| Ireyon | donderdag 4 maart 2010 @ 22:07 |
Welkom in alweer deel 216 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ====================================================================================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ====================================================================================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. ====================================================================================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Harlingen Haven - Socios VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy Zwitserland - sander89 >> Materieel Informatie Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie. Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel. Plan T (Last update: 24-1-09 (Excel) ) ====================================================================================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
| Socios | donderdag 4 maart 2010 @ 22:08 |
| Fipo. | |
| #ANONIEM | donderdag 4 maart 2010 @ 22:08 |
quote:Ben ook wel benieuwd | |
| Peterselieman | donderdag 4 maart 2010 @ 22:09 |
quote:Die smiley | |
| Ireyon | donderdag 4 maart 2010 @ 22:09 |
| Hmm 'k zal dat Kruidvatkaartjes deel maar eens aanpassen | |
| Nightshadow | donderdag 4 maart 2010 @ 22:09 |
| Waar is die tijd gebleven dat er nog leuke titels waren? Bijv. waar de smurfentrein gesloopt wordt.. Overigens vraag uit het vorige topic: quote: | |
| Ascendancy | donderdag 4 maart 2010 @ 22:09 |
| De ICM stoelen waren veel zachter en pasten veel beter bij de trein dan die van de ICMm. | |
| Socios | donderdag 4 maart 2010 @ 22:13 |
quote:Juist goed dat de ORIGINELE topictitels weer gebruikt worden. | |
| Peterselieman | donderdag 4 maart 2010 @ 22:15 |
quote:Het gebeurt vaak onbewust. Het kan zijn dat een treinstel in een andere serie ingezet wordt en dan kan het voorkomen dat het treinstel gedraaid wordt. Maar echt vaak gebeurt het niet. De NS houdt er geen rekening mee, al meende ik dat het vroeger met bepaalde treinseries wel anders was. Arriva houdt er in het noorden wel rekening mee. Daar zit overal de eerste klasse aan dezelfde zijde van de trein. Dit is bewust gedaan omdat de GTW 2/8 dan bij het tanken minder ver door hoeft te rijden. (scheelt 15 meter per treinstel ongeveer) | |
| bork | donderdag 4 maart 2010 @ 22:38 |
Hondekop met ICE op de achtergrond![]() | |
| ReisT | donderdag 4 maart 2010 @ 22:53 |
quote:De kans dat een Spurt per ongeluk verkeerdom komt te staan zonder de Noordelijke Nevenlijnen te verlaten (dat zijn écht alleen maar heen-en-weertjes) is dan ook nogal klein. | |
| Dr_Flash | donderdag 4 maart 2010 @ 23:01 |
quote:k mis het gekots er nog in Fucking schaukelboot Vette smiley idd | |
| #ANONIEM | donderdag 4 maart 2010 @ 23:02 |
quote:Wauw...mooie foto | |
| De_Hertog | donderdag 4 maart 2010 @ 23:03 |
| http://www.nu.nl/binnenla(...)ipkaart-geskimd.html Iemand verrast dat ze bij het invoeren van deze nieuwe techniek niet gedacht hebben problemen uit het verleden voor te zijn? | |
| Dr_Flash | donderdag 4 maart 2010 @ 23:06 |
quote:Als je twee keer een wiel uitvindt, kun je een fiets maken | |
| De_Hertog | donderdag 4 maart 2010 @ 23:08 |
quote:Ik wist niet dat was waar het GVB zich echt mee bezig houdt maar het verklaart wel een hoop. | |
| Crientj | donderdag 4 maart 2010 @ 23:08 |
| Boschkabouter | donderdag 4 maart 2010 @ 23:11 |
quote:Met wat pech is zo de hele beveiliging te kraken en kun je zelf de chipkaart opladen. (voorzover dat nog niet gedaan is) Wat ik meegekregen heb, bestaat de beveiliging op de kaart uit een 4bits ( Is er eigenlijk ergens meer informatie te vinden over de werking en het (zelf) opladen van zo'n chipkaart? | |
| Boschkabouter | donderdag 4 maart 2010 @ 23:14 |
| Overigens, de mooie oplossing om voorzetstukken te gebruiken (zoals bij de pinautomaten) gaat niet werken, aangezien je de skimapparatuur niet eens bij de paaltjes hoeft te zetten. Je kunt ze met een antenne die groot genoeg is al aflezen vanaf een paar meter. | |
| De_Hertog | donderdag 4 maart 2010 @ 23:17 |
quote:Volgens mij gebruiken ze nog steeds de chipkaart en beveiliging die vorig jaar is gekraakt door mensen van de RU. Niet 'ik steel een kaart en hang deze een paar uur aan een computer'-gekraakt maar 'ik loop langs je en heb je gegevens overgenomen en kan nu op jouw kosten reizen'-gekraakt. | |
| ReisT | donderdag 4 maart 2010 @ 23:20 |
quote:Er worden geen chipkaarten geskimd, het gaat hier om pinpassen. Gewoon precies hetzelfde probleem als de NS-automaten dus. | |
| Peterselieman | donderdag 4 maart 2010 @ 23:26 |
quote:Die kans is 0 ja. Het kan alleen als een stel voor reiniging naar Zwolle gegaan is en dan ipv naar Groningen naar Leeuwarden gaat of andersom. Het weer in de andere richting zetten is trouwens een fluitje van een cent, want dan hoeft alleen maar even naar Zuidbroek gegaan te worden, vandaaruit via Waterhuizen aansluiting naar Onnen en dat terug naar Groningen. | |
| dennistd | donderdag 4 maart 2010 @ 23:31 |
| Volgens mij staan ook alle Fyra-stammen en de Zwolle-Emmen V'tjes dezelfde kant op (hoewel dat bij die laatste lang niet altijd meer het geval is sinds die dingen in Maastricht onderhouden worden en het hele land doorzwerven...) | |
| Boschkabouter | donderdag 4 maart 2010 @ 23:34 |
quote:Volgens mij klopt dit niet geheel. Je kopieert het saldo, wat opgeslagen wordt op de kaart. Het slachtoffer merkt er dan weinig van, totdat zijn kaart geblokkeerd wordt. Zijn saldo zal niet omlaag gaan iedere keer dat iemand met de gekopieerde kaart gaat reizen. | |
| Ascendancy | donderdag 4 maart 2010 @ 23:49 |
| Ik vroeg me opeens af? Waarom heten de kopsporen op dordrecht eigenlijk15 en 20? Vanuit oostelijke richting is spoor 15 eigenlijk spoor 1 waarop de lijn vanuit Breda aansluit? | |
| lezut | vrijdag 5 maart 2010 @ 00:00 |
quote:Nee, op de Emmerlijn staan er van die strepen op het perron getekend die als het goed is aangeven waar de deuren van de trein ongeveer komen te staan. Meestal klopt er niets van, maar het wordt dan helemaal ongeloofwaardig als je de treinen om gaat draaien. Over SuperV's gesproken, er vatte er vandaag één bijna vlam achter mijn rug | |
| dennistd | vrijdag 5 maart 2010 @ 00:00 |
| Die sporen zullen er vroeger niet gelegen hebben, en het is niet gebruikelijk om de hele spoornummering om te gooien voor zoiets. Het wordt trouwens overal weer anders opgelost, zo heeft zwolle de kopsporen 12 en 13 aan de Amersfoortse kant en de sporen 14 t/m 16 aan de Meppelse kant. Hengelo heeft een spoor 11 als zakspoor tussen 2 en 3, en Nijmegen heeft zelfs een spoor 35 naast spoor 1. | |
| James1988 | vrijdag 5 maart 2010 @ 00:13 |
| Over de OV-chipkaart: de chip in de kaarten is nog steeds de Mifare Classic 4K, waar de data versleuteld op staat met Crypto-1, speelgoedcryptografie aldus deskundigen. De wegwerpkaartjes bevatten de Ultralight, en die bevatten helemaal geen beveiliging. Je kunt die kaart inderdaad kopiëren (uitleg hier), maar veel heb je er niet aan. Je moet op een korte afstand zijn van iemand met zo'n kaart, dus ofwel tegen iemand aan gaan staan in de hoop dat je z'n OV-chipkaart vindt, ofwel een voorzetstuk op een poortje of andere lezer plakken. Maar het lijkt me dat zo'n opzetstuk de werking verstoort, en dat mensen dan snel genoeg doorhebben dat er iets niet klopt. Daarnaast is de backend slim genoeg om te detecteren dat er geknoeid is. Als je zelf je saldo verhoogt en incheckt, gaat er bij de volgende controlerun bij Trans Link Systems een alarm af. Na een controle wordt je kaart geblacklist. Ook wordt er voor zover mij bekend nog gekeken of de afstanden wel logisch zijn... om 12.11 uitchecken op Amstel en om 12.31 inchecken in Groningen kan natuurlijk nooit. Watbetreft de VIRMsmiley: | |
| greavy | vrijdag 5 maart 2010 @ 07:28 |
| Opnieuw botsing met treinen in België Dit keer (voor zover bekend) geen doden etc | |
| #ANONIEM | vrijdag 5 maart 2010 @ 07:30 |
| Lekker dan, goed bezig daar | |
| greavy | vrijdag 5 maart 2010 @ 07:45 |
| Ze hebben zelf nog geluk, dat de tanks niet zijn ontploft. Daar zat brandbare ethanol en lpg in.. Kan ook een mooi effect hebben.. | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 08:38 |
quote:Dat wordt geregistreerd ja. Maar het valt pas op als er actief iemand naar gaat kijken, en dat is per definitie als het al te laat is. | |
| Yreal | vrijdag 5 maart 2010 @ 08:55 |
quote:Had wel mooi vuurwerk geweest Gisteren in de stoptrein van 00.06 van leiden naar den haag. "Wij vertrekken pas over 3 minuten , u heeft nog 3 minuten de tijd om in of uit te stappen" Op een onchristelijk hard vermogen. Vervolgens op elke station onderweg (ja alle 3) op dat zelfde onchristelijke volume. DE VINK, DELFT!... OH NEE..VOORSCHOTEN, DEN HAAAAG MARIAAAHOEVUUUUH. Wel lekker gezzelig dat we elke keer weer wakker schrokken met de hele trein om de conducteur uit te schelden | |
