abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78935139
Ik kan het gedrag van mijn vader niet uitstaan. Normaal gesproken zit ik op kamers (ik ben 20) maar nu zit ik doordat ik mezelf niet meer kan redden bij m'n ouders. Nu 4 weken.

Ik heb het altijd al moeilijk kunnen vinden met mijn vader, maar nu besef ik des te meer hoe een asociale, onvriendelijke man hij is. Toen ik gewoon op kamers zat werd mijn relatie met hem beter, waarschijnlijk omdat ik hem minder zag en een weekend vol te houden is. Maar nu ik weer vaker bij hem ben is het moeilijk om aardig te blijven. Ik wil niet tegen mijn ouders in gaan en vind het lastig om ze op hun gedrag te wijzen maar ik vreet mezelf steeds meer op.

Ik vind zijn gedrag heel asociaal en hij is alleen vrolijk als hij zijn zin krijgt. Voorbeelden zijn dat hij mijn moeder nooit helpt met dingen als tafel afruimen/dekken etc. Hij doet niet mee met gesprekken en interesseert zich nauwelijks in mij en mijn broertje (én mijn moeder). Hij zegt gewoon niks, ook als je hem wat vraagt waar iedereen bij is en niet begint met "Papa.. " maar gewoon vraagt "Wat vind jij?" Dan reageert hij niet. Hij luistert niet mee in discussies en je moet eerst duidelijk vragen "Papa wat vind jij?" Ook toen ik gisteren de vraag stelde of je met een lekke band in je auto minder goed kan bijsturen reageerde hij niet, dit is zo'n vraag die alleen hij kan antwoorden. Het enige wat hij doet is mopperen en negatieve dingen zeggen. 's Avonds komt hij in zijn stoel liggen en snurken, als je dan vraagt of hij wil stoppen met snurken of desnoods even boven wil slapen wordt hij boos. "Ik mag niet eens meer in m'n eigen huis gewoon even slapen" Nee pap, dat gesnurk is irritant voor de rest. Hij draait de tv zo dat hij er recht voor zit en de rest naar de zijkant van de tv kijkt, want zijn stoel moet direct naast de kachel staan en anders kan hij de tv niet zien. De stoel wat verplaatsen en de tv laten staan zorgt ervoor dat iedereen de tv gewoon kan zien.

Rustig vragen of het anders kan helpt niet "Alles wat ik zeg vinden jullie toch verkeerd", hij discussieert zonder argumenten. Zegt opeens niks meer in een discussie (want, negatieve dingen zeggen doet hij wel, "discussiëren" over dingen die we niet mogen kan hij wel). Als je hem dan vraagt wat nou precies z'n punten zijn krijg je "Wat ik zeg is toch niet goed". Weglopen of gewoon niks meer zeggen kan hij heel goed.

Mijn moeder zegt dan maar "dat gesnurk moet je maar negeren, hij heeft gewoon even z'n uurtje slaap nodig na het eten". Mijn moeder accepteert het maar en dat vind ik zo zielig. Zij moet dus altijd zo leven, en ik word hier na 4 weken al gek. Hij ligt hier nu weer met z'n ogen dicht omdat hij een foto van z'n ogen heeft laten maken omdat hij slechter is gaan zien met 1 oog, m'n oma (zijn moeder, die woont naast ons, boerderij-huis) kwam langs om te vragen hoe het is gegaan in het ziekenhuis. M'n vader draait zich niet om, houdt z'n ogen dicht en mompelt nors dat hij het nog niet weet. (net of zei dat kan weten). Verder moet ze maar door blijven vragen wanneer hij dat dan wel weet etc.

Ja, hij is niet helemaal gezond en heeft problemen met z'n nieren, waardoor hij meer moe kan zijn en niet helemaal lekker in z'n vel zit. Dat weten we ook allemaal en accepteren we ook, maar kleine dingen als normaal reageren en luisteren naar een discussie moet hij volgens mij gewoon kunnen.

Steeds vaker kijk ik vol afgunst naar zijn gedrag, ik kan niet aanzien hoe hij zich gedraagt tegenover mijn moeder/zijn vrouw en zijn moeder. Ik vind het zo'n asociale man, ik kan me niet voorstellen hoe mijn moeder daar mee kan leven.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken, wat erg lastig is.

Zijn er meer mensen met zo'n vader of moeder? Zijn er mensen die raad weten met deze situatie?
pi_78935276
Klinkt inderdaad als een flink asociale man. Heb je al zicht op een nieuwe plek voor jezelf? Zo ja, even doorbijten en uitkijken naar het moment dat je weer wegbent.

Als het langer gaat duren zou ik hem gewoon constant op de feiten blijven drukken en even asociaal terug gaan doen. Met hem in gesprek gaan helpt toch niet zo te lezen, dus dan moet 'ie het maar voelen.
pi_78935341
Het klinkt eigenlijk alsof je pa depressief is. Heb je wel eens geprobeerd met hem te praten over hoe het met hem gaat? Misschien is de man gewoon diep ongelukkig.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_78935445
quote:
"Alles wat ik zeg vinden jullie toch verkeerd"

"Wat ik zeg is toch niet goed"
dat klinkt eerder een beetje zielig, dan echt asociaal... gewoon iemand zonder zelfvertrouwen en waarschijnlijk een minderwaardigheidsgevoel ... wat dan natuurlijk makkelijk een negatieve spiraal wordt als die persoon zich ook zelf erg negatief gaat opstellen naar anderen toe.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_78935545
Jééémig, TS, het lijkt mijn vader wel! Echt vrijwel alles herken ik. Even tvp dus.
Heeft jouw vader ook dat áls hij eens iets zegt dat hij dan in zijn stoel zit met de rug naar je/jullie toe?
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:51 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dat klinkt eerder een beetje zielig, dan echt asociaal... gewoon iemand zonder zelfvertrouwen en waarschijnlijk een minderwaardigheidsgevoel ... wat dan natuurlijk makkelijk een negatieve spiraal wordt als die persoon zich ook zelf erg negatief gaat opstellen naar anderen toe.
. Klopt.

