DJIA is vast niet Euro omgerekendquote:Op zondag 7 maart 2010 19:33 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Toch merk ik voorlopig vooral een schaalverschil. Wanneer het globaal goed gaat gaat het goed, wanneer 't minder gaat gaat 't ineens héél slecht.
Het vreemde is dat 40% van mijn pf bestaat uit aandelen die absoluut geen correlatie hebben bij de economische situatie.
Belangrijk worden in ieder geval de maanden juni/juli/augustus. Of het naar boven of naar beneden zal gaan weet ik vanzelfsprekend niet, maar de beweging van mijn grafiek zal zéker heftig zijn (groen licht voor een bedrijf dat 20% van de pf uitmaakt).
Zit bovendien voor 12% van het geheel in K+S, en door de hoeveelheden strooizout die nodig geweest zijn (tekorten enz.) verwacht ik daar ondertussen ook wel iets van.
Om eventjes grafisch te illustreren; fonds Tony C vs. de BEL20 en Dow Jones.
[ afbeelding
totaal niet.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Aziatische auto industrie? Zoals Geely & Cummings??
De grafiek is gewoon het verschil met de waarde op 4 januari in percent, dan maakt dat niet uit, toch?quote:
Het klinkt allemaal geloofwaardig maar ik zie een scenario waarin de groei van de P/E nieuwe historische hoogtes zal bereiken ook niet onwaarschijnlijk. Een scenario met oneindige groei is nog nooit ergens voorgekomen, ook al kun je zeggen dat gemiddeld genomen er altijd groei is in een land. Over erg lange termijn dan haequote:Op zondag 7 maart 2010 19:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat 2010-2020 een goed decennium gaat worden omdat de P/E historisch gezien al erg hoog is en een krimp van P/E voor de hand ligt, zeker nu de drivers van die expansie verdwijnen (kredietexpansie, dalende rente, etc). Zelfs als bedrijfswinsten weer ouderwets goed worden dan zal dat moeten opboksen tegen die P/E krimp en verwacht je een rendement dat lager ligt dan het historisch gemiddelde.
nou ja, als je USD genoteerde aandelen hebt, maar de DJIA in USD laat, dan is de vergelijking ws. niet eerlijkquote:Op zondag 7 maart 2010 19:39 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
De grafiek is gewoon het verschil met de waarde op 4 januari in percent, dan maakt dat niet uit, toch?
-> (huidige waarde - startwaarde)/startwaarde *100
Wel de waarde van vrijdag vergeten in te vullen misschien, ff checken...
I know, troep zoals 5AB, Cummings en Geely is goed zolang de bubble nog niet barst. Daarna is het hard wegrennenquote:Op zondag 7 maart 2010 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
totaal niet.
Veel te veel alternatieven, oneindige prijsdruk, en door de ownership structuren een ongeluk wat staat te gebeuren.
Daar worden alleen de oprichters / grootaandeelhouders beter van
Aan welke bedrijven denk je dan?quote:Op zondag 7 maart 2010 19:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik twijfel. Ik weet het namelijk niet echt zeker.
Ik vermoed dat watertechniek en milleutechniek er zeker twee zijn voor middellange termijn. In NL geen probleem, maar op wereldwijde schaal absoluut.
Eingelijk denk ik dat op middellange termijn security er ook 1 is, maar geen idee hoe je dat naar een beleggingsidee kunt vertalen.
Agriculture wellicht?
ow, dat laatste twijfel ik niet aan. Never underestimate the power of the hypequote:Op zondag 7 maart 2010 19:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
I know, troep zoals 5AB, Cummings en Geely is goed zolang de bubble nog niet barst. Daarna is het hard wegrennenAl blijf ik erbij dat Geely nog steeds de potentie heeft om te verdubbelen.
Wat is er eigenlijk de 1e maand met je portfolio gebeurt? Tot een gegeven moment loopt je portfolio beter en vanaf 18 januari ongeveer loopt het 1 op 1 met de andere beurzenquote:Op zondag 7 maart 2010 19:33 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Om eventjes grafisch te illustreren; fonds Tony C vs. de BEL20 en Dow Jones.
[ afbeelding ]
Ahja, snap je punt. Het was inderdaad meer bedoeld als vergelijking as is.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nou ja, als je USD genoteerde aandelen hebt, maar de DJIA in USD laat, dan is de vergelijking ws. niet eerlijk
Als je de DJIA in euros omrekent, denk ik dat ie ver boven de tony_flicton index uitkomt
Waarbij een % of 8 in drie maanden natuurlijk een mega bovengemiddeld rendement is
Wellicht is jouw portfolio in de eerste instantie gewoon een hoge beta portfolio.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:33 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Toch merk ik voorlopig vooral een schaalverschil. Wanneer het globaal goed gaat gaat het goed, wanneer 't minder gaat gaat 't ineens héél slecht.
Waarom denk je dat dan? Want bijv G4S, een willekeurig groot security bedrijf, doet het heel erg goed.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Eingelijk denk ik dat op middellange termijn security er ook 1 is, maar geen idee hoe je dat naar een beleggingsidee kunt vertalen.
Veolia heb ik wel eens naar gekeken, evenals Deere en Potash.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:47 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Aan welke bedrijven denk je dan?