| Guppy | vrijdag 5 maart 2010 @ 09:23 |
| Kom ik hier eens posten zonder dat er iets ergs gebeurd is op het spoor, rijden er wéér twee treinen op elkaar in BE. Gelukkig niet zo erg deze keer, maar toch! | |
| blup | vrijdag 5 maart 2010 @ 09:24 |
quote:Hoop dat mensen nu eens inzien waarom in nederland een trein al heel snel even stilstaat... | |
| De_Hertog | vrijdag 5 maart 2010 @ 09:30 |
quote:Tegen iemand aan staan is op een vol station helemaal niet zo moeilijk natuurlijk, bovendien is het niet een kwestie van tegen staan maar tegen stoten, aan een halve seconde heb je al genoeg. Dat opzetstuk valt niet op als je het bijvoorbeeld in een tas doet. Je hebt gelijk dat er controle is maar het is natuurlijk belachelijk dat ze zo'n duur nieuw systeem met een bewezen onveilige encryptie gaan 'beveiligen'. Overigens werd vanochtend in de krant terloops opgemerkt dat de invoering van de chipkaart niet controversieel verklaard is en dus gewoon door het demissionaire kabinet kan worden afgehandeld, vond ik ook wel een beetje apart. | |
| Yreal | vrijdag 5 maart 2010 @ 11:11 |
| Lekker stukje propaganda schrijven bij spelling les. De verontruste treinreiziger Sommigen vinden de trein het beste vervoersmiddel. Ach, er wordt zo veel beweert. Allereerst zijn er de vermaledijde vertragingen die soms zolang duren dat je genoodzaakt bent onverrichter zaken huiswaarts te keren. Als de trein al op tijd arriveert, wordt je geconfronteerd met ongewenste melodieën die uit gsm’etjes opklinken. Dan is het geen sinecure consensues nog even je tentamen te leren. Elke gedachtegang word wreed verstoort. Genieten van het wijdste uitzicht behoort geenszins tot de mogelijkheden; veler krijgt de reiziger het heen en weer. En is de heenreis tenslotte beeindigd, dan wacht onvermijdelijk de tocht terug. Na het verluidt, lijdt het geen twijfel dat de getarte reizigers hun lot zonder morren aanvaren zonder morren aanvaarden. Maar van binnen zijn zij woedend na voltooiing van de reis. Zij blijken niet meer bereidt met de NS te reizen. Maar de student, die tijdens zijn lijdensweg voldurend gealterneerd heeft geen keus. Het gebeurd frequent dat de directie van de NS de prijs voor een kaartje verhoogd, terwijl door calamiteiten als stroom en wisselstoring nog geen 80 procent van de studenten op tijd op de gewenste bestemming beland. Met als gevolg dat veel hessers bij hun MER docent. Bovendien is het veelal proppen in de trein. Zuid Amerikaanse toestanden. Menig een beoordeelt de coupe als te klein. Er dienen vergrote zitplaatsen te komen voor iedereen, van caissière tot bank employe. Hoelang zal het nog duren totdat het tij zal keren en de NS zich tot een professionele en geronomeerde vervoersmaatschappij zal hebben ontwikkeld? De hartenwens van elke reiziger is, op een dag welgemeend te verklaren : De NS is berengoed. | |
| Peterselieman | vrijdag 5 maart 2010 @ 11:14 |
| Het stikt van de fouten in het stukje | |
| Yreal | vrijdag 5 maart 2010 @ 11:29 |
quote:daarom heb ik ook les in spelling, en ik ben te brak om fatsoenlijk te typen of had je het over de bullshit die er inhoudelijk staat? | |
| Peterselieman | vrijdag 5 maart 2010 @ 11:29 |
quote:Beide | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 11:57 |
| Ik vind het een lovenswaardig initiatief om de wat minder spellingsbegaafde fok!kers op een ferroviair verantwoorde wijze wat mores te leren | |
| Zug-Chef | vrijdag 5 maart 2010 @ 12:13 |
Das war einmal![]() Op zaterdag 30 augustus 2008 vertrok NSR 1854 met een sleep ICK-rijtuigen als IC 1962 uit het station van Horst-Sevenum op weg naar Den Haag. | |
| dennistd | vrijdag 5 maart 2010 @ 12:15 |
Die goeie ouwe tijd....![]() | |
| De_Hertog | vrijdag 5 maart 2010 @ 12:16 |
quote:Vroeger, toen de zon nog scheen. | |
| Ascendancy | vrijdag 5 maart 2010 @ 12:27 |
quote:Wacht even? Dus hij wil dat er meer plaats komt in de coupés en tegelijkertijd moeten de stoelen groter worden Dan mogen de perrons wel even verdubbeld worden in lengte | |
| James1988 | vrijdag 5 maart 2010 @ 14:05 |
| Wat een baggerstuk Er moeten eigenlijk gewoon meer spoorwegen worden aangelegd langs drukke knooppunten, en bij files iedere 5 minuten een trein voorbij laten rijden met 'haha' erop. | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 14:08 |
| HET GAAT OM DE VORM EN NIET OM DE INHOUD. HET IS OM MENSEN TE LEREN BETER MET DE SPELLING VAN DE NEDERLANDSE TAAL OM TE GAAN. Jezus nog | |
| Guppy | vrijdag 5 maart 2010 @ 14:08 |
quote: | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 14:11 |
quote:Deze keer toevallig wel ja | |
| Guppy | vrijdag 5 maart 2010 @ 14:56 |
quote:En toch zijn die gekleurde paaltjes in België nog steeds leuk | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 16:09 |
quote:Dat zijn ze | |
| Unreal88 | vrijdag 5 maart 2010 @ 16:22 |
| Even een vraagje hoor, denk je dat ik om 18.56 een weekendretour mag gebruiken? Heeft de NS daar een marge van ~10 minuten in (redelijkheid) | |
| Boschkabouter | vrijdag 5 maart 2010 @ 16:24 |
quote:In principe niet. Hangt af van de bui van de controleur. | |
| Unreal88 | vrijdag 5 maart 2010 @ 16:24 |
quote:Wat kinderachtig Want ik wil van Groningen naar Castricum. Moet ik dan een kaartje naar zwolle kopen vanuit groningen? | |
| Boschkabouter | vrijdag 5 maart 2010 @ 16:28 |
| Je zou een enkele reis van het beginstation naar de volgende stop kunnen nemen. Dan is het wel legaal. | |
| Unreal88 | vrijdag 5 maart 2010 @ 16:29 |
quote:Ja dat dacht ik al, zat te twijfelen of ik met de trein van 18.06 tot meppel of zwolle een kaartje moest kopen. Zwolle dus... (19.05) | |
| Guppy | vrijdag 5 maart 2010 @ 16:57 |
quote:Het is een beetje flauw inderdaad, maar waar moet je anders de lijn trekken... Als ik jou was zou ik het zekere voor het onzekere nemen en voor Zwolle gaan. | |
| James1988 | vrijdag 5 maart 2010 @ 16:58 |
quote:Bij een VIRM gaat het om beide. Want VIRM | |
| Ireyon | vrijdag 5 maart 2010 @ 17:18 |
| Heb er weer een rondje Rsd - Asd - Amf - Zl - Dv - Amf - Ut - Asd - Rsd op zitten.. Maar man, geef die schoonmakers in Amsterdam alsjeblieft gauw wat ze willen, want wat er nu ligt is echt ziek | |
| Unreal88 | vrijdag 5 maart 2010 @ 17:19 |
quote:Nee ik moet gewoon 2 enkeltjes kopen, dat is nu het goedkoopste. Way to go NS met stupid regels. | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 17:36 |
quote:Dat is niet kinderachtig, zo zijn gewoon de regels. Je mag ook geen 130 km/h rijden, je mag geen 5 gram cocaïne bij je hebben, je mag geen kapotte lamp op je fiets hebben en je mag geen Snicker uit de albert heijn jatten. Allemaal erg kinderachtig natuurlijk, maar helaas. Door het gedogen van dit soort geklier zijn we hier al lang afgegleden naar een land waarin drugssmokkelaars een uur na arrestatie met een aai over de bol weer hun gang kunnen gaan. Als je gewoon de trein van een half uur later neemt is er niks aan de hand. | |
| Socios | vrijdag 5 maart 2010 @ 17:41 |
| Dan heb je ook nog eens een echte Intercity. | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 17:42 |
quote:Let op, een middelvinger opsteken naar Jan Mastwijk mag OOK niet. Ook erg kinderachtig | |
| Unreal88 | vrijdag 5 maart 2010 @ 18:03 |
quote: | |
| greavy | vrijdag 5 maart 2010 @ 18:26 |
| Vandaag was ik Zwd - Rtd even wezen doen met de trein, en later terug Rtd - Zwd. Op Rtd ongeveer 2,5 uur rondgezworven, met me camera. Wil de trein wegrijden uit Zwijndrecht, komen we abrupt tot stilstand, gaat de deur helemaal vooraan in de DD-AR open, wordt er iemand uitgezet, en rijden we weer vrolijk verder. De HC zei dat die jongeman een grote bek had. Meneer stapte nog in, toen de HC zijn deuren aan het sluiten was, en daar zei de HC wat van, en vond die jongeman niet goed, dat er wat van gezegd werd, en werd kwaad Hij had niet eens een kaartje Oja, op de terugweg een stoptrein laten gaan, om even later in een V'tje te stappen. | |
| ReisT | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:02 |
| Dinsdag is het weer tijd om in de rij te staan bij het Kruidvat, tenminste voor wie tussen 13 maart en 11 juli goekope treinritjes wil maken. Er is dit keer alleen wel één belangrijk verschil: alleen nog geldig in NS-treinen... | |
| greavy | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:04 |
| Ik heb hier nog 4 dagkaarten (acties) liggen die dat wel zijn. NS.nl / aanbieding Daar heb je, indien je een code (2930) invult, wél geldig bij overige vervoerders (verkoop t/m 8 maart.) Waarschijnlijk zal ik ze ook wel bij de Kruidvat gaan aanschaffen | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:06 |
