Ishares Europequote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:38 schreef ujjain het volgende:
Waar kan ik het goedkoopst voor ¤ 10.000 investeren in ETF's? Mijn voorkeur is om het de komende 6 maanden ook niet aan te raken, om te besparen op transactiekosten.
CAC-40 en Xetra Dax worden het waarschijnlijk sowieso, geen AEX. En ik overweeg nog een Amerikaanse index te kiezen, maar ik heb weinig behoefte om te speculeren op de USD-EUR koersen.
Aangezien je aangeeft dat je niet veel transacties zult uitvoeren, is het dan niet beter voor jou om gewoon de in jou ogen meest klantvriendelijke broker te pakken die een van de laagste beheerkosten hanteert? Die 3x 2 euro verschil in transactiekosten doet er natuurlijk niet toe in jouw geval.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:50 schreef ujjain het volgende:
En gewoon via Binckbank zou je doen? Want ik hoor steeds meer mensen die zeggen dat Binckbank helemaal niet zo goedkoop meer is, ook niet met de komende prijsverlaging.
Interactive Brokers is zeer goedkoop. Saxo bank ook.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:38 schreef ujjain het volgende:
Waar kan ik het goedkoopst voor ¤ 10.000 investeren in ETF's? Mijn voorkeur is om het de komende 6 maanden ook niet aan te raken, om te besparen op transactiekosten.
CAC-40 en Xetra Dax worden het waarschijnlijk sowieso, geen AEX. En ik overweeg nog een Amerikaanse index te kiezen, maar ik heb weinig behoefte om te speculeren op de USD-EUR koersen.
Als je het tijdhorizon 6 maanden is dan zou ik aandelen of ETF's nieteens overwegen, tenzij je een actieve trader bent met een strategie.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:38 schreef ujjain het volgende:
Nou, na 6 maanden wil ik even goed nadenken of ik er mee door wil gaan, maar ik heb in totaal ¤30.000 dat beschikbaar is voor investeringen en dat staat nu op 2 spaarrekeningen, maar wil graag gespreid inleggen.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 18:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je het tijdhorizon 6 maanden is dan zou ik aandelen of ETF's nieteens overwegen, tenzij je een actieve trader bent met een strategie.
Je kunt je afvragen of dit überhaupt een gunstig moment is om in te stappen. De beurzen staan al sinds eind augustus op dit niveau en een flinke stijging lijkt niet echt voor de hand te liggen.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 19:01 schreef ujjain het volgende:
Zou jij eerder gaan voor AEX ETF's dan CAC-40 / Xetra Dax?
6.50 euro + 0.1% is peanuts bij 10.000 euro inleg.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:58 schreef bascross het volgende:
http://www.binck.com/nl/welkom/nieuwe_tarieven.asp
Okee, je wilt dus niet over 6 maanden cashen maar juist steeds plukjes toevoegen. Voor dat soort beleggen zijn die ETFs uitstekend geschikt.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 19:01 schreef ujjain het volgende:
[..]
Nou, na 6 maanden wil ik even goed nadenken of ik er mee door wil gaan, maar ik heb in totaal ¤30.000 dat beschikbaar is voor investeringen en dat staat nu op 2 spaarrekeningen, maar wil graag gespreid inleggen.
Dus misschien over 6 maanden wel weer uitbreiden met ¤10.000 en na 6 maanden opnieuw ¤10.000 erbij investeren.
Zou jij eerder gaan voor AEX ETF's dan CAC-40 / Xetra Dax?
Het is wel lastiger om de koers te checken van MSCI Europe als je onderweg bent? Die van de indices kun je op vele sites, zelfs met je mobiel of op teletekst direct zien. Maar het is inderdaad een interessant fonds. Ik was onder indruk van deze cijfers.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 19:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Okee, je wilt dus niet over 6 maanden cashen maar juist steeds plukjes toevoegen. Voor dat soort beleggen zijn die ETFs uitstekend geschikt.
Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn de iShares MSCI Europe vanwege de evenwichtige spreiding. Mijn persoonlijke voorkeur is echter ook om nu in cash te blijven met de historisch hoge waarderingen op dit moment.
Waarom zou je de koers willen checken als belegger?quote:Op zaterdag 13 maart 2010 19:48 schreef ujjain het volgende:
[..]
