abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78848361
Hoi, ik wil van een oude binnenbank een 'lounge' bank maken voor buiten. Nu ben ik die bank aan het slopen, maar vraag mij af hoe ik het beste de spaanplaten constuctie kan bewerken zodat het enigszins buiten kan staan.

Kan ik het schilderen met buitenverf? Of moet ik er bijv plastic overheen nieten en dan latjes hout overheen timmeren? Geen idee echt.

Er zit ook nog lijm op de spaanplaat (heb het gele schuimlaagje eraf gehaald, wat deels vastgeplakt zat). Hoe krijg ik die lijmresten eraf?

Wie heeft er tips?

Thx. Babs.
  PR/Manusje van alles zondag 7 maart 2010 @ 15:30:08 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_78848794
Spaanplaat en buiten

denk dat het je niet 100% gaat lukken om dat goed te krijgen
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_78851938
Spaanplaat behoort volgens de NEN-EN 335 tot klimaatklasse 1.

En daarover valt het volgende te melden:
Klimaatklasse 1: Binnen, bijvoorbeeld toepassing in wanden, plafonds en meubelen.
De relatieve vochtigheid komt maximaal enkele weken per jaar boven de 65%.

Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de bank als voorbeeld te gebruiken en een "nieuwe" bank te maken die wel aan klimaatklasse 3 voldoet?
Of als de bank buiten beschut staat minimaal aan klimaatklasse 2?

De NEN-EN335 zegt bijvoorbeeld verder het volgende:
Klimaatklasse 2: Beschut buiten, zoals toegepast aan de onderzijde van luifels en dakplaten.
De relatieve vochtigheid komt maximaal enkele weken per jaar boven de 85%.

Klimaatklasse 3: Buiten, bijvoorbeeld in gevelpanelen en boeiborden.
De vochtcondities zijn ongunstiger dan bij klasse 2.
Het materiaal moet voldoende bestand zijn tegen blootstelling aan weersomstandigheden,
regenwater en waterdamp.

Je zou natuurlijk alleen de spaanplaatdelen kunnen verwijderen en de delen als mal gebruiken voor de nieuwe onderdelen.
pi_78860189
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:30 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Spaanplaat en buiten

denk dat het je niet 100% gaat lukken om dat goed te krijgen
Het is niet alleen de regenspetters aan de buitenkant, het is het vocht dat van alle kanten naar binnen wordt gezogen.

Ik denk dat het je 100% niet gaat lukken.
pi_78861601
Zelfs in een onverwarmde schuur gaat meestal al niet goed, zoals hierboven al gezegd zuigt spaanplaat het vocht op.
Dan wordt het zacht en valt uit elkaar.

Buiten lijkt me dus vrijwel onmogelijk, of je kan er in de zomer even van genieten totdat het een keer regent.
pi_78869573
Misschien kun je de constructie nabouwen met watervast verlijmd spaanplaat of tuinhout oid?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')