abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78700160
Kan iemand me het lied 'bloed zweet en tranen' van Andre Hazes uitleggen. Ik snap er namelijk niks van. Ik hoorde 't net weer op tv bij de voetbalwedstrijd.

Hier is de tekst:

Ik heb het goed gedaan, maar ook zo fout gedaan.
Als ik terug kijk in de tijd.
Een lach met tranen, zo voel ik mij vandaag.
Geproefd van het leven, zoveel vrienden ongekend.

Met bloed zweet en tranen, zei ik, rot hier nu maar op.
Met bloed zweet en tranen,
zei ik vrienden,dag vrienden, de koek is op.

ik heb geluk gekend maar ook verdriet gekend,
hoe vaak stootte ik m'n kop.
Maar toch ik ben tevreden met alles wat ik heb,
als je roem voorbij is moet je kijken wie je nog kent.

Refrein

Ik heb het echt gezien,
nee ik heb geen trek.
Ik blijf niet gek dat ik iemand straks nog mis
Ik blijf echt alleen,
jah echt alleen.
Geen gezeur meer aan m'n kop, och rot nu maar op

Refrein. (2x)

Het begin snap ik nog wel:

Ik heb het goed gedaan, maar ook zo fout gedaan.
Als ik terug kijk in de tijd.
Een lach met tranen, zo voel ik mij vandaag.
Geproefd van het leven, zoveel vrienden ongekend.

Alhoewel ik me wel afvraag, is de persoon die dit zegt,/zingt/schrijft (bijna) dood? M.a.w. kijkt hij terug op zijn leven vanuit zijn graf of vanaf zijn sterfbed? Daar lijkt het wel op wat mij betreft.

Dan gaat het door:

Met bloed zweet en tranen, zei ik, rot hier nu maar op.
Met bloed zweet en tranen,
zei ik vrienden,dag vrienden, de koek is op.

Wanneer zei hij dat? En vooral: waarom zegt hij dat? Hij heeft dus veel vrienden, en op een gegeven moment zegt de hoofdpersoon "rot maar op". Waarom?!

En de rest van de tekst is van hetzelfde laken een pak. Ik snap de boodschap en de achterliggende gedacht niet zo goed. Terwijl het volgens mij ook niet echt een zeer diepgravend stuk tekst is.

Kan iemand mij verlichten?
pi_78700654
Een lach met tranen =

De rest moet je zelf maar aanvullen
pi_78701304
ik vind die vlieger beter
pi_78701321
ik bedeol de vlieger
  Boks-Chick woensdag 3 maart 2010 @ 21:16:20 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_78701448
Het gaat in de basis over iemand die zowel zware tegenslag als mooie dingen heeft meegemaakt in het leven. Dat stuk over 'vrienden rot nu maar op' gaat over de valse vrienden (oftewel, vrienden die geen vrienden bleken toen het slecht met hem ging) die op konden rotten, dat hij er geen zin meer in heeft om daar energie in te steken.

b,z,w is een vrij autobiografisch nummer van hazes. Hij schreef heel veel nummers over zijn eigen gevoel.
lolwut
pi_78702263
Ik ben een gokker vind ik ook wel een Hazes-toppertje
  woensdag 3 maart 2010 @ 22:58:44 #7
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_78709091
Het gaat over seks tussen twee vadsige mensen
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
pi_78716962
pi_78717055
De diepe onderliggende boodschap is dat alles goedkomt, zolang de mens maar blijft zuipen.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
pi_78717150
Hazes is duidelijk nog te hoog gegrepen voor TS. Probeer eerst de teksten van Jannes en Frans Bauer onder de knie te krijgen voordat je begint aan het echte werk.
pi_78717166
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 05:45 schreef DrDentz het volgende:
Hazes is duidelijk nog te hoog gegrepen voor TS. Probeer eerst de teksten van Jannes en Frans Bauer onder de knie te krijgen voordat je begint aan het echte werk.
Ik heb een tijdje geleden de diepzinnige, filosofische teksten van Jannes eens proberen te doorgronden, maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ze te hoog voor mij zijn gegrepen. Net wanneer je denkt enkele verbanden te zien tussen bepaalde coupletten, dan komt er weer een regel die daar volledig haaks op lijkt te staan. Erg frustrerend.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  Boks-Chick donderdag 4 maart 2010 @ 06:10:49 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_78717178
quote:
lolwut
pi_78718579
quote:
Dat zijn inderdaad muzikale meesterwerken van niveau maar van een meer toegankelijke aard dan de intellectuele hoogstandjes van Hazes.
Ik denk dat ik het nog maar even bij de werken van zanger Rinus houd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')