Trouwfoto's in Zuid-KoreaVoordat ik met mijn Zuid-Koreaanse echtgenote trouwde, begin dit jaar, zijn we naar een fotograaf in Zuid-Korea geweest om daar foto's te laten maken in verschillende kostuums. Ik heb drie verschillende pakken aangehad, en mijn echtgenote heeft geposeerd in vier verschillende bruidsjurken.

We hadden toen besloten om maar geen foto's in traditionele Koreaanse kleding te maken, wat eigenlijk wel traditie is binnen veel families, maar daarover waren de meningen in de Koreaanse schoonfamilie toch wat verdeeld. Afgelopen week tijdens onze vakantie in Zuid-Korea alsnog besloten om foto's in tradionionele kleding te laten maken, samen met mijn schoonouders.
Eerst dus naar zo'n verhuurwinkel, waar ze van die traditionele kleding verhuren. Heel veel roze, geel en paars, waardoor je je net een paasei voelt. Mijn schoonvader had eenzelfde soort outfit, en dat zag er eigenlijk best goed uit, maar hij is dan ook Koreaans. Met mijn ietswat rood verbrande hoofd (wat een beetje vloekte bij het roze in het kostuum) zag het er allemaal wat minder uit. Mijn echtgenote had een smaakvolle jurk aan, paars met wit, en mijn schoonmoeder had een iets minder mooie jurk. Al met al za het er toch best aardig uit.
Op naar de fotograaf, die om onduidelijke redenen (te duur?) niet dezelfde fotograaf was als waar we voorheen onze foto's hadden laten maken. Deze zat ook nog eens in een supermarkt, waardoor er totaal geen privacy was. Eigenlijk was het wel erg grappig, want Koreanen zijn allemaal razend nieuwsgierig, en doen daar ook wat minder moeilijk over dan Japanners (ik woon in Japan). Dus al die Koreanen die net bij de kassa van de supermarkt hadden afgerekend, die kwamen even kijken. Wat ik dan weer wel erg schattig vind, is dat kinderen me eerst aanstaren en als ik dan niet wegkijk hallo in het Koreaans stamelen (het klinkt als anjahaseo). Netjes terug ge-anjahaseood. De foto's waren zo gepiept, waarna mijn schoonmoeder bijna flauwviel van de hitte. Het was behoorlijk warm die dag, en die traditionele kleding is heel conservatief dus alles heel bedekt en afgesloten. Dan krijg je het snel erg warm. Ik heb de foto's wel bij de fotograaf gezien - ze zagen er goed uit - maar nog geen digitale kopie. Om je toch een idee te geven, hier een
link van een voorbeeld.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson