abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 15 april 2000 @ 02:37:00 #1
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_259316
In het "Kappen of Kijken"-topic heeft Fanmale exact verwoord hoe ik, en vele anderen denk ik, er over denken. Het is vasthouden aan BB, dat eens erg mooi was.

De Bus is nog maar op de helft, maar het houdt gewoon ook niet op. Vandaag las ik dat John De Mol productions flink ingekocht heeft in Cannes.

Het reilen en zeilen in een kapperszaak. Hoe gaat het er toch in een kapperszaak aan toe, 24 uur per dag... zucht...

Geboeid, de meiden van 5, big brother 2 (wat daar van te denken???), misschien wel De Bus 2, geld voor je leven, who wants to marry a millionaire...

Ik zou zeggen, stop 10 mensen totaal ongetraind in de MIR en kijk wat er gebeurd. Het stopt niet meer, het houdt nooit meer op.

De kijkcijfers zullen alleen maar dalen, waardoor de toelatingscriteria voor iedere 'Zlatko' (held van Duitse BB) te halen zullen zijn. De grenzen van normen en waarden, tolerantie en toelating worden verlaagd omdat de kijkcijfers lager worden.
Op geld en roem belust zullen steeds meer mensen meedoen, en steeds minder mensen kijken.

Het heeft al niets meer te maken met het idee dat 'de gewone mens beroemd kan worden', the American Dream van Paperboy tot Bill Gates. Waarom worden ze beroemd? Was het Big Bart niet die zei: "Ik heb wel gewonnen, maar ik heb in feite niets gepresteerd!" (o.i.v.d.s.) Je kunt even wegkomen met niets, maar niet voor lange duur.

Maar de komende twee, drie jaar denk ik dat men angstvallig vasthoudt aan het ideaal dat reality-tv commercieel de beste zet is. Ik durf te wedden dat SBS met een vervolg op de Bus komt. Waarom? Het is *hun eigen* reality product. Of het nu geslaagd is of niet, de sponsoren betalen en er doen mensen aan mee. Een beetje 'opsmuck' erbij en er kijken net genoeg mensen om het kostenplaatje rond te maken. Het is *ons* reality product, de tweede in een lange rij, dat geven we niet op.

It's a sad state of affairs, zou Cosmo Kramer stellen. Bovenstaande beschouw ik als de nabije toekomst van de commerciele televisie, en die ziet er niet goed uit.

Om met de ouderen van dagen te spreken:
"Waar moet het heen tegenwoordig?"

Meningen?

bogus.

Destroy all dreamers with doubts and depression...
pi_259317
Even teruggrijpend op een stelling van Fanmale in het bedoelde Topic "Kappen..." :

quote:
op 04-14-2000 om 12:41 AM schreef fanmale het volgende:
conclusie: De bus haalt gewoon het niveau van BB niet, en het niveau van het forum wordt daardoor ook niet gehaald.


zou ik willen vaststellen, dat het woord "niveau" ook gezien kan worden als een categorisering van de door SBS6/JDMP bewust gekozen doelgroep.
En daarnaast, dat bedoelde doelgroep niet 'steeds minder gaat kijken',
maar juist meegesleurd zal worden in steeds lager op de instincten gerichtte prikkels, daar vervolgens weer voor afstompen en nieuwe , sterkere prikkels zal verlangen EN accepteren...

Inderdaad een 'cyclus zonder eind', Bogus, die ons nog héél 'diep' kan brengen,
omdat ook controlerende instanties als het Commissariaat voor de Media door hun 'niet-ingrijpen' tot nu toe voor gevaarlijke 'precedent-werking' in omgekeerde zin hebben gezorgd:
de produktie-maatschappijen kunnen hen steeds makkelijker van 'opportunisme' beschuldigen,
naar mate de door de programma's bereikte norm verder afstaat van enig vergelijk met een wél 'verboden' produkt: m.a.w. de nieuwheid en het gebrek aan referentie zal hen steeds opnieuw dwingen tot afwachtendheid, totdat het (alweer) te laat is en de kijkcijfers het winnen.

Een neergaande lijn dus, is hetgeen ik verwacht EN zie dat bewust de ingeslagen weg is van de media-producenten. Met als niet-zo-onwaarschijnlijk gruwelbeeld al tamelijk in zicht: optredende 'ongevallen', psychisch of lichamelijk, zullen geniepig worden 'weggemoffeld'. (Zoals al gebeurd is bij diverse andere 'spelshows').

pi_259318
Ja erg Bogus. Tussen BB en de Bus is er eens een topic geweest met dit soort 'horror scenario's'.
Het houdt inderdaad niet meer op!!

