quote:
Op donderdag 18 februari 2010 11:33 schreef nokwanda het volgende:Helemaal gelijk in. Met wat kanttekeningen: Liefst iets meer dan wat puur noodzakelijk is. Echt om het dier geven en het echt je maatje laten zijn bijvoorbeeld. Dat verdient immers ieder levend wezen en een hond heeft daar behoefte aan.
Als het eenmaal zover is dat het diertje medische behandeling nodig heeft, geef die dan ook.
Fokkers die er via sites als MP vet aan willen verdienen terwijl het inteelt is en de diertjes niet gezond zijn, komen zowel bij wel als niet raszuivere beestjes voor. Dat raszuivere is imo gelul. Waarom zou dat beter zijn?
Het ene verschil is rastype, door gericht te fokken behoud je bepaalde raskenmerken in zowel uiterlijk als innerlijk.
Een golden en een jack russel die voldoen aan bepaalde eisen voor het rastype, een goede stamboomhond komt overeen met die raskenmerken.
Mijn goldens waren beide goede rashonden, 1 van een fokker die misschien geen wereldkamioenen als broodjes fokte, maar wel heel streng was op het (oude) rastype, gezondheid en karakter.
De 2de golden komt van een klasse fokker af die buiten op het (meer populaire) rastype ook op gezondheid en karakter lette, de pups hier waren ook wat duurder.
Voor beide honden valt te zeggen dat het ook echte goldens zijn, alhoewel ze ook weer echt anders waren klopte het helemaal, geen centje pijn, wist waar ik aan begon en heb gekregen waar ik wilde, presies dat type hond.
De jack russel heb ik anders gekocht, gewoon bij mensen thuis, een kruising tussen 2 onzuivere jack russels.
Qua lichaam klopt hij niet, qua karakter ook niet, het lichaam bevalt me meer dan, het is een prachtig hondje met perfecte verhoudingen zo, maar het karakter, oei oei oei.
Nu wist ik dat ik een jack in huis zou halen, een terrier met een terrier karakter, ik had mijn borst dus al natgemaakt en dat was maar goed ook!
Ik ben razend gek op dat beest, maar het was een grotere uitdaging dan ik verwacht had.
Het is veel onvoorspelbaarder wat eruit komt, dat is dus het grote verschil, dat kan geweldig goed uitpakken, dat kan lastig uitpakken.
Zo heb ik kruising rottweiler/mechelse herder pups gezien, heftig waren ze, meer dan, daar was mijn jack als pup een schatje naast en dat nest heeft die arme mensen al tot waanzin gedreven

Maar heb ik ook kruising duitse dog/mechelaar gezien en die waren zo leuk, druk, maar oh zo leuk, ook volwassen erg leuke honden!
Veel kruisingen vallen goed uit, maar het kan ook slecht uitvallen, ook qua gezondheid!!!
Bij kruisingen tussen 2 rassen kan je wel schatten, maar het is onzeker wat er echt uit gaat komen, welke eigeschappen versterkt zullen worden en welke verzacht, je moet dus voorbereid zijn op wat je gaat krijgen, de pups goed bekijken en goed inschatten.
Het andere verschil is de bewaking van gezondheid, bij stamboomhonden is er de mogelijkheid om dat in de gaten te houden, let op mogelijkheid, dit gebeurd niet altijd!!!!
De erfelijkheidstesten van voorouders kan je terugvinden op de stambomen van de ouderhonden, de uitslagen van de ouderhonden moet de fokker in zijn bezit hebben(kopieen van de dekreu evt).
Dit betekend dat als je bij een goede fokker een hond haalt je van enkele generatie's terug al weet hoe het zit met die erfelijke problemen.
Veel mensen zijn dan weer goedgelovig en gaan alleen op het woord van een fokker af, maar daar gaat het erg vaak fout, het valt te controleren, het is niet dat elke stamboomhond waarmee gefokt wordt ook die testen heeft gekregen, zelfs een kampioenshond kan zonder testen gebruikt worden voor fok en vol van erfelijke shit zitten!.
Ook is het zo dat veel rasverenigingen niet zozeer probleemloos fokken, maar puntensystemen hebben waarin fokhonden een bepaalde mate van erfelijke afwijkingen mogen hebben, zolang de beide fokdieren maar niet boven een bepaalde puntentelling uitkomen(zo mogen lichte vormen van HD vaak wel en mogen soms pra dragers met pra vrije honde gekruist worden e.d.).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.