abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:10:07 #1
29608 Buttercup
Powerpuffs save the day!
pi_78936308
Hi all,

Ik heb een vraag over het freelancen naast een fulltime contract. Ik werk op vaste basis 36 uur per week voor mijn werkgever. Daarnaast werk ik (zeer weinig) af en toe als freelance tekstcorrector. Ik schat dat ik ongeveer 40 uur per jaar (jaja) werk op freelance basis. Hierover heb ik een paar vragen:

- heb ik hier eigenlijk een var-verklaring of btw-nummer voor nodig? Ik had begrepen dat gezien de geringe uren die het betreft, dit niet nodig is;
- moet ik rekening houden met extra belasting die ingehouden wordt gezien het als tweede inkomen zou kunnen worden aangemerkt?

En zijn er sowieso zaken waar ik rekening mee moet houden? Dit is pas het tweede jaar dat ik de freelance werkzaamheden verricht. Ik heb vorig jaar dit uiteraard meegenomen in mijn belastingaangifte. Het betreft in totaal een paar honderd euro per jaar dus niks spannends ofzo, maar wil het graag weten en kom niet veel verder. Als iemand tips heeft hoor ik deze graag!
You're thinking, "Buttercup, You crazy fool! You HAVE to have the last bit planned out AT ALL TIMES!" But I like to live on the edge, Jack. I take chances. I flirt with danger. That's how I roll.
PSN ID Boterkuip
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:11:16 #2
29608 Buttercup
Powerpuffs save the day!
pi_78936373
Oh ja ad: hoe zit het met het betalen van sociale lasten eigenlijk? Die worden nu niet gedekt door de werkgever (freelance klussen).
You're thinking, "Buttercup, You crazy fool! You HAVE to have the last bit planned out AT ALL TIMES!" But I like to live on the edge, Jack. I take chances. I flirt with danger. That's how I roll.
PSN ID Boterkuip
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:16:16 #3
294640 VivaLaHollandia
http://www.truthtube.tv
pi_78936648
Belastingdienst even het handboek ondernemen opvragen of ophalen/downloaden. Als die ongelooflijk luie lamzakken een 2010 versie hebben zou dat mooi zijn, maar de 2007/2008 versie is de laatste die ik kon vinden. Misschien zelfs wel 2006. Daar vindt je in principe alle antwoorden terug.
Arguing on the internet is like running in the special olympics; even if you win: you're still retarded...
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:19:12 #4
29608 Buttercup
Powerpuffs save the day!
pi_78936788
Ga 't ding meteen downloaden. Thanks!!
PSN ID Boterkuip
pi_78936942
Volgens mij is het voldoende als je de inkomsten gewoon op je belastingaangifte invult.
Met BTW heb je niks te maken, je brengt het nite in rekening en je draagt het dus ook niet af
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:33:12 #6
294640 VivaLaHollandia
http://www.truthtube.tv
pi_78937417
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:22 schreef Xcalibur het volgende:
Volgens mij is het voldoende als je de inkomsten gewoon op je belastingaangifte invult.
Met BTW heb je niks te maken, je brengt het nite in rekening en je draagt het dus ook niet af
Met 40 uur per jaar kom je inderdaad alleen daaraan voor zover ik weet. Plus 4%.
Arguing on the internet is like running in the special olympics; even if you win: you're still retarded...
  dinsdag 9 maart 2010 @ 18:49:32 #7
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78939598
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:22 schreef Xcalibur het volgende:

Onder inkomen uit overige werkzaamheden opgeven (eventueel de kosten in mindering brengen) en klaar.
Wel even rekening houden dat je mogelijk nog de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW moet afdragen over het stukje inkomen. Maar zoveel zal dat ook niet zijn met een inkomen van een paar honderd euro.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_78944075
Ik denk eigenlijk dat je een van de weinigen bent die het überhaupt opgeeft..., maar dat mag ik hier natuurlijk niet zeggen?
pi_78950483
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:19 schreef lennart12 het volgende:
Ik denk eigenlijk dat je een van de weinigen bent die het überhaupt opgeeft..., maar dat mag ik hier natuurlijk niet zeggen?
Een weergave van de werkelijkheid, daar is toch niets mis mee?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:30:39 #10
29608 Buttercup
Powerpuffs save the day!
pi_78953975
Tja misschien heb je wel gelijk en is het de moeite niet... maar wil het ergens toch ook wel weer netjes op orde hebben
PSN ID Boterkuip
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:55:43 #11
204633 Fred2
Kritisch
pi_78954987
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:30 schreef Buttercup het volgende:
Tja misschien heb je wel gelijk en is het de moeite niet... maar wil het ergens toch ook wel weer netjes op orde hebben
Maar is dat "netjes op orde hebben", je zoveel waard dat je er moeite in gaat steken en uiteindelijk meer belasting moet gaan betalen?

Overigens kom je in het aangifte programma netjes een vakje tegen waar je dit soort inkomen kwijt kan.
So we just called him Fred too
  woensdag 10 maart 2010 @ 22:12:38 #12
29608 Buttercup
Powerpuffs save the day!
pi_78992906
Verrassend genoeg vult een accountant mijn belastingaangifte in ;-)
PSN ID Boterkuip
  woensdag 10 maart 2010 @ 22:17:51 #13
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_78993153
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 18:49 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Onder inkomen uit overige werkzaamheden opgeven (eventueel de kosten in mindering brengen) en klaar.
Wel even rekening houden dat je mogelijk nog de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW moet afdragen over het stukje inkomen. Maar zoveel zal dat ook niet zijn met een inkomen van een paar honderd euro.
En bij een inkomen boven € 33.189,- uit het andere werk (de baan van TS dus) is dat dus niet meer het geval, aangezien dan de maximale bijdrage bereikt is? Uitgaande van 2010 nu, trouwens.

Vorig jaar eens mee te maken gehad, had er toen nog nooit van gehoord en was blij dat ik het kon overdragen aan de salarisadministratie.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 10 maart 2010 @ 22:36:57 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78994143
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 22:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

En bij een inkomen boven € 33.189,- uit het andere werk (de baan van TS dus) is dat dus niet meer het geval, aangezien dan de maximale bijdrage bereikt is? Uitgaande van 2010 nu, trouwens.

Vorig jaar eens mee te maken gehad, had er toen nog nooit van gehoord en was blij dat ik het kon overdragen aan de salarisadministratie.
Ik zei ook mogelijk. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog het inkomen uit dienstbetrekking is.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_78994582
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 22:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Klopt. De maximum grondslag die wordt betrokken in de berekening is €32.738 dit jaar.
Grappige is dat de wet zegt dat de maximum grondslag voor 65+'ers anders is, terwijl het hetzelfde is .
  donderdag 11 maart 2010 @ 18:31:48 #16
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_79026850
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 22:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik zei ook mogelijk. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog het inkomen uit dienstbetrekking is.
Ik wilde ook niet zeggen dat je ongelijk hebt, gewoon even verifiëren of het klopt wat ik dacht.

En dat is dus zo.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_79027061
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:10 schreef Buttercup het volgende:
Hi all,

Ik heb een vraag over het freelancen naast een fulltime contract. Ik werk op vaste basis 36 uur per week voor mijn werkgever. Daarnaast werk ik (zeer weinig) af en toe als freelance tekstcorrector. Ik schat dat ik ongeveer 40 uur per jaar (jaja) werk op freelance basis. Hierover heb ik een paar vragen:

En je hebt zo te lezen al contact gehad met de Heren en Dames die het niet leuker kunnen maken?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')