Je kan het na het zagen toch gewoon mooi recht vijlen met een ijzervijltje?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:37 schreef ahnuld het volgende:
Bedankt Opa, ik heb het geprobeerd maar echt netjes recht krijg ik dat niet. Ben dus nog op zoek naar een oplossing die een nog strakker resultaat geeft.
(lijkt me dat het wel belangrijk is dat het superstrak is, omdat het anders gaat lekken in de nieuwe knelkoppeling?)
Kan ook liggen aan mijn onhandigheid met kleine ijzerzaagjes natuurlijk
een ijzerzaag, maar dan waar je het zaagblad omkeertquote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:58 schreef ThaNetRunner het volgende:
je hebt ook ijzerzaagdraad, geen idee hoe dat ding heet,
maar die kan je dus achter de buis doen en dan netjes vanuit achteren doorzagen,
Dat inderdaad, of een dremel icm een vaste hand.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:59 schreef Jumparound het volgende:
[..]
een ijzerzaag, maar dan waar je het zaagblad omkeert
Een vast hand.. Als je al niet eens recht kan zagenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 14:00 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat inderdaad, of een dremel icm een vaste hand.
quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:38 schreef mister_white het volgende:
Hier heb je van die mini pijpensnijders voor zoals:
[ afbeelding ]
Ze zijn er in diverse uitvoeringen en voor diverse pijpdiktes, met of zonder ratel.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 19:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Precies. Ik heb er eentje die juist voor situaties als die van TS bedoeld is: daarvan draait het mesje door en draai je het handvat steeds terug (net als bij een ratel voor doppen)
als je maar niet gaat schuren aan de buis want dan knelt de koperen ring niet meer netjes af, en dat geldt natuurlijk ook voor verfquote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:48 schreef quo_ het volgende:
Of je maakt je niet zo druk als het afzagen een beetje scheef gaat.
De knelkoppeling dicht af op de koperen ring. Bij een buis die (bijna) geheel in de knelkoppeling gestoken wordt zit de koperen ring op ca 4-5 mm van het uiteinde. Bij iets scheefzagen is de afdichting er niet minder om.
Als serieuze DHZ er probeer je natuurlijk alles goed recht af te zagen of te snijden. Maar blijkbaar doen professionals daar wat minder moeilijk over, kijkend naar het scheve zaagwerk wat ik in verschillende huizen heb aangetroffen.
Kan natuurlijk ook toentertijd al door een doe-het-zelver gedaan zijn!quote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:48 schreef quo_ het volgende:
Of je maakt je niet zo druk als het afzagen een beetje scheef gaat.
De knelkoppeling dicht af op de koperen ring. Bij een buis die (bijna) geheel in de knelkoppeling gestoken wordt zit de koperen ring op ca 4-5 mm van het uiteinde. Bij iets scheefzagen is de afdichting er niet minder om.
Als serieuze DHZ er probeer je natuurlijk alles goed recht af te zagen of te snijden. Maar blijkbaar doen professionals daar wat minder moeilijk over, kijkend naar het scheve zaagwerk wat ik in verschillende huizen heb aangetroffen.
Ai, goed punt. Er is een boel verf op de leidingen gekliederd.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:52 schreef densmee het volgende:
[..]
als je maar niet gaat schuren aan de buis want dan knelt de koperen ring niet meer netjes af, en dat geldt natuurlijk ook voor verf
Klipper, ik zat al op je reactie te wachtenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:53 schreef klipper het volgende:
[..]
Kan natuurlijk ook toentertijd al door een doe-het-zelver gedaan zijn!
Een schande is het.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Klipper, ik zat al op je reactie te wachten
Ik heb het scheve zaagwerk gezien in mijn ouderlijk huis en in mijn eigen huis waarvan ik zeker weet dat er niet in geknutseld is voor onze tijd. Deze zijn beide overigens in de jaren 70 gebouwd, loodgieters die ik recent aan het werk gehad heb gebruiken allemaal gereedschappen zoals jij hierboven afgebeeld hebt. Vooral de snijders met ratelmechaniek zijn zo snel en accuraat dat je daar met een zaag niet tegenop kan.
Je moet er wat vaker overheen, maar de stalen pijp snijdt 'ie ook wel door.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:54 schreef ahnuld het volgende:
Tja, eigenlijk is het toch te gek voor woorden dat je in deze tijd niet je hele CV installatie met een kliksysteem kunt aansluiten?
Ik heb van die kunststofsystemen gezien (unipipe?) maar gek genoeg gaat dan het laatste eindje naar de radiator toch met gewone CV buis. Omdat het 'mooier' is waarschijnlijk? Ook zijn er geen radiatorkranen die je direct op kunststofbuis aan kunt sluiten voor zover ik weet.
Krijg bijna zin om die producten te gaan ontwikkelen![]()
Hehe, ik moet niet zoveel zeuren maar gewoon ff doorwerken.
Ohja, al die kleine pijpensnijders zijn alleen voor koper, CV leiding is een stuk harder toch? Volgens mij is het gegalvaniseerd staal...
Over het algemeen sluit je radiatoren aan met een onderblok (H-blok) zodat je de installatie kunt inregelen en radiatoren kan loskoppelen zonder de hele installatie leeg te laten lopen. Op dat H-blok kun je gewoon kunststof leidingen aansluiten.quote:Ik heb van die kunststofsystemen gezien (unipipe?) maar gek genoeg gaat dan het laatste eindje naar de radiator toch met gewone CV buis. Omdat het 'mooier' is waarschijnlijk? Ook zijn er geen radiatorkranen die je direct op kunststofbuis aan kunt sluiten voor zover ik weet.
Hoe kom je daar nou bij ?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:54 schreef ahnuld het volgende:
Ohja, al die kleine pijpensnijders zijn alleen voor koper, CV leiding is een stuk harder toch? Volgens mij is het gegalvaniseerd staal...
Ja en...........quote:Op zondag 7 maart 2010 16:07 schreef RVP67 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij ?
Mijn cv installatie is helemaal gemaakt met koperen buizen en gesoldeerde verbindingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |