Ik dacht dat de ALT een voortzetting is van de '77 tijdslijn. Hoe komt in '77 Ben Linus van het eiland af terwijl hij bij The Others is als kind?
Ofwel iedereen stierf en het eiland kwam wel/niet onder water te staan. Alleen de vrouwen/knderen hebben het overleefd na de evacuering. Ethan (van Dharma) wel en Ben (van The Others) dus niet.
Maar gezien de ALT hebben ze beiden het overleefd. Óf de ALT is een echt andere tijdslijn...
Over Jacob en Smokey denk ik dat het een klassiek spel is. Good vs Evil. Waarin Jacob zieltjes wint en Smokey ze ombrengt. Alleen de sterksten overleven en de mensen die met vrije wil evil of Jacob kiezen, een opvolger worden.
Dus Claire heeft voor evil gekozen en Richard voor Jacob. Maar Richard is denk ik een 3e speler die een scheidsrechter speelt. Die toch partijdig is. Hij kiest liever voor Jacob en waarschuwt voor Smokey.
Wat mij bij blijft is Ben Linus die Locke lokt. Eerst een auto-ongeluk veroorzaakt in LA om Jack te overtuigen dat ze terugmoeten. Daarna hem vermoord om 'm dood terug te brengen. Het lijkt wel alsof Ben Linus al die tijd bezeten/bestuurd was door Smokey, die daarna gebruik maakte.van Locke's lichaam. Klopt niet helemaal, vaag.