quote:Maar eens even kijken waar hier een kruidvat is dan. Ik gebruik die dingen toch alleen maar om het land uit te komen. Utrecht - Roosendaal/Hengelo/Enschede/Venlo/Eygelshoven M/Maastricht lukt allemaal gewoon met NS-treinen. | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:07 |
| Ben benieuwd hoe het straks met het Boekenweekgeschenk gaat | |
| Zug-Chef | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:29 |
| Ach nog een paar jaar dan bestaan zulke acties haast niet meer verwacht ik. | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:35 |
quote:Als de grootste spoorwegmaatschappij van het land nog misschien wel twintig hele stations bedient | |
| greavy | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:54 |
| Ik zit even op Somda te lezen, en kom tegen in het HSL Materieel topic dat er (een groot aantal) wijzigingen gaan plaatsvinden in het HSL materieel. * Huidige 4 FYRA-stammen verkort naar 4 rijtuigen * De 4 vrijgekomen B-rijtuigen ombouwen tot Eindrijtuig * "Twaalfde Benelux-stam" 4980 uitelkaar gehaald * Vrijgekomen blauwe 2A's + BD naar Haarlem voor Prio-verbouw * De twaalfde benelux-stam wordt vervangen door een tweede I6/I10 stam * Binnenkort volgen de blauwe B's 206 en 208 (geel/blauw, al voorbewerkt) De bestickering schijnt (als ik het goed begrijp) een keer omgezet te worden in verf. [ Bericht 23% gewijzigd door greavy op 05-03-2010 20:00:18 ] | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:58 |
| Hef die hele schijt fyra gewoon op man, onding | |
| greavy | vrijdag 5 maart 2010 @ 20:04 |
| FYRA heeft vandaag een keer toeslag vrij gereden (vanochtend) wegens een storing tussen Schiphol en Leiden. Reizigers naar Rotterdam konden met de FYRA. Hij zat toen wel erg vol. Maar FYRA is gewoon een kut product die alleen maar verlies geeft Daarnaast: ICMm 4095 is klaar met modernirisering, en heeft vandaag Hlm - Gv - Hlm gereden. De prullenbakjes bij de ICMm-4tjes zitten bij de Coach-opstelling niet meer zoals bij de ICMm-3tjes, maar nu zoals V-IRM ze heeft, zodat de reiziger geen last ermee heeft, met zijn benen. Mogen ze dan overal wel aanpassen, want die 2-zits dingen stoot je sowieso je benen steeds. SLT 2418 en 2614 zijn vandaag overgebracht naar Nederland Gaat nu ineens erg hard, met die SLT's die Nederland in komen... Oja, we krijgen een roze VIRM in Nederland, met reclame voor de ov-chipkaart.. De VIRM 9524 heeft de eer om OV-chipkaart Roze te worden, hij is gister binnengebracht in Haarlem, om bestickerd te worden. | |
| Peterselieman | vrijdag 5 maart 2010 @ 20:05 |
quote:Mja, ik zou het niet erg vinden als het tegenover hem wel zal mogen. Hoogeveen | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 20:06 |
quote:Leuk voor op de gay pride, een homoschommelboot | |
| Ireyon | vrijdag 5 maart 2010 @ 20:27 |
quote:Ah ga weg, 4 rijtuigen En daar rij je dan met je hippe 7-rijtuigen Fyra bestickering. Maar wat wordt er dan met de vrijgekomen rijtuigen gedaan? Meer Fyra-stammen gevormd voor een hogere frequentie en dus nóg meer dure lege treinen? | |
| trainfreak | vrijdag 5 maart 2010 @ 20:27 |
| Tijd Voor een Plaatje: Maandag 1 maart waren er testritten met een dieseltraxx op het bekende stukje tussen Ath en Silly. Na afloop werd de loc platgezet aan een testtrein te Ath: | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 20:30 |
| trek anders nog even de kleuren van het personeelsuniform in twijfel, dat is ook om op te spugen | |
| Ireyon | vrijdag 5 maart 2010 @ 20:33 |
quote:'k Vind die rode petten wel hip | |
| Unreal88 | vrijdag 5 maart 2010 @ 21:24 |
| ik zit nu in een doedelzakspelende VIRM 8671, waarom piept hij zo | |
| Ireyon | vrijdag 5 maart 2010 @ 21:25 |
quote:D'r zit een jukebox in de koprijtuigen, daar kun je een eigen doedelzaknummer aanvragen. Maar James heeft in elke Virm die dingen gesaboteerd zodat ze telkens hetzelfde liedje spelen | |
| Unreal88 | vrijdag 5 maart 2010 @ 21:33 |
quote:Doe niet zo grappig joh.. Vraag me alleen af waarom sommige dat wel doen en sommige niet :p | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 21:33 |
quote:Omdat het een KUTTREIN is | |
| Dr_Flash | vrijdag 5 maart 2010 @ 21:34 |
quote:Weet je wat een thyristor is? Daar begint het antwoord | |
| Brembo | vrijdag 5 maart 2010 @ 21:55 |
quote:Herrie is al verholpen in de nieuwe VIRM's volgens mij. Het effect ontstaat door de hoogspanning in mootjes wordt gehakt (Schakelen, x aantal keer per seconde, blokvorming) -> inverter -> draaistroommotor. Hierdoor bespaar je energie en kan je het beter regelen dan met rijweerstanden | |
| greavy | vrijdag 5 maart 2010 @ 22:34 |
quote:Er worden extra stammen gemaakt die HSL geschikt zijn. Er komen er totaal 13 stammen, welke totaal 26 eindrijtuigen nodig hebben. Al deze 13 stammen moeten uiteindelijk 6 rijtuigen krijgen, oftewel 78 rijtuigen totaal benodigd. Er gaan ook al berichten dat er dan straks een Amsterdam - Breda shuttle over de HSL komt, maar dit wordt ook weer tegenstrijdig door een aantal beantwoord. En over een paar weken gaan ALLE Prio stammen wéér naar Haarlem, om opnieuw wijzigingen te krijgen, om ze verder te Prio'en, en het schijnt ook te schilderen ipv te stikkeren. | |
| Ireyon | vrijdag 5 maart 2010 @ 22:36 |
quote:Dat is toch niet de moeite waard voor dat ene halfjaar dat ze nog rijden? Of zijn ze met de V250 nog steeds niet verder gekomen dan wat horizonvervuiling door heel Nederland? | |
| Peterselieman | vrijdag 5 maart 2010 @ 22:42 |
quote:Naar verluidt werkt de zuigmond nog niet helemaal goed | |
| greavy | vrijdag 5 maart 2010 @ 22:45 |
| Met de V250 schiet het inderdaad nog niet op. Er zijn testritten geweest (of komen nog) met de V250 en Traxx locomotieven gekoppeld. Nachtelijke testritten van de HSL met Traxx+V250 Volgens Somda zijn deze testritten er om te kijken of de Traxx locomotieven én de V250'jes samen op het spoor kunnen rijden. Wat bijvoorbeeld nodig is als er een V250 defect is. Maar waarom er extra Prio stammen worden gemaakt, is mij op dit moment onbekend. | |
| Peterselieman | vrijdag 5 maart 2010 @ 23:16 |
| Mja, volgens Somda willen ze met de Traxx ook over de zuidelijke HSL gaan rijden | |
| Eix | vrijdag 5 maart 2010 @ 23:51 |
quote:Zo expliciet staat dat niet op Somda. Het is eerder te verwachten dat men de traxx op ertms level 2 gaat testen. Momenteel mag immers door geen enkele trein sneller dan 160 km/u gereden worden op de HSL tussen Rotterdam en Schiphol omdat de Traxx nog alleen onder ERTMS level 1 kan rijden . En dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling van een miljarden kostende HSL.. | |
| James1988 | zaterdag 6 maart 2010 @ 00:28 |
| De FYRA inkorten tot 4 bakken, hoe diep ben je dan gezonken als je dat na een half jaar al gaat doen. Als na een half jaar de reizigers je product nog niet massaal ontdekt hebben, hoe revolutionair en tijdsbesparend ook, doe je gewoon iets heel erg gruwelijk ontzettend fout. Een trein van 4 bakken met zo'n loc ervoor is gewoon zonde Reizigers hebben geen interesse in supercomfortabele wegdroomstoelen, vijfsterrenrailcatering en een toilet waarin een olifant nog comfortabel zijn behoefte kunnen doen. Dat zijn allemaal leuke gimmicks en zeker pluspunten ten opzichte van de auto en het vliegtuig, maar hetgeen waar de reiziger écht interesse in heeft... dat mislukt vooralsnog jammerlijk: - De frequentie is véél te laag: slechts 1x per uur per richting - Geen fatsoenlijke aansluitingen op andere treinseries - Te duur, zelfs een abonnement - Onbetrouwbaar - Lawaaierig Daarnaast heeft de onbetrouwbaarheid van Fyra en Thalys op de HSL ook langdurige imagoschade tot gevolg. Waar je met Thalys eerst in 4 uur heerlijk van Amsterdam tot Parijs reisde, reis je nu weliswaar 50 minuten sneller, maar is de kans dat je een flinke vertraging krijgt nog steeds aanwezig waardoor je tijdwinst tijdverlies wordt. En zo'n reputatie (na 3 maanden is er nog steeds ellende en vertraging op de HSL) raak je echt pas over de loop der jaren kwijt... | |
| greavy | zaterdag 6 maart 2010 @ 08:40 |
quote:Ik nam maar een voorbeeld hé. Ik lees er nu dat ze HSL noord willen schakelen naar ERTMS 2, om de Thalys er 300 te laten rijden, en de FYRA (nog) 160 km/h, en dat dus later de V250 er 250 kan. De Benelux dienst word tevens verkort naar 6 rijtuigen, omdat ze verwachten dat er meer reizigers de HSL nemen, met toeslag. Tenminste, dat kan je uit dit plan afleiden. | |
| Ireyon | zaterdag 6 maart 2010 @ 10:29 |
quote:Mocht dat ooit gebeuren, wens ik degene die dat bedacht heeft hartelijk de vinkentering toe. Ga anders even de drukste trein van Nederland inkorten joh, waarom niet. | |
| Fixers | zaterdag 6 maart 2010 @ 10:39 |
quote:Ik ben blij dat ik 'm niet meer tweemaal per week hoef te nemen. | |
| James1988 | zaterdag 6 maart 2010 @ 14:43 |
