Oké, het is nu officieel bevestigd, ik kan geen koekjes bakken. Altijd gaat er iets mis: het deeg is te plakkerig, te droog, zodat je er geen vormpjes uit kan steken.vormen. Bij het bakken lopen ze uit of worden juist niet gaar. Naja, verzin het maar, het gaat hoe dan ook mis

Wie is er een koekjesexpert en kan me vertellen waar het mis gaat? En wie heeft een idiot-proof koekjes recept voor me?
Twee recent uitgeprobeerde recepten:
Recept 1160 gr bloem
120 gr boter
80 gr bastersuiker
een klein beetje zout
Kneden tot een bal, half uur laten rusten, uitrollen en vormpjes uitgestoken. Deze 18 minuten laten bakken op 145 graden (heteluchtoven).
Resultaat: de koekjes smaakten prima, maar waren wel uitgelopen (vormpjes niet mooi meer).
Oorzaak:

Teveel boter? Deeg te dun uitgerold?
Recept 2130 gram boter en 180 gram pure chocola gesmolten.
200 gram bruine suiker, 3 eieren, een zakje vanillesuiker, 100 gram bloem, 100 gram zelfrijzend bakmeel, 30 gram cacaopoeder en 100 gram fijngehakte cashewnootjes doorheen gemengd
Hierna had een bal deeg moeten zijn, maar dat wilde al niet echt lukken. Toch maar 3 uur laten rusten in de koelkast zoals in het recept beschreven stond. Daarna geprobeerd uit te rollen zonder succes en uiteindelijk maar platgemept, in stukken op een bakplaat gegooid. en 14 minuten op 180 graden gebakken (wederom in een heteluchtoven).
Resultaat: Smaak ok (al was het niet overal even hard/gaar), maar het waren meer een soort speculaasbrokken dan dat het koekjes te noemen waren.
Oorzaak:

Geen flauw idee