quote:
Ze moeten het hele systeem omgooien, want ipv van 1-10 gaat het nu eigenlijk van 3-7.
Als je bij werkstukken of betogen veel werk en tijd erin stopt, als het gewoon écht goed is, krijg je hoogstens een 7,5 omdat ''het anders niet eerlijk is voor de anderen'' en ''je kan geen 10 halen, dat is onmogelijk, niets is perfect''. en meer van dat soort gedachtengoed.
In het buitenland is dat heel anders, maar in nederland wordt de zesjescultuur door je strot gedouwd.
Precies. Die zesjescultuur krijg je vanaf het begin al aangeleerd. Als voorbeeld:
Met de afronding van mijn profielwerkstuk dit jaar (6 gym) heb je zo'n boekje waarin je begeleider punten voor bepaalde zaken invult (plan van aanpak, logboek, inhoud tot zover enzovoorts). Je kan maximaal 5 punten halen, en als je lager dan 3 punten hebt, dan kun je het "herkansen". Nu is het zo dat je vrijwel geen 5 punten kunt halen. Zo had ik laatst met mijn bronnenlijst: "Ja hoor, is prima"... 4 punten. En dan vraag je wat er mis mee was: "Niks, maar 4 punten is prima". Dat moedigt toch niet aan om je best te doen?? Zoals ik net al zei, je kan met lager dan 3 punten herkansen, dus met andere woorden: je kunt 3 (6/10) of 4 (8/10) punten halen...
Hoge cijfers geven docenten liever niet, want dan krijgen ze gezeik ("waarom liggen de SE-cijfers zo hoog?"). Aan de andere kant mogen zij niet de oorzaak zijn van een laag slagingspercentage. Oplossing? Iedereen zo rond de 6.
Natuurlijk, er zijn ook luie leerlingen die genoegen nemen met een 6. Maar er zijn er ook meer dan genoeg die dat niet doen, alleen het is verdomd moeilijk om een 8 te halen in een systeem dat "wil" dat je een 6 haalt.