1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | class NogEenKeer { public static void nogKeertje() { String jaOfNee; System.out.print("Wil je nog een keertje? j/n: "); Scanner jaNee = new Scanner(System.in); jaOfNee = jaNee.nextLine(); if (jaOfNee == "j") { RaadMaar.eersteKeer(); } else { System.out.println("Joh!"); } } } ?> |
Dank.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:14 schreef Intrepidity het volgende:
TVP, en complimenten voor de puike OP
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | class NogEenKeer { public static void nogKeertje() { char jaOfNee; System.out.print("Wil je nog een keertje? j/n: "); Scanner jaNee = new Scanner(System.in); jaOfNee = jaNee.findWithinHorizon(".",0).charAt(0); if (jaOfNee == 'j') { RaadMaar.eersteKeer(); } else { System.out.println("Joh!"); } } } ?> |
Protip: strings vergelijken doe je beter met .equals(). Als je dit jezelf aanleert in een vroeg stadium kan het je uren aan debugging schelen.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:23 schreef Crutch het volgende:
[..]
Dank.
Ik heb het al opgelost dankzij Barry Burd:
[ code verwijderd ]
Sinds versie 6 werkte de vorige niet meer (was een BUG).
BETER!!!!!!!!quote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:25 schreef Thomass het volgende:
[..]
Protip: strings vergelijken doe je beter met .equals(). Als je dit jezelf aanleert in een vroeg stadium kan het je uren aan debugging schelen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | class NogEenKeer { public static void nogKeertje() { String jaOfNee; System.out.print("Wil je nog een keertje? ja/nee: "); Scanner jaNee = new Scanner(System.in); // jaOfNee = jaNee.findWithinHorizon(".",0).charAt(0); jaOfNee = jaNee.nextLine(); if (jaOfNee.equals("ja")) { RaadMaar.eersteKeer(); } else { System.out.println("Joh!"); } } } ?> |
Nou, welkom bij de vaste kliekquote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:47 schreef Trollface. het volgende:
Vaste kliek? Welke vaste kliek?
* Trollface. denkt eraan om C/C++ voor dummies aan te maken....
Tevens TVP
Ik ben geen java expert, maar ik vermoed dat je fout kwam omdat je 2 objecten met elkaar probeert te vergelijken. En ookal zijn de 2 strings qua inhoud identiek, de objecten zijn alsnog verschillend (verwijzen naar een andere geheugenlocatie, etc.) :) .equals() kijkt echt naar de inhoud van het object.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:38 schreef Crutch het volgende:
[..]
BETER!!!!!!!!
[ code verwijderd ]
Zo kan ik dus gewoon hele strings vergelijken! _O_ Dank u.
Ik merk trouwens dat ik het allemaal sneller begrijp. Heb pas eergisteren een boek Java opengeslagen. :7
1 2 | User piet = new User(22); // ook 22 jaar |
Ik maak later op de dag wel een C/C++ voor dummies aanquote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:50 schreef Crutch het volgende:
[..]
Nou, welkom bij de vaste kliek(het begint toch ergens)
Sowieso is C/C++/C#/ de rest van het alfabet geen slecht idee. Het is namelijk nogal rustig in DEV.
Goed initiatief. Kan ik Visual Studio alvast gaan installeren of raad je me iets anders aan?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:04 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Ik maak later op de dag wel een C/C++ voor dummies aanen thanks
quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:12 schreef Intrepidity het volgende:
Misschien maak ik vanmiddag nog even een topic Eniac programmeren met ponskaarten voor dummies aan
Als je specifiek voor Windows wilt gaan devven is VS een must. Wil je echter cross-platform gaan doen, dan kun je beter een andere IDE pakken. Code:: Blocks is imo een aanrader, albeit redelijk lang niet meer geupdatet. Dev-C++ is ook een erg goede. Eclipse en Netbeans zijn ook kandidaten, maar meer op Java gericht.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:07 schreef Crutch het volgende:
[..]
Goed initiatief. Kan ik Visual Studio alvast gaan installeren of raad je me iets anders aan?
Done.quote:Als het goed is maakt een lief modje dit topic even centraal
Je kan beter een boolean gebruiken inplek van een String.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:38 schreef Crutch het volgende:
[..]
BETER!!!!!!!!
[ code verwijderd ]
Zo kan ik dus gewoon hele strings vergelijken!Dank u.
Ik merk trouwens dat ik het allemaal sneller begrijp. Heb pas eergisteren een boek Java opengeslagen.
Dat ligt er natuurlijk aan wat je aan het doen bent. User input is een String, geen Boolean. En de equals-methode levert een boolean op.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 21:12 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Je kan beter een boolean gebruiken inplek van een String.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boolean_data_type
if (BooleanNaam == true)
is daarbij hetzelfde als
If (BooleanNaam )
Klopt, mijn derde voorbeeld was om te laten zien dat je dus een hele string kan vergelijken, in een ja/nee-vraag is dat normaalgesproken natuurlijk wat omslachtig.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 22:45 schreef Light het volgende:
[..]
Dat ligt er natuurlijk aan wat je aan het doen bent. User input is een String, geen Boolean. En de equals-methode levert een boolean op.
nou ik vind het als je niet nog een keer wilt dan type je nee in is het alsnog ja met een boolean typequote:Op zaterdag 6 maart 2010 22:51 schreef Crutch het volgende:
[..]
Klopt, mijn derde voorbeeld was om te laten zien dat je dus een hele string kan vergelijken, in een ja/nee-vraag is dat normaalgesproken natuurlijk wat omslachtig.
Ik zou gewoon iets praktisch proberen te maken. Command line programma dat dingen wegschrijft en ophaalt uit een database ofzo.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:44 schreef Crutch het volgende:
Nu heb ik ongeveer 4 dagen Java-kennis.
Wil wie er voor mij even een (basic command line) programmaatje verzinnen om te oefenen?
Ik heb al iets gemaakt om nummers te raden dus die valt af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |