abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78094002
Hoi ik ben een man van 26 en ben gestopt met mijn universitaire opleiding ivm agorafobie wat een gevolg is van een angstoornis/paniekstoornis. Ik ben hiervoor naar verschillende psychologen geweest en bij mijn laatste behandeling (in ziekenhuis) is dit ook allemaal gediagnoseerd. Ook slik ik sinds kort zoloft voor de angstoornis.

Ik heb door deze stoornis een hele reeks van klachten gekregen waarvan de belangrijkste zijn:
- chronisch moe
- ontwricht dag/nacht ritme ivm slaapproblemen (krijg ik medicijnen voor)
- spierklachten: strakke nek, rsi, kan niet lang computeren etc
- agorafobie: ik doe alleen boodschappen
- droge mond/slappe benen/verdoofd gevoel in armen en benen
- concentratieproblemen/moeite met normaal licht verdragen
- 24/7 depersonalisatie: dit is zo een ingrijpend en levensveranderend symptoom, scary as hell!
etc

http://www.nomorepanic.co.uk/articles/symptoms/

Ik heb al dit bij de aanvraag opgeschreven en heb onlangs het verzekeringsgeneeskundig rapport van de zgn arts ontvangen. Hierin is alles enorm gebagataliseerd en zelfs complete dingen ontbreken gewoon! Er staat alleen in dat ik angstige klachten en depressieve klachten heb en sociale interacties vermijd.

Gevolg is dat ik vandaag te horen kreeg van de arbeidsdeskundige dat ik geen uitkering krijg. Ik ga tegen deze beslissing uiteraard bezwaar maken en ga dit mits nodig tot iin de rechtbank aanvechten. Ook heb ik een klacht ingediend bij het uwv over de arts en zijn werkwijze. De arts heeft namelijk mi enorm slecht werk afgeleverd en ook geen info opgevraagd bij het ziekenhuis wat ie wel zou doen en waar ik ook een machtiging voor getekend heb.

Iemand ervaringen hiermee?

Is dit de normale gang van zaken bij het uwv? Lijkt me op zich wel kostenbesparend aangezien veel mensen hier misschien meteen opgeven, maar voor mensen met serieuze psychische klachten (zoals ik) is dit wel telkens een teleurstelling.

Mensen ook met tips?
pi_78094085
UWV is altijd vreemd bezig.

Tevens een TVP om even mee te lezen.

Succes TS
pi_78094268
kloon van fusionfreak?
pi_78094436
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:16 schreef Edwinuss het volgende:

Succes TS
thnx
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:21 schreef blessed19 het volgende:
kloon van fusionfreak?
nope

iig: waar het dus op neerkomt is dat ik geschikt geacht word om 38 uur p/week te werken ondanks mijn psychische klachten wat totaal onrealistisch is
pi_78094652
Is het niet zo dat je bij wajong al voor je 18e klachten moet hebben??
Anders krijg je geen wajong...
pi_78094684
Ik ben bang dat dit terecht is

Sorry, hij was te makkelijk
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_78094709
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:16 schreef Edwinuss het volgende:

Succes TS
Het UWV heeft een set aan standaard protocollen. Hoe zouden ze anders moeten handelen. Voor iedere van onze ruim 16.000.000 inwoners een perfect sluitend protocol? Wie gaat dat betalen? Jij? Of die topverdieners, die het toch wel kunnen doen?

Denk in het vervolg eerst goed na voor je iets achterlijks zegt. En ter illustratie, gezeik over een instantie hoor je, als iets goed gaat heeft niemand wat te klagen. Nou, geloof me, het meeste wat het UWV doet voor mensen gaat gewoon heel goed. En zoveel mensen, zoveel uitzonderingen. Dus met het uitbraken van achterlijke bagger is niemand geholpen.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  woensdag 17 februari 2010 @ 12:37:46 #8
50430 Yuki
Student Midwife
pi_78094797
Je krijgt dus niet eens een gedeeltelijke uitkering?

