördinator, dus ik zou wat gewend moeten zijn, maar met mijn vader....oh man

.
Mijn band:
Conorach ||
MySpace ||
Twitter ||
Lastfm"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.