Purmerendquote:
Purmerend is ontstaan naast en uit het vissersdorpje Purmer, dat gelegen is op het land tussen het Purmermeer, het Beemstermeer en het Wormermeer. Nadat een stormvloed de bewoners had verjaagd, werd Purmerend gesticht door Willem Eggert. Hij mocht in 1410 van graaf Willem de Zesde een eigen kasteel bouwen; slot Purmersteijn. Het kasteel bleef staan tot omstreeks 1741; het werd afgebroken omdat het teveel in verval was geraakt. De plaats Purmer bestaat ook nog steeds en ligt tegen de de stad aan tussen de gemeente Purmerend, Waterland en Edam-Volendam.
[
afbeelding ]
De Purmerendse vlag!quote:
De stad is omgeven door polders, zoals de Purmer, Beemster en Wormer. De stad werd het marktcentrum van de omgeving, maar het bevolkingsaantal groeide langzaam. Pas na 1960 is de bevolking gegroeid van ongeveer 10.000 naar ongeveer 75.000 inwoners. De stad ligt gunstig ten opzichte van Amsterdam waar veel inwoners, vaak voormalig inwoners van de hoofdstad, werken en recreëren.
Ik ben geboren en getogen in Purmerend, iets om natuurlijk trots op te zijn. Andere personen hebben een grotere naam ontwikkeld, terwijl zij toch ook in Purmerend geboren zijn. Ik noem:
Hans Klok (22 februari 1969), Nederlands illusionist
August Kop (5 mei 1904), Nederlands hockeyer († 1945)
Olaf Lindenbergh (6 februari 1974), Nederlands voetballer
Jacobus Johannes Pieter Oud (9 februari 1890), Nederlands architect († 1963)
mr. P. J Oud (5 december 1886), Nederlands politicus en geschiedschrijver
Ellen Pieters (29 februari 1964), Nederlands actrice en zangeres
Yuri Rose (8 mei 1979), Nederlands voetballer
Mart Stam (5 augustus 1899), Nederlands meubelontwerper en architect († 1986)
Jan Stuyt (21 maart 1868), Nederlands architect
Vincent van der Voort (18 december 1975), Nederlands darter
Edwin Zoetebier (7 mei 1970), Nederlands voetbalkeepeer
Doordat een groot deel van de inwoners de roots in Amsterdam heeft liggen, is Purmerend qua openbaar vervoer sterk op de hoofdstad gericht. Er gaan bijvoorbeeld wel acht buslijnen in die richting: de lijnen 100, 104, 105, 106, 107, 108. Ook is Purmerend sinds 1884 aangesloten op het landelijke spoorwegnet. De wijk Overwhere (op z'n Nederlands uit te spreken, dus niet Overwèr) heeft een eigen station:
[ afbeelding ]
Ook is er natuurlijk een Purmerend "Centraal":
![]()
Dit station is in 1957 geopend en verving het oorspronkelijke gebouw uit 1884.
De nieuwbouwwijk Weidevenne krijgt binnen afzienbare tijd ook een eigen station, de bouw is reeds gestart. Hier zullen de treinen van en naar Amsterdam stoppen, waarmee de reistijd naar Amsterdam met ongeveer drie minuten verlengd wordt, en er dus weer een reden bij is om de bus te nemen.
Wie komt er nog meer uit deze bruisende stad?
De OP heb ik schaamteloos overgenomen van Duvel quote:
Op donderdag 11 maart 2010 23:42 schreef Chaos-Zero het volgende:Ja die OP mag je wel eens aanpassen. Weidevenne heeft al ruim een jaar een station. Ik woon al heel m'n leven in Purmerend trouwens. Nu woon ik in Zuid.
Deel 1: Purmerend: parel van Waterland!
[ Bericht 1% gewijzigd door Misstique op 21-04-2010 21:54:48 ]
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]
AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.