abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78130633
Hoi, hoi,

Wij zijn bezig met een (zeer...) langdurige verbouwing en het laatste stadium is de badkamer.
We willen graag een nieuwe badkamer op zolder maken, maar we maken ons een beetje zorgen of de houten vloer in dit oude huis (1928) het wel houdt want wel willen ook graag een bad.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en goede tips hebben?

Alvast bedankt!

esmees
pi_78130700
Dat kan wel maar dan moet je de vloer met iets verstevigen. Weet even niet meer hoe of wat.
Wij hebben ook een huis met houten vloeren en we hebben het maar niet gedaan.
pi_78130702
Hoe dik zijn de balken en om de hoeveel centimeter zitten ze. In het ergste geval zal je draag constructie onder het bad moeten maken zodat gewicht van bad over bijvoorbeeld meer dan 2 balken verdeeld zal worden.
pi_78130731
Zwaluwstaartplaatsjes en een cementdekvloer storten van een paar cm, mits je balklaag stevig genoeg is.
  donderdag 18 februari 2010 @ 10:15:18 #5
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_78130921
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:07 schreef fransbreda het volgende:
Zwaluwstaartplaatsjes en een cementdekvloer storten van een paar cm, mits je balklaag stevig genoeg is.
En dat zou ik door een architectenbureau oid laten narekenen...
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_78131061
Hulp bij het maken van het bad heb ik niet,
wel heb ik een huis met houten vloeren uit 1936 waar in de badkamaer ook een groot hoek bad zit.

er is wel beton gestort overal,
want er zit ook vloerverwarming door het hele huis
pi_78131073
Mijn ervaring is dat huizen uit die periode vaak zo stevig gebouwd zijn dat het geen probleem zou moeten zijn. En inderdaad zwaluwstaartplaatjes gebruiken om een bescheiden betonvloertje te storten.

Maar in ieder geval een constructeur laten komen om de situatie te beoordelen. Betonvloer + bad + water + persoon erin is nogal een gewicht en dat moeten die arme balkjes toch weer allemaal gaan dragen.
pi_78131118
Het bad stond dwars óp de houten balken ( en houten vloer) van de onderverdieping. ( 1902)
en zo dicht mogelijk bij de muur ( van de voorgevel) .
Dat is 25 jaar goedgegaan tot we het bad sloopten.

De overige vloer was opgehoogd/verstevigd met zwaluwstaart vloer.
Leuk en prettig resultaat: de instap was aanzienlijk lager.

Als je wilt heb ik nog een foto ergens.
pi_78131725
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:25 schreef AnneX het volgende:

Als je wilt heb ik nog een foto ergens.
Graag!
  FOK!fotograaf donderdag 18 februari 2010 @ 11:34:56 #10
17893 Forno
pi_78133274
Met behulp van de balkenschuif op Houtinfo.nl http://www.houtinfo.nl/main.php?id=1013&mn=0 kun je een inschatting maken van de sterkte van je vloer.

Vul in dat de functie een vloer is. Het aantal steunpunten is meestal twee (vaak in de muur). Sterkteklasse kies je zekerheidshalve de laagste C18. Afstand balklaag, de afstand tussen de balken. De overspanning is de lengte van de balken. Daar komen een paar getallen uit, waar jou balken minimaal aan moeten voldoen. Doen ze dat niet, dan zou ik een bouwkundige of constructeur erbij halen.

En dan nog zou ik het bad bij voorkeur tegen de wand aan plaatsen. En vol bad kan maar zo 400 a 700 kilo wegen. Dat is een enorme belasting.
pi_78133714
@Forno: Bedankt!!
pi_78136500
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:46 schreef esmees het volgende:
[..]
Graag!

Start strippen badkamer: je ziet de Lewis platen op balkjes en het bad staat daarachter op de originele vloer.
Onder de Lewis lag af- aanvoer leidingen.

geeft indruk ombouw van bad:

Kaal ; het was niet geïsoleerd langs de gevel ! achter het bad, dus koelde best wel af.
Gaten in de vloer omdat na 1e x bad er lekkage was.
Op zoek naar de zandkorrel in de syphon vanonder uit het plafond !

Trouwens: ik lag nooit in bad. Mn. AnneX uren lang.
Ik vond het vooral handig om bv. grote kledingstukken en/of gordijnen op de hand wassen.
Na lang dubben - mn. AnneX - nu geen bad meer.
pi_78137292
Geweldig, bedankt!!
Nooit spijt gekregen dat je het bad hebt weg laten halen?
pi_78137636
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:43 schreef esmees het volgende:
Geweldig, bedankt!!
Nooit spijt gekregen dat je het bad hebt weg laten halen?
Nee hoor.
De gordijnen gaan nu naar de stomerij.

