abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78458425
Ik zit dit jaar in 6 Gym en doe dus over enkele maanden eindexamen. Echter, ik sta er belabberd voor bij het vak Latijn na de laatste schoolexamens, namelijk nog net een 4 en het is echt hopeloos, veel leren gaat niet meer lukken. De overige vakken zijn geen probleem, allemaal tussen de 6 en de 9.

Omdat ik op een categoriaal gym zit, is t dus niet mogelijk om nog te switchen naar atheneum. Nu zit ik dus met de vraag of het mogelijk is om toch (desnoods via een omweg) een vwo (atheneum) diploma te krijgen als ik zak voor latijn en voor de rest van de vakken wel slaag. Want ik wil wel graag verder studeren volgend jaar, en met alle andere vakken heb ik geen problemen. Ik heb het volgende vakkenpakket :

NED, ENG, DUI, LA, GES, AK, EC, M&O EN WIA

Ik zou na het wegvallen van latijn toch nog op 8 examenvakken uitkomen, waarvan 2 vreemde talen, wat dacht ik verplicht was. Mijn school weet echter niet wat ze met me aanmoeten, dus ik zou graag willen weten of er mensen zijn die hier meer van weten?
pi_78458662
Vraag aan de onderwijsinspectie wat er mogelijk zou zijn?
dag
pi_78458838
Als je een 4 haalt uiteindelijk heb je gewoon je gymnasiumdiploma in ieder geval. Verder moet je maar even op internet zoeken. Zijn zoveel duidelijke sites over te vinden.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_78459624
Met een 4 kun je idd uiteindelijk ook een gymnasiumdiploma halen, als de rest maar een 6 of hoger is, waarvan tenminste 1 dan een 7 of hoger moet zijn.
  donderdag 25 februari 2010 @ 23:09:04 #5
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_78459635
Je mag toch een onvoldoende staan op je eindlijst... Dus met een 4 voor Latijn heb je gewoon kans om te slagen voor het gymnasium hoor.
pi_78459759
Met alleen een 4 voor gymnasium slaag je gewoon! zolang je dat maar compenseert; daarvoor zijn 2x een zeven of 1x een acht nodig.
pi_78467499
Met een 4 op je lijst slaag je nog steeds voor gymnasium? Shit, straks krijg je zo'n papiertje nog bij een pakje boter

(kan me herinneren dat dat toch echt minimaal een 5 was)
pi_78469468
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 05:01 schreef Henno het volgende:
Met een 4 op je lijst slaag je nog steeds voor gymnasium? Shit, straks krijg je zo'n papiertje nog bij een pakje boter

(kan me herinneren dat dat toch echt minimaal een 5 was)
Nee hoor, altijd al een 4.
pi_78469856
Tjonge, de reden dat je Gymnasium zou kiezen is het vak dat je niet haalt, en toch krijg je een Gym-diploma. Absurd eigenlijk.
pi_78493620
Stel dat je het niet zou halen zou je gewoon een Atheneum diploma kunnen krijgen.
Ik zie dat je het profiel E&M hebt gekozen. Op het Gymnasium moet je dan 2 uit de 4 keuzevakken kiezen: M&O, Aardrijkskunde, Frans en Duits. Latijn of Grieks vormen dan het 3e keuzevak. Atheneum kiest 3 van de 4 keuzevakken.
Als Latijn voor jou vervalt, dan heb je nog altijd 3 van de 4 keuzevakken (voor jou: Duits, Aardrijkskunde en M&O) en dat voldoet aan de Atheneum eis.
pi_78499935
Een gym-diploma met een onvoldoende voor de klassieke talen, sad, very sad....
pi_78521445
In plaats van de TS met zijn mogelijke onvoldoende af te zeiken lijkt het me beter dat je een brief stuurt naar minister Rouvoet.
pi_78521749
Ja hoor, met een 4 voor Latijn kun je gewoon een gymnasiumdiploma krijgen. Er zijn elk jaar grote groepen leerlingen aan de zelfstandige gymnasia die niet zoveel zin hebben zich voor Latijn uit te sloven en gaan voor de 3,5 gemiddeld. Vanwege die groep meende de staatssecretaris dat er teveel onvoldoendes vallen bij Latijn en stelde een commissie in, die heeft voorgesteld het vak te versimpelen.