Mijn bijdrage toen was:
Zet tien echtparen die precies twee maanden bezig zijn met hun echtscheidingsprocedure (wegens nimfomanie) in een trein. Achter ieder station wat ze aandoen moeten de vrouwen hun weekbudget verdienen.
Alle mannen mogen één knuppel en één mes, niet langer dan zes cm (anders gaan ze te snel dood)meenemen.

Maar inderdaad. Denk je dat je alles wel gezien had zo'n beetje!! En dan dit


  zaterdag 15 april 2000 @ 03:23:00 #4
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_259319
Precies Moor. En ingrijpen van het Commisariaat van de Media is al moeilijker omdat het een commerciele zender betreft ipv publieke.

Zelf hoopte ik (vals?) erop dat de commercielen, en dat kan ook pas over een tijdje zijn, zichzelf gaan corrigeren in hun uitzendbeleid. Maar ik heb grote twijfels of dat in de nabije toekomst zal gaan gebeuren.

bogus.

Destroy all dreamers with doubts and depression...
pi_259320

Het is niet begonnen met BB, het door jullie geschetste beeld is gestart met de komst van de commerciële TV. Het is alleen zo dat we vanaf BB via internet konden meekijken. Vele andere programmaas zouden net zo veroordeeld, of in de zelfde categorie geplaatst moeten worden, er gebeurt daar namelijk niets anders dan bij BB of bij de Bus. De komst van de commercie heeft gemaakt dat er nu andere belangen voorop staan. Het is niet zozeer de programmamaker of de uitzend gemachtigde, maar de noodzaak van de kijkcijfers waar ze aan moeten voldoen. Deze noodzaak komt voort uit de behoefte van het bedrijfsleven, die meer en meer, en steeds meer doelgroep gerichter moet en wil communiceren met grote groepen kijkers. En ook al is er geen directe sponsoring van een programma, dan nog is er de noodzaak van hoog scorende programmaas op de prime-time momenten. Geen cijfers, geen inkomsten, geen station.

  zaterdag 15 april 2000 @ 11:28:00 #6
2705 cynix
is verdwaald
pi_259321
Waar ik persoonlijk gewoon niet uitkom is het volgende:

Enerzijds klagen we steen en been op het soort programma's als De Bus en de ons nog wachtende, zo mogelijk nog ergere, opvolgers hiervan. Het klagen richt zich met name op het exploiteren van deelnemers en kijkers. Anderzijds echter, verkneukelen 'we ons' (ik neem de vrijheid in meervoudsvorm te schrijven, vanwege de teneur die ik bij vele postings meen te bespeuren) juist over de ranzigheid waarmee e.e.a. gepaard gaat.

Enerzijds willen we de 'spraakmakende, onaangepaste' figuren zo snel mogelijk uit De Bus, anderzijds mopperen we direct daarna over de saaiheid van de achterblijvers.

Enerzijds vinden 'we' dat dit soort programma's feitelijk niet 'kan', anderzijds kijken we ook niet massaal naar 'degelijke' programma's op bijvoorbeeld de publieke zenders.

Wat is er toch aan de hand met 'ons'? Zijn we afgestompt? Masochistisch? Zijn we makke schapen die uiteindelijk, weliswaar niet geheel kritiekloos, toch alles consumeren wat ons voorgezet wordt? En dan vooral, als het weer net even verdergaat dan het voorgaande programma? Ik denk bijvoorbeeld dat we ondanks de kritiek op De Bus, straks BB2 massaal 'saai' gaan vinden, tenzij de makers/opdrachtgevers proberen De Bus op hun beurt weer te overtreffen.

Conclusie: Als De Bus dan zo 'slecht' is, en maatschappelijk zo ongewenst,wat willen we dan wel? Persoonlijk heb ik er een beetje een schizofreen gevoel bij.
Wie het weet mag het zeggen...

pi_259322
Cynix, ik heb er hetzelfde "kromme" gevoel over, geloof het of
niet, maar ik ben destijds door FOK naar BB gaan kijken, omdat
ik het leuk vond hier mee te "beppen", (wat ook de reden is van
de naam die ik toen heb gebruikt en nu niet meer kon veranderen).
Maar goed, er zijn wel meer van dat soort zaken, zoals bv de
rommelbladen waarop nooit iemand is geabonneerd of door iemand
worden gekocht, die lezen we immers allemaal bij de kapper en
de dokter.
Die bladen en programma's hebben alleen een bestaansrecht als
ze door veel mensen worden gekocht en bekeken, de sponsors gaan
echt geen geld steken in een programma wat met grote zorg is
gemaakt, informatief is en prachtig gefilmd, maar waar maar een
klein deel van de bevolking naar kijkt, SBS en consorten spelen
daar alleen heel slim op in.
Dus wat dat betreft kunnen we niet anders dan de hand in eigen
boezem steken.

Miek (ja, nu ik toch alles eerlijk heb opgebiecht)

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')