abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78876242
Vraag: Vorig jaar is een paar dagen gepraat over scheuren in stuckwerk. Ik heb nu ook zo'n probleem. Ik heb binnenwanden van Fermacell en heb nu 2 weken na het stucken onder elk raam en bij praktsch iedere overgang van Farmacellplaat (120 breed) krimpscheurtjes (potloodlijntjes). Ik heb gezien dat de stuckadoor gaas gebruikt heeft en hij heeft het allemaal giga strak gemaakt. Vlgs mijn inschatting een vakman. Maar nu toch al die scheurtjes; niet gestookt, geen bouwdroger, 18 graden en de ramen op een kier.
Ik ben bang dat hij de keirtjes dichtsmeert, ik de boel laat witten en dat van de zomer alle scheuren terug zijn.
En nu? Iemand??
  maandag 8 maart 2010 @ 05:44:01 #2
191838 mrfool
Why so serious?
pi_78876251
Bescheiden tvp, heb zelfde probleem.
pi_78876541
Ik heb altijd het idee dat je dat helemaal niet kunt voorkomen, die scheurtjes...
  Redactie Frontpage maandag 8 maart 2010 @ 08:29:12 #4
38148 crew  Innisdemon
pi_78877244
Je kunt die scheurtjes m.i. het beste met acrylaatkit (= elastisch) dichtmaken, en vervolgens overschilderen. Dan zal het niet weer gaan scheuren, en is het mooi dicht.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  maandag 8 maart 2010 @ 08:50:01 #5
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78877516
ff op de site van Fermacell gekeken en voila:
quote:
FERMACELL platen mogen niet ‘koud’ tegen elkaar zonder voegverbinding gemonteerd worden. De reden is dat er meestal een afwerking op een wand wordt aangebracht, bijvoorbeeld behang of een verfsysteem. De platen onder deze afwerking moeten een goede verbinding met elkaar hebben. Als die ontbreekt, kunnen scheuren in de afwerking ontstaan ter plaatse van de plaatnaden. Drie methoden die een goede voegverbinding garanderen, zijn sterke, snelle lijmmethode en de meer traditionele gipsvoegmethode en AKvoegmethode.
Lijmvoeg
Voor een goede lijmvoegverbinding gaat u uit van rechte plaatkanten (dit zijn de af fabriek aanwezige zaagkanten). Gaat u platen verzagen, let er dan op dat dit zuiver haaks gebeurt. De plaatkanten moeten stofvrij zijn voordat met het lijmen kan worden begonnen. De eerste plaat wordt tegen de stijlen (hout of metalen profielen) bevestigd. Deze dient geheel afgeschroefd of geniet te zijn. Nu kunt u de voegenlijm tegen de zijkant van de plaat aanbrengen. Hiertoe wordt de spuitmond van de lijmkoker schuin afgesneden, zodat de doorsnede van de opening ongeveer 8 mm is. Zorg er altijd voor dat de lijm niet op de houten of metalen stijlen komt, maar alleen op de zijkant van de FERMACELL plaat. Er dient ongeveer 4/5 van de plaatdikte voorzien te zijn van lijm. De tweede plaat wordt met een zijwaartse beweging stotend tegen de gemonteerde plaat aan gedrukt. Na het bevestigen van deze plaat ontstaat een lijmnaad die kleiner is dan 1 mm. De overtollige lijm is het gemakkelijkst te verwijderen als deze volledig is uitgehard (na ca. 24 uur). De lijm kan dan eenvoudig schuin weggestoken worden met een plamuurmes. Eventuele nog achterblijvende lijmresten zijn te verwijderen met een Surformschaaf. Groot voordeel van de lijmvoegverbinding is dat men geen rekening hoeft te houden met de 5 tot 7 mm brede voeg die bij de gipsvoegverbinding verplicht is. Precies uitmeten hoeft dus niet, wat veel sneller werkt. Een ander niet minder belangrijk voordeel is dat u met deze methode bespaart op uw achterhoutconstructie. De lijmverbinding is immers zo sterk dat horizontale naden niet ondersteund hoeven te worden met regels of profielen!
Gipsvoeg
Bij deze toepassing is het belangrijk dat tussen de FERMACELL platen (10 of 12,5 mm dik) onderling een naad van 5-7 mm wordt gehouden. Deze naad is nodig om voldoende FERMACELL voegengips te kunnen aanbrengen. Bij een smallere voeg komt er onvoldoende FERMACELL voegengips in de voeg om een goede verbinding te bereiken. Ook bestaat bij een te smalle voeg de kans dat het water waarmee het voegengips is aangemaakt, te snel in de zijkanten van de plaat trekt waardoor de gipsvoeg ‘verbrandt’. Dit houdt in dat het gips onvoldoende reageert met het water. Het gips hardt niet voldoende uit, wat een goede verbinding in de weg staat. Er mag pas worden afgevoegd als de platen vrij zijn van bouwvocht, in het algemeen als de relatieve luchtvochtigheid in een gebouw gedurende twee dagen niet hoger is geweest dan 70%. Op zich is dit geen probleem, omdat men met het afvoegen kan wachten tot alle platen zijn gemonteerd. Men kan het afvoegen als het ware vlak voor de afwerkingsfase uitvoeren. FERMACELL voegengips kan worden toegepast zonder wapeningsband. Alleen bij speciale afwerkingen is wapeningsband nodig, bijvoorbeeld bij stuc- of spuitpleister (spacwerk). Achter een horizontale of verticale naad van 5-7 mm dient altijd een regel of een stijl te zitten.
AK-voeg
Bij deze toepassing worden FERMACELL platen (10 of 12,5 mm dik) met een afgeschuinde kant stotend tegen elkaar aan gemonteerd. De voegverbinding wordt gemaakt door in het ontstane verdiepte gedeelte over de voeg een gaasband aan te brengen en het verdiepte gedeelte volledig vol af te voegen met FERMACELL Voegengips. Er mag pas worden afgevoegd als de platen vrij zijn van bouwvocht, in het algemeen als de relatieve luchtvochtigheid in een gebouw gedurende twee dagen niet hoger is geweest dan 70%. Op zich is dit geen probleem, omdat men met het afvoegen kan wachten tot alle platen zijn gemonteerd. Men kan het afvoegen als het ware vlak voor de afwerkingsfase uitvoeren. Achter een horizontale of verticale naad dient altijd een regel of een stijl te zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door ueberduitser op 08-03-2010 09:01:31 ]
pi_78887751
Ik weet niet of de platen strak tegen elkaar aangezet zijn,want van onze stucadoor moesten we een ruimte van 2mm tussen de platen houden ,zodat het gips goed tussen de voegen door kan naar de achterkant van de platen.Ook hebben we uiteraard stucband gebruikt en bij ons hebben we nog steeds geen scheuren.De enige scheuren die we hebben zijn in de overgangen van steen naar gips,maar daar doen we na de zomer wat aan,maar die zijn nog geen mm.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:09:51 #7
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78888214
2mm bij een gipsvoeg is dus in feite niet genoeg!