[ Bericht 62% gewijzigd door Jumping-Skippy op 09-03-2010 16:59:20 ]
pi_78935595
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:47 schreef picodealion het volgende:
Klinkt inderdaad als een flink asociale man. Heb je al zicht op een nieuwe plek voor jezelf? Zo ja, even doorbijten en uitkijken naar het moment dat je weer wegbent.

Als het langer gaat duren zou ik hem gewoon constant op de feiten blijven drukken en even asociaal terug gaan doen. Met hem in gesprek gaan helpt toch niet zo te lezen, dus dan moet 'ie het maar voelen.
Ik zit met een gebroken enkel, dus ben gewoon even op mijn ouders aangewezen. Daarbij is mijn moeder een geweldige vrouw, dus overdag als m'n pa op z'n werk is is het prima.

Hem op zijn feiten drukken en asociaal terug doen werkt averechts, het verergerd zijn gedrag alleen maar. Hij wordt boos en moeders zegt me dat ik hem maar moet negeren.
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:48 schreef Levitation het volgende:
Het klinkt eigenlijk alsof je pa depressief is. Heb je wel eens geprobeerd met hem te praten over hoe het met hem gaat? Misschien is de man gewoon diep ongelukkig.
Depressief weet ik niet, proberen te praten helpt niet echt. Hij praat niet over zijn gevoel. Hij praat wel eens met een maatschappelijk werker over van alles (omdat hij een niertransplantatie moet binnenkort). Opzich is dat heel goed dat hij met zo'n iemand praat (al is dat gewoon door die transplantatie). Het kan zijn dat hij diep ongelukkig is, ik weet het niet.

Zijn gedrag is trouwens al zo lang als ik weet zo, hij is nooit een echt leuke vader voor me geweest. Misschien ook dat het vroeger al botste tussen mij en hem. Waarschijnlijk omdat ik altijd al tegen hem in ging en hem wees op z'n gedrag. Nu doe ik dat minder, omdat ik merk dat negeren het beste werkt (hoe moeilijk soms ook).

Soms heeft hij wel goede buien, maar dat is nu steeds minder. Wat zou kunnen komen door z'n nieren enzo.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 16:55:21 #7
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_78935613
Snap niet goed waar jij je druk om maakt. Volgens mij heeft je vader het recht verdiend om te doen en laten wat hij wil in zijn eigen huis. Schijnbaar heeft je moeder er weinig problemen mee en is de enige die zit te miepen is de persoon die op de zak van haar oh-zo-asociale pa leeft...

Als je ouders zich goed of in elk geval content voelen in hun situatie, wie ben jij dan om daar kritiek op te leveren?
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_78935696
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:53 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Jééémig, TS, het lijkt mijn vader wel! Echt vrijwel alles herken ik. Even tvp dus.
Heeft jouw vader ook dat áls hij eens iets zegt dat hij dan in zijn stoel zit met de rug naar je/jullie toe?
[..]

. Klopt.
Z'n stoel kan niet draaien, dat scheelt misschien. Maar echt geïnteresseerd als in, echt je aan kijken, echt een gesprek proberen te hebben is heel zelden. Uit zich zelf iets zeggen is eigenlijk heel zeldzaam. Trouwens heel erg fijn dat er iemand zegt dat zij haar vader er in herkent!
pi_78935697
Sommige dingen komen mij ook bekend voor. Toen ik nog wat jonger was en wat puber-gedrag vertoonde, ging ik er glashard tegen in wat weleens tot ruzies leidde. Echter, de laatste paar jaar ben ik erachter gekomen dat ik met vriendelijk gedrag een stuk verder kom. Je vader heeft misschien niet in de gaten dat hij vervelend overkomt, of hij heeft een zware last waar hij mee moet leven.
Als mijn vader aan tafel nors doet, ga ik even achter hem staan en kneed z'n schouders of geef hem een knuffel, en de hele avond is hij weer een stuk vrolijker. Of ik vertel hem dat ik het vervelend vind wat hij aan het doen is en of hij er mee op wil houden, zonder dit op een negatieve manier te brengen.
Soms werkt aardig zijn beter dan er hard tegenin te gaan. Dit vergt natuurlijk soms wel wat geduld van je of je moet even tot 3 tellen voordat je iets zegt.
Succes!
Wat niet is, kan nog komen
pi_78935713
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:55 schreef RedDevil085 het volgende:
Snap niet goed waar jij je druk om maakt. Volgens mij heeft je vader het recht verdiend om te doen en laten wat hij wil in zijn eigen huis. Schijnbaar heeft je moeder er weinig problemen mee en is de enige die zit te miepen is de persoon die op de zak van haar oh-zo-asociale pa leeft...

