abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78633605
Hallo,

Helaas is bij ons door een lekkende knelkoppeling bij een radiatorkraan een stuk CV leiding aangetast. Nu zal ik dus een stukje leiding moeten vervangen.

Is er misschien iemand die een idee heeft hoe je een CV leiding die +/- 5 cm van de muur zit netjes af kunt snijden? De pijpensnijders zoals ze die bij de bouwmarkt verkopen moet je helemaal rondom kunnen draaien en dat gaat niet.
  Forum Admin dinsdag 2 maart 2010 @ 13:35:06 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_78633805
Gewoon doorzagen met een ijzerzaagje? Daarna eventueel bijschuren.
pi_78633878
Bedankt Opa, ik heb het geprobeerd maar echt netjes recht krijg ik dat niet. Ben dus nog op zoek naar een oplossing die een nog strakker resultaat geeft.

(lijkt me dat het wel belangrijk is dat het superstrak is, omdat het anders gaat lekken in de nieuwe knelkoppeling?)

Kan ook liggen aan mijn onhandigheid met kleine ijzerzaagjes natuurlijk
  Forum Admin dinsdag 2 maart 2010 @ 13:41:20 #4
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_78634033
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 13:37 schreef ahnuld het volgende:
Bedankt Opa, ik heb het geprobeerd maar echt netjes recht krijg ik dat niet. Ben dus nog op zoek naar een oplossing die een nog strakker resultaat geeft.

(lijkt me dat het wel belangrijk is dat het superstrak is, omdat het anders gaat lekken in de nieuwe knelkoppeling?)

Kan ook liggen aan mijn onhandigheid met kleine ijzerzaagjes natuurlijk
Je kan het na het zagen toch gewoon mooi recht vijlen met een ijzervijltje?
  dinsdag 2 maart 2010 @ 13:47:53 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_78634290
Haakse slijper al geprobeerd?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_78634713
je hebt ook ijzerzaagdraad, geen idee hoe dat ding heet,

maar die kan je dus achter de buis doen en dan netjes vanuit achteren doorzagen,
  dinsdag 2 maart 2010 @ 13:59:53 #7
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_78634780
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 13:58 schreef ThaNetRunner het volgende:
je hebt ook ijzerzaagdraad, geen idee hoe dat ding heet,

maar die kan je dus achter de buis doen en dan netjes vanuit achteren doorzagen,
een ijzerzaag, maar dan waar je het zaagblad omkeert
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_78634808
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 13:59 schreef Jumparound het volgende:

[..]

een ijzerzaag, maar dan waar je het zaagblad omkeert
Dat inderdaad, of een dremel icm een vaste hand.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_78637743
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 14:00 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat inderdaad, of een dremel icm een vaste hand.
Een vast hand.. Als je al niet eens recht kan zagen
  dinsdag 2 maart 2010 @ 16:29:07 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78641093
of een ijzerzaagje in een andere hand? zoeen die recht zaagt? ideale oplossing hoor, krijg je ook geen lam handje
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_78641505
Hier heb je van die mini pijpensnijders voor zoals:

Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_78647067
Bedankt voor alle reacties. Ik heb inderdaad geen vaste hand dus ik ga maar eens op zoek naar een mini pijpensnijder die klein genoeg is.

Klusfoobje, een ijzerzaagje waar je geen lamme hand van krijgt klinkt ideaal, kan je daar iets meer over vertellen? want ik weet niet wat je precies bedoelt.
pi_78647732
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 16:38 schreef mister_white het volgende:
Hier heb je van die mini pijpensnijders voor zoals:

[ afbeelding ]

Precies. Ik heb er eentje die juist voor situaties als die van TS bedoeld is: daarvan draait het mesje door en draai je het handvat steeds terug (net als bij een ratel voor doppen)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_78648246
Of je neemt een haakse slijper!

Of je neemt een dremel!

Of je belt een loodgieter
pi_78652286
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 19:16 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Precies. Ik heb er eentje die juist voor situaties als die van TS bedoeld is: daarvan draait het mesje door en draai je het handvat steeds terug (net als bij een ratel voor doppen)
Ze zijn er in diverse uitvoeringen en voor diverse pijpdiktes, met of zonder ratel.