100% afkeuren doen ze niet zo snel meer bij het UWV, maar als ik zo je klachten hoor lijkt t me idd niet realistisch om je 38 uur te laten werken. Deeltijd + evt thuiswerken zou mi wel moeten kunnen.
Het vervelende is dat zij er geen rekening mee houden dat je de straat simpelweg niet op durft (hoewel ik het met je klachten knap vind dat je toch naar de supermarkt gaat). Hoe moet je dan op je werk komen?
♥ || Baby catcher in training || ♥
  Moderator woensdag 17 februari 2010 @ 12:46:39 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_78095091
Oke, en nu krijg je die uitkering (stel even he, want je krijgt em nu niet). En dan? Dan ga je achterover zitten? Want je hebt dan immers geld, er is geen echte noodzaak meer om je opleiding af te maken of een andere opleiding te beginnen. En dat kan ook niet, want je stoornis is niet weg.

En dan? Tot je pensioen met een uitkering blijven zitten? Want je kunt vanalles niet, en je gaat alleen maar naar buiten om boodschappen te doen, maar naar de rechter stappen en interactie met allerlei mensen binnen dat hele proces dat is allemaal ineens niet eng? Dus je kunt en wíl wel moeite te doen om af te dwingen dat je geld voor niets krijgt vanwege een stoornis die verhindert dat je normaal een opleiding afmaakt en dan gaat werken waarbij je ook allerlei interactie hebt met mensen in dát proces?
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 17 februari 2010 @ 12:48:28 #10
50430 Yuki
Student Midwife
pi_78095157
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:46 schreef CoolGuy het volgende:
Oke, en nu krijg je die uitkering (stel even he, want je krijgt em nu niet). En dan? Dan ga je achterover zitten? Want je hebt dan immers geld, er is geen echte noodzaak meer om je opleiding af te maken of een andere opleiding te beginnen. En dat kan ook niet, want je stoornis is niet weg.

En dan? Tot je pensioen met een uitkering blijven zitten? Want je kunt vanalles niet, en je gaat alleen maar naar buiten om boodschappen te doen, maar naar de rechter stappen en interactie met allerlei mensen binnen dat hele proces dat is allemaal ineens niet eng? Dus je kunt en wíl wel moeite te doen om af te dwingen dat je geld voor niets krijgt vanwege een stoornis die verhindert dat je normaal een opleiding afmaakt en dan gaat werken waarbij je ook allerlei interactie hebt met mensen in dát proces?
Een paniekstoornis met agorafobie is geen sociale fobie
Ga eerst je DSM IV maar eens leren
pi_78095289
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:33 schreef Kekaa het volgende:
Is het niet zo dat je bij wajong al voor je 18e klachten moet hebben??
Anders krijg je geen wajong...
dit klopt maar ik was student toen de klachten begonnen. Hier baal ik natuurlijk ontzettend van aangezien ik nog maar een jaartje moest voor mijn bachelor en dan iig iets had... Ik ga overigens absoluut niet uit van het ergste en heb er vertrouwen in dat ik de opleiding nog kan gaan afmaken in de toekomst en ook weer gewoon normaal kan gaan werken.
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:37 schreef Yuki het volgende:
Je krijgt dus niet eens een gedeeltelijke uitkering?

100% afkeuren doen ze niet zo snel meer bij het UWV, maar als ik zo je klachten hoor lijkt t me idd niet realistisch om je 38 uur te laten werken. Deeltijd + evt thuiswerken zou mi wel moeten kunnen.
Het vervelende is dat zij er geen rekening mee houden dat je de straat simpelweg niet op durft (hoewel ik het met je klachten knap vind dat je toch naar de supermarkt gaat). Hoe moet je dan op je werk komen?
Nee ik krijg idd geen gedeeltelijke uitkering. Ik heb ook meteen aangegeven dat ik bezwaar ga maken, omdat ik de beschouwing van de arts onjuist en onrealistisch vind.

Thuiswerken is idd mogelijk voor mij. Verder is boodschappen doen voor mij prima te doen, het gaat niet comfortabel natuurlijk en ben dan ook heel angstig, maar doe het wel omdat ik weet dat ik elk moment weer weg kan gaan. Ook korte autoritten is voor mij geen probleem, hoewel ook dit niet comfortabel gaat.

