FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / voor BE studenten
joerendelengendonderdag 4 maart 2010 @ 21:27
Wij zijn dit project bezig met een project over de Segway, het opstellen van een financieringsplan enz. Maar nu ben ben ik vastgelopen bij het maken van een beginbalans, en omdat de begleidende docent al 3 weken ziek is, wou ik vragen of iemand hier mij kon helpen.
Het is de bedoeling dat je aan de hand van een paar gegevens een beginbalans opstelt. Ik heb al een paar posten, alleen mis ik nog de posten Voorraad, Crediteuren en Debiteuren.
Weet iemand mischien hoe ik bij de waarde van de post Voorraad kom?

Verwachting verhuur Segways
De verwachting ten opzichte van de verhuuropbrengsten is dat de deze fors zullen stijgen ten opzichte van 2009. De verhuurprijzen worden in 2010 niet verhoogd. Voor de verhuur van Segways geldt een btw percentage van 19%. Er wordt slechts een type Segway gebruikt voor verhuur. Dat is het type Segway i2.


In 2008 had Segway Nederland 50 Segways i2 in de verhuur. In 2009 waren dit er totaal 70 en voor 2010 is het totaal geraamd op 126 . De Segways uit 2008 waren per 1/1/08 in het bezit van Segway Nederland en die uit 2009 per 1/1/ 2009. De Segways worden geactiveerd tegen de inkoopprijs omgerekend tegen de actuele koers op het moment van ontvangst van de inkoopfactuur. Met betrekking tot verhuurde Segways zijn de volgende gegevens bekend:




Bovenstaande tabel is cumulatief, dat wil zeggen, het aantal Segways in verhuur, in een bepaald jaar, met een bepaalde looptijd, is het aantal van het jaar ervoor, plus Segways die in het lopende jaar in verhuur zijn gegaan, min Segways waarvan de looptijd is verstreken. Als voorbeeld, de 15 Segways die een looptijd hebben van 36 maanden in 2009, zijn 10 stuks uit 2008 plus 5 stuks uit 2009.

De verhuurcontracten voor 2010 gaan in per 1/1/2010. De huurbedragen worden op de 15e van elke maand via automatische incasso geļncasseerd. De extra benodigde Segways voor verhuur per 1/1/2010 zijn op 29 december 2009 samen met de inkoopfactuur ontvangen van de exporteur en geactiveerd. Per 1/1/2010 wordt er op deze Segways afgeschreven. Deze inkoopfactuur is per 1/1/2010 de enige openstaande inkoopfactuur.
De verhuurde Segways blijven gedurende de verhuurperiode het bezit van Segway Nederland. Zij worden evenredig afgeschreven conform de periode waarvoor ze worden verhuurd rekening houdend met de restwaarde. Bij elke huurperiode hoort een bepaalde restwaarde. De klant heeft de mogelijkheid om aan het einde van de verhuurperiode de Segway over te nemen tegen de restwaarde. Tot op heden hebben alle klanten hier gebruik van gemaakt. De verwachting voor 2010 is dat alle huurders waarvan de verhuurcontracten per 31/12/09 vervallen ook van dit recht gebruik zullen maken. Het verschuldigde bedrag moet dan in de maand december 2010 worden betaald aan Segway. Tevens dient er rekening gehouden te worden met 19% btw. De restwaarden (exclusief btw) zijn als volgt:

Verhuur periode 24 Mnd 36 Mnd 48 Mnd 60 mnd
Restwaarde Segway i2 ¤ 1.500 ¤ 1.100 ¤ 850 ¤ 500

Hierbij moet gemeld worden dat de verhuurde segway's de voorraad is, dat er ook rekening moet worden gehouden met de afschrijvingen en met de overname van de segway's na de verhuurperiode door klanten.
Ferrari_Tapedonderdag 4 maart 2010 @ 21:34
Pffffff...............
GlowMousedonderdag 4 maart 2010 @ 21:35
ik wil best kijken of ik ergens aan kan bijdragen, maar nu zie ik niet wat je precies mist.
joerendelengendonderdag 4 maart 2010 @ 21:46
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:35 schreef GlowMouse het volgende:
ik wil best kijken of ik ergens aan kan bijdragen, maar nu zie ik niet wat je precies mist.
Wat bedoel je daarmee? Normaal kregen we nooit zulke grote teksten waar je de voorraad moet berekenen maar krijg je gewoon in een zin wat de voorraad is en kan je die gelijk overschrijven op de balans. Daarom is dit nieuw voor mij, en ik weet niet waarmee ik moet beginnen.
GlowMousedonderdag 4 maart 2010 @ 21:48
Je had al een paar posten, die zou je kunnen plaatsen. Daarnaast is het wel handig als je de balansdatum vermeldt.
joerendelengendonderdag 4 maart 2010 @ 21:56
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:48 schreef GlowMouse het volgende:
Je had al een paar posten, die zou je kunnen plaatsen. Daarnaast is het wel handig als je de balansdatum vermeldt.
GlowMousedonderdag 4 maart 2010 @ 22:02
Je hebt wel een post voorraad hoe is die opgebouwd?
joerendelengendonderdag 4 maart 2010 @ 22:07
Zie: In 2008 had Segway Nederland 50 Segways i2 in de verhuur. In 2009 waren dit er totaal 70 en voor 2010 is het totaal geraamd op 126 .