Als je ouders zich goed of in elk geval content voelen in hun situatie, wie ben jij dan om daar kritiek op te leveren?
Ooit gehoord van moeder die zich uit overlevingsdrang aan vader heeft aangepast en dus dit soort dingen zegt?
  dinsdag 9 maart 2010 @ 16:57:45 #11
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_78935727
Volgens mij is je vader diep ongelukkig. Pas als hij dat beseft kan hij mogelijk veranderen...
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_78935814
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:55 schreef RedDevil085 het volgende:

Ik ben daar om kritiek op te leveren omdat ik hun dochter ben, omdat ik bij hun op visite moet en omdat ik een broertje heb die wel bij hun thuis leeft die ook met deze problemen te maken heeft. En daarnaast, omdat mijn moeder zegt dat ik het moet negeren omdat ze het naar mijn idee ook niet helemaal fijn vindt maar negeren als enige oplossing ziet. En inderdaad, misschien wel als een oplossing waarmee zij content is.

Ik vind dat ik daar kritiek op mag leven, omdat ik het niet kan aanzien hoe hij zich gedraagt tegen andere, zoals mijn oma in dit voorbeeld. Dat ik gewoon denk, wat ben jij voor asociale man?! Om vervolgens te beseffen dat mijn eigen vader zo'n figuur is.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:01:43 #13
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_78935895
bij mij schoot ook het woord depressie door mn hoofd. Alles negatief zien, geen zin hebben in sociaal contact, veel willen slapen, moe en lamlendig zijn. Zijn allemaal kenmerken van depressie. Het hoeft niet zo te zijn hoor, ik kan en mag er in mijn positie niks over zeggen, maar het is wel waar het mij aan doet denken.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_78936065
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:57 schreef PopcornMonster het volgende:
Sommige dingen komen mij ook bekend voor. Toen ik nog wat jonger was en wat puber-gedrag vertoonde, ging ik er glashard tegen in wat weleens tot ruzies leidde. Echter, de laatste paar jaar ben ik erachter gekomen dat ik met vriendelijk gedrag een stuk verder kom. Je vader heeft misschien niet in de gaten dat hij vervelend overkomt, of hij heeft een zware last waar hij mee moet leven.
Als mijn vader aan tafel nors doet, ga ik even achter hem staan en kneed z'n schouders of geef hem een knuffel, en de hele avond is hij weer een stuk vrolijker. Of ik vertel hem dat ik het vervelend vind wat hij aan het doen is en of hij er mee op wil houden, zonder dit op een negatieve manier te brengen.
Soms werkt aardig zijn beter dan er hard tegenin te gaan. Dit vergt natuurlijk soms wel wat geduld van je of je moet even tot 3 tellen voordat je iets zegt.
Succes!
Klopt, ik merk dat aardig doen het beste werkt. Hoe moeilijk soms ook. Ik probeer inderdaad gewoon aardig te doen en als dat niet lukt te negeren. Al zeg ik er soms wel wat van als hij zo tegen m'n oma deed als hij deed, ik vind dat hij gewoon mag weten hoe zijn gedrag over komt. Het is niet zo dat ik dan begin te schreeuwen, ik vraag hem gewoon waarom hij m'n oma niet even aan kon kijken toen hij dat vertelde en dat ze ook alleen maar interesse toonde. Op een rustige manier.

Wat betreft dat schouders masseren en knuffelen, dat gebeurt niet zo bij ons thuis. Geen idee waarom, maar knuffelen met m'n ouders doe ik niet. Het enige wat daar in de buurt komt is m'n moeder die een arm op m'n schouder legt of wat dan ook.
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:57 schreef Jumping-Skippy het volgende:

[..]

Ooit gehoord van moeder die zich uit overlevingsdrang aan vader heeft aangepast en dus dit soort dingen zegt?
Niet zo gehoord nee. Wel is het zo dat ze de ene keer zelf ook tegen m'n vader in probeert te gaan en de andere keer niet.
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:57 schreef wijsneus het volgende:
Volgens mij is je vader diep ongelukkig. Pas als hij dat beseft kan hij mogelijk veranderen...
Zou kunnen, ik hoop nu dat het beter met hem gaat als hij een nieuwe nier heeft etc.
pi_78936132
Herkenbaar, TS.

Mijn vader is ook zo'n moeilijk figuur. Wanneer dingen niet gaan zoals hij wil, wordt hij kwaad en gefrustreerd. Wanneer ik het een keer met hem oneens ben zegt hij "dat ik in militaire dienst had gemoeten".
pi_78936271
Dat van m'n oma is dus net gebeurd en toen ik mijn vader er op aansprak hoorde mijn moeder dat ook. M'n moeder kwam me net vertellen dat ze maar even naar oma was geweest om te zeggen dat papa zich niet lekker voelde enzo.
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:06 schreef Dichtpiet. het volgende:
Herkenbaar, TS.

Mijn vader is ook zo'n moeilijk figuur. Wanneer dingen niet gaan zoals hij wil, wordt hij kwaad en gefrustreerd. Wanneer ik het een keer met hem oneens ben zegt hij "dat ik in militaire dienst had gemoeten".
Dat is ook een lekker antwoord. Militaire dienst lost alles op?
pi_78936280
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:04 schreef Reflectionne het volgende:
Niet zo gehoord nee. Wel is het zo dat ze de ene keer zelf ook tegen m'n vader in probeert te gaan en de andere keer niet.
Ik had het tegen RedDevil085 . Mijn moeder gaat de ene keer ook tegen mijn vader in en de andere keer niet; maar meestal is het van laat maar waaien. Na bijna 33 jaar huwelijk weet ze wel wie het zegt... Hij heeft haar gedurende hun huwelijk echt afgeknepen, heeft thuis geen ene donder geleerd.

