abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:17:54 #26
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_79108594
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 18:16 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ah je bent er een van die kant .
Idd Maar ik baseer me op Dr. Bartlett en het feit dat de olieproductie al 6 jaar niet meer toeneemt, maar de wereldbevolking wel.
quote:
De verhalen dat grondstoffen opraken zijn al heel oud en worden de laatste tijd weer volop gevoed door de speculatief hoge grondstofprijzen zonder dat dat het geval is, ook al zullen er hele leuke linkjes als 'bewijs' dienen. Ten tweede is de energie voorraad fluctuerend met de prijs en ten derde is energie vervangbaar.
Vervangbaar? Door wat? Er is op dit moment nog geen alternatief voor olie.
quote:
Het huidige monetaire systeem heeft er wel degeljk voor gezorgd dat technologische ontwikkelingen in een recordtempo elkaar opvolgen en dat de gewone man er massaal gebruik van kan maken. Dit zal ook blijken de komende jaren, wanneer dat monetaire systeem op zijn gat ligt, de technologsche ontwikkelingen zullen dan vrij beperkt zijn.
Kip of het ei verhaal.
1. Zonder energie met geld, krimp
2. Met energie met geld, wel welvaart.
3. Met energie zonder geld, beperkte welvaart.
4. Zonder energie, zonder geld, krimp.

Wat mij betreft gaat de discussie over punt 2 en het geld.

Waarom is geld als schuld effectiever als geld als geld. Even los van de rentediscussie.
quote:
Niemand zegt verder dat het huidige monetaire systeem eerlijk is of eeuwig durend. Feit is en blijft wel dat mede dankzij het monetaire systeem we zo welvarend zijn geworden. We hebben echter een fout gemaakt als gemeenschap en dat is consumptie zien als welvaart en daardoor het monetaire systeem door hebben opgeblazen. Dat hoort echter bij dit systeem,, omdat het een systeem van schuld op schuld is. Het is gedoemd ooit te klappen, maar zorgt wel dat we heel lang in een welvarende wereld leven.
Dit is waar, maar we kennen de prijs die we moeten betalen nog niet.
quote:
Er is gewoon geen beter systeem denkbaar dan huidige dat zoveel welvaart creert het is alleen spijtig dat we aan het eind van zo'n cycle een depressie voor lief moeten nemen.
Stel ik heb 10.000 euro welvaart. Ik leen er 90.000 bij. Fantastisch ik heb nu geld voor een auto, een iphone, 3 x op vakantie. Echt super. Alleen zijn we nu op het moment dat de hoofdsom + rente moet gaan worden afgelost op basis van toekomstige groei.

1. Ik twijfel of die groei er komt. Mijn inziens alleen mogelijk met nieuwe vormen van energie.
2. Hoe ga je het geld aflossen als je daarmee het monetair systeem om zeep helpt? Niet?
quote:
Geloof me maar dat je heel anders erover had gedacht als we in de jaren '80 leefden dan nu, aan het einde van ce cycle. De komende jaren worden klote maar daarna zal je weer de vruchten kunnen plukken van dit systeem en heel wat langer dan dat je de nadelen ervan hebt ondervonden.
Laten we het dan is over de vruchten hebben. In de goede jaren produceren we van alles wat we niet nodig hebben. 2/3 auto's per gezin, iedereen een mobiel, veel kleren, eten enz.

In de slechte periode gaan de bedrijven die die producten maakten failliet. De fabrieken worden afgebroken, om in de goed periode weer te worden opgebouwd. Kapitaal en welvaartsverlies.

Je hebt dus mijn inziens veel meer aan een stabieler syteem waarin het geld in de juiste proporties naar de juiste markten stroomt en alles zo optimaal mogelijk wordt gebruikt.

In een stabiel tempo ben je eerder over de finisch dan je een paar keer op te blazen onder weg.
quote:
Je argument over oorlog slaat trouwens nergens op, omdat oorlog iets is van de menselijke psyche ook voor dit monetaire systeem hebben we oorlog gevoerd (meer dan nu zelfs).
Dat klopt, moest ik even kwijt maar ik doelde wel op het welvaarts en kapitaalverslies van oorlog. Ik vraag me af of in een ander monetair systeem Amerika zoveel oorlog had kunnen voeren.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_79117318
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:33 schreef iamcj het volgende:
Ik heb onderstaande film bekeken. Hoewel het complotgehalte erg hoog is, zitten er toch een hoop waarheden en openbaringen in.

http://video.google.nl/videoplay?docid=3435415963578872386&ei=BOCPS8XZG5yB-Aa01rSHDg&q=money+debt&hl=nl#docid=-515319560256183936

Je kunt eventueel ook volstaan met de laatste 10 minuten.

Het meest interessant vind ik de volgende punten:

Milton Friedman: Iedere grote afname van de geldhoeveelheid ging gepaard met een depressie. Geen depressie is er geweest zonder een afname in de geldhoeveelheid. Dat zou impliceren dat we nu een depressie krijgen.