quote:"NS Hispeed: reizigers pesten is ons doel" Alsjeblieft niet zeg... | |
| dennistd | zaterdag 6 maart 2010 @ 14:48 |
| Leuk filmpje via somda, twee beneluxen naast elkaar: | |
| James1988 | zaterdag 6 maart 2010 @ 15:23 |
| Prachtig filmpje Watbetreft de Benelux en de Fyra: de huidige vier Fyra-stammen zullen met één rijtuig worden ingekort, zodat deze met 6 i.p.v. 7 rijtuigen rijden. Die vier rijtuigen gaan naar Haarlem om te worden omgesmurft tot eindrijtuig, dit gaat ook gebeuren met rijtuigen uit de Benelux. De bontekoestam wordt uit elkaargehaald, en de geelblauwe rijtuigen worden verFyra'd. Een tweede I6/I10-stam zal het wegvallen van deze stam opvangen. Uiteindelijk, wanneer alles klaar is, zullen er 13 stammen zijn van 6 rijtuigen, de verwachting is om hiermee tegen de dienstregeling 2011 volledig over de HSL te gaan rijden. Het oorspronkelijke plan was om dit tegen de zomerdienstregelingswijziging te doen, maar dat bleek niet haalbaar. 13/12/2010 wordt de nieuwe streefdatum dus. De testen die men gaat doen is om te zien hoe de Traxx'en zich houden onder ERTMS Level 2, samen met Thalys danwel V250-stellen op de HSL. Bron: Somda. | |
| Ofyles2 | zaterdag 6 maart 2010 @ 15:52 |
quote:Dan kan NS Hispeed op zijn minst de tarieven verlagen? | |
| James1988 | zaterdag 6 maart 2010 @ 16:43 |
quote: Het zou me niet verbazen als ze de tarieven gaan verhogen, omdat er te weinig reizigers interesse hebben en ze niet uit hun onkosten komen | |
| Dr_Flash | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:15 |
![]() ![]() Zo. Nu eerst een Bavaria | |
| Ireyon | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:17 |
| Kruidvatkaartjes Voorwaarden Dus.. | |
| Dr_Flash | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:19 |
quote:Dus heb je er geen kut aan idd | |
| Ireyon | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:24 |
quote:Oh dan is die webpagina nog niet aangepast | |
| Dr_Flash | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:27 |
| Juist. En de huidige zijn dus niet meer geldig buiten het NS-net | |
| Peterselieman | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:31 |
quote:Heb je die afwijkende in Diemen al? En oh ja, Bavaria is geen bier maar slootwater | |
| Dr_Flash | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:31 |
quote:Huh? | |
| Ofyles2 | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:32 |
quote:Diemen stelt ook niet zo heel veel voor. | |
| Peterselieman | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:34 |
quote:ik meende dat daar op het oostelijke perron een bordje hangt met wel een erg klein lettertype | |
| Ireyon | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:34 |
quote:Gelukkig.. anders kon 'k de OP wiki toevoeging weer ongedaan maken quote: | |
| Peterselieman | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:36 |
quote:Idd, want zo heet het hier | |
| Dr_Flash | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:37 |
quote:typisch. nooit van gehoord | |
| Ofyles2 | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:47 |
quote:Voer die 'Patat of friet'-discussie maar buiten PTA om. Ik word er niet goed van. Overigens heeft de ÖBB nieuwe Dosto's besteld. | |
| Peterselieman | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:56 |
| Arriva heeft trouwens vandaag weer 2 nieuwe treinstellen mogen ontvangen. De GTW 2/6 Evert van Benthum (10248) en Jan Pelleboer (10249) zijn aangekomen uit Zwitserland | |
| RealZeus | zaterdag 6 maart 2010 @ 20:35 |
quote:Ik zit nooit in de Benelux maar ik vind dit wel heel veel 1e klas coupes. (Het shot rond 1.08) Is het geen ICL achtig ding? | |
| Ireyon | zaterdag 6 maart 2010 @ 20:38 |
quote:Dat is gefilmd vanuit een tweede klas I6 rijtuig | |
| RealZeus | zaterdag 6 maart 2010 @ 20:42 |
quote:Oh, ik dacht dat Benelux alleen met die ICMm-variant reed. | |
| Peterselieman | zaterdag 6 maart 2010 @ 20:50 |
quote:Gniffel Nog toffer dan de 1900 vs de 800 | |
| Ireyon | zaterdag 6 maart 2010 @ 21:02 |
| Hoe vet moet dat wel niet zijn geweest als je daar op 't perron staat en aan weerszijden twee treinen op volle snelheid passeren | |
| davidov2009 | zaterdag 6 maart 2010 @ 21:11 |
quote:ICMm sowieso niet, maar ICRm | |
| James1988 | zaterdag 6 maart 2010 @ 21:32 |
| Het verbaast me eigenlijk dat ze die trein niet te Schiphol hebben opgeheven - "reizigers kunnen mee met de eerstvolgende trein naar Brussel" | |
| Brembo | zaterdag 6 maart 2010 @ 21:44 |
quote:NS Internationaal moet de grootste inkomsten krijgen uit het lange-afstandsverkeer met Londen / Parijs. Daar valt knaken te verdienen door in drie uur de reis te kunnen aanbieden. Landelijk verkeer is Nederland niet zo heel boeiend | |
| stavromulabeta | zaterdag 6 maart 2010 @ 22:05 |
| Tegenwoordig (of was dat al langer) kun je op de kaartjesautomaat ook bestemmingen naar Frankrijk selecteren (behalve België, Duitsland en Luxemburg). Ik heb tot nu toe alleen Lille als koopbare bestemming kunnen ontdekken, heeft iemand enig idee of er ook andere franse bestemming te koop zijn in de automaat? p.s. Rijssel als antwoord telt niet mee | |
| Ofyles2 | zaterdag 6 maart 2010 @ 22:08 |
quote:Niet dat ik weet... | |
| #ANONIEM | zaterdag 6 maart 2010 @ 22:21 |
quote:hehe vet | |
| stavromulabeta | zaterdag 6 maart 2010 @ 22:29 |
quote:Doet me denken aan het vertrek vanuit Eindhoven richting Amsterdam/Den Haag. Kijken wie als eerste in Boxtel is. | |
| greavy | zaterdag 6 maart 2010 @ 23:55 |
| Vet filmpje inderdaad. Weet iemand waarom er zóveel Buffels in Zwolle altijd staan te niksen? Wanneer ik daar langs kom, tref ik wel een stuk of 10 buffels die echt staan te niksen, ergens midden op een spoortje met nog een aantal soortgenoten.. | |
| James1988 | zondag 7 maart 2010 @ 00:23 |
| Simpel: die buffels zijn niet meer nodig, en ze moeten ergens blijven. Voor zover ik weet heeft Syntus ze gebruikt, maar nu niet meer dus. | |
| bork | zondag 7 maart 2010 @ 00:42 |
| Zo, toen straks aangekomen in Rotterdam in Belgisch materieel, meer volgt later | |
| stavromulabeta | zondag 7 maart 2010 @ 00:44 |
quote:Zet ze dan in in de 9800/19800 in plaats van k*t SLT's. Als je een nieuwe trein koopt, dan koop je toch iets dat beter is dan de voorganger? | |
| James1988 | zondag 7 maart 2010 @ 00:57 |
| Het is kapitaalvernietiging als je op een lijn waar je overal een bovenleiding hebt hangen, dieselmaterieel in gaat zetten. Diesels zijn duurder (want brandstof), en de DM'90's trekken trager op waardoor ze de rijtijden niet halen. Bovendien biedt een SLT ook veel meer capaciteit dan een DM'90. | |
| greavy | zondag 7 maart 2010 @ 01:44 |
| Weet iemand hier of er vlakbij station schiphol (ergens in de hal ??) een McDonalds zit? 13 Maart ga ik een reisje doen met de trein van ca. 16 uur, waarbij ik in Schiphol een uur pauze boek, om te eten e.d. Wanneer vandaag (zondag) me schema helemaal rond is, zal ik hem posten. Inclusief de kilometers. Het is iets van Zwijndrecht - Maastricht - (veolia) Kerkrade -Roermond -(veolia) Nijmegen - Arnhem - (syntus)Tiel - Rhenen - Baarn - Amersfoort -(CXX) Ede-Wageningen - Schiphol - Zwijndrecht. Exact moet ik alles nog plannen e.d. | |
| James1988 | zondag 7 maart 2010 @ 01:50 |
| Op Schiphol zit wel een McDonalds, maar die zit na de paspoortcontrole. Op Schiphol Plaza zit echter wel een Burger King, naar verluid de grootste van de wereld. Maar er is op Schiphol nog veel meer te beleven watbetreft eten, kijk maar eens op deze pagina op Schiphol.nl. | |
| Socios | zondag 7 maart 2010 @ 03:49 |
| Overtollig DM´90 wordt ter zijde gesteld indien de opslagkosten lager blijken te zijn dan de operationale kosten. | |
| James1988 | zondag 7 maart 2010 @ 04:22 |
| Het heeft z'n nut wel bewezen in het begin van het jaar, toen er veel E-Mat uitviel ivm technische problemen verwant aan de sneeuw. Toen heeft er wel wat terzijdegesteld DM'90 als vervangend materieel gereden, o.a. in het noorden van het land. | |
| Ireyon | zondag 7 maart 2010 @ 08:35 |
quote:Hoe meten ze dat 'grootste' dan? Je hebt volgens mij twee zones waar je kunt zitten en een stuk of 30 kassa's.. De grootste qua kassa's wil ik best geloven, maar qua zitplekken lijkt het me erg sterk | |
| dennistd | zondag 7 maart 2010 @ 10:43 |
quote:Kesteren-Rhenen moet je met de bus he | |
| greavy | zondag 7 maart 2010 @ 10:55 |
quote:Dat kan, maar ik ga met de trein naar Utrecht en dan naar Rhenen, en weer terug Heb me route nu bijna helemaal rond qua tijden etc | |
| Dr_Flash | zondag 7 maart 2010 @ 11:03 |
| Kesteren - Rhenen is met de bus ongeveer 4 minuten, met de trein bijna twee uur. Maar goed, je moet het zelf weten he | |
| Guppy | zondag 7 maart 2010 @ 11:38 |
quote:Als je toch langs Utrecht gaat, kun je beter daar naar de McDonalds, als je dat per se wilt. Daar zit er een op Hoog Catharijne. Maar op Schiphol kun je alle kanten op met eten | |