Het is wel lastiger om de koers te checken van MSCI Europe als je onderweg bent?
sparen lijkt me niet verliesgevend, en beleggen is inderdaad niet saai. Helaas, had je in 1999 100 euro geinvesteerd, had je er nu 102 gehad volgens deze index. En inderdaad, dan hebben we het over 10 jaar. Dus de indrukwekkendheid is nogal momentafhankelijk.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 19:48 schreef ujjain het volgende:
[..]
Het is wel lastiger om de koers te checken van MSCI Europe als je onderweg bent? Die van de indices kun je op vele sites, zelfs met je mobiel of op teletekst direct zien. Maar het is inderdaad een interessant fonds. Ik was onder indruk van deze cijfers.
Het gaat mij inderdaad niet om het cashen op korte termijn, er zitten toch weinig uitgaven voor mij aan te komen en sparen is saai en verliesgevend.
b/squote:Op zaterdag 13 maart 2010 20:11 schreef LXIV het volgende:
Sparen is op dit moment verliesgevend.
sure, wat jullie willen gelovenquote:Op zaterdag 13 maart 2010 20:57 schreef ujjain het volgende:
In Nederland betaal je boven de 20.000, 1,2% belasting en er is een inflatie van 1,5%, maar we weten allemaal hoe duur een patatje en een biertje in 1999 kostten, echt factor 3 minder, net als veel andere supermarkte producten. Samen is dus meer dan 2,7%, hoger dan standaard spaarrekeningen.
[ afbeelding ]
Maar dat maakt verder ook weinig uit, het hangt er natuurlijk vanaf welke cijfers je gebruikt. Als je de belasting even niet meerekent, omdat je een laag saldo hebt, of je rekent een inflatie van 1%, waardoor je nog 0,4% winst hebt tov de bestbetalende spaarbank.
hij groeit hier nog net zo snelquote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:05 schreef LXIV het volgende:
Vandaag kostte een bos worteltjes bij de AH 2,76! En dan is de helft loof!
Meer dan zes gulden dus. Dat hadden ze in 1999 nooit geloofd.
Niet dat ik zo'n bosje mee heb genomen trouwens.
Natuurlijk was sparen veel beter dan beleggen het afgelopen decennium! Dat ontken ik zeker niet. En een factor 3 inflatie is het natuurlijk niet geweest.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
sure, wat jullie willen geloven
Ik ben een bedrijf. Ik investeer 100. Ik maak 10 winst, zodat er op het einde van het jaar 110 in mijn vermogen zit. Hoeveel heb ik verdiend? 10? Of iets anders?
AEX antwoord: hangt er vanaf of ik short of long zit.
Maakt niet uit hoor, nogmaals, hoe hoog stond de beurs in hetzelfde 1999?, en ik begrijp dat ik rekening moet houden met een factor 3 inflatie vanaf toen? Da;s auw dan.
Kortom: het is geen wet dat alles omhoog moet. Soms is stilstand relatieve vooruitgang.
En speciaal voor LXIV: kapper? Do It Yourself![]()
Nee, gewoon die inflatie van 1 tot 2% jaarlijks moet je rekening mee houden, die factor 3 is gewoon dat biertjes en patat enzo duurder is geworden, van 1.50 gulden voor bier/patat naar 2.50 euroquote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
sure, wat jullie willen geloven
Ik ben een bedrijf. Ik investeer 100. Ik maak 10 winst, zodat er op het einde van het jaar 110 in mijn vermogen zit. Hoeveel heb ik verdiend? 10? Of iets anders?
AEX antwoord: hangt er vanaf of ik short of long zit.
Maakt niet uit hoor, nogmaals, hoe hoog stond de beurs in hetzelfde 1999?, en ik begrijp dat ik rekening moet houden met een factor 3 inflatie vanaf toen? Da;s auw dan.
Kortom: het is geen wet dat alles omhoog moet. Soms is stilstand relatieve vooruitgang.
Ja. En die zijn ook het lekkers. Maar het duurt nog een paar maandjes voordat er worteltjes geoogst kunnen gaan worden.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hij groeit hier nog net zo snel(als de mieren me niet voor zijn)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |