abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78452361
Ik heb een (groot) probleem met mijn Macbook Air van bijna 2 jaar oud.
Het is de eerste gen. Macbook Air met 1,6ghz (MB003LL/A), zonder upgrades.

Uitgebreide specs.

Ik heb er vorig jaar bewust voor gekozen om geen extra Apple Care te nemen, omdat ik tot dan toe geen enkel probleem ondervond. Plus dat ik het te duur vond.
Iets waar ik nu natuurlijk spijt van heb.

Het probleem.
De Macbook Air start op, maar blijft hangen in het opstartscherm (foto 1).

Foto 1. Het opstartscherm

Na ongeveer een halve minuut start de Macbook Air vanzelf opnieuw op.
Nu komt de Air wederom in hetzelfde opstartscherm. Maar nu met draaischijf (foto 2).

Foto 2. Het opstartscherm met draaischijfje

Na een tijdje (ik schat zo'n 10 minuten), komt er een foutmelding in beeld (foto 3, 4, 5 en 6).

Foto 3: Het hele scherm. Foutmelding

Foto 4,5,6: Duidelijkere foto's van de tekst waar ik geen chocola van kan maken.

Op de laatste foto is te lezen dat ik de Air opnieuw zal moeten opstarten. Wanneer ik dit doe begint alles van voren af aan.

- Ik kom niet in de safe-mode (linker shift indrukken na starttune, tot applelogo)
- Ik hoor bij het opstarten géén '3 piepjes' wat in dat geval kon duidelijk op een probleem met het geheugen.
- Ik heb geen aanpassingen gedaan aan de Macbook en heb (zeer) recent geen software toegevoegd.
- Ik had problemen met mijn Airport, die kon alle netwerken in de buurt vinden, behalve mijn eigen (tijdelijk onbeveiligde) netwerk.

Ik ben reeds langs 'A Mac'-store geweest, deze rekenen ¤85,- voor 'onderzoekskosten'.

Ik maak om de paar weken een backup, dus een HD format kan een optie zijn?!
Zelf een nieuwe HD inbouwen is moeilijk, niet onmogelijk, maar voor ik daar aan begin wil ik weten of dat het ook echt is.
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_78452544
Dit kan niet. Een mac kan niet kapot.
pi_78452597
HOAX
pi_78452671
os opnieuw instaleren
$$$$$$$$$$$$$$$
pi_78452787
Ik weet niet wat je gedaan hebt, maar het ziet er naar uit dat je intalatie is dood gegaan.

Het enige wat je in mijn ogen unt doen is format en re install.
pi_78452909
Kan dat opnieuw installen van OSX vanaf een USB-stick?

Ik heb namelijk wel zo'n Superdrive en de DVD's, maar de Superdrive bleek na 2 jaar stof happen het niet meer te doen.
pi_78453356
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 21:12 schreef Kluupkluup het volgende:
Kan dat opnieuw installen van OSX vanaf een USB-stick?

Ik heb namelijk wel zo'n Superdrive en de DVD's, maar de Superdrive bleek na 2 jaar stof happen het niet meer te doen.
met een externe hd kan het wel
<>
pi_78453497
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 21:20 schreef Swindler het volgende:

[..]

met een externe hd kan het wel
Die heb ik.. Dat is echter mijn externe HD waar ook al mijn documenten e.d. als backup opstaan.. De externe HD hoeft niet helemaal leeg te zijn toch (m.u.v. mac osx install)?
pi_78453725
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 21:23 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Die heb ik.. Dat is echter mijn externe HD waar ook al mijn documenten e.d. als backup opstaan.. De externe HD hoeft niet helemaal leeg te zijn toch (m.u.v. mac osx install)?
nee dat hoeft niet voor het stappenplan hieronder heb je wel een 2de mac nodig.

* Je moet eerst van je snow leopard installatie cd een DMG bestand maken
(klik op de dvd, dan archief dan nieuw, SchijfKopie van apparaat...)
* Mount het. DMG-bestand
* Maakt met behulp van Schijfhulpprogramma, verdeel je je externe harde schijf in een partie van 10GB
(klik op je harde schijf, dan selecteer je Partioneren, ...)
* Met behulp van Schijfhulpprogramma, Selecteer het tabblad Herstellen
* Klik rechts op de "Mac OS X Install DVD" en deze te selecteren als de SOURCE
* Klik met de rechtermuisknop op uw USB / Firewire 10GB partitie en selecteer het als DESTINAION
* Controleer off "Erase Destination"
* Klik Herstellen
* Wacht tot herstel is voltooid
* Zodra het herstel is voltooid, zult u merken dat je 10GB Partitie naam wordt genoemd "Mac OS X Install DVD"
* Unmount de Disk Image
* Herstart je Mac en houd de Option-toets op de opstartschijf menu te krijgen
* Selecteer de externe HDD met label "Mac OS X Install DVD"
* Nadien zijn het de zelfde stappen als van de cd volgen.
<>
pi_78454167
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 21:27 schreef Swindler het volgende:

[..]

nee dat hoeft niet voor het stappenplan hieronder heb je wel een 2de mac nodig.