| greavy | zondag 7 maart 2010 @ 11:47 |
| Ik wil niet persé naar een McDonalds. Burger King of dergelijke is ook goed, en idd. op Schiphol kom ik er wel uit. Ik heb een reisje van 16 uur ongeveer, en heb minder kilometers dan me reisje van 13 uur, op 25 februari.. Ben nu aan het kijken waar ik nog wat kilometertjes(50) extra mee kan pikken Daarna is me schema helemaal rond | |
| Dr_Flash | zondag 7 maart 2010 @ 11:51 |
quote:Post het hier eens dan, dat schema van je | |
| spectrumanalyser | zondag 7 maart 2010 @ 13:31 |
| als er nog iemand een railrunner kan gebruiken hier is mijn code VSKFH8Z6C8R3 https://www.ns.nl/eticket/ticket opgeven van de reisdatum is verplicht. en eurhm, tot en met 11 jaar | |
| greavy | zondag 7 maart 2010 @ 13:35 |
| Reisje aanstaande zaterdag (13 Maart): Eindelijk me gewenste aantal kilometers overschreden Aantal kilometers op een bepaald traject zijn schuin gedrukt Tijd Station Spoor Treinnr. Aantal kilometers 6:20 Zwijndrecht 3 5119 6:25 Dordrecht 3a 2 6:31 Dordrecht 5 1919 7:30 Eindhoven 2 87,8 7:32 Eindhoven 1 819 8:34 Maastricht 2 99,4 8:47 Maastricht 5a 32024 8:50 Maastricht Randwyck 3 1,6 9:10 Maastricht Randwyck 3 32027 9:57 Kerkrade Centrum 1 34,3 10:00 Kerkrade Centrum 1 32032 10:13 Heerlen 4 8,8 10:27 Heerlen 5 690838 11:28 Roermond 2 43,5 11:36 Roermond 3b 32238 12:52 Nijmegen 1b 84,2 12:56 Nijmegen 1a 3144 13:10 Arnhem 7b 18,6 13:32 Arnhem 3b 31148 14:11 Tiel 2 42,9 14:22 Tiel 3 6048 15:02 Utrecht Centraal 19b 37,6 15:15 Utrecht Centraal 12b 7453 15:50 Rhenen 1 40,7 16:08 Rhenen 1 7454 16:45 Utrecht Centraal 4a 40,7 17:05 Utrecht Centraal 1 5561 17:38 Baarn 4 22,8 17:45 Baarn 3 5861 17:53 Amersfoort 5a 3,2 18:11 Amersfoort 4b 31355 18:46 Ede-Wageningen 1a 33,6 18:57 Ede-Wageningen 3 3166 19:59 Schiphol 4 81,5 20:28 Schiphol 5 of 6 2681 20:46 Leiden Cetraal 8b 26,8 20:52 Leiden Cetraal 1 8879 21:35 Utrecht Centraal 18a 50,3 21:47 Utrecht Centraal 7b 20574 22:25 Rotterdam Centraal 12 56,5 22:35 Rotterdam Centraal 7 5185 22:52 Zwijndrecht 2 17,8 Totaal aantal Kilometer: 834,6 Heb me reis nu helemaal rond [ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 07-03-2010 15:45:25 ] | |
| Dr_Flash | zondag 7 maart 2010 @ 14:26 |
| Pfffffffff wat een rit | |
| greavy | zondag 7 maart 2010 @ 16:08 |
| Ja, dat is het zeker. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik nu nog een paar goedkope dagkaarten heb, die geldig zijn bij CXX/Veolia/Syntus/Arriva. Over 2/3 weken zal ik richting de Noorderlijke nevenlijnen gaan, en moet nog Zutphen - Oldenzaal. Dit ga ik waarschijnlijk in combinatie met Enschede - Nijverdal - Zwolle doen. Daarna ga ik richting de kop van Hoek van Holland (Den Helder - Enkhuizen), en zo blijf ik de komende weken wel even reizen met de trein Zojuist even bekeken wat me gemiddelde snelheid is: Ongeveer 50/51 km/h. (totaal 16,5 uur) Als ik alles buiten de trein (overstappen enz) niet meereken zit ik op 65/66 km/h. Dit betreffen iets van 227 minuten als ik me niet vergis, die ik dus buiten de trein doorbreng. [ Bericht 10% gewijzigd door greavy op 07-03-2010 16:39:45 ] | |
| Yreal | zondag 7 maart 2010 @ 16:38 |
| op schiphol eten en dan de mac nemen Je moet dan de belgse frieten gaan eten, rechts de hoek om bij de BK.. Dat is goden voer | |
| spectrumanalyser | zondag 7 maart 2010 @ 17:24 |
| als je zo'n rit maakt gebruik je dan een dagkaart? zoja, is ie dan helemaal volgeblaft na een dag lang controles | |
| spectrumanalyser | zondag 7 maart 2010 @ 17:25 |
| nu ik er nog eens over nadenk, als je inchecked met je ov chipkaart, en na het einde van de dag weer op het zelfde station uitchecked, dan kost het je helemaal niets? | |
| Ireyon | zondag 7 maart 2010 @ 17:38 |
quote:De limiet voor uitchecken op hetzelfde station is volgens mij 1 uur. Check je later uit op hetzelfde station, kun je fluiten naar je ¤20 inchecktarief | |
| James1988 | zondag 7 maart 2010 @ 17:45 |
| Ofwel: als je een rit maakt van 40 euro kan je dat geld schelen. De regels schrijven echter wel voor dat je niet in de richting mag reizen van het station waar je bent ingecheckt. Breda -> Amsterdam -> Utrecht kun je prima reizen zonder uit te checken in Amsterdam, maar als je daarna weer richting Rotterdam of Den Bosch gaat, en je een controle krijgt, valt dat op. | |
| Ireyon | zondag 7 maart 2010 @ 17:50 |
| Met een studentenOV is kun je daar best leuk mee spelen.. 't Lijstje wat de conducteur vrijdag te zien kreeg was zoiets; Roosendaal - Check in Amsterdam - Check out Amersfoort - Check in Deventer - Check out Deventer - Check in Utrecht - Check out Terwijl ik in de Benelux zat die net in Rsd aankwam.. Big Brother, succes met uitzoeken waar ik me bevind | |
| Socios | zondag 7 maart 2010 @ 17:52 |
| Je checkt gewoon willekeurig in en uit op bepaalde stations? En je bent met een ander vervoermiddel van Asd naar Amf gegaan? | |
| Ireyon | zondag 7 maart 2010 @ 18:06 |
quote:'k Doe alles met de trein hoor ![]() | |
| Rian. | zondag 7 maart 2010 @ 18:09 |
quote:Ik maak nog maar zelden controles mee, vrijdagnacht toevallig wel, toen had de conducteur gewoon alle deuren dicht gedaan op 1 na waar je alleen door kwam na een kaartcontrole. | |
| Dr_Flash | zondag 7 maart 2010 @ 19:38 |
quote:Snachts is dat gebruikelijk inderdaad ja | |
| James1988 | zondag 7 maart 2010 @ 20:05 |
quote:Bron: OHIH AnsaldoBreda loopt dus zo'n 100 dagen achter op de planning... goed bezig! | |
| De_Hertog | zondag 7 maart 2010 @ 20:07 |
quote:Tijd om de boeteclausule te activeren. Oh wacht.. | |
| James1988 | zondag 7 maart 2010 @ 20:11 |
| De schadeclaim van 60 miljoen die NS bij AnsaldoBreda heeft neergelegd gaat iig niet helpen. Dat is de prijs van 3 V250's | |
| Peterselieman | zondag 7 maart 2010 @ 20:12 |
quote:100 dagen valt nog wel mee voor AnsaldoTilburg. Alleen denk ik dat het eerste cijfer van de vertraging weggevallen is. | |
| Ireyon | zondag 7 maart 2010 @ 20:17 |
| Ben toch benieuwd wat de toeslag voor Breda - Amsterdam zal worden.. 'k Zie die idioten best 20 euro vragen voor een enkeltje. | |
| Unreal88 | zondag 7 maart 2010 @ 20:44 |
| is het gevaarlijk om tegen de deur van een rijdende koploper aan te zitten? | |
| James1988 | zondag 7 maart 2010 @ 20:46 |
| De buitendeur bedoel je? In theorie niet, omdat die vergrendeld zouden moeten zijn. Maar in praktijk kan zo'n vergrendeling wel eens falen, en dan zal je maar net zien dat de deur openzwaait en je eruitvalt aan 140 km/h. Ja dus. | |
| Unreal88 | zondag 7 maart 2010 @ 20:47 |
quote:kut | |
| new_guy1 | zondag 7 maart 2010 @ 21:07 |
| Zit bij een VIRM nog wel is op de "draai beugel" als er geen stoelen zijn.. | |
| Unreal88 | zondag 7 maart 2010 @ 21:18 |
| ja klopt, nu zat ik op de grond, met mijn rug tegen de deur. Er waren nu 6 van de 12 bakken ofzo. Faalbeleid. Altijd zo vol op zondagavond | |
| Boschkabouter | zondag 7 maart 2010 @ 21:22 |
| Je voelt ook als er een tegemoetkomende trein langsraast dat de deur enigszins beweegt. | |
| dennistd | zondag 7 maart 2010 @ 21:25 |
quote:Ik heb er wel eens tegenaan gestaan van Utrecht naar Amersfoort, maar in de wissels van Amersfoort ging de deur zeker 5cm open.... gelukkig niet verder, maar ik weet wel dat ik er nooit maar dan ook nooit meer tegenaan ga staan... | |
| dennistd | zondag 7 maart 2010 @ 21:34 |
Gaat weer lekkerquote: | |
| James1988 | zondag 7 maart 2010 @ 22:03 |
| Dan gaat het maandag druk zijn in de Fyra. Als de reizigers tenminste geen toeslag hoeven te betalen. | |
| Ireyon | zondag 7 maart 2010 @ 22:10 |
quote: quote:'k Vraag me af of ze een enkeltje Rsd grens - Antwerpen ook als internationaal ticket rekenen.. is altijd nog goedkoper dan Fyra toeslag. | |
| greavy | zondag 7 maart 2010 @ 22:55 |