Monsanto, Deere en Potash voor de landbouw? Veolia voor het water?
waarom ik dat denk? Een verbliljf in een BRIC land doet je inzien dat de perceptie in dat soort landen van wat belangrijk is soms heeeeeel anders is dan in Nederlandquote:Op zondag 7 maart 2010 19:51 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dan? Want bijv G4S, een willekeurig groot security bedrijf, doet het heel erg goed.
[ afbeelding ]
3 van die 4 bedrijven staan bij ons op in studenten investment fonds van de universiteit ook op de shortlistquote:Op zondag 7 maart 2010 19:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Veolia heb ik wel eens naar gekeken, evenals Deere en Potash.
Mijn beperking om in te stappen is dat de waarderingen inmiddels wel erg hoog zijn.
Maar mochten ze nog eens omlaag komen is mijn voorlopige shorlist:
- Bunge (BG) ; zojuist hun potash divisie verkocht voor goed geld
- Syngenta
- Mahindra & Mahnidra ; el cheapo tractoren met wat exposure naar India auto's, interessant business model waarbij ze een uitgebreid serivce model naar agrariers hebben, ik zie hun ook wel uitbrieden naar bijvoorbeeld Afrika, goed geleid bedrijf imho, slimme ideeen, erg open minded
- Arcadis, helaas wel aan de prijs inmiddels, hebben boeiende ideen zoals gaswin uit vuilnisbelt project in Brazilie. Gecombineerd met non nonsense doe maar normaal NL management.
Het kan, maar iets moet dat drijven. Oplopende overheidstekorten en deleveraging werken juist de andere kant op, maar je weet inderdaad nooit.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het klinkt allemaal geloofwaardig maar ik zie een scenario waarin de groei van de P/E nieuwe historische hoogtes zal bereiken ook niet onwaarschijnlijk.
Ik had het over oneindige groei in P/E, oftewel een earningsyield die naar nul gaat. Dat zal nooit gebeuren, al kan de earningsyield wel lang heel laag blijven, zoals we hebben gezien.quote:Een scenario met oneindige groei is nog nooit ergens voorgekomen, ook al kun je zeggen dat gemiddeld genomen er altijd groei is in een land. Over erg lange termijn dan hae![]()
Mag/kun je die met ons delen?quote:Op zondag 7 maart 2010 19:54 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
3 van die 4 bedrijven staan bij ons op in studenten investment fonds van de universiteit ook op de shortlistVooral Mahindra&Mahindra is troep. Same goes for Tata Motors.
Wat betreft het themabeleggen hebben de sprookjes van Het land van Ooit de belegger ook geen goed gedaan dus ik hoopte op wat inside informatie van jouw kant.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom ik dat denk? Een verbliljf in een BRIC land doet je inzien dat de perceptie in dat soort landen van wat belangrijk is soms heeeeeel anders is dan in Nederland
waarom troep (m.b.t M&M)quote:Op zondag 7 maart 2010 19:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Vooral Mahindra&Mahindra is troep. Same goes for Tata Motors.
niet echt inside, maar wat wij thans in NL als geheel vanzelfsprekend beschouwen is het dat n.m.m. en die van de rest van de wereld over een tijdje vast niet meer.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:57 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Wat betreft het themabeleggen hebben de sprookjes van Het land van Ooit de belegger ook geen goed gedaan dus ik hoopte op wat inside informatie van jouw kant.
Gedeeltelijk akkoord; momenteel is het inderdaad eentje met hoger-dan-gemiddeld-risico. Wanneer er echter 'goeie' dingen gebeuren (waar ik op anticipeer) krijg je beelden zoals in januari.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wellicht is jouw portfolio in de eerste instantie gewoon een hoge beta portfolio.
Beide gevallen hebben we besproken tijdens een aantal meetings een week terug. In hoeverre moeten we nog kijken naar P/E waarderingen en in welke mate is zo'n cijfer vertroebeld door earnings die heen en weer schommelen tussen realiteit en fantasievol boekhouden.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het kan, maar iets moet dat drijven. Oplopende overheidstekorten en deleveraging werken juist de andere kant op, maar je weet inderdaad nooit.
Ik had het over oneindige groei in P/E, oftewel een earningsyield die naar nul gaat. Dat zal nooit gebeuren, al kan de earningsyield wel lang heel laag blijven, zoals we hebben gezien.
Kijk nu wordt het interessant. Was die meeting een vrijblijvend borrelpraatje werden er feiten aangedragen? Hoeveel procent vertroebeling geeft dat ongeveer over de hele index, dat fantasierijk boekhouden? Wat waren de schattingen daarover?quote:Op zondag 7 maart 2010 20:03 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Beide gevallen hebben we besproken tijdens een aantal meetings een week terug. In hoeverre moeten we nog kijken naar P/E waarderingen en in welke mate is zo'n cijfer vertroebeld door earnings die heen en weer schommelen tussen realiteit en fantasievol boekhouden.
nu wordt het nog interessanter. Wat doen feiten ertoe?quote:Op zondag 7 maart 2010 20:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Kijk nu wordt het interessant. Was die meeting een vrijblijvend borrelpraatje werden er feiten aangedragen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |