rdkraker | dinsdag 23 februari 2010 @ 15:45 |
Wegens de zoveelste diefstal van mijn buitenboordmotor, ga ik het volgende doen: Blok beton met ketting erin gegoten in het water, motor eraan. Goed stevig blok beton, abus discusslot... maar ik twijfel over de ketting. Die gaat dus van onder water naar de motor. Ik kan kiezen uit 13mm dikke schakels van verzinkt staal of 10mm dik van RVS. Die laatste is overigens meer dan 3x zo duur en dat loopt nogal in de papieren. Hoe lang zou die 13mm stevig genoeg blijven? Wil nl niet elk jaar een blok laten afzinken ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door rdkraker op 23-02-2010 15:54:52 ] | |
Snakey | dinsdag 23 februari 2010 @ 15:55 |
Die gaan een aardig aantal jaren mee. Maar waarom hang je je motor niet ergens binnen? Nu loop je doordat ze het misschien toch weer proberen een hoop schade op. | |
rdkraker | dinsdag 23 februari 2010 @ 15:57 |
Zou idd ideaal zijn, maar 80 kg vastgebout stuk motor (50pk) hang je niet zo even van je boot in je schuur ![]() | |
Flurry | dinsdag 23 februari 2010 @ 16:01 |
Zijn daar geen handiger oplossingen voor? Bouten van snoeihard staal waar je een hangslot door kan doen ofzo? | |
rdkraker | dinsdag 23 februari 2010 @ 17:34 |
Ga ook een powerlock bbm-xl slot installeren, die beschermt één vd moeren zodat je die niet los kan draaien. Maar je kan natuurijk met wat moeite ook die bout aan de andere kan doorslijpen... Dus ik denk; dubbel vast is dubbel veilig... En t voordeel is dat als de motor goed aan de boot zit met dat powerlock slot, en de motor aan die kabel, dat mn boot ook gelijk goed vastligt. ![]() | |
stavromulabeta | dinsdag 23 februari 2010 @ 18:06 |
Gaat het in zeewater of in zoet water? Ik heb ooit begrepen dat niet alle soorten RVS even bestand zijn tegen zout water. | |
Mute_Me | dinsdag 23 februari 2010 @ 18:22 |
Gegalvaniseerd moet lang meegaan. In griekenland hebben we dat al 3 jaar in zee liggen en is nog goed. Alleen het stukje op de waterlijn gaat roesten. | |
rdkraker | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:56 |
Gaat om zoet water. Denk dat ik idd maar een metertje extra neem, dan kan ik m af en toe eens wat verder laten zakken; dan is het stukje op de waterlijn nooit hetzelfde ![]() | |
tjoptjop | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:29 |
quote:Neem de ketting sowieso ruim, dat blok zal wel flink in de modder wegzakken. En bevestig ook een klein boeitje eraan, dat je em niet kwijt bent als de ketting in het water valt ![]() | |
Vonkenboer | dinsdag 23 februari 2010 @ 21:15 |
Onderwater roest metaal volgens mij niet om iets te laten roesten is er namelijk zuurstof nodig. Ik denk dat het stuk wat precies op het wateroppervlak zit het meeste roest verzameld ![]() | |
Flurry | dinsdag 23 februari 2010 @ 21:36 |
quote:Precies ![]() | |
maok | dinsdag 23 februari 2010 @ 23:58 |
Theoretisch ja, maar hoe komt het dan dat fietsen die een tijdje in de gracht hebben gelegen er zo uit zien?![]() | |
maok | woensdag 24 februari 2010 @ 00:00 |
Overigens kan de corosielaag op metaal ook als beschermlaag werken, bij bepaalde soorten metalen gaat het corosieproces niet verder als er eenmaal een laagje op zit. | |
dop | woensdag 24 februari 2010 @ 00:36 |
quote:er zit minder zuurstof in water maar het zuurstof gehalte van stromend water is zeker niet 0 | |
stavromulabeta | woensdag 24 februari 2010 @ 07:33 |
quote:Dat is ook het hele idee achter roestvaststaal... | |
Fe2O3 | woensdag 24 februari 2010 @ 08:16 |
Waarschijnlijk hebben de personen die buitenboordmotoren jatten ook een busje bij (ze dragen nogal slecht ![]() Helaas zal er practisch gezien niets anders opzitten dan hem er af te halen. Moeren//sloten//kettingen is waarschijnlijk allemaal geen probleem voor de dief. | |
densmee | woensdag 24 februari 2010 @ 19:46 |
quote:13 mm stalen hijsketting knip je met een betonschaar niet zo even kapot en is tevens niet heel duur. www.staals.nl bijvoorbeeld of een ander bedrijf die ketting en kabels leveren | |
tjoptjop | woensdag 24 februari 2010 @ 20:02 |
En dat met die betontang is ook te ondervangen door de ketting zo kort mogelijk te houden en/of het blok verder van de kant te leggen. Hierdoor is de ketting moeilijker te bereiken en hebben ze ook minder manieren om kracht te zetten mochten ze een eventuele tang meehebben. | |
rdkraker | zondag 7 maart 2010 @ 18:41 |
quote:afhalen is gewoon geen optie; 80 kg motor (vastgebout!) kun je er gewoonweg niet even opzetten en afhalen, daarvoor moet je boot het water uit. En dat kan nou eenmaal niet altijd ![]() Heb nu inmiddels idd een paar meter 13mm langschakel verzinkt gekocht. Jeeemig wat is dat zwaar ![]() |