quote:Vorige keer, in de vakantie toen ik een rit maakte richting het Noord(oosten), ben ik 3x gecontroleerd, met een totale kilometeraantal van 810,6. Ik verwacht dat ik aankomende zaterdag ook niet veel gecontroleerd word. Vooral niet bij Syntus en Veolia, want die hebben (meestal) geen conducteurs. Hun zijn dit niet verplicht, totdat ze met 3 stellen gekoppeld rijden (dacht ik). quote:Nee, dat klopt niet. Een reiziger zonder abonnement betaald ¤20,00 borg. Dit word altijd van je kaart afgeschreven, en bij uitchecken weer terugbetaald minus de ritprijs. Bij een abonnementhouder (Voordeeluren etc) is deze borg ¤10,00. Hierbij geld het terugbetalen ook. Er zit echter één maar aan: Check je uit op hetzelfde station als waar je ingecheckt bent, en zit hier 60 minuten of meer tussen, krijg je je borg niet terug. Zit je tot de 59 minuten, krijg je wél je borg terug. Wanneer je 5x in een bepaalde periode (NS klantenservice vertelde mij 3 maanden) na een uur uitcheckt op hetzelfde station, kan je chipkaart geblokkeerd worden en tegen betaling weer gedeblokkeerd worden. Indien je een aanvraag voor restitutie voor die borg vraagt, wat mogelijk is via de NS Klantenservice (telefonisch of via de post), mag je dit 3 keer per 3 maanden doen, en daarna geven ze geen geld meer terug in die bepaalde periode. Aan het terugbetalen van je 'verloren' borg zit ook weer een eis; Je moet aan kunnen tonen dat je niet gereisd hebt, of als je bijvoorbeeld even later weer hebt ingecheckt, en ergens anders uitgecheckt Voorbeeld: incheck 1 op station X om 17:00, je loopt rond of dergelijke, komt terug en denkt niet ingecheckt om 18:10, en wilt inchecken. Je checkt dus uit(1), en weg is borg. Je checkt (2) om 18:14 weer in, en checkt uit(2) op station Z). In het laatste geval kun je dus ook geld terugkrijgen. quote:Je zit fout over de reis en uitchecken. Je checkt in op Breda, en reist naar Amsterdam, om later door te reizen naar Utrecht. Omdat dit niet een rechtstreeks traject is naar Utrecht, want de reisplanner geeft aan een overstap in Rotterdam, om je weg te vervolgen naar Utrecht via Gouda. Je passeert op je route dus Amsterdam niet. Wil je persé in Amsterdam komen, moet je in Amsterdam uitchecken, en even later inchecken om in Utrecht weer uit te checken. Dit is nodig, omdat je bij je chipkaart géén via-traject kan selecteren. Je hebt natuurlijk geluk wanneer er een conducteur niet moeilijk doet, of niet eens langs komt. Normaal zou een HC een UvB (Uitstel van Betaling) moeten uitschrijven. Reis je bijvoorbeeld van Utrecht naar Zwijndrecht, en je wilt via Dordrecht, omdat je dan 10 minuten eerder thuis bent, mag ook niet. Je passeert hierbij namelijk je reisdoel. Je dient dan uit te checken in Dordrecht, 3 minuten later weer in te checken, en in Zwijndrecht weer uit te checken. Het nadeel van al dit in- en uitgecheck is natuurlijk dat je hierdoor vaker een instaptarief betaald. quote:Nee, dat hoeven ze niet. Wanneer het treinverkeer weer volledig hervat is, moeten ze het wel. Tenminste, wanneer de Benelux en andere IC's weer rijden via de oude, vertrouwde route. | |
| Ascendancy | zondag 7 maart 2010 @ 23:01 |
quote:Waarom heeft de arriva op de merwedelingelijn dat dan wel? DIe controleren in principe altijd. Gebeurde me toen ik er iedere dag op reisde misschien 1x in de week niet. En ze rijden daar nooit met meer dan 2 stellen gekoppeld. | |
| Boschkabouter | zondag 7 maart 2010 @ 23:53 |
quote:Misschien zijn de concessie-eisen daar anders. De NS moet voor zover ik weet ook altijd een hoofdconducteur in de trein hebben, onafhankelijk van hoeveel treinstellen er zijn. | |
| Peterselieman | zondag 7 maart 2010 @ 23:57 |
| Komt idd door concessie-eisen. Maar ook door beloftes die de bedrijven doen. Voor de MerwedeLingelijn beloofde Arriva een steward op de trein. In het noorden daarentegen werken ze met controleurs die zo nu en dan treinen checken. Dan heb je soms veel controles en dan weer eens een maand niet. | |
| Boschkabouter | maandag 8 maart 2010 @ 00:02 |
| Ik heb persoonlijk ook liever stewards dan controleurs. Bij Veolia zijn het bijna uitsmijters te noemen; brede, norse mensen met een V op hun kleding die je nors om je vervoersbewijs vragen. Bij een steward, en bij de NS-conducteurs heb ik het gevoel dat ze nog wat toevoegen aan klantvriendelijkheid en als informatiepunt kunnen fungeren. | |
| Peter | maandag 8 maart 2010 @ 00:23 |
quote:Wat moet je met dat ticket boven Rotterdam in de Fyra dan? | |
| Peterselieman | maandag 8 maart 2010 @ 00:37 |
quote:Geen ervaring mee. Bij Arriva heb ik nog geen vreemde situaties meegemaakt eigenlijk. quote:Dat kunnen de stewards/controleurs bij de kleinere bedrijven nauwelijks, hoewel ze hun best behoren te doen. | |
| Kyoshi | maandag 8 maart 2010 @ 00:37 |
quote:Toen ik laatst de Merwedelingelijn had werd er na elke stop gecontroleerd en kwam de stewardess elke keer langshuppelen | |
| greavy | maandag 8 maart 2010 @ 08:36 |
quote:Op de MerwedeLingelijn is er een belofte gedaan óf is het een concessie-eis dat er een steward meegaat. Arriva, Syntus, Veolia en Connexxion zijn verder vrijgesteld van een HC / Steward in de trein. De NS is het echter weer verplicht, omdat hun op het hoofdrailnet rijden. Hier zijn deze eisen weer strenger. NS mag dus ook géén eenmansbediening hebben, echter komt dit af en toe voor, als er geen HC is. In dat geval moet de machinist steeds naar de deur lopen, fluiten en de deuren sluiten. De overige vervoerders (Arriva enz.) hebben daarnaast weer treinen waar je vanuit de cabine de deuren kan vergrendelen etc. | |
| dennistd | maandag 8 maart 2010 @ 09:43 |
| Er is trouwens één lijn van de NS waarop geen conducteur zit: Apeldoorn-Zutphen. | |
| Yreal | maandag 8 maart 2010 @ 10:23 |
| Zit ik vanochend in een overvolle plan t als stoptrein van rotterdam naar amsterdam. Komt er in woerden zoon klapjosti met een hele fiets naar binnen zetten Als ik niet een relaxt klapstoeltje had had ik hem daar persoonlijk die trein weer uitgewerkt, de grafmongool | |
| dennistd | maandag 8 maart 2010 @ 10:23 |
| Toeslagvrij me de Fyra kan nog steeds trouwens tot 12u: bij de werktrajecten is de tijd wel aangepast maar het omreisadvies niet | |
| dennistd | maandag 8 maart 2010 @ 10:24 |
quote:Een gewone fiets mag niet eens voor 9u (neem tenminste aan dat het voor die tijd was?). En buiten die tijd is het aan de Hc, maar als die niet oplet... | |
| Peterselieman | maandag 8 maart 2010 @ 10:27 |
quote:Zwolle - Kampen | |
| dennistd | maandag 8 maart 2010 @ 10:28 |
| Ah, ok, de ene keer dat ik dat heb gedaan was er juist wel een Hc (twee zelfs | |
| Fixers | maandag 8 maart 2010 @ 10:29 |
quote:Behalve dat Breda-Amsterdam via Den Bosch en Utrecht sneller is en volgens de reisplanner gewoon is toegestaan. De regel is toch dat een langer maar sneller traject wel is toegestaan vermits je het einddoel niet voorbij komt. En het is zij hebben niet hun hebben | |
| Peterselieman | maandag 8 maart 2010 @ 10:32 |
quote:Ik heb toen ik er was geen HC gezien | |
| greavy | maandag 8 maart 2010 @ 11:29 |
quote:Toen ik daar de laatste keer was, ben ik 2x gecontroleerd(heen+terug) | |
| greavy | maandag 8 maart 2010 @ 11:47 |
Werkzaamheden bij Delft lopen uit..quote:Idiote mensen daar bij de NS. Je mag met FYRA, als je toeslag koopt. Doe gewoon zonder toeslag tot einde werkzaamheden, zit de FYRA ook een keer vol | |
| ReisT | maandag 8 maart 2010 @ 12:42 |
quote:Klopt, maar het ging in dit voorbeeld toch juist om een reis Breda-Utrecht via Amsterdam? Dat mag dus niet zonder uit-en-in-checken in Amsterdam, want dat mag ook niet met een gewoon kaartje Breda-Utrecht. | |
| Ireyon | maandag 8 maart 2010 @ 12:51 |
quote:Vanochtend was het ook al met toeslag.. | |
| Yreal | maandag 8 maart 2010 @ 13:05 |
| zullen we trouwens gaan meeten met het boekenweekgeschenk | |
| dennistd | maandag 8 maart 2010 @ 13:48 |
| Op de IVW-site kwam ik een onderzoek tegen over een trein die door het rooie gegaan is maar waarbij de mcn de trein zonder iets te melden teruggereden heeft tot achter het sein... http://www.ivw.nl/Images/(...)09_tcm247-273477.pdf | |
| Ireyon | maandag 8 maart 2010 @ 14:09 |
| Wat de neuk hier nu gebeurt.. "Onze machinist rijdt niet verder dan Breda. We wachten op een nieuwe machinist, die moet nog uit Roosendaal komen".. | |
| De_Hertog | maandag 8 maart 2010 @ 14:11 |
| De dienst eindigt waarschijnlijk in Breda en de machinist die hem had moeten vervangen heeft vertraging, want kwam met Fyra | |
| James1988 | maandag 8 maart 2010 @ 14:29 |
quote:Waarschijnlijk is de machinist voorbij een rood sein gereden, die wordt dan meteen van de trein gehaald. | |
| dennistd | maandag 8 maart 2010 @ 14:33 |
![]() Is het Duitsland? Nee, het is Delft foto van spoorforum | |
| greavy | maandag 8 maart 2010 @ 19:12 |
| Door een tekort aan treinen hebben er tussen Rotterdam en Hoek van Holland minder treinen gereden. | |
| Dr_Flash | maandag 8 maart 2010 @ 19:21 |
quote:Nu nog de vraag of iemand het gemerkt heeft | |
| Zug-Chef | maandag 8 maart 2010 @ 19:21 |