5-7mm. is immers voorgeschreven.

Ik heb in de praktijk ook zo'n geval gehad dat de aannemer de gipsplaten mooi strak tegen elkaar had gezet, netjes voegband erover. Maar nadat de spacspuiter was geweest kon je mooi overal precies zien waar de plaatnaden zaten. Dus alles eraf laten halen en opnieuw erop.
quote:
De enige scheuren die we hebben zijn in de overgangen van steen naar gips,maar daar doen we na de zomer wat aan,maar die zijn nog geen mm.

Daar kun je eigenlijk moeilijk wat aan doen, aangezien verschillende materialen ook verschillende uitzettingscoëfficienten hebben. De scheuren vullen met elastische kit kan een oplossing zijn.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:14:11 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78888417
enieg wat je daar idd aan kunt doen is een kit laagje.

belangrijk is wel dat je stuccadoor de boel los heeft gesneden van elkaar. In weze maakt hij dan een breeklijn die precies in de hoek valt. In die hoek zet je dan een kit randje en daardoor zie je het niet.

maakt hij zo'n breuklijn niet, dan krijg je een scheurlijn die grillig heen en weer loopt.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Redactie Frontpage maandag 8 maart 2010 @ 14:30:56 #9
38148 crew  Innisdemon
pi_78889159
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:14 schreef klusfoobje het volgende:
maakt hij zo'n breuklijn niet, dan krijg je een scheurlijn die grillig heen en weer loopt.
Getuige mijn keukenwand
  maandag 8 maart 2010 @ 14:34:16 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78889284
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:30 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Getuige mijn keukenwand
wees blij dat jij het in je keuken hebt.....

kom eens langs in de woonkamer zou ik zeggen
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Redactie Frontpage maandag 8 maart 2010 @ 14:48:30 #11
38148 crew  Innisdemon
pi_78889849
moah zo blij ben ik daar niet mee, want het heeft me twee wandtegels gekost.

