abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 8 mei 2002 @ 23:46:52 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_4119665
Ik vraag me wel eens af hoe het nou zit met onverstaanbare muziek, bijvoorbeeld life hip-hop (wat meestal neer komt op een beetje ge-yo in the mic) en het grunten in Metal.

Nu moet je niet denken dat ik er niet tegen kan, ben zelf nogal een mike patton liefhebber die met teksten komt als
Beez gbazgen mauz gaysh
bal gonskunn geez woazch
ma meesken loas gouase
geez gonskunn boz mosquiez

heh tzt oly huht
ma meeshka mow skwoz
owm ftt lguf hahg

foo oo oo oo
puooo bieczkaireeaux
rrrd t ch kee bbst seay tssm klt aaaaox

skadulehmedomgaswesh
goaduleh skeecs schoadulen mosqelaszz
beez gac goasgun
monsquaz

-mr. bungle-

(niet echt verstaanbaar zou ik zeggen )

maarja 'k ben toch benieuwd naar fok! reacties

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 8 mei 2002 @ 23:48:31 #2
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_4119693
Muziek is meer dan teksten. Sterker nog, vaak doen de teksten er helemaal niet toe om een goed stuk muziek te maken. Dus doet de verstaanbaarheid er ook niet altijd toe, het gaat om de muzikale klank van de stem, niet om de woorden imho.

Kortom: "Lyrics. Wasted time between solo's"

pi_4119727
quote:
Op woensdag 08 mei 2002 23:48 schreef Tijn het volgende:
Muziek is meer dan teksten. Sterker nog, vaak doen de teksten er helemaal niet toe om een goed stuk muziek te maken. Dus doet de verstaanbaarheid er ook niet altijd toe, het gaat om de muzikale klank van de stem, niet om de woorden imho.

Kortom: "Lyrics. Wasted time between solo's"

Ben ik het niet mee eens.. het ligt helemaal aan de soort muziek, met sommige muziek heb je gelijk.
Maar soms gaat het juist heel erg om wat er gezongen wordt..
En dan bedoel ik niet het clublied van 1 of andere vereniging
I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
  woensdag 8 mei 2002 @ 23:52:27 #4
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_4119739
quote:
Op woensdag 08 mei 2002 23:51 schreef -En4Cer- het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens.. het ligt helemaal aan de soort muziek, met sommige muziek heb je gelijk.
Maar soms gaat het juist heel erg om wat er gezongen wordt..
En dan bedoel ik niet het clublied van 1 of andere vereniging

Ja, soms wel, maar het is niet zo dat de tekst het nummer maakt. Of iig, dat vind ik niet en nummers waarbij dat wel het geval is vind ik dan vaak ook niet leuk.
  Moderator woensdag 8 mei 2002 @ 23:56:52 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_4119818
ik bedenk me net dat deze topic wel erug vaag is hoe kan de muziek nou onverstaanbaar zijn, oeps
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 9 mei 2002 @ 00:02:56 #6
9776 FLIPNEUS
Let's rawk!
pi_4119917
quote:
Op woensdag 08 mei 2002 23:52 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ja, soms wel, maar het is niet zo dat de tekst het nummer maakt. Of iig, dat vind ik niet en nummers waarbij dat wel het geval is vind ik dan vaak ook niet leuk.

Dat is gewoon NIET zo, het is gewoon een extra instrument. Karma To Burn heeft nog nooit een vocalist gehad en toch klinken de nummers echt waanzinnig.
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
  donderdag 9 mei 2002 @ 00:06:38 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_4119985
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 00:02 schreef FLIPNEUS het volgende:

[..]

Dat is gewoon NIET zo, het is gewoon een extra instrument. Karma To Burn heeft nog nooit een vocalist gehad en toch klinken de nummers echt waanzinnig.

De stem is een instrument, dat lijkt me duidelijk. Maar we hebben het nu over tekst, dat is iets heel anders.
pi_4120049
Ik vind de klank van de woorden of de zang meestal belangrijker dan de betekenis. Een goede tekst heeft meerwaarde, maar goede teksten over slechte muziek, daar heeft niemand een boodschap aan.

Een bizar voorbeeld van de Franse sci-fi-progrockband Magma, die alles in een zelfverzonnen taal zingen:

quote:
Da zeuhl wortz mekanïk, da zeuhl wortz mekanïk zeulwortz
Wi wi ess ess do woritsto wahn
Da zeuhl wortz mekanïk, da zeuhl wortz mekanïk zeulwortz
Wi wi ess ess do woritsto wahn
Iss iss ehnwol, ess ess unwehl (2 times)
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_4120063
quote:
Op woensdag 08 mei 2002 23:52 schreef Tijn het volgende:

[..]

