Zondagavond, een gezellig etentje in een restaurant met aanzien in de polder in het vooruitzicht.
Le mirage is sinds 1992 gevestigd in het centrum van Emmeloord.
Zaterdags hadden we gereserveerd en zo geschiedde. Het restaurant is gelegen op de tweede verdieping die alleen bereikbaar is met de lift.
Wij kwamen aan in een vrijwel leeg restaurant, slechts een andere tafel was in gebruik. Nu waren wij ook vroeg, zes uur, dus dat kon allemaal veranderen. Het gaat om de sfeer die je proeft als je binnenkomt.
De ober/kelner nam onze jassen aan en wees ons de mogelijkheden waar wij konden gaan zitten. Wij namen plaats bij het raam wat je uitzicht geeft over het grote lege plein “De Deel” en de Poldertoren. We zaten goed, dus de avond kon beginnen.
Ik had vantevoren al besloten te gaan voor de keuze van de kok, een “vier gangen surprise menu”. Gevraagd werd waar de kok rekening mee moest houden, het antwoord is dat Lam van mij niet hoeft en verder alles kan en mag.
Tevens een wijnarrangement er bij, wat inhield dat je bij iedere gang een passende wijn krijgt.
Eenmaal gesetteld kon het feest beginnen. De ober/kelner kwam met het koude voorgerecht. Paddestoeltje waarmee ik uit eten was had de carpaccio die prima beviel. Ik kreeg een zalmtaartje met zoete aardappel en garnalen en een zalm sandwich. Prima keuze. De zoete aardappel was prima afgestemd op de zalm en ui. Geen wilde dingen, maar gewoon smaakvol.
Ik kreeg er een witte wijn bij, ook die was lekker
De ober/kelner kwam nog even vragen of ik nou de drie of vier gangen menu had gekozen. Mja, vier dus.
Vervolgens werd er een witlofsoep met oude kaas voorgeschoteld. Ook die was erg lekker. Lekker licht en de brokjes oude kaas zorgde voor een stevige bite.
Ik hou daar wel van.
Tijd voor het hoofdgerecht. Gegrilde tournedos voor paddestoeltje en voor mij dus de verrassing. En dat werd het dan ook. Het restaurant liep wat voller en de ober/kelner kreeg het wat druk. De serveerster verwisseld dus de hoofdgerechten waardoor Paddestoeltje hertenbiefstuk voorgeschoteld krijgt en ik de tournedos. Omdat het vlees in plakken was gesneden hadden wij het ook niet direct gezien, beetje dom.
Maar de ober/kelner kwam langs en herstelde dit en schonk de tweede glas wijn in, dit keer een rode volle wijn. Passend bij wild.
De hertenbiefstuk was taai en er zat een stevige spier/pees door. Omdat de biefstuk in twee dunne plakken was gesneden, koelde het ook heel snel af. Ik ben wel een liefhebber van wild, maar dit was gewoon moeilijk weg te krijgen. Erg jammer.
Ook waren de bijgerechten weinig verassend. Gebakken aardappels en een stoofpeertje.
De ober/kelner vergat om de wijn bij te schenken, waardoor het wijn arrangement gereduceerd werd naar twee glazen, dat was jammer en een gemiste kans. Voor de wijn betaal je per glas, dus waarom niet gewoon bijhouden?
Op naar het nagerecht, ook daar blonk men niet uit in creativiteit. Vanille ijs en chocolade mousse. De smaak was wel goed, daar lag het niet aan, al had ik wel wat meer “verrassing” verwacht.
Nadat het dessert op was moesten we vrij lang wachten op de serveerster die het zichtbaar moeilijk kreeg met het aantal tafels wat bediend moest worden. Zij deed het overigens bijzonder goed, ze had gewoon begeleid moeten worden.
Ik raakte een beetje geïrriteerd en was er wel klaar mee, we hebben een kop koffie besteld en wilde het pand verlaten.
De eindconclusie is dat Le mirage uit Emmeloord de belofte niet waarmaakt. Het eten is redelijk, maar zeker geen uitblinker. De hertenbiefstuk was taai en koud. De bediening liet echt te wensen over, deze was wel aardig naar de mensen toe, maar niet alert.
Omdat Le mirage zichzelf een bepaalde kwaliteit toedicht, mag je dat dan ook verwachten.
De prijs die we aan het eind van de avond hebben betaald, zou terecht zijn als ze datgene waar zouden maken wat ze beloven.
Voor een etentje met twee personen komen we op ¤ 112,00 iets wat we daar voorlopig niet meer gaan besteden. Wie weet over een jaar weer eens een keer.