Bij mij is het vooral een probleem om voor een langere tijd (>half uur) me ergens te begeven. Ik trok het bijvoorbeeld echt niet meer in de college zaal (2 keer 3 kwartier) en ook bv een gesprek met de psycholoog, huisarts etc zijn voor mij heel moeilijk, maar omdat ik weet dat die relatief kort duren doe ik het wel.
pi_78095477
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:46 schreef CoolGuy het volgende:

zeker niet ik doe alles om mezelf te helpen. Ik slik nu ook medicijnen hoewel ik hier altijd sceptisch over ben. Verder heb ik een enorme motivatie om iets van mijn leven te maken en zal ik zeker niet achterover leunen met mijn ~500 euro per maand die ik dan evt zal krijgen.

De gesprekken met UWV zijn van zeer korte duur en zijn dus wel te doen voor mij net zoals de boodschappen.

Het is ook absoluut niet zo dat een evt uitkering mijn motivatie zou laten verminderen.
  woensdag 17 februari 2010 @ 13:00:22 #13
50430 Yuki
Student Midwife
pi_78095543
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:58 schreef SameOldGrind het volgende:

[..]

zeker niet ik doe alles om mezelf te helpen. Ik slik nu ook medicijnen hoewel ik hier altijd sceptisch over ben. Verder heb ik een enorme motivatie om iets van mijn leven te maken en zal ik zeker niet achterover leunen met mijn ~500 euro per maand die ik dan evt zal krijgen.

De gesprekken met UWV zijn van zeer korte duur en zijn dus wel te doen voor mij net zoals de boodschappen.

Het is ook absoluut niet zo dat een evt uitkering mijn motivatie zou laten verminderen.
Uhh... Medicijnen zullen vast nodig zijn hoor, maar ooit gedacht aan Cognitieve Gedragstherapie?
Is zeker voor een paniekstoornis DE therapie om er vanaf te komen

Exposure baby
  woensdag 17 februari 2010 @ 13:02:14 #14
269077 Lano
V van Vrouw
pi_78095620
DAt je geen Wajong krijgt is volgens mij logisch omdat je dan idd al vor je 18de klachten moet hebben dacht ik. Maar neem aan dat je wel voor iets anders in aanmerking komt, heb je een gesprek gehad met een werkcoach?
ฝัน
pi_78096643
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:00 schreef Yuki het volgende:

[..]

Uhh... Medicijnen zullen vast nodig zijn hoor, maar ooit gedacht aan Cognitieve Gedragstherapie?
Is zeker voor een paniekstoornis DE therapie om er vanaf te komen

Exposure baby
ja daar ben ik mee begonnen maar dit is niet helemaal volgens plan verlopen. Om de 1 of andere voor mij onduidelijke reden is hiermee beeindigd en ik word nu doorverwezen naar het ggz. Daar zouden ze betere faciliteiten voor mij hebben,
De reden van de beeindiging zou ook zijn dat ik evt psychotische elementen zou vertonen. Toen mij dit werd verteld heb ik hier nogal over gestressd en gepiekerd. Toen ik erachter kwam waarop die uitspraak gebaseerd was kon ik weer relaxen want imo waren zijn argumenten ervoor gewoon lachwekkend (ik was wat achterdochtig over een psychologisch onderzoek blijkbaar en ook heb ik een aanvuloefening in datzelfde onderzoek niet gemaakt). Hier ben ik overigens nogal pissig over geweest, omdat die elementen werden gebruikt als argument om de behandeling te beeindigen. Zijn daadwerkelijke motivatie om de behandeling te beeindigen zijn mij nog steeds onduidelijk. Ik slik nu medicijnen en zodra het beter gaat ben ik zeker van plan om weer aan dat graduele exposure te gaan beginnen, omdat dit de enige weg is die naar rome leidt denk ik
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:02 schreef Lano het volgende:
DAt je geen Wajong krijgt is volgens mij logisch omdat je dan idd al vor je 18de klachten moet hebben dacht ik. Maar neem aan dat je wel voor iets anders in aanmerking komt, heb je een gesprek gehad met een werkcoach?
Wajong is ook voor mensen >17 die tijdens een opleiding ziek zijn geworden. Zit geloof ik een max van 28 jaar aan...
pi_78109101
Je zou kunnen aankaarten dat je alleen in staat bent te werken onder aangepaste omstandigheden (al dan niet met jobcoaching). Jobcoaching kan voor jou een uitkomst zijn als je moeite hebt met sociale interacties. Als je kunt hardmaken dat je alleen kan werken met een vorm van arbeidsondersteuning, dan heb je ook recht op Wajong. Wajong betekent: volledig arbeidsongeschikt of volledig arbeidsgeschikt. Een claimbeoordeling gedeeltelijk arbeidsongeschikt komt heel zelden voor.
  woensdag 17 februari 2010 @ 18:37:31 #17
259246 Cristal
Magical touch...
pi_78109164
Misschien kan je gewoon de WWB in.
De ogen zijn twee ramen waardoor de ziel naar buiten kijkt.
pi_78109431
TS: Als je bezwaar aantekent, kan je een hoorzitting krijgen. Dan kan je je bezwaar mondeling toelichten. Maar verwacht daar niks van, het is iid een HOORzitting. Iemand hoort het, mag er niks over zeggen en daarna krijg je de beslissing.
Ik wilde het je laten weten zodat je erop voorbereid bent, want ik vond het een heel raar gebeuren.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_78110770
ummm een wahjong is als van jongs af aan aangetoond kan worden of je een vaste baan hebt gehad of niet . Als je ondanks je beperkingen wel werk heb gehad en dat ook heb kunnen houden , dan ben je afgekeurd voor wahjong.

