abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 maart 2010 @ 02:03:31 #1
104963 ETA
European Travel Author
pi_78918040
Na mijn avontuur in het zuidelijk poolgebied 4 maanden geleden, overweeg ik nu om binnenkort een nieuwe trip te maken, dit keer richting het noordelijk poolgebied. Ik denk dan meteen aan een expeditie cruise richting Groenland en Spitsbergen, de echte Noordpool ligt helaas buiten mijn budget.

Iemand ervaring met dit gebied? (niet de fictieve 2005 topic kicken please )
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  dinsdag 9 maart 2010 @ 02:11:23 #2
294141 tarantism
hups in die kont
pi_78918079
Ik heb moeite met normaal reageren.

[ Bericht 83% gewijzigd door DutchTrain op 09-03-2010 07:40:17 ]
  dinsdag 9 maart 2010 @ 02:11:48 #3
294141 tarantism
hups in die kont
pi_78918084


[ Bericht 100% gewijzigd door DutchTrain op 09-03-2010 07:39:32 (dioe normaal) ]
pi_78918122
Saai lijkt me
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 9 maart 2010 @ 02:26:49 #5
104963 ETA
European Travel Author
pi_78918142
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 02:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Saai lijkt me
als ik zo die fotos van die landschappen daar zie, ziet het er allerminst saai uit.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  dinsdag 9 maart 2010 @ 02:30:40 #6
294141 tarantism
hups in die kont
pi_78918164
Ik kan gewoon niet normaal reageren.

[ Bericht 92% gewijzigd door DutchTrain op 09-03-2010 07:41:18 ]
pi_78918199
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 02:26 schreef ETA het volgende:

[..]

als ik zo die fotos van die landschappen daar zie, ziet het er allerminst saai uit.
Ijs, Bergen en tundra?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 9 maart 2010 @ 02:41:28 #8
183230 MiVer
a.b.s.mp3.dance
pi_78918833
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 02:03 schreef ETA het volgende:
Na mijn avontuur in het zuidelijk poolgebied 4 maanden geleden, overweeg ik nu om binnenkort een nieuwe trip te maken, dit keer richting het noordelijk poolgebied. Ik denk dan meteen aan een expeditie cruise richting Groenland en Spitsbergen, de echte Noordpool ligt helaas buiten mijn budget.

Iemand ervaring met dit gebied? (niet de fictieve 2005 topic kicken please )
Ik was in 2002 in Groenland, daar een rondje Kangerlussuaq (Sondrestroemfjord) - Sisimiut - Illulisat - Kangerlussuaq gemaakt.
Kangerlussuaq-Sisimiut met het vliegtuig (maar je kunt het in week ook lopen), de rest met de boot. De boot is prima te doen, ik heb toen gewoon een e-mailtje gestuurd voor een boeking en het geld overgemaakt. Een tip is trouwens wel om tussen tussen sisimiut en illulisat de 'stopboot' te pakken en niet de direct doorgaande boot. De 'stopboot' gaat namelijk dwars tussen alle ijsbergen door waar de directe boot omheen vaart.
Groenland is heel leuk, maar je moet uiteraard wel van camperen en hiken in de wildernis houden. Qua kosten valt het uiteindelijk wel mee omdat je er verder toch weinig kunt doen.


Op Spitsbergen (Longyearbyen) was ik in 2004 een paar dagen, maar dat geen touristisch tripje, dus daar kan ik weinig over vertellen. Wel is het zo dat je zonder geweer de stad niet uit mag in verband met IJsberen (en in de winkelstraat hangt een bord dat je vriendelijk verzoekt om je geweer te ontladen).

Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 9 maart 2010 @ 16:06:49 #10
104963 ETA
European Travel Author
pi_78933606
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 07:47 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik was in 2002 in Groenland, daar een rondje Kangerlussuaq (Sondrestroemfjord) - Sisimiut - Illulisat - Kangerlussuaq gemaakt.
Kangerlussuaq-Sisimiut met het vliegtuig (maar je kunt het in week ook lopen), de rest met de boot. De boot is prima te doen, ik heb toen gewoon een e-mailtje gestuurd voor een boeking en het geld overgemaakt. Een tip is trouwens wel om tussen tussen sisimiut en illulisat de 'stopboot' te pakken en niet de direct doorgaande boot. De 'stopboot' gaat namelijk dwars tussen alle ijsbergen door waar de directe boot omheen vaart.
Groenland is heel leuk, maar je moet uiteraard wel van camperen en hiken in de wildernis houden. Qua kosten valt het uiteindelijk wel mee omdat je er verder toch weinig kunt doen.


