quote:
Idd

Maar ik baseer me op Dr. Bartlett en het feit dat de olieproductie al 6 jaar niet meer toeneemt, maar de wereldbevolking wel.
quote:
De verhalen dat grondstoffen opraken zijn al heel oud en worden de laatste tijd weer volop gevoed door de speculatief hoge grondstofprijzen zonder dat dat het geval is, ook al zullen er hele leuke linkjes als 'bewijs' dienen. Ten tweede is de energie voorraad fluctuerend met de prijs en ten derde is energie vervangbaar.
Vervangbaar? Door wat? Er is op dit moment nog geen alternatief voor olie.
quote:
Het huidige monetaire systeem heeft er wel degeljk voor gezorgd dat technologische ontwikkelingen in een recordtempo elkaar opvolgen en dat de gewone man er massaal gebruik van kan maken. Dit zal ook blijken de komende jaren, wanneer dat monetaire systeem op zijn gat ligt, de technologsche ontwikkelingen zullen dan vrij beperkt zijn.
Kip of het ei verhaal.
1. Zonder energie met geld, krimp
2. Met energie met geld, wel welvaart.
3. Met energie zonder geld, beperkte welvaart.
4. Zonder energie, zonder geld, krimp.
Wat mij betreft gaat de discussie over punt 2 en het geld.
Waarom is geld als schuld effectiever als geld als geld. Even los van de rentediscussie.
quote:
Niemand zegt verder dat het huidige monetaire systeem eerlijk is of eeuwig durend. Feit is en blijft wel dat mede dankzij het monetaire systeem we zo welvarend zijn geworden. We hebben echter een fout gemaakt als gemeenschap en dat is consumptie zien als welvaart en daardoor het monetaire systeem door hebben opgeblazen. Dat hoort echter bij dit systeem,, omdat het een systeem van schuld op schuld is. Het is gedoemd ooit te klappen, maar zorgt wel dat we heel lang in een welvarende wereld leven.
Dit is waar, maar we kennen de prijs die we moeten betalen nog niet.
quote:
Er is gewoon geen beter systeem denkbaar dan huidige dat zoveel welvaart creert het is alleen spijtig dat we aan het eind van zo'n cycle een depressie voor lief moeten nemen.
Stel ik heb 10.000 euro welvaart. Ik leen er 90.000 bij. Fantastisch ik heb nu geld voor een auto, een iphone, 3 x op vakantie. Echt super. Alleen zijn we nu op het moment dat de hoofdsom + rente moet gaan worden afgelost op basis van toekomstige groei.
1. Ik twijfel of die groei er komt. Mijn inziens alleen mogelijk met nieuwe vormen van energie.
2. Hoe ga je het geld aflossen als je daarmee het monetair systeem om zeep helpt? Niet?
quote:
Geloof me maar dat je heel anders erover had gedacht als we in de jaren '80 leefden dan nu, aan het einde van ce cycle. De komende jaren worden klote maar daarna zal je weer de vruchten kunnen plukken van dit systeem en heel wat langer dan dat je de nadelen ervan hebt ondervonden.
Laten we het dan is over de vruchten hebben. In de goede jaren produceren we van alles wat we niet nodig hebben. 2/3 auto's per gezin, iedereen een mobiel, veel kleren, eten enz.
In de slechte periode gaan de bedrijven die die producten maakten failliet. De fabrieken worden afgebroken, om in de goed periode weer te worden opgebouwd. Kapitaal en welvaartsverlies.
Je hebt dus mijn inziens veel meer aan een stabieler syteem waarin het geld in de juiste proporties naar de juiste markten stroomt en alles zo optimaal mogelijk wordt gebruikt.
In een stabiel tempo ben je eerder over de finisch dan je een paar keer op te blazen onder weg.
quote:
Je argument over oorlog slaat trouwens nergens op, omdat oorlog iets is van de menselijke psyche ook voor dit monetaire systeem hebben we oorlog gevoerd (meer dan nu zelfs).
Dat klopt, moest ik even kwijt

maar ik doelde wel op het welvaarts en kapitaalverslies van oorlog. Ik vraag me af of in een ander monetair systeem Amerika zoveel oorlog had kunnen voeren.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.