Brammetjooh | woensdag 17 februari 2010 @ 22:39 |
Hallo, Mijn cv ketel blijft in code 4 branden(branden voor warmwaterbedrijf ofzoiets). Ook blijft er steeds een vlammetje en een kraantje in het thermostaatschermpje staan. De temperatuur schiet overdag ook wel door. We hebben hem dan op 20,5 staan en het wordt dan wel 22 graden, terwijl dan de radiatoren warm zijn. De pomp draait ook steeds. Is er iets kapot aan mijn ketel? Graag jullie vakkundig advies. Groeten Bram ![]() | |
The_Goeiste | woensdag 17 februari 2010 @ 22:43 |
Welk merk cv ketel heb je? Had trouwens laatst iets soortgelijks. De CV bleef vol op branden terwijl de thermostaat uit was en er kwam slechts lauw warm water uit de kraan. Het bleek een driewegklep te zijn die bleef hangen. Honeywell VC 8010. Mijn ketel is een Remeha Deze bleek in meerdere ketels gemonteerd te zijn en schijnt vaker stuk te gaan. Is redelijk eenvoudig zelf te vervangen. | |
Brammetjooh | woensdag 17 februari 2010 @ 22:58 |
Hoi the Goeiste, Bedankt voor je reactie. Mijn ketel is een Remeha Quinto. Ik heb trouwen wel gewoon warm water. Ik heb enkel het gevoel dat hij af en toe onnodig blijft branden. Groeten Bram ![]() | |
klipper | donderdag 18 februari 2010 @ 16:50 |
quote:Wat wil je nu eigenlijk horen? Je geeft aan dat je ketel in code 4 blijft, ofwel branden op warmwater bedrijf. Het meest logische is dat dan je driewegklep defect is, kan ook zijn dat deze inwendig lek is of blijft hangen. De 1 blijft wel voldoende warmwater houden, en een ander niet. daar valt verder weinig over te zeggen. Je kunt hooguit kijken of het warme water wat kouder wordt na langdurig gebruik. Maar mede het feit dat de ruimtetemperatuur ook veel warmer wordt dan de ingestelde temperatuur had je al moeten waarschuwen dat dit niet kosteloos gaat, 1 graad warmer kost je al gauw zo'n 7% meer aan kosten. Als je geen warm water gebruikt, dan moet het toestel echt binnen enkele minuten uitgeschakeld zijn op warmwater bedrijf, gebeurt dit niet dan is het je driewegklep. Het maakt verder weinig uit, je hebt immers warm water en een lekker warm huis. De ketel probeert gewoon je warm water op 60 graden te houden, en al moet deze daarvoor de gehele cv installatie op 60 graden houden dat maakt je ketel niets uit. De enige die het merkt ben je zelf wanneer het energiebedrijf met de jaarafrekening komt, dan moet je niet schrikken als deze veel hoger uitvalt. Wil je dat voorkomen, laat dan je driewegklep controleren, repareren of vervangen. | |
Brammetjooh | vrijdag 19 februari 2010 @ 06:13 |
Beste Klipper, Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Ik denk dat die driewegklep inderdaad kapot is. De thermostaat staat nu op 21,5, terwijl we hem op 19,5 gezet hebben. Is deze eenvoudig zelf te vervangen, zoals de goeiste zegt, of moet ik hiervoor een installateur laten komen. ![]() Groeten Bramhttp://forum.fok.nl ![]() | |
klipper | vrijdag 19 februari 2010 @ 18:16 |
Goedemiddag, Dit is zeer goed zelf te doen. Aan de 3-wegklep zelf zal weinig mankeren, deze hoef je dan ook niet te vervangen. Hetgeen wat altijd defect gaat is de cartridge die erin zit, deze kun je verwijderen en vervangen door een nieuwe cartridge. Het artikelnummer van de fabrikant hiervoor is:S59216 aangezien de meeste mensen zelf niet direct bij de fabrikant of groothandel kunnen kopen, maar bijvoorbeeld wel bij warmteservice, geef ik je gelijk het artikelnummer van warmteservice erbij. Het artikelnummer van warmteservice is: 14452455 en kost daar ¤44,17 inclusief btw. Ook leverbaar via bijvoorbeeld stopet-cvmaterialen, daar kost deze ¤34,50 en is ook inclusief btw. Het artikelnummer van stopt is: 7350707 Zoals je ziet loont het de moeite om het internet even af te struinen. Let wel op levertijden, je kunt beter een euro meer betalen en gelijk vervangen dan een dag langer wachten en meerdere euro's verstoken. Zo ziet de cartridge eruit: ![]() Nu nog het vervangen van de cartridge, hoe gaat dat in zijn werk: 1) Trek de stekker uit het stopcontact. 2) Maak de installatie drukloos, en tap hem dan nog een klein stukje verder af. 3) Haal de voormantel eraf, dit doe je door het grijze klepje naar voren te klappen, en vervolgens met een schroevendraaier de twee schroeven van de voormantel los te draaien. Hierna kun je de mantel een klein stukje optillen en verwijderen. 4) Hierbinnen zie je de servomotor welke op de driewegklep is gemonteerd. De servomotor ziet er zo uit: ![]() Aan de zijkant zit een klein knopje dat je kunt indrukken waarmee je de servomotor los kunt halen, bevestigen gebeurt d.m.v. een klik. Je moet niet het hendeltje (deze is te zien op de foto, het knopje zit in het zwarte gedeelte) hebben dat heen en weer kan, het is echt een klein knopje wat je kunt indrukken. Als deze verwijderd is, kun je met de bijgeleverde sleutel de oude cartridge demonteren en de nieuwe monteren. 5) Servomotor terugklikken en de installatie weer opvullen, stekker erin en draaien maar weer. |