Enige tijd geleden heb ik besloten om een eenvoudiger kledingcollectie te gaan aanleggen. Nu heb ik vanalles en nog wat, waarvan sommige kledingstukken ook geschikt zijn voor het werk, sommige beslist niet, sommige ietwat discutabel etc.
Ik hoop dit te vereenvoudigen door wat kleren speciaal voor het werk aan te schaffen. En dan dus ook duidelijk anders dan mijn 'normale' kledij. Dus dacht ik maar eens wat nette pakjes te kopen. Niet echt om als compleet pak te dragen (hooguit bij sollicitaties), maar om gecombineerd er steeds moeiteloos netjes uit te zien. En toch ook nog wel een beetje kek. En niet te stijf en zakelijk.
Na enig speurwerk op het internet heb ik besloten een afspraak te maken bij
Eva Suits en bij
Suit Yourself.
Eva Suits is alleen voor dames en heeft véél modellen om uit te kiezen. Suit Yourself is voor heren en dames en heeft voor de dames maar 2 modellen pak, maar is wel wat goedkoper, zeker gezien de stoffen. Beide werken met opmeten, stofkeuze etc, vervolgens opdracht naar verweggistan sturen, enige tijd later passen, eventueel nog wat aanpassen. Goedkoop maatwerk, het zogeten tailormade.
Vandaag bij beide langsgeweest om stof en model te kiezen, opgemeten te worden en iets aan te schaffen.
Eva Suits zit in Bussum en wordt gerund door een reuze aardige jongedame. Niet stijf of tuttig of heel zakelijk, gewoon een leuke meid, die veel liet zien en wel wou toelichten, en weinig stuurde in wat goed / mooi / beter was.
Ze had als gezegd veel modellen, vast wel 10 verschillende jasjes. En dan kan je nog als basis dát jasje nemen, maar dan graag met de kraag van díe en doe dit ook maar wat anders. En zoiets als 8 verschillende rokken. En natuurlijk verschillende stoffen. In de goedkoopste categorie linnen, daarna ribfluweel & effen katoen, dan polyester-wolmix en vervolgens wol-polyester.
Valt niet mee om een stof te kiezen, op basis van een lapje, en dan een heel pak erin voor te stellen. Wat op een lapje leuk is, kan op een groter oppervlak wel heel druk of heel saai zijn. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een polyester-wol in heel donkergrijs, heel klein beetje gemeleerd. Daarbij een roestbruine voering.
Als pak een éénknoops jasje met klassieke revers en een plooirokje met 6 plooien. Rokje flink boven de knie.
![]()
![]()
Daarnaast heb ik ook nog een gilet uitgekozen, niet als deel van dat pak. Hooggesloten, opstaande kraag, effen zwarte katoen.
![]()
En ook een overhemd, want ik wil niet áltijd in een jasje hoeven. Ook hier keuze uit een heel aantal modellen, en gekozen voor een gewoon blousemodel, niks bijzonders. In een mooie effen katoen met ingeweven streep.
Na keuze van de modellen van alle losse onderdelen werden mijn maten opgenomen door her en der een meetlint langs of om me heen te leggen. Gewoon gekleed en al.
Over een week of vier kan het gepast worden.
Daarna door naar Suit Yourself, die ook huisbezoeken afleggen maar mij wel wat érg ver vonden. Zijzelf zitten gevestigd in de deprimerende omgeving rond de Amsterdam Arena. Na wat omzwervingen op zoek naar een parkeerplaats bleek na een telefoontje dat ze op ons rekenden op hun eigen parkeerplaats. Daar een vlotte blonde nog iets jongere dame die de damesklanten voor haar rekening nam. Leuke meid, maar ze had me wel mogen tutoyeren (ik zie er niet uit als een u, echt niet, niet in een knalgroen jurkje met schaapjes). Daar hadden ze nog véél meer stoffen. Allemaal wol, in drie kwaliteiten. We kwamen er niet goed uit en zijn toen maar eerst gaan passen.
Als gezegd hebben ze twee modellen. Het
Never out of stock en het
Fashion-model. Daarvan trek je er dan eentje aan in ongeveer de juiste maat. Op basis van het model was direct duidelijk dat ik voor de fashionvariant ging: strakker gesneden, meer getailleerd. Maatje 36. Eigenlijk zat zowel jasje als broek al heel behoorlijk. Wat details: beetje inkorten hier, mouwtjes iets minder wijd. Ook een rok erbij. Keuze uit kokerrok en kokerrok. Dat was een geheel nieuwe ervaring voor mij, maar meegereisde commentator, chauffeur en tedergeliefde vond het wel kittig en na even wennen denk ik dat ik er wel aan wen.
Het opnemen van maten gaat aan de hand van het pak zoals ik het aan had: hier iets korter, daar wat smaller etc. De pas- en spelddame gaf ook duidelijk aan wat zij beter / mooier vond.
De broek had ik wat vrees voor: ik wil het jasje & rok in niet te effen stof, maar een broek in visgraat of oneffen weefsel lijkt me al snel zeer ouwelijk. Model van de broek viel me wel heel erg mee, ik was bang voor een suffe pantalon, en dan had ik het bij een rokje gelaten. Maar deze broek kan ik wel hebben.
Terug bij de stoffen besloten om rok + jasje in een grijze visgraat uit te voeren (met paarse voering met bloemetjes, heel woest), maar de de broek in een effen grijze stof uit te voeren. Prima combineerbaar zonder dat de broek te oubollig is. Ik had graag ook hier een overhemd besteld, maar ze hadden problemen met het naaiatelier van de overhemden dus ze namen geen bestelling aan. Da's jammer voor mij, want dan heb ik eerst maar 1 overhemd. Ik zal eens zien wat ik daaraan ga doen.
De rest van de bestelling is over 4 tot 6 weken pasbaar.
In totaal kost dit me dan zo'n 1000 euro. Over een ruime maand verwacht ik een update te kunnen geven, na het passen.