abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 februari 2010 @ 17:28:21 #1
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_78269668
Oké, het is nu officieel bevestigd, ik kan geen koekjes bakken. Altijd gaat er iets mis: het deeg is te plakkerig, te droog, zodat je er geen vormpjes uit kan steken.vormen. Bij het bakken lopen ze uit of worden juist niet gaar. Naja, verzin het maar, het gaat hoe dan ook mis

Wie is er een koekjesexpert en kan me vertellen waar het mis gaat? En wie heeft een idiot-proof koekjes recept voor me?

Twee recent uitgeprobeerde recepten:
Recept 1
160 gr bloem
120 gr boter
80 gr bastersuiker
een klein beetje zout

Kneden tot een bal, half uur laten rusten, uitrollen en vormpjes uitgestoken. Deze 18 minuten laten bakken op 145 graden (heteluchtoven).
Resultaat: de koekjes smaakten prima, maar waren wel uitgelopen (vormpjes niet mooi meer).
Oorzaak: Teveel boter? Deeg te dun uitgerold?

Recept 2
130 gram boter en 180 gram pure chocola gesmolten.
200 gram bruine suiker, 3 eieren, een zakje vanillesuiker, 100 gram bloem, 100 gram zelfrijzend bakmeel, 30 gram cacaopoeder en 100 gram fijngehakte cashewnootjes doorheen gemengd
Hierna had een bal deeg moeten zijn, maar dat wilde al niet echt lukken. Toch maar 3 uur laten rusten in de koelkast zoals in het recept beschreven stond. Daarna geprobeerd uit te rollen zonder succes en uiteindelijk maar platgemept, in stukken op een bakplaat gegooid. en 14 minuten op 180 graden gebakken (wederom in een heteluchtoven).
Resultaat: Smaak ok (al was het niet overal even hard/gaar), maar het waren meer een soort speculaasbrokken dan dat het koekjes te noemen waren.
Oorzaak: Geen flauw idee
pi_78270259
Je oven is niet warm genoeg. In het begin goed warm en vervolgens op lagere temperatuur afbakken. Overigens loopt het deeg altijd wel iets uit.
pi_78270459
Probeer dit recept eens? Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar de koekjes schijnen absoluut niet uit te lopen.

Ingrediënten:
◦200 gr suiker (of 150 gr suiker en 50 gr vanillesuiker)
◦200 gr boter
◦400 gr bloem (niet zelfrijzend)
◦1 ei
◦evt snufje zout
Werkwijze:
◦De boter zacht laten worden ( Evt even in de magnetron zetten maar beter is gewoon een paar uurtjes uit de koelkast.)
◦De boter met de suiker mixen, ongeveer 5 tot 7 minuten.
◦het ei bijvoegen en weer mixen
◦daarna de bloem toevoegen.
◦Stil beginnen met mixen en dan mag de snelheid wat omhoog en even de randen afschrapen en terug mixen en dan vormt er zich een bolletje,
◦Het deeg uit de kom halen en inpakken in folie.
◦minstens een uur in de koelkast laten rusten.
◦Uitrollen tot ongeveer 4 a 6 mm.
◦Uitsteken naar behoefte.
◦Koekjes van dezelfde grootte bij elkaar in de oven.
◦zo'n 8 tot 10 minuutjes bakken in de oven op 180° C
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_78272726
Wow! Wat knap! Heb je ook fotografisch bewijs?
Wat voor boter gebruik je? Toch wel roomboter hoop ik?
Het zou best wel eens kunnen dat je oven niet warm genoeg staat en dat ze daardoor uitlopen.
Het 2e recept klinkt mij in de oren alsof het wel heel erg veel vocht is (boter en gesmolten chocolade en 3 eieren!), dus daar zou ik zelf meer bloem bij gooien.

Mijn BlueBand kinderkookboek geeft het volgende recept voor zandkoekjes:
- 125 gram BlueBand in stukjes snijden en hard laten worden in de koelkast
- 250 gram bloem
- snufje zout
- 75 gram basterdsuiker
- 1 zakje vanillesuiker
Dat gooi je door een zeef in een kom
Gooi daar de BlueBand biij en snij de boter in kleine stukjes
- 1 ei
die gooi je biij de rest, doorroeren en kneden en er een deegbal van maken.
Deeg laat je een uur in de koelkast rusten en dan uitrollen en er koekjes van maken.
Koekjes in 10 minuten op 175 graden bakken. Niet aan laten branden, want dat stinkt en dan zijn de koekjes niet meer lekker.

Owja, en overal waar BlueBand staat, daar zou ik gewoon roomboter gebruiken.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  zondag 21 februari 2010 @ 19:42:53 #5
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_78273804
Bewijsmateriaal:

Het gekke is dus dat sommige koekjes wel ok zijn en anderen dus helemaal uitgelopen

En verder bedankt voor de tips/recepten, ik ga ze eens uitproberen, kijken of dat beter gaat.
pi_78276866
Zo doe ik het:
quote:
100 gram bloem
75 gram margarine
50 gram witte basterdsuiker

Bereiding
verwarm de op 170 c° voor.
Doe de bloem margarine en suiker in een kom, kneed deze samen tot een bal, strooi wat bloem op de tafel(of dergelijke), en rol het deeg met de deegroller plat ci. ½ cm en steek vervolgens vormpjes uit het deeg, bekleed de bakplaat met bakpapier en leg de koekjes er op. laat de koekjes ci. 20 min. (licht bruin) baken. laat de koekjes afkoelen.
Mijn koekjes zijn wel ongeveer even dik als de jouwe denk ik.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 21 februari 2010 @ 22:33:45 #7
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_78282688
Gewoon nog een keer uitsteken met je vormpje....
Erop zetten, klap met de deegroller erop, hoppa.
  maandag 22 februari 2010 @ 13:36:32 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78301570
quote:
Op zondag 21 februari 2010 20:55 schreef YPPY het volgende:
Zo doe ik het:
[..]

Mijn koekjes zijn wel ongeveer even dik als de jouwe denk ik.
Koekjes met margarine, gadverdamme...
pi_78306738
Ik maak koekjes vaak met wat bakpoeder. Dit recept bijvoorbeeld is bij mij echt foolproof (ik druk de koekjes overigens wel wat plat, ik bak ze niet als balletjes). Wel even een paar keer proberen welke oventijd het beste resultaat geeft.

Uitlopen van koekjes zou ik trouwens inderdaad wijten aan teveel boter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')