FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Telefoon retourneren naar BOL.com
E.S.T.woensdag 10 maart 2010 @ 12:15
Afgelopen maandag heb ik een telefoon bij BOL.com gekocht. Nu ben ik er niet blij mee.. en ik wil hem terug sturen. Maar ik de mail die ik kreeg staat:

Als u het artikel om welke reden dan ook niet wilt afnemen, heeft u het recht het binnen veertien (14) dagen na aflevering te retourneren en de overeenkomst te ontbinden. Retourzendingen worden geaccepteerd als het artikel onbeschadigd en ongebruikt is en de oorspronkelijke verpakking en de eventuele plastic verzegeling eveneens onbeschadigd zijn.

Ik heb de telefoon uit de verpakking gehaald en een verzegeling op het doosje open gemaakt. Kan ik hem nu helemaal niet meer ruilen?? Wat zijn mijn rechten.. het liefst heb ik een andere.
SvenMwoensdag 10 maart 2010 @ 12:17
Wet koop op afstand.
karr-1woensdag 10 maart 2010 @ 12:18
De verpakking openen mag volgens mij altijd, anders kun je het ding ook niet testen natuurlijk. Als de verpakking verder niet beschadigd is dan zou ik hem gewoon terugsturen en je geld terug krijgen.
karr-1woensdag 10 maart 2010 @ 12:18
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:17 schreef SvenM het volgende:
Wet koop op afstand.
Wat heeft dat er mee te maken?
bug_me_not2woensdag 10 maart 2010 @ 12:22
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:18 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Wat heeft dat er mee te maken?
De wet koop op afstand zegt dat je het recht hebt om als consument een goed uit te proberen, en indien je niet tevreden bent de koop ongedaan te maken. Echter, de termijn hiervoor is 7 (8?) werkdagen. Bol biedt zelf een termijn aan van 14 dagen, wat betekent dat ze voor de eerste 7 (8?) dagen aan de wet gebonden zijn, maar voor de andere dagen (7/8 - 14) mogen ze natuurlijk wel hun eigen voorwaarden stellen.

Dus TS, snel actie ondernemen...
Solomonwoensdag 10 maart 2010 @ 12:25
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:22 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

De wet koop op afstand zegt dat je het recht hebt om als consument een goed uit te proberen, en indien je niet tevreden bent de koop ongedaan te maken. Echter, de termijn hiervoor is 7 (8?) werkdagen. Bol biedt zelf een termijn aan van 14 dagen, wat betekent dat ze voor de eerste 7 (8?) dagen aan de wet gebonden zijn, maar voor de andere dagen (7/8 - 14) mogen ze natuurlijk wel hun eigen voorwaarden stellen.

Dus TS, snel actie ondernemen...
Dat is er dus voor als je 'spijt' hebt van een impulsaankoop. Als je de verpakking hebt opengemaakt kan dat natuurlijk niet meer. Zou natuurlijk ook helemaal niet eerlijk zijn voor de verkoper, aangezien deze hem niet meer kan verkopen met een geopende verpakking.

Natuurlijk kun je het product ruilen als er werkelijk iets mis mee is, maar als je ontevreden bent over je aankoop had je beter niet via een internetwinkel een onbekend toestel kunnen kopen.
Five_Horizonswoensdag 10 maart 2010 @ 12:26
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:25 schreef Solomon het volgende:

[..]

Dat is er dus voor als je 'spijt' hebt van een impulsaankoop. Als je de verpakking hebt opengemaakt kan dat natuurlijk niet meer. Zou natuurlijk ook helemaal niet eerlijk zijn voor de verkoper, aangezien deze hem niet meer kan verkopen met een geopende verpakking.

Natuurlijk kun je het product ruilen als er werkelijk iets mis mee is, maar als je ontevreden bent over je aankoop had je beter niet via een internetwinkel een onbekend toestel kunnen kopen.
Met het koop op afstand-verhaal mag je wel degelijk spullen uit de verpakking halen.
E.S.T.woensdag 10 maart 2010 @ 12:28
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Met het koop op afstand-verhaal mag je wel degelijk spullen uit de verpakking halen.
Weet je dat zeker?
Als ik kijk op ConsuwWjzer zie ik dat niet heel duidelijk staan.
Yannick567woensdag 10 maart 2010 @ 12:31
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:28 schreef E.S.T. het volgende:

[..]

Weet je dat zeker?
Als ik kijk op ConsuwWjzer zie ik dat niet heel duidelijk staan.
Als je het echt zeker wil weten bel je toch even naar BOL zelf?
E.S.T.woensdag 10 maart 2010 @ 12:33
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:31 schreef Yannick567 het volgende:

[..]

Als je het echt zeker wil weten bel je toch even naar BOL zelf?
Dat ga ik ook doen, maar dan wil ik eerst mijn rechten weten... anders weet ik het wel weer!
_Flash_woensdag 10 maart 2010 @ 12:35
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:25 schreef Solomon het volgende:

[..]

Dat is er dus voor als je 'spijt' hebt van een impulsaankoop. Als je de verpakking hebt opengemaakt kan dat natuurlijk niet meer. Zou natuurlijk ook helemaal niet eerlijk zijn voor de verkoper, aangezien deze hem niet meer kan verkopen met een geopende verpakking.

