Hallo,
Ik weet dat dit topic al lang geleden is geplaatst, maar als je zoekt op Google Apps ervaringen met Google wordt de link naar dit artikel toch nog steeds op de eerste pagina getoond. Daarom vind ik het nog zeker de moeite waard om op deze vraag te reageren, al was het alleen maar voor anderen die op zoek zijn naar antwoorden.
Ik maak zelf al jaren gebruik van Google Apps en dat naar volle tevredenheid. In de loop van de tijd is er al veel veranderd, maar gelukkig wordt het alleen maar steeds beter.
Google Apps opzetten is niet heel erg moeilijk als je een beetje verstand hebt van de DNS. De DNS is een soort telefoonboek met domeinnamen en bevat verwijzingen naar servers en system. Om Google Apps te gebruiken moet je allereerst natuurlijk een Google Apps account aanmaken en als je dat hebt gedaan ben je als eerste gebruiker ook automatisch de beheerder van deze Google Apps installatie. Daarna moet je instellingen aanpassen op de DNS. Dat doe je dus niet in Google Apps maar bij de organisatie waar je je domeinnaam hebt geregistreerd. Meestal kun je wel ergens inloggen op de site van je domein registeerder en dan moet je zoeken naar een knop of een link waar zoiets staat als "DNS beheren" Als je dat hebt gedaan kun je zgn. MX records invullen met
deze gegevens . Als je dat succesvol heb gedaan dan wordt vanaf dat moment alle e-mail bezorg bij Google en dus op je Google Apps account.
Wat betreft de catch all, dat kan de beheerder in het controle paneel van Google Apps instellen. Alle mail wordt dan opgevangen en is zichtbaar in het account van de beheerder.
Tot slot nog een antwoord op je vraag of je helemaal vast zit aan Google. Antwoord is nee, je kunt in de DNS instellen wat je maar wilt. Als je een website wil hosten op een server dan vul je dat in op de DNS server. Stel dat je wil dat een beperkt aantal mensen Google Apps mogen gebruiken en de rest maakt gebruik van de oude mail server dan is dat zelfs mogelijk. Kortom je bent vrij om te doen wat je goed dunkt.
Als er vragen zijn over Google Apps dan hoor ik die graag. Als je Apps wilt gaan gebruiken stuur me dan een bericht of Google even op Etine en Google Apps.
Succes met de Apps!