Op Spitsbergen (Longyearbyen) was ik in 2004 een paar dagen, maar dat geen touristisch tripje, dus daar kan ik weinig over vertellen. Wel is het zo dat je zonder geweer de stad niet uit mag in verband met IJsberen (en in de winkelstraat hangt een bord dat je vriendelijk verzoekt om je geweer te ontladen).

[ afbeelding ]
heb je dat overigens helemaal zelf geregeld of via een organisatie?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 19:06:06 #11
45833 crew  Fogel
pi_78940363
Spitsbergen wil ik ook nog een keer heen.
Op http://www.svalbard.net kan je behoorlijk wat info vinden.

Als je toevallig nog 12000 Eurobonuspunten hebt liggen, kan je erg goedkoop (alleen belasting + punten) heen en weer Longyearbyen vliegen vanuit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Normale tickets zijn meestal behoorlijk prijzig.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_78943880
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:06 schreef ETA het volgende:

[..]

heb je dat overigens helemaal zelf geregeld of via een organisatie?
Zelf geregeld. In West-Groenland is dat prima te doen, aan de oostkust zitten ijsberen die wat meer aandacht en ervaring vragen. Vanaf copenhagen kun je naar kangerlussuaq vliegen en vanaf daar met de boot of het vliegtuig verder. Je moet wel van te voren bedenken wanneer je welke boot (of binnenlandse vlucht) wilt hebben, want zomaar een uurtje later de volgende pakken zit er niet in. Verder heeft elke plaats wel een supermarkt of twee en je kunt overal kamperen. Uiteraard wel in de vrije natuur, want campings zijn er op Illulisat na niet. Kangerlussuaq is trouwens wel tof want je kunt er op 2 minuten lopen van de vliegveldterminal (prima wc's ed) kamperen en een fiets huren om naar de ijskap te fietsen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_78943963
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:06 schreef Fogel het volgende:
Spitsbergen wil ik ook nog een keer heen.
Op http://www.svalbard.net kan je behoorlijk wat info vinden.

Als je toevallig nog 12000 Eurobonuspunten hebt liggen, kan je erg goedkoop (alleen belasting + punten) heen en weer Longyearbyen vliegen vanuit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Normale tickets zijn meestal behoorlijk prijzig.
Vanaf Tromsoe kun je volgens mij met Norwegian (beetje de Ryanair van Noorwegen) naar Longyearbyen, dus echt heel erg duur kan het niet zijn, lijkt me.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_78944008
Tof!

(Heb geen tips, maar wil graag even tvp-en)
  Moderator woensdag 10 maart 2010 @ 00:12:22 #15
45833 crew  Fogel
pi_78955531
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:16 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Vanaf Tromsoe kun je volgens mij met Norwegian (beetje de Ryanair van Noorwegen) naar Longyearbyen, dus echt heel erg duur kan het niet zijn, lijkt me.
Met Norwegian kom je niet in Longyearbyen, dat hebben ze van hun routekaart geschrapt.
En qua vergelijking met ryanair: Ja, het is een point-to-point airline en ze hebben denderend slechte service, maar daar houd de vergelijking met ryanair toch wel op... echt goedkoop is Norwegian nl niet.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 11 maart 2010 @ 11:32:58 #16
54310 Keano
PSV / Celtic
pi_79007831
Ik ben afgelopen zomer (2009) op Spitsbergen geweest. We zijn toen met 4 vrienden gaan hiken in Noord Noorwegen en ook nog vanaf Tromso naar Spitsbergen gevlogen. Eerlijk gezegd waren we niet optimaal voorbereid (waar we achterkwamen toen we de andere NLers zagen), maar het is echt aan te raden!

De hoofdstad (Longyearbyen) is al een belevenis op zich. Iedereen loopt er idd rond met geweren en op 50 meter van het vliegveld ligt de hoogst gelegen camping ter wereld (die ook nog eens geleid werd door een Nederlandse toen wij er waren).

Op Spitsbergen zelf hebben we een 5 daagse wandeltocht gemaakt inclusief geweren, flairguns en tentjes. Het doel was om na 2.5 dag Barentzburg te bereiken wat toen net niet gelukt is vanwege een zware delta die we over moesten steken. Twee vrienden van me zijn toen nog naar deze oude russische nederzetting geweest met een dagcruise en de foto's waren echt indrukwekkend. Het terrein zelf is heel ruig en veel op en af, wat dus veel energie kost. De kans trouwens dat je in de zomermaanden aangevallen wordt door een ijsbeer is nihil, maar het land intrekken met een geweer is verplicht.