Maar goed, ik wil hier geen topickaping van maken dus back to you.
pi_78936336
De enige reden dat hij al jaren zo doet is dat iedereen blijkbaar te laf is om zijn bek tegen hem open te trekken. Lief doen en negeren gaat hem echt geen leuker mens maken hoor. Sterker nog, je gaat je alleen maar meer aan hem ergeren.
pi_78936381
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:09 schreef Reflectionne het volgende:
Dat van m'n oma is dus net gebeurd en toen ik mijn vader er op aansprak hoorde mijn moeder dat ook. M'n moeder kwam me net vertellen dat ze maar even naar oma was geweest om te zeggen dat papa zich niet lekker voelde enzo.
[..]

Dat is ook een lekker antwoord. Militaire dienst lost alles op?
hij bedoelt het half als grapje natuurlijk, maar zit wel een kern van serieusheid in
pi_78936714
Volgens mij heeft hij een minderwaardigheidscomplex en de oorzaak ligt 'm dan vaak in zijn leven buiten zijn gezin om. Is hij wel tevreden met wat hij heeft bereikt wat betreft werk enzo. Hij is vast teleurgesteld in iets fundamenteels. Ik heb precies zo'n vader als jou TS. Eist ook dat ik hem aanspreek met pap, pa of papa wanneer ik hem iets vraag of op hem reageer. Echt belachelijk gewoon. Doet kinderachtig als hij zijn zin niet krijgt, puur voor de aandacht. Je kan ook niet met hem discussieren, want dan voelt ie zich geintimideerd. Dan komt hij met uitspraken als: "Jij weet het natuurlijk altijd beter!" en neemt vervolgens de eerste exit uit de discussie. Zijn definitie van een gesprek is dat hij vertelt en jij luistert, dus een discussie is voor hem hetzelfde als een ruzie, want blijkbaar ben je zo stom om niet ja te knikken naar de 'alwetende verteller'.

Ik ben ongeveer even oud als jou en ik ben er al achter dat ik er maar mee moet leren leven. Het valt allemaal heel erg mee, zoals je zelf al aangaf, als je mekaar hoogstens een keer per week ziet. Is in mijn geval ook zo en het gaat goed.
The lesbians next door gave me a Rolex for my birthday, which was very nice! But I think they misunderstood me when I said I wanna watch.
pi_78936756
Wat iemand trouwens zijn over geen zin hebben in sociale contacten. Dat is het pijnlijke, hij is ondernemer en als er dan iemand belt is ie opeens heel vrolijk en kan hij daar leuke gesprekken meehebben. Ookal zat hij net daarvoor nog niks te zeggen tijdens een discussie. Ook met z'n kameraden kan hij het wel prima vinden en dan is hij de vrolijke man.
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:09 schreef Jumping-Skippy het volgende:

[..]

Ik had het tegen RedDevil085 . Mijn moeder gaat de ene keer ook tegen mijn vader in en de andere keer niet; maar meestal is het van laat maar waaien. Na bijna 33 jaar huwelijk weet ze wel wie het zegt... Hij heeft haar gedurende hun huwelijk echt afgeknepen, heeft thuis geen ene donder geleerd.

Maar goed, ik wil hier geen topickaping van maken dus back to you.
Nouja, geeft niks hoor. Ervaringen delen kan ook
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:10 schreef picodealion het volgende:
De enige reden dat hij al jaren zo doet is dat iedereen blijkbaar te laf is om zijn bek tegen hem open te trekken. Lief doen en negeren gaat hem echt geen leuker mens maken hoor. Sterker nog, je gaat je alleen maar meer aan hem ergeren.
Het probleem is, is dat dat niet zeker is en dat je met een bek optrekken zijn gedrag alleen maar verergerd. Zeg je hem om 8 uur zoiets dan is hij de rest van de avond stil en kijkt hij boos.
pi_78936801
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:17 schreef skudkind het volgende:
Volgens mij heeft hij een minderwaardigheidscomplex en de oorzaak ligt 'm dan vaak in zijn leven buiten zijn gezin om. Is hij wel tevreden met wat hij heeft bereikt wat betreft werk enzo. Hij is vast teleurgesteld in iets fundamenteels. Ik heb precies zo'n vader als jou TS. Eist ook dat ik hem aanspreek met pap, pa of papa wanneer ik hem iets vraag of op hem reageer. Echt belachelijk gewoon. Doet kinderachtig als hij zijn zin niet krijgt, puur voor de aandacht. Je kan ook niet met hem discussieren, want dan voelt ie zich geintimideerd. Dan komt hij met uitspraken als: "Jij weet het natuurlijk altijd beter!" en neemt vervolgens de eerste exit uit de discussie. Zijn definitie van een gesprek is dat hij vertelt en jij luistert, dus een discussie is voor hem hetzelfde als een ruzie, want blijkbaar ben je zo stom om niet ja te knikken naar de 'alwetende verteller'.

