Hangt er van af : hoe het gesteld is in je relatie, en hoe het gebeurt, en hoe de ander dat opvat
Wat een gekakel vreemd gaan kan opleveren, en wat een gehannes, en emotionele wirwar, jaloezie, hypocrisie. Is dat ergens voor nodig? Neeh.
Vraag : kan je jaloezie beperken en er mee leren leven ? Anders vreet het aan je.
Mijn vriend en ik kennen elkaar nu meer dan een jaar, een weekend relatie vanwege de afstand. Het gebeurt wel dat we een weekend missen, dan gaat elk zijn weegs. Alos hij dan ergens uithangt (film, disco, stappen, kroeg) of als ie iemand in de ogen kijkt, dan hoor ik het wel - of ook niet, of later. Wat mijzelf betreft - net zo.
Basis = vertrouwen. We zijn allebei wel zo dat we op onze eigen poten staan, vrijgevochten, dat helpt. Eigen mening, die (dat is het leuke) we aan elkaar toetsen, en dat gebeurt heel vaak, oneens ook, best ook wel vaak. We zijn het wel op hoofdpunten gloeiend eens, rationeel zowel als emotioneel.
We slapen met elkaar, hebben een fijne, intense sexuele verhouding. Dat bleef net zo, nadat hij een keer zei dat ie met een meisje had geslapen (paar keer zelfs) die hij nog van school, vroeger, kende, hij wilde graag en zij ook. Ik hevig jaloers ; tot ik begreep hoe jalouzie aan iemand kan vreten, en aan de relatie ; die is er uiteindelijk beter door geworden. Maar zou dat zo blijven ?
Op t moment zijn we zover dat we allebei accepteren als de ander es vreemd zou gaan. Is mij 1 keer overkomen, geen alcohol, weloverwogen, geen spijt, wel verteld ; ik had dezelfde reden als hij (wilde graag), en geen angst om het hem te zeggen. Het heeft geen blijvende deuk in de relatie opgeleverd (tot nu toe dan). Het gaat ons om openheid en vertrouwen ; jalouzie opzij zetten, die vreet de relatie aan.
We weten allebei niet of de relatie een leven lang blijft. Dat wordt wel wat anders als er kindertjes van komen, maar zelfs dan vind ik dat elkaars vrijheid moet blijven - net als elkaars verantwoordelijkheid voor de kindertjes en voor elkaar.
We hadden allebei geen en bijna geen sexuele ervaring, wat meer zou ons allebei goed doen. We kijken wel goed uit, geen soa's, geen labiele contacten of emotionele verwarring aanhalen, kop erbij houden. Liefde en sexuele drang uit elkaar proberen te houden ; dat zou moet kunnen.