Ik vind dat bizar en zie liever dat ze op de zelfstandige gymnasia ook een atheneumklas in het leven roepen. Dan kan iemand die er geen zin in heeft het vak laten vallen zonder van school te hoeven. Of gewoon een 6 eisen, dan gaan ze heus wel aan het werk. En de enkeling die dat niet wil of kan, kan alsnog een atheneumdiploma krijgen. Dat kan nu ook al, onder bepaalde voorwaarden. Ik weet niet precies hoe het zit met die voorwaarden, maar op jouw scholen horen ze dat wel te weten of in elk geval te kunnen uitzoeken. Ik geloof dat je school in elk geval geregeld moet hebben/het goed moet vinden dat KCV kan worden ingewisseld voor CKV. En verder moet je natuurlijk zonder Latijn nog genoeg studielasturen overhouden.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 15:55:28 #14
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_78521802
Bestaat er zoiets als een apart gymnaisumdiploma? Is niet alles gewoon VWO?
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_78522318
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 15:53 schreef ShadyLane het volgende:
Ja hoor, met een 4 voor Latijn kun je gewoon een gymnasiumdiploma krijgen. Er zijn elk jaar grote groepen leerlingen aan de zelfstandige gymnasia die niet zoveel zin hebben zich voor Latijn uit te sloven en gaan voor de 3,5 gemiddeld. Vanwege die groep meende de staatssecretaris dat er teveel onvoldoendes vallen bij Latijn en stelde een commissie in, die heeft voorgesteld het vak te versimpelen.

Ik vind dat bizar en zie liever dat ze op de zelfstandige gymnasia ook een atheneumklas in het leven roepen. Dan kan iemand die er geen zin in heeft het vak laten vallen zonder van school te hoeven. Of gewoon een 6 eisen, dan gaan ze heus wel aan het werk. En de enkeling die dat niet wil of kan, kan alsnog een atheneumdiploma krijgen. Dat kan nu ook al, onder bepaalde voorwaarden. Ik weet niet precies hoe het zit met die voorwaarden, maar op jouw scholen horen ze dat wel te weten of in elk geval te kunnen uitzoeken. Ik geloof dat je school in elk geval geregeld moet hebben/het goed moet vinden dat KCV kan worden ingewisseld voor CKV. En verder moet je natuurlijk zonder Latijn nog genoeg studielasturen overhouden.
Je hebt helemaal gelijk. De gedachtegang dat lage cijfers betekenen dat iets te moeilijk is is helemaal fout. Ze zouden de hele middelbare school juist een stuk moeilijker moeten maken. Nu is het heel goed mogelijk om met minimale inspanningen je diploma te halen. 'Geen zin in latijn? Maakt niet uit joh, dan ga je toch gewoon voor de 3,5'.

En dan verbaast zijn dat er ook zo'n zesjescultuur heerst op universiteiten. Je wordt gewoon niet meer geprikkeld op de middelbare school.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_78529574
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 16:14 schreef Karammel het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. De gedachtegang dat lage cijfers betekenen dat iets te moeilijk is is helemaal fout. Ze zouden de hele middelbare school juist een stuk moeilijker moeten maken. Nu is het heel goed mogelijk om met minimale inspanningen je diploma te halen. 'Geen zin in latijn? Maakt niet uit joh, dan ga je toch gewoon voor de 3,5'.

En dan verbaast zijn dat er ook zo'n zesjescultuur heerst op universiteiten. Je wordt gewoon niet meer geprikkeld op de middelbare school.
Ze moeten het hele systeem omgooien, want ipv van 1-10 gaat het nu eigenlijk van 3-7.