Natuurlijk kun je het product ruilen als er werkelijk iets mis mee is, maar als je ontevreden bent over je aankoop had je beter niet via een internetwinkel een onbekend toestel kunnen kopen.
Waarom zou je het "natuurlijk niet" kunnen retourneren?
Dit is het risico van ondernemerschap heh. Dan moet je geen producten via een webshop verkopen.
E.S.T.woensdag 10 maart 2010 @ 12:47
Ik heb ConsuWijzer gebeld:
BOL mag niet eens in de mail zetten dat ik de verpakking niet mag open maken. Dat mag ik wel, want de bedenktijd is er speciaal om dat gene te kunnen doen wat je normaal in de winkel doet (even testen enzo). En daarvoor moest ik de verzegeling wel verbreken. Ga zo BOL even bellen en zeggen dat ik niet betaal en dat ze hem voor het weekend terug hebben!

Bedankt allemaal!
Conflictwoensdag 10 maart 2010 @ 12:52
Ik zou dat telefoontje achterwege laten. Je doet net of ze een fout hebben gemaakt of zo met zo'n houding.

Gewoon retourneren met een net briefje erbij volstaat.

Ze gaan na jouw telefoontje ook echt niet bij de voordeur zitten wachten tot ze jouw pakketje ontvangen hebben hoor.
E.S.T.woensdag 10 maart 2010 @ 12:57
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:52 schreef Conflict het volgende:
Ik zou dat telefoontje achterwege laten. Je doet net of ze een fout hebben gemaakt of zo met zo'n houding.

Gewoon retourneren met een net briefje erbij volstaat.

Ze gaan na jouw telefoontje ook echt niet bij de voordeur zitten wachten tot ze jouw pakketje ontvangen hebben hoor.
Ja, je hebt gelijk!
En wat er in het mailtje staat staat ook niet op hun website.
Ik doe deze brief erbij!
Conflictwoensdag 10 maart 2010 @ 13:01
Die brief zou ik ook achterwege laten

Er zit toch zo'n dingetje van BOL bij je bestelling dat je in kan vullen en meesturen? Da's genoeg

BOL is niet moeilijk, ik bestel heel veel daar en bezorg ook hun pakketten voor de mensen, nooit gezeik. Ze gaan echt niet moeilijk doen hoor. Ik kan me wel voorstellen waarom die opmerking erbij stond. Je kan namelijk een spel of dvd bestellen, ff kopie draaien en dan retourneren, daar hebben ze natuurlijk niet zo'n zin in.
gothic-blackiewoensdag 10 maart 2010 @ 13:20
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:57 schreef E.S.T. het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk!
En wat er in het mailtje staat staat ook niet op hun website.
Ik doe deze brief erbij!
is niet nodig om die brief erbij te doen, gewoon op de achterkant van de factuur de reden van retourzending aangeven is voldoende. de tekst in de mail is vooral voor bijvoorbeeld CD's, DVD's en Games, zodra daar de seal van verbroken is mag het niet meer retour. en bv bij laptops mag je niet de dingen installeren en dergelijke.
Conflictwoensdag 10 maart 2010 @ 13:28
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:20 schreef gothic-blackie het volgende:

[..]

is niet nodig om die brief erbij te doen, gewoon op de achterkant van de factuur de reden van retourzending aangeven is voldoende. de tekst in de mail is vooral voor bijvoorbeeld CD's, DVD's en Games, zodra daar de seal van verbroken is mag het niet meer retour. en bv bij laptops mag je niet de dingen installeren en dergelijke.
Kijk, daar hebben we tenminste iets aan!
Five_Horizonswoensdag 10 maart 2010 @ 13:36
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:28 schreef E.S.T. het volgende:

[..]

Weet je dat zeker?
Als ik kijk op ConsuwWjzer zie ik dat niet heel duidelijk staan.
Je mag het product proberen. Dus uit de verpakking halen is geen probleem. Je kunt immers niets met het product als het in de verpakking zit.
Solomondonderdag 11 maart 2010 @ 11:25
Vanaf wanneer gaan die zeven dagen eigenlijk in, vanaf bestelling, of vanaf bezorging? Want wat als een bedrijf er nou lang over doet om een product te verzenden (omdat het niet op voorraad is ofzo), dan heb je dus weer niet het 'recht' je verpakking te openen en terug te zenden omdat de zeven dagen verstreken zijn eer het product je bereikt
jitzzzzedonderdag 11 maart 2010 @ 11:27
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 11:25 schreef Solomon het volgende:
Vanaf wanneer gaan die zeven dagen eigenlijk in, vanaf bestelling, of vanaf bezorging? Want wat als een bedrijf er nou lang over doet om een product te verzenden (omdat het niet op voorraad is ofzo), dan heb je dus weer niet het 'recht' je verpakking te openen en terug te zenden omdat de zeven dagen verstreken zijn eer het product je bereikt
Vanaf het moment dat jij het product in bezit hebt natuurlijk.
Fusionfreakdonderdag 11 maart 2010 @ 13:16
Ik heb zo'n geval deze week nog meegemaakt met een mini desktop PC, bleek de compueter na een paar uur aangestaan te hebben plotseling niet meer te werken (had al geluidsproblemen) ik heb Neckerman gebeld en gezxegt dat die PC van geen meter deugt en nu zelfs niet meer aangaat, kon 'm gewoon terugsturen naar het antwoordnummer (= gratis) en ook hierbij beroep ik mij op koop op afdstand, immers de PC voldeeed niet aan mijn wensen en moest 'm toch aanzetten om er achter te komen of alles wel werkt.

Dus TS, zorg dat die telefoon vandaag nog terug gaat en je krijg automatisch een verzendbewijs.