quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:06 schreef Ensemble_ensembled het volgende:Ik ben niet iemand die zich bewust zwak voordoet. Ik kick er absoluut niet op om zielig gevonden te worden. Ik hou nu tegenover de buitenwereld de schijn op dat het goed gaat. Ik heb hier mijn verhaal gedaan omdat ik anoniem ben. Ik wilde het in eerste instantie kort en bondig houden, maar ik kom zo niet uit mijn woorden. Ik ben toen maar gaan typen en er kwam opeens van alles uit.
Ik had het eerst op een ander forum gedaan speciaal voor mensen met psychische problemen, maar ik wil ook reacties krijgen van mensen die een heel ander leven hebben dan ik. Ik hoor liever harde kritiek waar ik wat aan heb dan feelgood-reacties waar ik niks mee kan.
Stoer doen terwijl ik niet stoer ben, levert alleen maar problemen op. Als ik me voor ga doen als iemand die ik niet ben, zet ik mezelf alleen maar voor lul. Maar ik wilde altijd wel graag de sterke kanten in mezelf ontwikkelen. Ik denk ook dat dat kan. Er zullen meer mensen zijn met soortgelijke problemen als ik en er zullen ook mensen zijn die weten hoe je daar verandering in kan brengen. Ik heb ooit een assertiviteitstraining gevolgd. Ik leerde daar voornamelijk wat je moet doen bij bijvoorbeeld als iemand voordringt in de winkel. Ik hoop dat er trainingen zijn waar ze veel verder gaan en waar het doel is dat je je hele uitstraling assertiever kan maken en niet alleen manieren leert die je bij bepaalde situaties toepast
Ja met stoer doen bedoel ik niet dat je een bontkraag moet gaan dragen en zitten blowen op de station, maar zoals je zei die schijn geven dat alles goed gaat.
Kijk ik voel me ook onzeker en eenzaam. Maar het is steeds minder geworden omdat ik bevestiging krijgt van mensen om me heen dat ik niet zo hoef te zijn. Ik heb heel veel vrienden en ook hele goeie vrienden, ben heel sociaal en extravert, ik sport regelmatig en zie er goed uit, enz. Ik kan merken dat het goed met me gaat omdat mensen bevestiging bij mij zoeken. Dus mensen die meer onzeker zijn dan mij zoeken een soort sociale bevestiging bij mij, want volgens een van hun heb ik zo'n leven die ze zou willen hebben.
Enige waar ik onzeker en eenzaam over voel is meisjes en liefde, want ik heb wat slechte ervaringen mee gehad. Maar in principe is het niet zo erg, ik kan nog wel wachten totdat ik de juiste persoon vind (en af en toe een meisje versieren).
Maar ja, vroeger was ik ook best onzeker en had ook veel problemen, maar andere soorten problemen zoals jij. Wat ik heb toen heb gedaan is gaan werken op mijn zwakke kanten en mijn problemen direct confronteren. Ik ging fitnessen, dans trucjes leren, vechtsport doen, ik dwong mezelf om uit te gaan en nieuwe contact te leggen. Ik was vroeger best wel bang om mensen aan te spreken en best wel bang om op feestjes te gaan. Ik ging het toch doen, en nu kan ik lekker relaxed uitgaan, vrouwen aanspreken, dansen, contact maken, noem maar op.
Als ik in jou situatie was, dan zou ik een "fake it until you make it" mentality hebben opgenomen. Dus doen alsof je je zaken op orde hebt, totdat je ze op orde krijgen. Want als je dat doet, dan ga je vanzelf makkelijk goeie sociale contacten maken. Dan ga jij ook een leuke jongen ontmoeten die jou waardeert en interessant vind omdat je zo zelfverzekerd blijkt te zijn.
In de tussentijd zou ik jou hobbies, ervaringen en kennis vergroten. Als jij een interessante hobby hebt en ervaring of kennis hebt van interessante onderwerpen, dan gaan mensen jou ook meer interessant vinden. Ga je makkelijker vrienden maken en mensen gaan je me meer respecteren. Daardoor groeit jou zelf-waardering ook.
En heb je ook geprobeerd om andere mensen te helpen met hun problemen? Daardoor ga je ook beter voelen.
Maar ja, van mijn weinige kennis van echte psychologie, denk je dat je gebrek hebt aan zelf-waardering en waardering van anderen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow![]()
Je moet werken aan vierde gedeelte van de pyramide.
Als je concreet vertelt aan je psycholoog wat je nodig hebt en hoe je het wilt hebben, dan moet het goed komen denk ik. Heb je iets aan mijn advies?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."