Met handvat en ratel, meer met minder kracht.
pi_78652793
Of je maakt je niet zo druk als het afzagen een beetje scheef gaat.
De knelkoppeling dicht af op de koperen ring. Bij een buis die (bijna) geheel in de knelkoppeling gestoken wordt zit de koperen ring op ca 4-5 mm van het uiteinde. Bij iets scheefzagen is de afdichting er niet minder om.

Als serieuze DHZ er probeer je natuurlijk alles goed recht af te zagen of te snijden. Maar blijkbaar doen professionals daar wat minder moeilijk over, kijkend naar het scheve zaagwerk wat ik in verschillende huizen heb aangetroffen.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_78653026
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:48 schreef quo_ het volgende:
De knelkoppeling dicht af op de koperen ring. Bij een buis die (bijna) geheel in de knelkoppeling gestoken wordt zit de koperen ring op ca 4-5 mm van het uiteinde. Bij iets scheefzagen is de afdichting er niet minder om.

Als serieuze DHZ er probeer je natuurlijk alles goed recht af te zagen of te snijden. Maar blijkbaar doen professionals daar wat minder moeilijk over, kijkend naar het scheve zaagwerk wat ik in verschillende huizen heb aangetroffen.
als je maar niet gaat schuren aan de buis want dan knelt de koperen ring niet meer netjes af, en dat geldt natuurlijk ook voor verf
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_78653100
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:48 schreef quo_ het volgende:

Kan natuurlijk ook toentertijd al door een doe-het-zelver gedaan zijn!

Maar inderdaad echt druk hoef je je niet te maken mocht het iets scheef zijn.
pi_78653424
Scheef of recht heeft niks met de afdichting van de knelkoppeling te maken, gewoon met die ijzerzaag dus. Bramen erafschuren, koppeling erop, klaar..
grab life by the balls
pi_78653472
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:52 schreef densmee het volgende:
[..]
als je maar niet gaat schuren aan de buis want dan knelt de koperen ring niet meer netjes af, en dat geldt natuurlijk ook voor verf
Ai, goed punt. Er is een boel verf op de leidingen gekliederd.

Het is wel te merken dat ik een echte klusnoob ben maar met alle tips gaat het zeker lukken!
pi_78654779
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:53 schreef klipper het volgende:

[..]

Kan natuurlijk ook toentertijd al door een doe-het-zelver gedaan zijn!
Klipper, ik zat al op je reactie te wachten
Ik heb het scheve zaagwerk gezien in mijn ouderlijk huis en in mijn eigen huis waarvan ik zeker weet dat er niet in geknutseld is voor onze tijd. Deze zijn beide overigens in de jaren 70 gebouwd, loodgieters die ik recent aan het werk gehad heb gebruiken allemaal gereedschappen zoals jij hierboven afgebeeld hebt. Vooral de snijders met ratelmechaniek zijn zo snel en accuraat dat je daar met een zaag niet tegenop kan.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_78655518
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:17 schreef quo_ het volgende:

[..]

Klipper, ik zat al op je reactie te wachten
Ik heb het scheve zaagwerk gezien in mijn ouderlijk huis en in mijn eigen huis waarvan ik zeker weet dat er niet in geknutseld is voor onze tijd. Deze zijn beide overigens in de jaren 70 gebouwd, loodgieters die ik recent aan het werk gehad heb gebruiken allemaal gereedschappen zoals jij hierboven afgebeeld hebt. Vooral de snijders met ratelmechaniek zijn zo snel en accuraat dat je daar met een zaag niet tegenop kan.
Een schande is het.
Ach het betere werk is toch wel dikwandig en niet dunwandig.
Tegenwoordig zie je natuurlijk ook steeds meer meerlagenbuizen of kunststofbuizen, het moet steeds sneller gemonteerd kunnen worden.
Kunststof pijpje in een koppeling schuiven en klaar, niets aandraaien alleen maar inklikken.
De een is er laaiend enthousiast over en de ander probeert de kat uit de boom te kijken.
pi_78657335
Tja, eigenlijk is het toch te gek voor woorden dat je in deze tijd niet je hele CV installatie met een kliksysteem kunt aansluiten?