Ik ben ongeveer even oud als jou en ik ben er al achter dat ik er maar mee moet leren leven. Het valt allemaal heel erg mee, zoals je zelf al aangaf, als je mekaar hoogstens een keer per week ziet. Is in mijn geval ook zo en het gaat goed.
Amen en inderdaad. Samenvatting van mijn verhaal
pi_78936988
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:17 schreef skudkind het volgende:

Nóg zo een! Mijn vader kan ook zo betweterig uit de hoek komen.
pi_78937217
Wat een opluchting trouwens om het eens van me af te schrijven en om te horen dat meer mensen in dezelfde situatie zitten
pi_78937253
Het komt volgens mij een beetje ervan dat veel mannen van middelbare leeftijd in de jaren '50/'60 opgegroeid zijn met het idee dat jongens geen/weinig gevoelens hoorden te hebben ....
pi_78937641
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:28 schreef Dichtpiet. het volgende:
Het komt volgens mij een beetje ervan dat veel mannen van middelbare leeftijd in de jaren '50/'60 opgegroeid zijn met het idee dat jongens geen/weinig gevoelens hoorden te hebben ....
Daar heb je óók een punt, dat klopt volgens mij wel ja.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:52:18 #27
33189 RM-rf
1/998001
pi_78938119
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:28 schreef Dichtpiet. het volgende:
en bovendien veelal de traditionele autoritaire opvoeding ondergingen, waarin er géén ruime was voor direkte kritiek op de ouders ...
hun eigen vader zou waarschijnlijk zulk een 'discussie' hebben beantwoord met een pak slaag
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 9 maart 2010 @ 18:43:03 #28
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_78939334
Ik herken de situatie wel van mijn toenmalige stiefvader en zie het wel vaker.
Volgens mij komt het vaak voort uit het breken van het "kamp" dat ouders normaal hebben tov hun kinderen en 1 van de ouders het idee krijgt dat de rest van het gezin samenspant tegen hem/haar.
Dus; normaal gesproken zijn ouders het over belangrijke zaken wel eens en weten de kinderen dat, dus bv uitgaan; alle twee de ouders stellen " om 24:00 weer thuis" , als dan 1 van twee ouders daarvan afwijkt krijgt de ander het gevoel in de zeik te worden genomen.

Dat kan verergeren als de kinderen de ouders tegen elkaar uitspelen en de ouders dit niet doorhebben.
Je kunt je wel voorstellen dat de andere ouder op die manier kan vervallen in een vergaand gevoel van falen/teleurstelling/frustratie en uiteindelijk in zijn schulp kruipt om zichzelf te beschermen tegen nog meer gevoel van falen en teleurstelling.
Meestal begint het met de pubertijd van de kinderen met redelijk belangrijke topics als uitgaan, met wie je wel en niet zou moeten omgaan, roken,drank,drugs enz enz
Aangezien de vader over het algemeen het minste thuis is krijg je dan ook al gauw de situatie dat moeder overdag de belangrijke beslissingen neemt en als die niet in overeenstemming zijn met wat pa er van vind kun je gauw belanden in de situatie dat de vader zich niet gewaardeerd voelt, zijn mening er kennelijk niet toe doet want moeder en de kinderen doen toch waar ze zin in hebben,het idee heeft dat geen van zijn kinderen nog het respect voor hem opbrengt dat ze wel hadden voor de pubertijd, en uiteindelijk het gevoel krijgt dat hij er eigenlijk alleen maar is om de poen binnen te brengen, enz enz.

De opmerkingen van jouw vader als "Alles wat ik zeg vinden jullie toch verkeerd" en "Wat ik zeg is toch niet goed" vallen dan ook volgens mij vrij precies in dat beeld.

Het is moeilijk om een schuldige aan te wijzen(net zoals een oplossing), meestal is het een situatie die over jaren en jaren ontstaan is en die je ook zo maar niet 1-2-3 oplost en zeker niet als de rest van het gezin denkt dat de oplossing van 1 partij moet komen.

Het leven in een gezin gaat om geven en nemen en je vader heeft zeer waarschijnlijk 20 jaar lang allerlij crap van jou genomen zoals jouw (in zijn zienswijze) verkeerde vrienden, roken, drugs/alcohol gebruik, laat thuiskomen enz enz , het zijn maar een paar voorbeelden en misschien niet op jou van toepassing maar ik neem aan dat je het idee erachter wel begrijpt.

Dat je gevorderd bent in je eigen mening en de manier waarop je in het leven staat en denkt te weten wat goed is voor jezelf maar toch weer terug naar huis komt om mee te eten uit de familie ruif doet denk ik ook zeker geen goed aan de situatie....
  dinsdag 9 maart 2010 @ 18:52:11 #29
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_78939696
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:52 schreef RM-rf het volgende:

[..]