Zijn oplossing voor het bankenprobleem:

Als een regering staatsobligaties uit kan geven kan het ook gewoon valuta uitgeven. Hiermee kun je de staatsschuld in 1 jaar aflossen en de banken dwingen dit systeem over te nemen. Voorts dienen de ECB en DNB en het mogen vragen van rente te worden afgeschaft.

Probleem is alleen dat dit op Europees niveau dient te gebeuren of je moet je afsplitsen.

Graag jullie reactie op zijn oplossing. Ik zie er nl wel wat in, maar kan de implicaties niet helemaal overzien.
Ook dit systeem heeft een zwakte: als mensen geen vertrouwen hebben in de overheid werkt dit niet. Direct bonds verkopen aan het grote publiek is eigenlijk als een IPO. ALs er geen vertrouwen is dan koopt men de aandelen niet. Als die niet worden gekocht dan heeft de regering tijdelijk geen geld. Het systeem dat Amerika vroeger gebruikte was in een tijd toen de nieuwe wereld net was ontdekt en er een groot vertrouwen was in de toekomst.

Ik zie wel de voordelen: geen overheidsschuld meer, geen rente, geen abnormale stijging van de money supply. Een systeem dat private banken en hun hebzucht vervangt. Immers de bonds zijn veiliger om geld te stallen dan een private bank. En het is eigenlijk hetzelfde als geld stallen in een oude sok, met als verschil dat deze wordt uitgeleend en direct de overheid garant staat en de banken als middleman verdwijnen, maar de geldroulatie instand blijft in tegenstelling tot geld oppotten. Ik weet niet of geld uit schuld leidt tot meer crisissen, maar geschiedenis lijkt dit wel te bevestigen. Een (exponentiële) stijging in money supply leidt bijna altijd tot een boom, en krimp leidt daaropvolgend tot een bust. Gezien de enorme stijging van de money supply sinds de tweede wereldoorlog en vooral sinds de jaren 80, toen de IRA werdt ingevoerd en de gewone man weer ging investeren in de aandelenmarkt, net zoals de jaren '20, lijken we af te stevenen op een bust die groter zal zijn dan de grote depressie. Dan kun je bedenken dat de toppen die de indexen maken volatiliteit aan de top van een toppingspatroon is. Dat is niet zon mooi vooruitzicht Laten we hopen dat dit niet gebeurt en de bubble instandblijft.

We zitten in dit systeem en we lijken technologisch gezien ook op een afgrond af te stevenen i.v.m. olie laten dus we hopen dat het systeem instand blijft, zodat ook onze kleinkinderen een mogelijke gigantische bust kunnen uitstellen
  zondag 14 maart 2010 @ 03:21:29 #28
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_79117912
Als het uitgegegeven geld door de overheid wordt vereist voor het betalen van belasting kun je ook het publiek winnen voor het systeem lijkt mij. Er lijkt me nu iig onder de bevolking voldoende draagvlak om dit te doen. Het buitenspel zetten van de banken.

Probleem blijft natuurlijk wel dat het geld aan de juiste zaken wordt besteed om het vertrouwen te houden. Net als nu trouwens Dat zou op europees of wereldschaal gereguleerd moeten worden.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_79249506
Klinkt interessant, binnenkort maar even bekijken.
pi_107715184
Link doet het niet meer :'(
pi_107717218
quote:
13s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:21 schreef EngineerA het volgende:
Link doet het niet meer :'(
Zowel op YT als VideoGoogle staan er meerdere expemplaren.

One man's trash, another man's treasure.
pi_107718891
Oorzaak -> gevolg.

We hebben jarenlang(Vanaf jaren 70) een (zeer grote) kredietexpansie gehad en nu een kredietkrimp. Nog meer kredietexpansie zorgt voor nog meer inflatie en uiteindelijk wanneer geld net zoveel waard is als een WC rol, komt alsnog de massieve kredietkrimp die veel grotere gevolgen zal hebben.(Of over gaan naar andere valuta,dat gaat ook niet zonder kopzorgen)

We moeten nu gewoon op de blaren zitten en wanneer de schulden zijn geliquideerd en we weer in een gezonde situatie zitten, zorgen dat we niet weer in een gigantische kredietexpansie terecht komen. Een oplossing hiervoor is het invoeren van een (goud)standaard en afschaffen van fractioneel bankieren.

Voor meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Austrian_business_cycle_theory
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_107719069
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2010 21:33 schreef iamcj het volgende:

Graag jullie reactie op zijn oplossing. Ik zie er nl wel wat in, maar kan de implicaties niet helemaal overzien.
in duitsland in de jaren twintig is dat ook gedaan...., tot begin 1924
gewoon een crisis oplossen door enorme hoeveelheden geld bij te drukken, steeds meer...
Hyperinflatie was het gevolg:

100 Biljoen Mark-biljet van Februari 1924

Waren de burgers daar nu zo blij mee...?
Nee, die zagen hun persoonlijk vermogen volledig verniedl worden en de hele bevolking werd eigenlijk in armoede gestort..
hierna was er wel een enorme ruimte voor economische groei, juist vanuit de armoede kon je wer snel rijke worden en daaruit ontstonden ook de 'Roaring twenties'...
maar de problemen bleven juist eigenlijk bestaan
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')