Afgelopen weekend was eindelijk weer eens zonovergoten!![]() Captrain, voorheen ITL Benelux, rijdt sinds enkele maanden de Houtafvaltrein tussen Beeskow en Roosendaal. Op een zonnige zondagmorgen passeert de 186 149 met een lange sleep lege, rode Eanos'en het station van 's Hertogenbosch. De trein kwam vandaag niet via Bad Bentheim, maar via Emmerich ons land binnen. Zondag 7 maart 2010 ![]() Opvallend reed op zaterdag een half uur vroeger dan de dienstregeling, SBB Cargo 186 181 met de uit 18 Tads'n bestaande lege DBM-trein 48520 vanuit Köln Eifeltor naar Amsterdam Westhaven. De trein heeft Mainzlar als herkomst en passeert hier ter hoogte van Bunnik. Zaterdag 6 maart 2010 ![]() Veolia Cargo, tegenwoordig rijdend onder de naam Captrain, heeft bijna al haar loks ontstickerd, waaronder ook de gifgroene 2006 en 2005. Met lege kolentrein 47722 uit Möllen passeren beide loks in dubbeltractie het bos bij Driebergen, op weg naar de Amsterdam Westhaven. Zaterdag 6 maart 2010 ![]() ACTS reed op zondag 7 maart een vertraagde Papierpulptrein uit de Sloehaven naar Venlo. De groen-grijze 7105 en 7104 zijn met trein 350061 ter hoogte van Heierhoeve, gelegen tussen Horst en Blerick, onderweg naar grensstation Venlo. Zondag 7 maart 2010 ![]() Nadat de ACTS 7105 en 7104 de volle papierpulptrein in Venlo hadden afgeleverd, mocht de Cargoserv 1216 930, een ware Oostenrijkse Taurus, de trein verder rijden naar Amstetten. Door een defect aan de Locon 189 206, de stamlok voor deze trein, mocht deze gele krachtpatser de trein vanuit Venlo rijden en passeert hier als trein 92190 in een open veld net ten westen van Breyell. Zondag 7 maart 2010 En voor de liefhebbers van reizigerstreinen: ![]() Ter hoogte van Groessen passeren nu nog twee Syntus Lint-stellen, de 38 en de 32, als stoptrein naar Doetinchem. Eind december 2012 neemt Arriva hier het treinvervoer over van Syntus, na het winnen van een aanbesteding. Zaterdag 6 maart 2010 | |
| Dr_Flash | maandag 8 maart 2010 @ 19:24 |
| Leuk Zug Die twee G2000's met die sliert blauwigheid heb ik vandaag ook zien rijden tussen Maarn en Driebergen, richting DUitsland. Zal zo rond 10:15 geweest zijn? | |
| ReisT | maandag 8 maart 2010 @ 19:53 |
| Die sliert blauwigheid wordt zeker (met wisselende hoeveelheid inhoud) de hele tijd heen en weer gesleept tussen Amsterdam en Duitsland door die twee G2000's? Ik kwam diezelfde vanmiddag (17:50) tegen in Utrecht, richting Amsterdam. | |
| Peterselieman | maandag 8 maart 2010 @ 19:56 |
quote:Daar komt het wel op neer ja. Mooie platen Zug | |
| Ofyles2 | maandag 8 maart 2010 @ 20:05 |
quote:Ik houd mijn hart vast voor reizigers die donderdagochtend weer via Den Haag HS en Rotterdam Centraal moeten reizen... | |
| dennistd | maandag 8 maart 2010 @ 20:10 |
| mooie plaatjes (maar we zijn ook niet anders van je gewend | |
| SpeedyRich | maandag 8 maart 2010 @ 21:47 |
| mooie plaatjes zug | |
| Duvel | maandag 8 maart 2010 @ 22:05 |
quote:Dit ziet er wel serieus tof uit! | |
| Dr_Flash | maandag 8 maart 2010 @ 22:07 |
quote:Zal wel eoa tijdelijk nood-iets wezen denk? | |
| Dr_Flash | maandag 8 maart 2010 @ 22:25 |
quote:Hoewel ik zoiets er weleens minder professioneel heb zien uitzien | |
| bork | maandag 8 maart 2010 @ 22:46 |
Voorproefje![]() ![]() | |
| James1988 | maandag 8 maart 2010 @ 23:26 |
| Die klassiekjes mogen echt wel eens met pensioen zeg... hier is men al jaren bezig met het uitfaseren van alle Mat '64 (nu de SLT er toch echt aankomt gaat dat eindelijk eens goed opschieten) en in België worden die dingen zelfs nog gemoderniseerd. Die dingen zijn echt stokoud | |
| ReisT | maandag 8 maart 2010 @ 23:36 |
| Het ontwerp is stokoud, de gemoderniseerde stelletjes vallen nog wel die zijn van eind jaren '70. Dat die gemoderniseerd zijn is dus niet gekker dan het feit dat NS de 30 jaar oude SGM-II'jes heeft laten moderniseren. Eingelijk is het NMBS-materieelpark qua leeftijd/conditie gewoon heel vergelijkbaar met waar NS mee rondrijdt. quote:Zou me niks verbazen als dat gewoon een paar jaar zo blijft tot de tunnel af is. Net als de tijdelijke voetgangersbrug die meteen ook even gebouwd is. Ding is zonder vergunning gebouwd maar hebben ze toch nu maar vast neegezet omdat de volgende geplande buitendienstelling pas in 2011 is. | |
| busfoto.nl | dinsdag 9 maart 2010 @ 00:01 |
quote:Vervanging komt er aan! 305 stellen: 915 bakken in totaal ![]() | |
| Ofyles2 | dinsdag 9 maart 2010 @ 00:31 |
quote:Ik zie pas volgend jaar. Hopelijk gedijen de Desiro's snel, anders is de aflevering volgend decennium nog gaande... | |
| Ofyles2 | dinsdag 9 maart 2010 @ 00:32 |
quote:De oudste treinstellen zien binnenkort Sarah/Abraham (doorstrepen op eigen initiatief). | |
| bakellendeisweg | dinsdag 9 maart 2010 @ 00:54 |
| Er staat een slt in heerlen, het verre zuiden. | |
| Ireyon | dinsdag 9 maart 2010 @ 08:25 |
quote:Of je daar zo blij mee moet zijn.. In Amersfoort stonden er vorige week trouwens een stuk of 10 | |
| Duvel | dinsdag 9 maart 2010 @ 08:33 |
quote:Ja, dat weet ik nog wel idd. Dat was een mooie foto! | |
| Darkwing_Duck | dinsdag 9 maart 2010 @ 09:37 |
| Ik moet wennen aan de nieuwe ava van Duvel... Deze jongen gaat binnenkort met een treintje naar La Rochelle | |
| Dr_Flash | dinsdag 9 maart 2010 @ 09:39 |
quote:Ik zal hem eens opduiken, momentje | |
| Dr_Flash | dinsdag 9 maart 2010 @ 09:48 |
Is het een camping in Frankrijk? Nee, het is Arnhem.![]() | |
| Duvel | dinsdag 9 maart 2010 @ 10:08 |
quote:In strijd met elke norm en elk voorschrift. | |
| Duvel | dinsdag 9 maart 2010 @ 10:08 |
quote:jij hebt er helemaal geen meer....? | |
| Duvel | dinsdag 9 maart 2010 @ 10:09 |
quote:Lelijk! Lelijk! Lelijk! Lelijk! Lelijk! Lelijk! Lelijk! Lelijk! Lelijk! Lelijk! Lelijk! | |
| Guppy | dinsdag 9 maart 2010 @ 10:19 |
quote:Arnhem, de parel aller stations | |
| Duvel | dinsdag 9 maart 2010 @ 10:34 |
quote:Vreselijk. Bij IKEA Utrecht hadden ze in de koopjeshoek geen losse middenbruine billyplank trouwens. | |
| dennistd | dinsdag 9 maart 2010 @ 10:35 |
quote:Nouja, vergelijk het meer met de V'tjes in de 900, die zijn nieuwer dan de eerste SGM's. Die laatsten worden wel opgeknapt omdat de techniek veel nieuwer is, en de rest van de stellen ook. Die V'tjes niet meer, omdat er daar steeds minder van komen en het goedkoper is een heleboel tegelijk aan de kant te zetten. | |
| Duvel | dinsdag 9 maart 2010 @ 10:45 |
quote:Die V'tjes zijn technisch ook niet geëvolueerd, de klassiekjes wel: de moderne klassiekjes hebben een halfgeleideraandrijving (bromvliegen), alle V'tjes hebben gewoon weerstanden. Alleen de remmen zijn veranderd: de laatste series hebben op de loopdraaistellen schijfremmen in plaats van blokkenremmen. | |
| Dr_Flash | dinsdag 9 maart 2010 @ 10:57 |
quote:Och, ik heb wel lelijkere treinen gezien hoor, in België ![]() Die Desiro ML mag op wel meer plekken gaan rijden van mij | |
| Guppy | dinsdag 9 maart 2010 @ 11:19 |
quote:Aww, lief dat je kijkt! Nee, die kleur is uit het assortiment, en ik kom één plank te kort. Ik stroop dus regelmatig marktplaats af, maar tot nu toe nog geen geluk gehad. Maar maar! Op de heuvel bij de fietsenstalling in Arnhem staat wel allemaal | |
| Dr_Flash | dinsdag 9 maart 2010 @ 11:25 |
| krokussen staan overal nu Hee Darkwing_Duck trouwens, moet je je hier niet eens melden? http://twitter.com/DonaldDuckNL/Duckstad | |
| Ascendancy | dinsdag 9 maart 2010 @ 12:04 |
| De IC Amsterdam-Vlissingen rijdt nu maar tot roosendaal en vanaf Roosendaal vertrekt een andere IC | |
| greavy | dinsdag 9 maart 2010 @ 12:06 |
| Bij Schiphol is een seinstoring (?) en rijden er beperkt treinen. Tevens ook bij Winterswijk - Doetinchem en Arnhem - Doetinchem. Sein en overwegstoring, hoe kan het ook anders, tussen winterswijk - doetinchem. | |
| Boschkabouter | dinsdag 9 maart 2010 @ 12:24 |
quote:Wat ik me afvraag: Wat is de alternatieve route? | |
| dennistd | dinsdag 9 maart 2010 @ 12:36 |
| Via Maastricht, en daar splitsen/koppelen en kopmaken (uiteraard wel zorgen dat de deuren van het Heerlense deel gesloten blijven, want stel je voor dat een reiziger nu met NS van Maastricht naar Heerlen reist over de Heuvellandlijn ipv met Veolia | |
| Peterselieman | dinsdag 9 maart 2010 @ 12:40 |
quote:Ze zullen wel in Sittard blijven splitsen en de ene trein op het emplacement van Maastricht kop laten maken. | |
| dennistd | dinsdag 9 maart 2010 @ 12:42 |
| Dat gebeurde vorige week met werkzaamheden Sittard-Maastricht wel ja, hoewel en ook wat treinen zijn geweest die gewoon in Heerlen koppelden. | |
| ReisT | dinsdag 9 maart 2010 @ 14:13 |
| Heen werd in Sittard gesplitst en maakte het deel naar Maastricht kop op het emplacement in Heerlen. De andere kant op werd gekoppeld in Heerlen. De IC stond dus ook gewoon in de reisplanner bij een reis Heerlen --> Maastricht. | |
| RubenK | dinsdag 9 maart 2010 @ 14:24 |
| De intercity naar Vlissingen kwam voorbij richting haarlem bij sloterdijk | |
| greavy | dinsdag 9 maart 2010 @ 14:46 |
Dat kan kloppen, de 2100 is omgeleid via haarlem wegens een aanrijding met een persoon tussen Leiden en Schiphol.quote:Gaat lekker. Hierdoor is de 2100 tijdelijk omgeleid, via Haarlem. Deze zal dus niet stoppen te Schiphol. De 9200 rijdt wel, met vertraging, en zal niet stoppen te Schiphol, en rijdt dus ook via Haarlem De 2600 rijdt momenteel niet (Sneltrein Amsterdam - Leiden) Hieruit valt te concluderen dat alles word omgeleid via Haarlem. | |
| Ascendancy | dinsdag 9 maart 2010 @ 14:48 |
quote:Is haarlem ook weer eens een volwaardig IC-station | |