en bovendien veelal de traditionele autoritaire opvoeding ondergingen, waarin er géén ruime was voor direkte kritiek op de ouders ...
hun eigen vader zou waarschijnlijk zulk een 'discussie' hebben beantwoord met een pak slaag
Dat pak slaag is natuurlijk niet nodig maar je moet jezelf afvragen of het wel zo'n goed idee is om als ouder over alles en nog wat te discussieren met je kind, sommige zaken zouden , principieel, niet discussieerbaar moeten zijn.
Als je als ouder stelt dat je kind om 24:00 thuis moet zijn dan doe je dat in het belang van je kind die nog niet kan overzien waarom je dat doet, discussie daarover is , wat mij betreft, niet aan de orde.
Zoals mijn moeder dat ook al zei; zolang je onder dit dak woont doe je wat ik zeg en nu jaren later weet ik dat ze gelijk had.
Opgroeien en volwassen worden is ook erkennen dat je ouders het doorgaans bij het rechte eind hadden of iig EEN recht eind
pi_78939863
Ik vind dat je als kind/tiener, naarmate je ouder wordt, wel enige inspraak in sommige dingen moet kunnen krijgen. Als je nooit ergens over mee mag beslissen, hoe moet je het dan doen als je op eigen benen staat?
  dinsdag 9 maart 2010 @ 19:05:40 #31
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_78940348
Enige inspraak is natuurlijk wel mogelijk maar er zijn nu eenmaal zaken waarover je als ouder miz geen consessies doet, ook niet na een "discussie" van een paar uur met je kind en dus is die discussie bij voorbaat overbodig.
Overigens denk ik dat vaak het kunnen hebben van een eigen mening verward word met het kunnen mee beslissen in belangrijke zaken, je kunt thuis prima er een eigen mening op na houden maar zult moeten begrijpen dat je ouders zaken beslissen en dat die niet altijd overeenkomen met wat jij wil, als je je eigen mening om wilt zetten in daden is er maar 1 oplossing en dat is je eigen zaakjes (maar dan ook alle)gaan regelen en uit huis gaan, dan heb je alle kans om al die meningen die je al die jaren hebt opgebouwd om te zetten in praktijk.

Als je als ouder niet een dergelijke opstelling aanhoud en daarin elkaar als ouder ondersteund krijg je vroeger of later de deksel op je neus in de vorm van een uit de kluiten gegroeide puber die denkt hij/zij het "recht" heeft op "niet werken en een uitkering" , neusringen, een tattoo van een schedel op hun voorhoofd, 2 dagen van huis wegblijven zonder te vertellen waarheen of waarom enz enz.
Pubers die over elke klipklap met je in discussie gaan omdat ze denken dat ze dat recht hebben.
Maar dat is een heel andere discussie en helpt ts niet echt.

[ Bericht 15% gewijzigd door robber57 op 09-03-2010 19:17:44 ]
pi_78940778
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:05 schreef robber57 het volgende:
Enige inspraak is natuurlijk wel mogelijk maar er zijn nu eenmaal zaken waarover je als ouder miz geen consessies doet, ook niet na een "discussie" van een paar uur met je kind en dus is die discussie bij voorbaat overbodig.

Als je niet een dergelijke opstelling aanhoud en daarin elkaar als ouder ondersteund krijg je vroeger of later de deksel op je neus in de vorm van een uit de kluiten gegroeide puber die denkt hij/zij het "recht" heeft op "niet werken en een uitkering" , neusringen, een tattoo van een schedel op hun voorhoofd, 2 dagen van huis wegblijven zonder te vertellen waarheen of waarom enz enz.
Pubers die over elke klipklap met je in discussie gaan omdat ze denken dat ze dat recht hebben.
Maar dat is een heel andere discussie en helpt ts niet echt.
Dat is waar, dat ben ik met je eens. Sommige dingen heeft een kind zich gewoon aan te houden.
Maar we dwalen af, benieuwd wanneer TS terugkomt.
pi_78940886
Hmm, weer alles gelezen.. Ten eerste is het zo dat mijn ouders er beide nooit echt problemen van hebben gemaakt hoe en met wie ik uitging, omging etc. Ze lieten me aardig vrij en ook met de reden dat we buitenaf wonen, als ik maar niet alleen thuis kwam. Heb ook nooit ruzie gehad over uitgaan, alcoholgebruik, vrienden wat dan ook (in tegenstelling tot mijn jongere broertje, maar dat kwam dus later pas). Ik was/ben ook aardig braaf in dat soort dingen en vind het belangrijk dat ze (mijn moeder én vader) vertrouwen in me hebben. (Natuurlijk heb ik stiekem dingen gedaan, maar nooit hele erge dingen etc).

Verder denk ik dat die dingen over de generatie van de jaren '50/'60 zeker waar zijn. Het zou heel goed kunnen dat het gedrag van m'n vader daar ook uit voort komt.

Het punt van niks hoeven te hebben in te brengen als kind zijnde ben ik het niet helemaal mee eens. Ook al heb ik zelf ook wel vrij snel het idee, hier bemoei ik me niet mee dit is niet mijn zaak. Maar dingen als zulk gedrag, desinteresse, kortaf, nors, dat vind ik gewoon geen normaal gedrag, geen fatsoenlijk gedrag. Zo ga je niet als volwassene met elkaar om, in die mate kan ik dat van niemand uitstaan.

Verder was m'n vader verdacht 'vrolijk' onder het eten zonet. Toen ik vertelde dat ik iets ging doen (doet er niet toe wat), vroeg hij wat dat iets was. (Heeft iets met studeren te maken). Ook al heb ik dat al eerder gedaan en zou hij best kunnen weten wat het is, hij vroeg er naar.
pi_78941534
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:16 schreef Reflectionne het volgende:

Verder was m'n vader verdacht 'vrolijk' onder het eten zonet. Toen ik vertelde dat ik iets ging doen (doet er niet toe wat), vroeg hij wat dat iets was. (Heeft iets met studeren te maken). Ook al heb ik dat al eerder gedaan en zou hij best kunnen weten wat het is, hij vroeg er naar.

Is bij mijn vader ook soms zo, dan is hij opeens de vrolijkheid zelve, maar dat kan net zo snel weer omslaan.