Bij mij kan een tekst wel degelijk een verschil maken of ik het nummer wel of niet mooi vind en de mate waarin ik het een goed nummer vind.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 9 mei 2002 @ 00:11:17 #10
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_4120066
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 00:02 schreef FLIPNEUS het volgende:

[..]

hangt totaal van de muzieksoort af. Bijvoorbeeld Bad Religion is oersaai met oninteressante text, of zonder text, maar Rhapsody versta je toch geen fuck van (italianen die engels zingen... dan weet je het wel) dus dan maakt het een stuk minder uit.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  donderdag 9 mei 2002 @ 00:12:43 #11
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_4120090
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 00:10 schreef Zander het volgende:
Ik vind de klank van de woorden of de zang meestal belangrijker dan de betekenis. Een goede tekst heeft meerwaarde, maar goede teksten over slechte muziek, daar heeft niemand een boodschap aan.
Precies
pi_4120096
Zet m nu eens op id-t radio das pas leuk haha!! ook niet echt te verstaan...

gloof dat er nu thunderdome is ofzo..

Ook ik heb wel eens een slotje gehad...
  donderdag 9 mei 2002 @ 00:14:03 #13
9613 Seborik
I, Voyager
pi_4120123
Je hoeft niet altijd te verstaan wat er gezegd wordt. Wel heb ik het gevoel in sommige nummers dat het zonder een vocaal element erbij gewoon helemaal niets is. Het hoeft zelfs niet altijd een tekst te zijn, alleen al een vocaliserende stem (gewoon klanken zingen) kan al wonderen doen.

Op klassiek gebied ben ik eigenlijk meer iemand die van instrumentale muziek houdt, dan van muziek waarbij er ook nog eens gezongen wordt. Alhoewel ik dit ook erg kan waarderen.

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 09-05-2002 00:15]

pi_4120150
hmmm... 'k heb 't altijd met Tori Amos, die toch echt hele mooie teksten heeft... 'k versta d'r echt geen zak van...

nou ben ik eigenlijk ook niet iemand die naar de tekst luistert... ik hecht meer waarde aan de muziek...

en ik ben een fan van Yoko Kanno... en da's een Japanse... dus da's muziek met Japanse zang, of zang door mensen in zéér gebrekkig Engels

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 9 mei 2002 @ 00:18:24 #15
15223 roelio
lieffffffffffff!!!!!!!!!!!!!!
pi_4120210
wij nemen als voorbeeld kurt cobain waarbij meer dan de helft van de teksten totaal onverstaanbaar zijn wegens gegrom en geknauw. maar hoe het eruit komt, *dat* draagt bij aan het nummer.... vooral de stem dus, de precieze tekst is vrijwel nooit van belang.
[url=http://www.qotsa.com]Queens Of The Stone Age[/url]
  donderdag 9 mei 2002 @ 00:18:25 #16
2889 Zander
He's gone
pi_4120213
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 00:15 schreef Jordy-B het volgende:
en ik ben een fan van Yoko Kanno... en da's een Japanse... dus da's muziek met Japanse zang, of zang door mensen in zéér gebrekkig Engels
Ik moest ineens denken aan de zang van Yoko Ono, maar dat is meer onuitstaanbare muziek.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_4120282
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 00:18 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik moest ineens denken aan de zang van Yoko Ono, maar dat is meer onuitstaanbare muziek.

Kanno is beroemd om haar soundtracks van Animes... zo heb ik haar ook leren kennen... compleet weggeblazen door de OST's van Cowboy Bebop...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_4120503
Ik ken wel meer dingen die slegt verstaanbaar zijn, maar eerlijk gezegt boeien lyrics mij geen reet, als ze maar niet het Linkin Park/FransBauer/Hip-hop of rap niveau benaderen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 9 mei 2002 @ 00:43:18 #19
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_4120570
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 00:37 schreef LenL het volgende:
Ik ken wel meer dingen die slegt verstaanbaar zijn, maar eerlijk gezegt boeien lyrics mij geen reet, als ze maar niet het Linkin Park/FransBauer/Hip-hop of rap niveau benaderen.
als je er toch niks om geeft, waarom geef je er dan wel om dat ze niet een bepaald niveau benaderen?
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_4120772
Teksten voegen iets toe aan nummers! En foute teksten (extreem-rechts) doen er afbreuk aan. Waarom zou je anders uberhaupt een tekst schrijven. En als je het niet kan verstaan lees je de lyric sheet maar...
'n dag nie gekankâhd is 'n dag nie geleif
pi_4120975
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 00:43 schreef Tokus het volgende:

[..]

als je er toch niks om geeft, waarom geef je er dan wel om dat ze niet een bepaald niveau benaderen?