Als je bij werkstukken of betogen veel werk en tijd erin stopt, als het gewoon écht goed is, krijg je hoogstens een 7,5 omdat ''het anders niet eerlijk is voor de anderen'' en ''je kan geen 10 halen, dat is onmogelijk, niets is perfect''. en meer van dat soort gedachtengoed.
In het buitenland is dat heel anders, maar in nederland wordt de zesjescultuur door je strot gedouwd.
There are only 151 Pokémon.
pi_78534956
quote:
Ze moeten het hele systeem omgooien, want ipv van 1-10 gaat het nu eigenlijk van 3-7.

Als je bij werkstukken of betogen veel werk en tijd erin stopt, als het gewoon écht goed is, krijg je hoogstens een 7,5 omdat ''het anders niet eerlijk is voor de anderen'' en ''je kan geen 10 halen, dat is onmogelijk, niets is perfect''. en meer van dat soort gedachtengoed.
In het buitenland is dat heel anders, maar in nederland wordt de zesjescultuur door je strot gedouwd.
Precies. Die zesjescultuur krijg je vanaf het begin al aangeleerd. Als voorbeeld:
Met de afronding van mijn profielwerkstuk dit jaar (6 gym) heb je zo'n boekje waarin je begeleider punten voor bepaalde zaken invult (plan van aanpak, logboek, inhoud tot zover enzovoorts). Je kan maximaal 5 punten halen, en als je lager dan 3 punten hebt, dan kun je het "herkansen". Nu is het zo dat je vrijwel geen 5 punten kunt halen. Zo had ik laatst met mijn bronnenlijst: "Ja hoor, is prima"... 4 punten. En dan vraag je wat er mis mee was: "Niks, maar 4 punten is prima". Dat moedigt toch niet aan om je best te doen?? Zoals ik net al zei, je kan met lager dan 3 punten herkansen, dus met andere woorden: je kunt 3 (6/10) of 4 (8/10) punten halen...

Hoge cijfers geven docenten liever niet, want dan krijgen ze gezeik ("waarom liggen de SE-cijfers zo hoog?"). Aan de andere kant mogen zij niet de oorzaak zijn van een laag slagingspercentage. Oplossing? Iedereen zo rond de 6.

Natuurlijk, er zijn ook luie leerlingen die genoegen nemen met een 6. Maar er zijn er ook meer dan genoeg die dat niet doen, alleen het is verdomd moeilijk om een 8 te halen in een systeem dat "wil" dat je een 6 haalt.
pi_78535422
Het nadeel van punten geven voor dingen als 'logboek', 'op tijd de kladversies inleveren' enz. is dat je dan met heel braaf doen een (bijna-)voldoende kunt halen ook als het inhoudelijk bagger is. Je leraar zal waarschijnlijk standaard 4 punten voor die dingen geven ipv 5 omdat waardeloze werkstukken anders te hoog uitkomen. Het lullige gevolg is dat perfecte werkstukken ook niet meer op een 10 kunnen uitkomen.

Ik vind dat soort systemen waanzin. Leerlingen lieten me ooit een nakijkmodel van een ander vak zien en constateerden smalend dat inhoudelijke kwaliteit maar 30% van het cijfer uitmaakte.

Ik heb daarom tot nu toe nog geen standaard nakijkmodel gevolgd en alleen naar de inhoud gekeken. En dus soms vieren uitgedeeld en soms negens, heel zelden zelfs een 10. Maar het hangt van je schoolleiding af in hoeverre je de vrijheid krijgt om je eigen nakijkmodel te gebruiken. Ze willen graag alles standaardiseren. Met een beetje pech kan je leraar er dus gewoon niets aan doen en probeert er met de beste wil van de wereld een weg in te vinden.

[ Bericht 34% gewijzigd door ShadyLane op 27-02-2010 22:41:00 ]
pi_78536299
nvm. niet goed gelezen

[ Bericht 60% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2010 22:53:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')