Het helpt om hem te 'belonen' voor goed gedrag als het ware. Als hij prettig in de omgang is, dat je hem dan ook bejegent op de manier zoals hij het graag wil. Mag zelfs overdreven. Dat zal hem doen nadenken. Heeft voor mij ook een beetje gwerkt, niet helemaal, maar wel een beetje.
The lesbians next door gave me a Rolex for my birthday, which was very nice! But I think they misunderstood me when I said I wanna watch.
pi_78941643
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:29 schreef skudkind het volgende:

[..]

Is bij mijn vader ook soms zo, dan is hij opeens de vrolijkheid zelve, maar dat kan net zo snel weer omslaan.

Het helpt om hem te 'belonen' voor goed gedrag als het ware. Als hij prettig in de omgang is, dat je hem dan ook bejegent op de manier zoals hij het graag wil. Mag zelfs overdreven. Dat zal hem doen nadenken. Heeft voor mij ook een beetje gwerkt, niet helemaal, maar wel een beetje.
Valt te proberen , is wel moeilijk denk ik. Omdat toch het idee van "Oh, nu opeens wel" komt.

Overigens, wat iemand zei over topic kapen, het is prima om andermans ervaringen enzo te delen hoor!
pi_78942090
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:31 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Valt te proberen , is wel moeilijk denk ik. Omdat toch het idee van "Oh, nu opeens wel" komt.

Overigens, wat iemand zei over topic kapen, het is prima om andermans ervaringen enzo te delen hoor!
Dat was ikke ; en ik deel graag ervaringen en meningen. Kan een mens alleen maar beter van worden .

Bij mijn vader heeft het weinig zin om hem te "belonen" voor goed gedrag, omdat hij het niet eens in de gaten heeft dat hij wordt beloond. Als hij ergens op moet worden gewezen, dan is het zooo vaak "ik zie dat niet, ik heb dat nooit geleerd".
  dinsdag 9 maart 2010 @ 19:46:25 #37
139770 Miasan
Roemer has it
pi_78942332
Ik zit in haast exact in dezelfde situatie als TS. Ik woon inmiddels weer op mezelf.
Mijn vader is ontzettend gesloten en mijn moeder en zusje die nog thuis wonen ergeren zich nogal eens.
Nu er ruimte is tussen mij en mijn ouders is de band weer beter. Tegenwoordig praat ik gewoon met of desnoods tegen mijn vader over waar ik mee bezig ben of wat ik ga doen. Dit is natuurlijk voornamelijk om de band tussen ons tweeën te versterken en mogelijk als indirect ook binnen de rest van het gezin. Hij praat nu soms ook wel eens uit zichzelf, en maakt slechte grapjes. Vooruitgang.
Meer valt er niet echt aan te doen denk ik, in zo'n situatie. Mijn vader zou dus écht niet een psychologisch onderzoek of wat dan ook accepteren/serieus nemen. Hij weet immers altijd alles beter.
Hoofdletter, komma,
punten en grammatica.
Bericht is leesbaar.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 19:48:49 #38
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_78942460
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:16 schreef Reflectionne het volgende:
Zo ga je niet als volwassene met elkaar om, in die mate kan ik dat van niemand uitstaan.

Een nogal opportune uitspraak van iemand die 20 is en terug bij zijn ouders is gaan wonen(als is het maar tijdelijk), als er 1 ding van te zeggen is dan is dat iig je niet voor de "volwassen" weg hebt gekozen door niet meer terug te vallen op de hulp van je ouders terwijl je toch zeer waarschijnlijk wel wist dat dit probleem de kop op zou steken.
Ik had toen ik 24 was bij een motor ongeval mijn nek, twee benen,middenhandsbeentjes,sleutelbeen en nog meer gebroken maar het laatste waar ik aan dacht wat betreft de zorg voor mezelf was weer bij mijn moeder gaan inwonen, al was het maar tijdelijk, terwijl dat weldegelijk een (makkelijke) oplossing was geweest.

Maar goed: de eerste "stap" is er ?
Vliegen vang je alleen maar met stroop, wellicht een idee om het eens een tijdje over een andere boeg te proberen?
Probeer eens een tijdje je houding naar je vader te veranderen van onafhankelijke zelf wetende en zelf beslissende individu naar een meer waarderende houding waarin je je vader meer laat weten over het leven dat je hebt en de beslissingen die je neemt en doet en waarom je dat zo doet.
Laat hem weten dat je zijn mening waardeert ook al ben je het er niet altijd mee eens en houd je jezelf het recht voor ( en vertel hem dat)om toch anders te beslissen dan hij graag zou zien.
pi_78942564
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:46 schreef Miasan het volgende:
Ik zit in haast exact in dezelfde situatie als TS. Ik woon inmiddels weer op mezelf.
Mijn vader is ontzettend gesloten en mijn moeder en zusje die nog thuis wonen ergeren zich nogal eens.
Nu er ruimte is tussen mij en mijn ouders is de band weer beter. Tegenwoordig praat ik gewoon met of desnoods tegen mijn vader over waar ik mee bezig ben of wat ik ga doen. Dit is natuurlijk voornamelijk om de band tussen ons tweeën te versterken en mogelijk als indirect ook binnen de rest van het gezin. Hij praat nu soms ook wel eens uit zichzelf, en maakt slechte grapjes. Vooruitgang.
Meer valt er niet echt aan te doen denk ik, in zo'n situatie. Mijn vader zou dus écht niet een psychologisch onderzoek of wat dan ook accepteren/serieus nemen. Hij weet immers altijd alles beter.
Herkenbaar. Mijn vader zou ook nooit aan een psychologisch onderzoek deelnemen; al is het alleen maar omdat hij dat geestelijk nooit aan zou kunnen. Hij is erg labiel; kan weinig aan. En hij ziet het nut er ook niet van in; als het er al op aankomt zegt hij "ja, wat kan die er nou aan doen?".
pi_78942751
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:48 schreef robber57 het volgende:

[..]