Een wajong regeling krijg je niet makkelijk en moet echt een voorgeschiedenis van zijn en dat is niet alleen op jonge leeftijd al die handicap hebben , maar juist ook aan kunnen tonen van sinds dien heb ik geen vaste baan gehad.

Bij mij is op basis van arbeidsverleden dat ik in de wajong kwam omdat ik gewoon al kon aantonen dat ik geen vaste baan kon houden.

Er moet echt heel wat aan vooraf gaan voordat je in een wajong-regeling komt.

Ben je wel afgekeurd en hoeveel procent is dat ???
pi_78111779
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 19:20 schreef formerjellybean het volgende:
ummm een wahjong is als van jongs af aan aangetoond kan worden of je een vaste baan hebt gehad of niet . Als je ondanks je beperkingen wel werk heb gehad en dat ook heb kunnen houden , dan ben je afgekeurd voor wahjong.

Een wajong regeling krijg je niet makkelijk en moet echt een voorgeschiedenis van zijn en dat is niet alleen op jonge leeftijd al die handicap hebben , maar juist ook aan kunnen tonen van sinds dien heb ik geen vaste baan gehad.

Bij mij is op basis van arbeidsverleden dat ik in de wajong kwam omdat ik gewoon al kon aantonen dat ik geen vaste baan kon houden.

Er moet echt heel wat aan vooraf gaan voordat je in een wajong-regeling komt.

Ben je wel afgekeurd en hoeveel procent is dat ???
nee ik ben niet afgekeurd en daar ga ik nu dus ook bezwaar tegen maken. Wajong is ook voor mensen van >17 jaar die tijdens opleiding de opleiding moeten beeindigen wegens ziekte.

Maar hoe toon je aan dat je geen vaste baan kan houden? dmv argumenten door te schrijven en te praten bij de gesprekken, toch geen andere manier... andere manier is dat je met die arbeidsdeskundige een traject in gaat om terug te keren op de arbeidsmarkt en dat daaruit dan blijkt dat er geen geschikt werk is.

ik heb al een 4 pagina's bezwaar geschreven en een klacht ingediend via de uwv website, nu nog even wachten op de officiele beslissing die ik snel in de post tegemoet zal zien en dan gaat het bezwaar op de bus

dank voor alle reacties!
pi_78112293
Je bent nu 26 schrijf je. Heb je dan alsmaar gestudeerd en nooit gewerkt?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 17 februari 2010 @ 19:59:43 #22
50430 Yuki
Student Midwife
pi_78112629
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:26 schreef SameOldGrind het volgende:

[..]