conclusie: zeker aan te raden!
"These four walls saw the rise and fall and your midnight getaway"
  zaterdag 10 april 2010 @ 17:37:34 #17
104963 ETA
European Travel Author
pi_80163865
Om mijn eigen topic weer eens te kicken, ik ga voor 99% zeker in september een expeditiecruise doen van Spitsbergen, via de oostkust van Groenland naar IJsland

Aan de mensen die in Longyearbyen zijn geweest, zijn er nog enigszins betaalbare hostel/hotels/guesthouses daar? Ik vind echt maar een handvol accomodaties, en die zijn aan de prijzige kant. De camping is ook langsgekomen, alleen is dat voor mij niet echt praktisch.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_80673016
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 17:37 schreef ETA het volgende:
Om mijn eigen topic weer eens te kicken, ik ga voor 99% zeker in september een expeditiecruise doen van Spitsbergen, via de oostkust van Groenland naar IJsland

Aan de mensen die in Longyearbyen zijn geweest, zijn er nog enigszins betaalbare hostel/hotels/guesthouses daar? Ik vind echt maar een handvol accomodaties, en die zijn aan de prijzige kant. De camping is ook langsgekomen, alleen is dat voor mij niet echt praktisch.
Ik ben een beetje bang van niet. Wel meer van dat soort extreem afgelegen plaatsen hebben daar last van. Ik weet zo gauw ook alleen maar het SAS Radison. Toen ik daar was, was er gelukkig een shortstay-appartement geregeld, geen idee wat dat gekost heeft.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_80696005
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:06 schreef Fogel het volgende:
Spitsbergen wil ik ook nog een keer heen.
Op http://www.svalbard.net kan je behoorlijk wat info vinden.

Als je toevallig nog 12000 Eurobonuspunten hebt liggen,
kan je erg goedkoop (alleen belasting + punten) heen
en weer Longyearbyen vliegen vanuit Denemarken,
Noorwegen en Zweden. Normale tickets zijn meestal
behoorlijk prijzig.

Oh dat is goed te weten. Bedankt voor de info!
75 topics = FIN
  zondag 25 april 2010 @ 18:00:45 #20
104963 ETA
European Travel Author
pi_80699995
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 18:43 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik ben een beetje bang van niet. Wel meer van dat soort extreem afgelegen plaatsen hebben daar last van. Ik weet zo gauw ook alleen maar het SAS Radison. Toen ik daar was, was er gelukkig een shortstay-appartement geregeld, geen idee wat dat gekost heeft.
Radisson kost helaas iets van 200 euro per nacht. Ik heb nu een reservering bij Polarriggen, voor ongeveer 100 euro heb je een kamertje met ontbijt. Maar de reisorganisatie van de expeditiecruise is momenteel nog bezig een deal te sluiten voor wat goedkopere kamers. Als die idd goedkoper uitvallen, kan ik die Polarriggen nog annuleren.

Voor mensen die nieuwsgierig zijn, dit is de trip die ik ga doen: http://www.gapadventures.(...)iceland/XVAHNX/2010/

Ze hebben nu dus 50% korting, dus ik kon de verleiding niet weerstaan Normaal iets van 3000 tot 5000 euro, nu heb ik een twincabin voor "slechts" 2000 euro. De organisatie waarmee ik naar Antarctica was geweest, Quark Expeditions, heeft bijna dezelfde soort reis, maar dan vanaf 5000 dollar (goedkoopste beschikbare plek was iets van 7000 dollar).
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  maandag 26 april 2010 @ 10:47:06 #21
62913 Blik
The one and Only!
pi_80720750
vet hoor!
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:45:20 #22
104963 ETA
European Travel Author
pi_86668717
tripje naar het hoge noorden overleefd :) gisteravond de haven van Reykjavik binnengevaren onder begeleiding van enkele orkas en dolfijnen.

fotoreisverslag volgt later zodra ik thuis ben.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_86670528
gaaf
Don't trust anyone else!
Trust me!
pi_86675809
Spitsbergen (en ook Groenland) staan hoog op mijn verlanglijstje! (maar ik wil eerst nog een keer naar IJsland)
  dinsdag 21 september 2010 @ 19:47:06 #25
104963 ETA
European Travel Author
pi_86685528
1 teaserpic

nacht in de Scoresbysund in Groenland. Met ongeveer 10 man zijn we nog wakker, hopend op een mooie noorderlicht. En die kregen wij ook. Echter hebben we 30 minuten hiervoor een grote ijsberg geraakt terwijl we voor anker lagen. De kapitein heeft besloten om de ankers te lichten en de fjord uit te varen in de nacht. Hierdoor werd het haast onmogelijk degelijke fotos te maken. Maar met wat geluk heb ik toch deze foto weten te produceren vanaf de boeg van het schip. De starwars-achtige lichtbeam boven is van de ijsberg zoeklampen.


Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')