Een nogal opportune uitspraak van iemand die 20 is en terug bij zijn ouders is gaan wonen(als is het maar tijdelijk), als er 1 ding van te zeggen is dan is dat iig je niet voor de "volwassen" weg hebt gekozen door niet meer terug te vallen op de hulp van je ouders terwijl je toch zeer waarschijnlijk wel wist dat dit probleem de kop op zou steken.
Ik had toen ik 24 was bij een motor ongeval mijn nek, twee benen,middenhandsbeentjes,sleutelbeen en nog meer gebroken maar het laatste waar ik aan dacht wat betreft de zorg voor mezelf was weer bij mijn moeder gaan inwonen, al was het maar tijdelijk, terwijl dat weldegelijk een (makkelijke) oplossing was geweest.

Maar goed: de eerste "stap" is er ?
Vliegen vang je alleen maar met stroop, wellicht een idee om het eens een tijdje over een andere boeg te proberen?
Probeer eens een tijdje je houding naar je vader te veranderen van onafhankelijke zelf wetende en zelf beslissende individu naar een meer waarderende houding waarin je je vader meer laat weten over het leven dat je hebt en de beslissingen die je neemt en doet en waarom je dat zo doet.
Laat hem weten dat je zijn mening waardeert ook al ben je het er niet altijd mee eens en houd je jezelf het recht voor ( en vertel hem dat)om toch anders te beslissen dan hij graag zou zien.
Ik weet niet hoe jij je dan hebt gered, maar ik had weinig keus. Ik woon niet samen, maar in een studentenhuis. Het was ook de normaalste zaak om bij m'n ouders te gaan wonen, ik kan niet zelf een broek aan krijgen en ik kan geen drinken pakken door het hinkelen over de drempels/of met krukken te lopen. Ook was het voor hun de meest logische manier dat ik thuis kwam wonen, had dat nooit kunnen weigeren.

Ik ben wel blij dat het goed gaat tussen mijn vader en mij als ik minder thuis ben. Nu vind ik het gewoon lastig om niet telkens tegen hem in te gaan. Ik doe dat dan ook zo min mogelijk, tenzij hij anderen kwetst of echt te ver gaat. Ik denk dat nu de enige optie is om gewoon zo veel mogelijk te negeren en vriendelijk te doen. Dat mijn emmer soms overloopt vind ik niet meer dan logisch.
pi_78942779
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:51 schreef Jumping-Skippy het volgende:

[..]

Herkenbaar. Mijn vader zou ook nooit aan een psychologisch onderzoek deelnemen; al is het alleen maar omdat hij dat geestelijk nooit aan zou kunnen. Hij is erg labiel; kan weinig aan. En hij ziet het nut er ook niet van in; als het er al op aankomt zegt hij "ja, wat kan die er nou aan doen?".
"Psychologen zijn voor gekken"
pi_78944068
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:55 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

"Psychologen zijn voor gekken"
Dat zou mijn vader niet zozeer zeggen, maar hij houdt daar helemaal niet van. Vroeger zei hij altijd "praten helpt niet". En ook van "je kunt maar beter geen emoties hebben, je hebt er niets aan".
Maar afgelopen vrijdagavond heb ik het er toch uitgekregen dat hij diep van binnen bang en onzeker is; eigenlijk altijd voorbereid op de volgende klap die gaat komen.
pi_78944615
Mijn vader heeft dat totaal niet! Maar is wel in de zelfde tijd opgegroeid. Hij had ook een strenge opvoeding. Mocht niks enzo...Als hij een baantje had, moest hij bijv. geld inleveren van zijn moeder. Zulk soort dingen dus.

Hij is wel een tijdje bijna overspannen geweest. En toen was hij niet te genieten. Dus misschien ligt het daaraan? De verschijnselen zijn wel iets anders. Hij was niet asociaal, maar eerder licht agressief.

Dat jouw vader wel aardig is tegen anderen is,is gewoon een masker. Hij wil buitenstaanders waarschijnlijk niet laten merken dat er iets aan de hand is.
pi_80787999
Je zegt dat je vader wel normaal kan doen tegen zijn kameraden en zijn klanten. Wie zegt dat hij zich daar ook zo volledig op zijn gemak voelt? Misschien wil hij voor zijn zaak naar de klanten en zijn vrienden de schijn ophouden en uit hij alleen thuis hoe hij zich echt voelt.
Ik denk ook dat je vader het gevoel heeft dat hij verbaal niet tegen je op kan. Alle argumenten die hij geeft, overrule je gelijk met een nieuw argument. Vraag de volgende keer eens of hij zijn mening uit wil leggen in plaats van gelijk jouw mening overheen te spuien. Vaak zit er meer logica achter dan in eerste instantie blijkt.
pi_80788658
Joh, het is zijn huis en zijn regels. Je kan wel moeilijk zitten doen over je moeder, maar zolang zijzelf niets aangeeft is het niet aan jou om hier over in discussie te gaan. Je mag blij zijn dat je ouders hebt waar je 4 weken weer terug bij in huis kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')