Toendertijd was de douche gepland links in de ruimte voor het bad met afschot naar het putje onder de wastafel aan de overkant.
Inloopdouche before its time.
Guess what : géen afschot. De beunhaas !
Dus bijna 25 jaar in bad zittend gedouched en haren wassen. Went snel.

Vermoedelijk is het voor (kleine) kinderen leuker en handiger met badderen. (?)
  donderdag 18 februari 2010 @ 14:36:05 #15
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_78138996
ik maak een handdouche speciaal voor de kleine, kunnen we daar het babybad mee vullen
Ecosia
pi_78139030
Ja, dat is ook een van de redenen, maar ik vind zelf ook wel heel fijn om in bad te gaan.
We willen idd ook een douche, maar ben niet zo bang dat die te zwaar wordt.
  donderdag 18 februari 2010 @ 14:57:27 #17
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_78139739
"niet zo bang" is denk niet de juiste houding in deze
Ecosia
pi_78141548
oh ja, ik weet weer waarom het afschot misging.
De gasbetonnen wand werd gebouwd/geplakt óp de rand van de Lewisplaten en dat gewicht werkte door.
De beun had hem beter óp de bestaand vloer kunnen zetten.
Nou ja, wij hadden dat moeten doen !
pi_78153949
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 11:34 schreef Forno het volgende:
En vol bad kan maar zo 400 a 700 kilo wegen. Dat is een enorme belasting.
Sorry hoeveel? Een groot bad heeft een inhoud van zo'n 200 liter. En dan heb je al een forse versie.
Elke verdiepingsvloer kan op elke locatie een bad aan. Een vloer wordt berekend op zo'n 200 kg/m² veranderlijke belasting.
  FOK!fotograaf donderdag 18 februari 2010 @ 21:34:38 #20
17893 Forno
pi_78158009
Oops my bad.
pi_78175601
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 20:04 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Sorry hoeveel? Een groot bad heeft een inhoud van zo'n 200 liter. En dan heb je al een forse versie.
Elke verdiepingsvloer kan op elke locatie een bad aan. Een vloer wordt berekend op zo'n 200 kg/m² veranderlijke belasting.
Maar dan reken je nog niet de betonvloer, tegels, etc mee...

Verder kan het zo maar zo zijn dat de balken uit 1928 niet meer de sterkte hebben die ze ooit hadden... en last but not least is het ook nog de vloer van de zolder die wellicht destijds geen woonbestemming had.
pi_78194252
Veranderlijke belasting is iets anders dan permanente belasting. En ja, zo'n bad reken je tot veranderlijke belasting.
Sterkte afname van hout wordt niet mee gerekend. Enkel met kruip (onder gelijke belasting extra rek).

Dat de vloer geen woonbestemming had kan inderdaad wel een rol spelen
pi_78195769
Ik dacht voor de sterkte afname van de balken meer aan rottende balkkoppen door vochtdoorslag, lekkage, etc.

Daar wil je niet pas achterkomen als je je nieuwe badkuip voor de eerste keer vol laat lopen...
  zaterdag 20 februari 2010 @ 03:59:42 #24
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78217876
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:40 schreef Duiker het volgende:
Ik dacht voor de sterkte afname van de balken meer aan rottende balkkoppen door vochtdoorslag, lekkage, etc.

Daar wil je niet pas achterkomen als je je nieuwe badkuip voor de eerste keer vol laat lopen...
oh hallo buurman.... uhm euh, kunt u me even een handoek aangeven, dit is wat ongemakkelijk praten zo
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_78226015
Ik zou in ieder geval wel voor een zwaluwstaart vloertje gaan.
Is in ieder geval erg makkelijk om het gelijk te aarden allemaal, in je badkamer moet je alles op het aardenet aansluiten, radiator, waterleiding, lichtnet en stalen bad of douchebak en overige elektrische componenten zoals wasmachine of dergelijke.

Hier vind je een simpele beschrijving.
http://www.elektroklus.nl/downloads/Aarding%20badkamer.pdf

En hier nog wat informatie over houten vloeren en wanden in combinatie met de badkamer:
http://www.perfectbouw.nl(...)ouchecelvloeren.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')