Anyway: afkitten die naadjes, en je probleem is opgelost !!!!!!!
  maandag 8 maart 2010 @ 15:12:00 #12
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_78890752
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:14 schreef klusfoobje het volgende:

belangrijk is wel dat je stuccadoor de boel los heeft gesneden van elkaar. In weze maakt hij dan een breeklijn die precies in de hoek valt. In die hoek zet je dan een kit randje en daardoor zie je het niet.
Precies dat.
Bi een overgang van 2 materialen in de ondergrond, altijd laten insnijden, dat vookomt gezeur.
Eventueel laten kitten (ik laat het meestal juist niet doen).
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_78914294
Ik heb nadat mijn gestucte woonkamer klaar was gelijk alle haakse overgangen ingesneden en dichtgekit en daarna alles gesausd.
Een jaar later is alles nog top !
Stucwerk is namelijk niet elastisch (spack wel een beetje trouwens)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 9 maart 2010 @ 02:13:30 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78918091
had je stucadoor dat niet gedaan ????
pi_78918484
De stuckadoor is langs geweest en heeft alle scheurtjes iets breder en dieper gemaakt, zeg een mm of 3 en de scheuren met een pasta afgesmeert. Vanmiddag doet ie dat nog een keer, omdat het altijd een beetje krimpt natuurlijk en dan zou het goed moeten zijn. Hij wijt het euvel eigenlijk aan het bouwvocht en het veschil in opdrogen van het Fermacell en de houten constructie er achter.
We zullen zien.

Wat is nu wijs om de wanden mee af te werken? bestaat er een flexibele muurverf?
  Redactie Frontpage dinsdag 9 maart 2010 @ 17:12:29 #16
38148 crew  Innisdemon
pi_78936430
Zoals zo'n beetje iedereen hier aangaf, had je het beter af kunnen kitten. Nu zit je nog met een 'harde' substantie in die scheuren, en kun je er donder op zeggen dat het weer gaat scheuren, ongeacht wat je er overheen smeert.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:17:35 #17
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78936710
das niet helemaal waar hoor.

Je kunt kitten wat je wilt in de hoek, maar als de stucadoor geen breeklijnen heetf gemaakt heeft die kitlaag geen enkele zin.

De bedoeling is juist dat je een zwak punt creert waar de spanning eruit kan. zonder breeklijnen gaat het alle kanten op en blijft het echt niet netjes on der de kitlijn zitten.
pi_78938973
Breeklijn kan je zelf ook maken met een mes.
pi_78939073
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 18:26 schreef junkiexp het volgende:
Breeklijn kan je zelf ook maken met een mes.
Ook als het al uitgehard is?
  Redactie Frontpage dinsdag 9 maart 2010 @ 18:59:39 #20
38148 crew  Innisdemon
pi_78940027
ja, dat kan, met een stanleymesje. Ik doe dat zelf echter nooit, kit krijg je er zo ook wel in
pi_78940069
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 18:31 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ook als het al uitgehard is?
Heb ik in een kamer wel gedaan ja, gewoon met een mesje of een dunne schroevendraaier een geul maken zodat het stucwerk van de het plafond en de muur niet in verbinding staan.
Daarna dichtkitten en daarna sauzen, zie je niks meer van.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 19:33:20 #22
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78941718
das nieuw voor me, dat je het na uitharden nog kunt doen. Dan moetje er volgens mij wel erg vlot bij zijn. Geloof dat de meeste kracks binnen een maand toch wel verschijnen.
  Redactie Frontpage dinsdag 9 maart 2010 @ 20:15:42 #23
38148 crew  Innisdemon
pi_78943891
Klopt Klusfoob, maar als je je geultje diep genoeg maakt, kan dat heel mooi worden
pi_78949062
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:33 schreef klusfoobje het volgende:
das nieuw voor me, dat je het na uitharden nog kunt doen. Dan moetje er volgens mij wel erg vlot bij zijn. Geloof dat de meeste kracks binnen een maand toch wel verschijnen.
Dat moet je voor zijn idd.
Maar het is geen probleem hoor.
pi_78955110
ik probeer het hele verhaal te volgen en te snappen maar dat doe ik dus niet. Hebben jullie misschien fotos om aan te geven waar men die geul dan maakt of is er een site die dit met plaatjes aangeeft?

Ben niet eens blond ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')