Ik heb van die kunststofsystemen gezien (unipipe?) maar gek genoeg gaat dan het laatste eindje naar de radiator toch met gewone CV buis. Omdat het 'mooier' is waarschijnlijk? Ook zijn er geen radiatorkranen die je direct op kunststofbuis aan kunt sluiten voor zover ik weet.

Krijg bijna zin om die producten te gaan ontwikkelen

Hehe, ik moet niet zoveel zeuren maar gewoon ff doorwerken.

Ohja, al die kleine pijpensnijders zijn alleen voor koper, CV leiding is een stuk harder toch? Volgens mij is het gegalvaniseerd staal...
pi_78661446
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:54 schreef ahnuld het volgende:
Tja, eigenlijk is het toch te gek voor woorden dat je in deze tijd niet je hele CV installatie met een kliksysteem kunt aansluiten?

Ik heb van die kunststofsystemen gezien (unipipe?) maar gek genoeg gaat dan het laatste eindje naar de radiator toch met gewone CV buis. Omdat het 'mooier' is waarschijnlijk? Ook zijn er geen radiatorkranen die je direct op kunststofbuis aan kunt sluiten voor zover ik weet.

Krijg bijna zin om die producten te gaan ontwikkelen

Hehe, ik moet niet zoveel zeuren maar gewoon ff doorwerken.

Ohja, al die kleine pijpensnijders zijn alleen voor koper, CV leiding is een stuk harder toch? Volgens mij is het gegalvaniseerd staal...
Je moet er wat vaker overheen, maar de stalen pijp snijdt 'ie ook wel door.
pi_78669005
quote:
Over het algemeen sluit je radiatoren aan met een onderblok (H-blok) zodat je de installatie kunt inregelen en radiatoren kan loskoppelen zonder de hele installatie leeg te laten lopen. Op dat H-blok kun je gewoon kunststof leidingen aansluiten.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_78751967
Klopt, je kan met een vloerbocht het geheel mooi wegwerken, unipipe kan met een adapterset in elke moderne kraan of voetventiel.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_78848836
Haakse tol erop, ronde vijl erin, en platte vijl buitenom voor de bramen. Werkt het snelst, en geen lamme arm.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_78850083
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:54 schreef ahnuld het volgende:
Hoe kom je daar nou bij ?
Mijn cv installatie is helemaal gemaakt met koperen buizen en gesoldeerde verbindingen.
pi_78850525
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:07 schreef RVP67 het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou bij ?
Mijn cv installatie is helemaal gemaakt met koperen buizen en gesoldeerde verbindingen.
Ja en...........
Vroeger was het standaard dikwandig, sterker nog, de eerste cv installaties waren zelfs op natuurlijke basis, dus zonder pomp en puur door warmteoverdracht kwam er stroming op gang.

De in de jaren 70 populaire buis was dunwandig stalen precisie buis, de huidige systemen worden tegenwoordig gemaakt van kunststof of kunststof met een aluminium inlage, ook dunwandig stalen precisie buis wordt nog vaak toegepast evenals dikwandig hoewel je dat in woonhuizen vrijwel niet meer ziet.

ook koper behoort tot de mogelijkheden hoewel veel minder toegepast doordat de koperprijs in het algemeen te hoog is om daar de gehele cv installatie van te maken, de meeste mensen kiezen toch voor duurzaam tegen een aantrekkelijke prijs.
Vaak werd koper daarom in de vloer toegepast, met de komst van de betere kunststof soorten is deze dan ook vrijwel verdreven om daarvoor nog toegepast te worden.
Wel voor water word deze nog veelvuldig toegepast, hoewel je daar ook langzaam aan een kentering in zie komen, ook voor waterleidingen word heden ten dage steeds meer kunststof buis toegepast.

Een cv-installatie van koper kan inderdaad, maar dit is zeer zeker geen standaard installatie.
Ook het misverstand dat koper niet kan lekken is velen onbekend.
Ook in koperen buis kunnen gaatjes ontstaan door "roesten" van binnenuit.
Wel zegt de koperkwaliteit hier wat over en het type waterbehandeling en de hardheid ervan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')