| Peterselieman | dinsdag 9 maart 2010 @ 14:49 |
| mja, de 5700 niet. Die is gewoon ingekort zo te lezen | |
| greavy | dinsdag 9 maart 2010 @ 14:53 |
quote:Bron: Somda -> OD-topic van vandaag Over de omgeleide IC's wegens de aanrijding: De IC's stoppen niet extra te Haarlem. Amsterdam - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam C. enz. zullen de IC's rijden, op de 9200 na. Die stopt niet in Leiden. | |
| Duvel | dinsdag 9 maart 2010 @ 16:34 |
| Vandaag SLT 2619 in dienst gezien. Er zijn veel te veel van die dingen, op Utrecht kwam vandaag zelf een gekoppelde SLT4 + SLT6 binnen rijden. Dat moeten we niet hebben! Op Rotterdam C even de laatst geknakte bovenleidingmast bekeken: mooie oplossing... Oh, op een van die lamme opstelspoortjes achteraan spoor 18 of zo stonden twee gruwelijk gore 1600'en. | |
| dennistd | dinsdag 9 maart 2010 @ 16:46 |
quote:Lijkt me niet heel erg verstandig... | |
| Dr_Flash | dinsdag 9 maart 2010 @ 16:49 |
quote:Misschien is een Belg eenvoudiger te vervangen he [/voorspelbaar] | |
| Ireyon | dinsdag 9 maart 2010 @ 17:40 |
| Ze kunnen niet eens een fatsoenlijk beveiligingssysteem gebruiken, maar het hele spoorwegennet automatiseren doen ze wel even.. | |
| Dr_Flash | dinsdag 9 maart 2010 @ 17:52 |
Net in de mail: quote:Volgens de toelichting zijn de eisen verscherpt na het ongeval in Barendrecht in september 2009. Kalf verdronken? Put gedempt | |
| Ofyles2 | dinsdag 9 maart 2010 @ 19:19 |
| Inmiddels is de nieuwe voetgangersbrug op station Delft bijna gereed voor gebruik... En ik heb vandaag een goede daad gedaan door een paar luidruchtige meiden tot stilte te manen in een stiltecoupé. Nog een laatste vraag: Is de stremming op het baanvak Leiden-Schiphol opgeheven? | |
| dennistd | dinsdag 9 maart 2010 @ 20:15 |
| Een item uit RTL Boulevard over de koninklijke wachtkamers, met een paar shots van Plan U 114: | |
| dennistd | dinsdag 9 maart 2010 @ 23:46 |
| Misschien liggen er in Drenthe ook nog wel kansen voor FairytaleRail: | |
| Ofyles2 | woensdag 10 maart 2010 @ 00:13 |
quote:Ik zeg geen nee... | |
| bork | woensdag 10 maart 2010 @ 00:25 |
quote:Sorry hoor maar dan liggen prioriteiten echt wel ergens anders, ik heb een alternatief: Trekschuit | |
| Socios | woensdag 10 maart 2010 @ 01:07 |
| Ik ben sowieso voorstander bij ieder spooraanleginitiatief. Mag serieus door m´n achtertuin. | |
| Ofyles2 | woensdag 10 maart 2010 @ 01:09 |
quote:Dan ben je de eerste die voor zo'n oplossing gaat... | |
| James1988 | woensdag 10 maart 2010 @ 07:53 |
| Ik ben een VIRMliefhebber, maar ook ik pas voor een spoorlijn door m'n achtertuin. Zonde van de plantjes. | |
| Duvel | woensdag 10 maart 2010 @ 08:16 |
| VIRM zuigt en er loopt al een spoorlijn binnen 250m van mijn huis. Ik heb trouwens ook geen achtertuin. Wat ik wel had was een luidruchtige neger met vlechtjes en een korte broek in de treincoupé. Oh, en zonder kaartje. De conductrice verwees hem naar het balkon, waarna hij vond dat zij een kankerwijf was. Resultaat was dat meneer op Utrecht Centraal door een tweetal brede mannen werd meegenomen. Volkomen mak, dat dan weer wel. | |
| Fixers | woensdag 10 maart 2010 @ 09:10 |
| Geen afgevoerde luidruchtigen hier. Wel een Intercity | |
| Ireyon | woensdag 10 maart 2010 @ 10:31 |
quote:Ik zat gisteren ook in de Intercity naar Tilburg, Breda, Schiphol met als eindbestemming Köln HBF | |
| bork | woensdag 10 maart 2010 @ 10:40 |
Deze rijdt via Gouda naar Brussel ![]() | |
| Peterselieman | woensdag 10 maart 2010 @ 10:49 |
| Gaat vandaag weer lekker met de vertragingen rond Amsterdam en Schiphol. Door een wisselstoring meerdere treinen uitgevallen, terwijl anderen met een uur vertraging rondrijden | |
| Ascendancy | woensdag 10 maart 2010 @ 11:23 |
| http://treinreiziger.nl/a(...)nden_-_peking-142368 Dat zou nog eens een vette reis zijn om te maken | |
| Yreal | woensdag 10 maart 2010 @ 12:27 |
quote:dat lijkt me alleen handig voor alles wat er tussen peking en londen nog aan stops gemaakt word, want anders ga je toch echt vliegen .. treingeilermode on ] | |
| De_Hertog | woensdag 10 maart 2010 @ 12:29 |
quote:Op die afstand maakt het natuurlijk nauwelijks uit, maar Berlijn-Parijs-London is wel een beetje om. | |
| Dr_Flash | woensdag 10 maart 2010 @ 12:52 |
quote:Ach, vergeleken met quote:is dat nog vrij direct | |
| Guppy | woensdag 10 maart 2010 @ 13:02 |
| Ooh, ik wil ook!! | |
| De_Hertog | woensdag 10 maart 2010 @ 13:04 |
quote:Kan nu al hoor. Als ik zo'n reis maak doe ik dat liever per transsiberie expres dan per hogesnelheidstrein. Ik heb nooit haast als ik op reis ben | |
| Guppy | woensdag 10 maart 2010 @ 13:12 |
| Ik weet het, maar tijd/geld en zo he | |
| De_Hertog | woensdag 10 maart 2010 @ 13:13 |
quote:Ik vermoed dat die hogesnelheidslijn de ene factoor omlaag haalt en de andere omhoog gooit, dus netto houd je hetzelfde over. | |
| Guppy | woensdag 10 maart 2010 @ 13:28 |
| Schiet ik nog geen bal mee op | |
| KapiteinT | woensdag 10 maart 2010 @ 14:26 |
quote:Wij doen 20 jaar over 147 km, China doet 13.000 km in 10 jaar... | |
| Socios | woensdag 10 maart 2010 @ 14:53 |
| Mentaliteitskwestie. | |
| Yreal | woensdag 10 maart 2010 @ 15:27 |
quote:precies, is een reden dat we over 20 jaar chinees spreken | |
| bork | woensdag 10 maart 2010 @ 15:55 |
quote:Wanneer dat een taal zou zijn dan misschien wel. | |
| Yreal | woensdag 10 maart 2010 @ 16:04 |
quote:mandarijn dan | |
| Guppy | woensdag 10 maart 2010 @ 16:06 |
| Of Kantonees | |
| Peterselieman | woensdag 10 maart 2010 @ 16:09 |
quote:Als het niet eetbaar is dan zijn het een stel onverstaanbare klanken die tientallen betekenissen kunnen hebben. | |
| James1988 | woensdag 10 maart 2010 @ 16:10 |
quote:Bron: de Telegraaf | |
| Fixers | woensdag 10 maart 2010 @ 19:29 |
| Weer een merkwaardige in Den Bosch zojuist. In de IC uit utrecht werd omgeroepen dat "wegens een technisch defect de deuren nog even gesloten zouden blijven." Na een minuut of 5 twee agenten die via het machinistendeurtje de trein inklommen en de boel doorzochten. Volgens mij zijn ze met lege handen vertrokken. Toen ik er uiteindelijk ook uit kon stond er nog een agent of 6 op het perron. Verder niets gezien. Toch benieuwd wat dat was, voor een lullig zwart rijdertje zal er toch niet zo'n heel contigent opgetrommeld worden. | |
| RubenK | woensdag 10 maart 2010 @ 19:45 |
quote:Vast weer wat negers die vochten | |
| Duvel | woensdag 10 maart 2010 @ 19:47 |
| Ja, daar is de eerste klas natuurlijk ook niet voor, voor negers. | |
| James1988 | woensdag 10 maart 2010 @ 21:36 |
| TeringHenkie | donderdag 11 maart 2010 @ 02:50 |
Vanaf 2 minuten...blijkbaar mocht je op Utrecht gewoon oversteken toendertijd? | |
| Duvel | donderdag 11 maart 2010 @ 07:55 |
quote:Wazig ja. Zie je ook dat juk links? Ik vermoed de laatste restanten van spoor 6. | |
| Lord_Brett_Sinclair | donderdag 11 maart 2010 @ 08:53 |
quote:oh vroeger ook vaak gedaan toen ik klein was, pa bij het spoor, kom we lopen over het spoor. Veel makkelijker dan met fietsen sjouwen. | |
| Guppy | donderdag 11 maart 2010 @ 09:33 |
| Ik had 20 min vertraging, want er was rookontwikkeling in de trein | |
| Peter | donderdag 11 maart 2010 @ 09:38 |
| Was het een smokende neger? | |
| Guppy | donderdag 11 maart 2010 @ 09:41 |
| Geen idee! Niks van gemerkt en zo. We hebben 20 min stilgestaan op Ede-Wageningen en toen gingen we weer verder. | |
| Peter | donderdag 11 maart 2010 @ 09:44 |
| Ede-Wageningen, daar noem je ook een ghetto | |
| Guppy | donderdag 11 maart 2010 @ 09:45 |
| Gelukkig stopten we er alleen maar | |
| Dr_Flash | donderdag 11 maart 2010 @ 11:57 |
quote:Nee Veenendaal de Klomp word je blij van | |
| dennistd | donderdag 11 maart 2010 @ 13:58 |
| Inmiddels zijn er weer een heleboel plaatsen met streetview bijgekomen. Zo rijdt er bij Enschede Drienerlo DM'90 3419, te herkennen aan de zwarte baanruimer: link | |
| Dr_Flash | donderdag 11 maart 2010 @ 16:57 |
![]() | |
| Crientj | donderdag 11 maart 2010 @ 17:02 |
quote:Hee, die ken ik | |
| dennistd | donderdag 11 maart 2010 @ 17:05 |
| He, zijn de buffeltjes op spoor 3 in Zwolle gezet? Normaal is dat altijd spoor 5 | |
| dennistd | donderdag 11 maart 2010 @ 17:05 |
| Ik heb trouwens even een overzicht gemaakt van alle SLT's: http://www.spoornieuws.nl/index?page=slt | |
| Dr_Flash | donderdag 11 maart 2010 @ 17:13 |
quote:In het weekend gaan ze van 3 en soms maandag ook | |
| Crientj | donderdag 11 maart 2010 @ 17:14 |
quote:Doordeweeks staan ze op 5a (Kortom, als ie vertraging heeft staat de stoptrein vanuit Utrecht te wachten tot ie weg is. Dag aansluiting.) en in het weekend op 3. | |
| Peterselieman | donderdag 11 maart 2010 @ 17:16 |
quote:Dat ding heeft nog veel meer flapjes. ![]() Niet de beste foto, maar een beter had ik helaas niet op voorraad. |