Dus: 3845 (inkoopprijs 2010) x 126 = 484.470,00
GlowMousedonderdag 4 maart 2010 @ 22:16
Nee, je moet de inkoopwaarde uit 2008/2009 meenemen voor de segways uit 2008/2009 omdat nergens staat dat er jaarlijks geherwaardeerd wordt. Daar gaat de afschrijving dan nog vanaf, en de 15 segways die verkocht worden, verdwijnen helemaal uit beeld.
joerendelengendonderdag 4 maart 2010 @ 23:35


Volgens mij moet het zo, toch? Alleen dan de afschrijvingen. De segway is bijvoorbeel nog 1500 Euro waard na de verhuur van 24 maanden? Moet je dan bijvoorbeeld bij de voorraad van segway 2009 (24 mnd) 3790 (inkoopprijs) - 1500 (restwaarde) = 2290 van 18950 af halen, en dit verder toepassen bij de rest van de jaren?
GlowMousedonderdag 4 maart 2010 @ 23:42
Je schrijft inderdaad 2290 af op de segways van 24mnd/2009, maar dat gebeurt wel in de totale huurperiode van 2 jaar. Per jaar dus 1145. Over 20 segways is dat dus een afschrijving van 22900.
joerendelengendonderdag 4 maart 2010 @ 23:55
Kan ik het ook zo doen:
2009/24 mnd. 3790 (inkoopprijs) - 1500 (restwaarde) = 2290
2010/24 mnd. 3845 – 1500 = 2345

2008/36 mnd. 3880 – 1100 = 2780
2009/36 mnd. 3790 – 1100 = 2690
2010/36 mdn. 3845 – 1100 = 2745

Enz.

En dan:
Voorraad – afschrijving
2009/24 mnd.  18950 – 2290 = 16660
2010/ 24 mnd.  119195 – 2345 = 116850

2008/36 mnd.  38800 – 2780 = 36020
2009/36 mnd.  18950 – 2690= 16260
2010/36 mnd.  46140 – 2745 = 43395
?
GlowMousevrijdag 5 maart 2010 @ 00:03
Nee, en voor 2010 heb je sowieso geen afschrijving.
joerendelengenvrijdag 5 maart 2010 @ 00:10
.

[ Bericht 99% gewijzigd door joerendelengen op 05-03-2010 00:33:25 ]
joerendelengenvrijdag 5 maart 2010 @ 00:33
Bij elk inkoopbedrag is er een verschillend afschrijfbedrag toch? Hoe bereken je dan bijvoorbeeld de afschrijvingskosten van de 10 segways van 36 maanden/2008&2009?

2008: 3880 (inkoopbedrag)- 1100(restwaarde) = 2780 x 10 stuks = 2780
2009: 3790- 1100 = 2690 x 5 stuks = 13450
2010: hoeft niet

zo misschien ?

[ Bericht 81% gewijzigd door joerendelengen op 05-03-2010 00:40:35 ]
GlowMousevrijdag 5 maart 2010 @ 00:44
quote:
2008: 3880 (inkoopbedrag)- 1100(restwaarde) = 2780 x 10 stuks = 27800
Dat klopt natuurlijk niet, 3880 - 1100 is geen 2780x10.
Maar de totale afschrijving per stuk is 2780. Dat moet je uitsmeren over ... jaar. Daarvan zijn ... jaren voorbij dus de afschrijving sinds aanschaf is ... per stuk.
joerendelengenvrijdag 5 maart 2010 @ 00:46
ja maar als je de totale voorraad wil berekenen moet je toch de voorraad- totale afschrijvingen doen? Nu heb je alleen de afschrijvingen per stuk, maar je hebt over 10 segways in 2008 afgeschreven dus moet je dan toch de afschrijvingen per stuk x het totaal aantal stuks doen om de totale afschrijvingen in dat jaar te krijgen?

Word moe van dit project

[ Bericht 99% gewijzigd door joerendelengen op 05-03-2010 00:53:02 ]