Omdat dat wel weergeeft hoe simplistisch de band is... ik geef er egt niks om wat ze precies duidelijk te maken met hun teksten maar ze moeten niet zijn zoals ik al heb besgreven. Maar meestal is de muziek van soortgelijk niveau.
  donderdag 9 mei 2002 @ 07:49:06 #22
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_4122540
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 01:12 schreef LenL het volgende:

[..]

Omdat dat wel weergeeft hoe simplistisch de band is... ik geef er egt niks om wat ze precies duidelijk te maken met hun teksten maar ze moeten niet zijn zoals ik al heb besgreven. Maar meestal is de muziek van soortgelijk niveau.

Dat klopt .. lees de lyrics van Slipknot maar eens

Er is weinig muziek die ik echt niet kan verstaan, hoewel ik met Nirvana wel problemen heb Ik hou sowieso niet van muziek die in een taal is waar ik geen ruk van versta. Moet wel weten waar het ongeveer over gaat ..

Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
  donderdag 9 mei 2002 @ 09:17:25 #23
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_4122580
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 00:11 schreef Seborik het volgende:

[..]

Bij mij kan een tekst wel degelijk een verschil maken of ik het nummer wel of niet mooi vind en de mate waarin ik het een goed nummer vind.

Een nummer met een slechte tekst kan ik wel goed vinden, maar een nummer met geweldige tekst vind ik dan nog beter.
Zonata bijvoorbeeld vind ik echt geweldig, maar de teksten zijn kort gezegd totaal onbegrijpelijk. Afgezien van spellingsfouten is er gewoon niks van te snappen ook al is het te verstaan. Falconer daarentegen heeft goede muziek en ook geweldige tekst. Wat Flipneus zei: de stem is een extra instrument. Een goede tekst voegt zeker wat toe, maar dan moet het ook goed gezongen worden. Een slechte tekst die geweldig gezongen wordt vind ik altijd nog beter dan een goede tekst die kut gezongen wordt. De kwaliteit van de tekst vind ik dus niet de enige vereiste voor kwaliteit.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  donderdag 9 mei 2002 @ 12:13:51 #24
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_4123478
quote:
Op woensdag 08 mei 2002 23:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vraag me wel eens af hoe het nou zit met onverstaanbare muziek, bijvoorbeeld life hip-hop (wat meestal neer komt op een beetje ge-yo in the mic) en het grunten in Metal.

Nu moet je niet denken dat ik er niet tegen kan, ben zelf nogal een mike patton liefhebber die met teksten komt als
Beez gbazgen mauz gaysh
bal gonskunn geez woazch
ma meesken loas gouase
geez gonskunn boz mosquiez

heh tzt oly huht
ma meeshka mow skwoz
owm ftt lguf hahg

foo oo oo oo
puooo bieczkaireeaux
rrrd t ch kee bbst seay tssm klt aaaaox

skadulehmedomgaswesh
goaduleh skeecs schoadulen mosqelaszz
beez gac goasgun
monsquaz

-mr. bungle-

(niet echt verstaanbaar zou ik zeggen )

maarja 'k ben toch benieuwd naar fok! reacties

Geheh, dat is zeker zo. Sommige grindcore/death metal bands gebruiken volgens mij nieteens tekst, maar is het gewoon grunt grunt.... grunt gruuuuunt.. (een hoop songs van Cryptopsy bijvoorbeeld )

Bij Black metal is de tekst vaak ook voor geen meter te verstaan, maargoed! Nobody Gives a Fuck (die zulke muziek luisterd)
Mij maakt het echt geen ruk uit wat bands zeggen of over proberen te brengen, ik luister naar het geheel, als de tekst dan nergens op slaat maakt mij dat niet anders over de muziek denken. Ik vind, het gaat er met lycrics niet om WAT je brengt, maar HOE je het brengt. Dat laatste heeft namelijk meer invloed op het geheel, en daar gaat het uiteindelijk toch om vind ik.

quote:
Dat vind ik dus absoluut niet, mij maakt de tekst zelf eerlijk gezegd geen ruk uit, wel hoe de tekst gebracht wordt. Omdat dat bij het luisteren meer invloed heeft op het geheel, tenzij je alleen gaat luisteren naar de lycrics, maar ik vind dat je dan een beetje fout bezig bent omdat het geheel dan niet de aandacht krijgt die hij verdient.

Bij hiphop enzo is het misschien best belangrijk.
Maar bij bv. black/thrash/death metal, nouja ook bij de meeste mensen die ik ken maakt het ze weinig tot niets uit wat er gezegd wordt. Sommige bands in die genres geven gewoon toe dat lycrics een zeer lage prioriteit krijgen, terwijl ze best succes kunnen hebben

Maarja, laten we het houden op een meningsverschil, bovendien verschilt het per genre.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 09-05-2002 13:36]

pi_4123611
Een goed nummer met slechte tekst blijft een goed nummer,
een slecht nummer met een goede tekst blijft een slecht nummer.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')