* Je moet eerst van je snow leopard installatie cd een DMG bestand maken
(klik op de dvd, dan archief dan nieuw, SchijfKopie van apparaat...)
* Mount het. DMG-bestand
* Maakt met behulp van Schijfhulpprogramma, verdeel je je externe harde schijf in een partie van 10GB
(klik op je harde schijf, dan selecteer je Partioneren, ...)
* Met behulp van Schijfhulpprogramma, Selecteer het tabblad Herstellen
* Klik rechts op de "Mac OS X Install DVD" en deze te selecteren als de SOURCE
* Klik met de rechtermuisknop op uw USB / Firewire 10GB partitie en selecteer het als DESTINAION
* Controleer off "Erase Destination"
* Klik Herstellen
* Wacht tot herstel is voltooid
* Zodra het herstel is voltooid, zult u merken dat je 10GB Partitie naam wordt genoemd "Mac OS X Install DVD"
* Unmount de Disk Image
* Herstart je Mac en houd de Option-toets op de opstartschijf menu te krijgen
* Selecteer de externe HDD met label "Mac OS X Install DVD"
* Nadien zijn het de zelfde stappen als van de cd volgen.
En als ik nou, laten we zeggen, mijn installatie DVD's niet gebruik en via een andere manier aan een .DMG ben gekomen..
En deze met een Windows pc omzet naar een .ISO en op mijn externe HD zet.. zou dat ook kunnen?
  donderdag 25 februari 2010 @ 21:39:24 #11
160693 Me.
"Normale" user
pi_78454480
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 21:34 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

En als ik nou, laten we zeggen, mijn installatie DVD's niet gebruik en via een andere manier aan een .DMG ben gekomen..
En deze met een Windows pc omzet naar een .ISO en op mijn externe HD zet.. zou dat ook kunnen?
Nee, dat kan niet. Volgens mij kan het vanaf usb drive ook niet (in ieder geval niet op mijn mac pro, op m'n air niet geprobeerd).

Als je nog een mac hebt kan je wel de cd drive via het netwerk gebruiken (ALT inhouden tijdens het booten).

Als je een beetje in de buurt van Amsterdam woont mag je mijn superdrive wel even komen lenen hoor
Not guilty by reason of insanity
pi_78455810
Ik woon in Utrecht.. Maar wat je daarvoor zei is ook wel interessant aangezien een huisgenoot een Macbook heeft..
Alleen..

Doet mijn airport het wel?
pi_78460333
MOET JE WINDOOOOWS KOPEN SUKKEL!
  donderdag 25 februari 2010 @ 23:26:24 #14
160693 Me.
"Normale" user
pi_78460668
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 22:03 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik woon in Utrecht.. Maar wat je daarvoor zei is ook wel interessant aangezien een huisgenoot een Macbook heeft..
Alleen..

Doet mijn airport het wel?
Je airport werkt gewoon vanuit het opstart menu (ALT inhouden vanaf het moment dat je de powerknop indrukt).

Als je huisgenoot de DMG van osx op z'n laptop heeft staan of de CD erin heeft zitten, in hulpprogramma's vind je "installatie op afstand" oid, dat moet je huisgenoot uitvoeren en verder staat alles in dat programma wel beschreven
Not guilty by reason of insanity
  donderdag 25 februari 2010 @ 23:27:34 #15
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_78460730
Ik geloof geen hol van dit topic. Iedereen weet dat Macbooks een digitale verschijning van God zijn en die is foutloos.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_78463643
Het intelligentie-level van de non-mac users in dit topic is weer vanzelfsprekend achterlijk
pi_78463754
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 00:30 schreef SuperFruitig het volgende:
Het intelligentie-level van de non-mac users in dit topic is weer vanzelfsprekend achterlijk
Joh, het is een mac probleem
Vind je het heel gek dat de non-maccers er minder vanaf weten?
Overigens welke posts bedoel je. De helft is namelijk sarcastisch, de andere helft wel nuttig.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 00:35:13 #18
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_78463813
Installatie verneukt inderdaad. Misschien is je harddisk niet meer helemaal lekker, of misschien een bug in het OS.

Met een Macbook Air kan je de install over het netwerk starten. Daarvoor heb je wel wifi nodig en een Windows- of Mac-PC waar je de OS X DVD in hebt zitten. Dat lijkt me het gemakkelijkst. Vanuit de installer kun je onder "Disk utility" een repair-optie kiezen. Misschien werkt dat. En anders opnieuw installen helaas...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_78463940
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 00:33 schreef Adames het volgende:

[..]

Joh, het is een mac probleem
Vind je het heel gek dat de non-maccers er minder vanaf weten?
Overigens welke posts bedoel je. De helft is namelijk sarcastisch, de andere helft wel nuttig.
Doelde op het pseudo sarcastische (sarcasme doet het altijd lastig op geschreven/getypte media ) geneuzel van 'Mac kan niet stuk' etc.

de standaard
pi_78463951
TS gebruikt geen TimeMachine?
pi_78464747
Timemachine nooit gebruikt idd..
Heb ik me nooit in verdiept.
pi_78464988
Verbose mode gedaan:

"ioatacontroller device blocking bus"

daarna:

"ATA: Device wake up failed (0x00000003), terminating device"

daarna start de mac opnieuw op..

dan een mapje met vraagteken..
  vrijdag 26 februari 2010 @ 01:26:35 #23
3185 Adelante
To let it go now
pi_78465126
HDD defect, had ik afgelopen maandag bij m'n macbook
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_78465179
Even googlen en ik kom tot dezelfde conclusie..
Bah.. Ik ga gewoon proberen zelf een nieuwe hd erni te zetten.. Misschien kan ik goedkoop aan een hdd van een iPod Classic komen.. 120 of 160gb
pi_78467894
kunnen normale laptop disks in, ik denk dat t sata is.
Overal hangt een prijskaartje aan, behalve aan het prijskaartje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qH1uo4UcPl4[/youtube]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')