ja daar ben ik mee begonnen maar dit is niet helemaal volgens plan verlopen. Om de 1 of andere voor mij onduidelijke reden is hiermee beeindigd en ik word nu doorverwezen naar het ggz. Daar zouden ze betere faciliteiten voor mij hebben,
De reden van de beeindiging zou ook zijn dat ik evt psychotische elementen zou vertonen. Toen mij dit werd verteld heb ik hier nogal over gestressd en gepiekerd. Toen ik erachter kwam waarop die uitspraak gebaseerd was kon ik weer relaxen want imo waren zijn argumenten ervoor gewoon lachwekkend (ik was wat achterdochtig over een psychologisch onderzoek blijkbaar en ook heb ik een aanvuloefening in datzelfde onderzoek niet gemaakt). Hier ben ik overigens nogal pissig over geweest, omdat die elementen werden gebruikt als argument om de behandeling te beeindigen. Zijn daadwerkelijke motivatie om de behandeling te beeindigen zijn mij nog steeds onduidelijk. Ik slik nu medicijnen en zodra het beter gaat ben ik zeker van plan om weer aan dat graduele exposure te gaan beginnen, omdat dit de enige weg is die naar rome leidt denk ik
Het is inderdaad de enige weg die naar rome leidt.
Mag ik vragen waar je eerst in behandeling bent geweest? Want meestal ga je van huisarts naar ggz... en jij wordt nu doorgestuurd naar de ggz. Ben even benieuwd hoe dit allemaal opgezet is, want het klinkt een beetje vreemd
pi_78112664
Bij mij hebben ze omdat ik therapie deed en 80 procent was afgekeurd mijn oude gegevens van de arbeidsbureau en oude werkgegevens bij gepakt en daarbij was ik dus al bekend dat het mij niet lukte om een baan te behouden. Mijn eerdere werk was via jwg (jeugdwerkgarantieplan en melkert banen en andere banen kreeg ik geen vast contract).
Ik was voordat ik in de wajong terecht kwam al een jaar niet werkzaam omdat ik dagtherapie had gehad en toen zijn ze daarna naar mijn gegevens gaan kijken en zo kwam ik dus in de wajong.

Ergens denk ik niet dat je blind moet staren op de wajong maar meer op het feit dat je niet afgekeurd bent terwijl dat wel nodig is en probeer dat uit te vechten en niet de wajong omdat je ook echt niet zomaar in de wajong komt.
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2010 @ 20:10:55 #24
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_78113189
Droge mond, moeheid, slapeloosheid, concentratieproblemen zijn de bijwerkingen die zeer vaak voorkomen bij anti-depressiva. Overleg eens met de psychiater of huisarts of niet een middel is waarvan je minder last hebt.
pi_78115688
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 19:53 schreef krakkemieke het volgende:
Je bent nu 26 schrijf je. Heb je dan alsmaar gestudeerd en nooit gewerkt?
ik heb in mijn studietijd ook gewerkt als productiemedewerker via uitzendburo, ben nu 2 jaar gestopt met studie
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 19:59 schreef Yuki het volgende:

[..]

Het is inderdaad de enige weg die naar rome leidt.
Mag ik vragen waar je eerst in behandeling bent geweest? Want meestal ga je van huisarts naar ggz... en jij wordt nu doorgestuurd naar de ggz. Ben even benieuwd hoe dit allemaal opgezet is, want het klinkt een beetje vreemd
Ik ben van huisarts naar psycholoog A gegaan. Hier kwam ik totaal niet vooruit en ook zat er imo veel te veel tijd tussen de afspraken (diagnose paniekstoornis). Hierna naar psycholoog B gegaan waar ik ook niet veel aan had (EMDR gedaan, diagnose Post traumatische stress stoornis ?). Toen naar ziekenhuis afdeling psychiatrie gegaan en toen (trouwens mede door het feit dat 24/7 depersonalisatie volgens hen geen normaal symptoom van een paniekstoornis/angsstoornis is) doorverwezen naar ggz...
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:00 schreef formerjellybean het volgende:
Bij mij hebben ze omdat ik therapie deed en 80 procent was afgekeurd mijn oude gegevens van de arbeidsbureau en oude werkgegevens bij gepakt en daarbij was ik dus al bekend dat het mij niet lukte om een baan te behouden. Mijn eerdere werk was via jwg (jeugdwerkgarantieplan en melkert banen en andere banen kreeg ik geen vast contract).
Ik was voordat ik in de wajong terecht kwam al een jaar niet werkzaam omdat ik dagtherapie had gehad en toen zijn ze daarna naar mijn gegevens gaan kijken en zo kwam ik dus in de wajong.

Ergens denk ik niet dat je blind moet staren op de wajong maar meer op het feit dat je niet afgekeurd bent terwijl dat wel nodig is en probeer dat uit te vechten en niet de wajong omdat je ook echt niet zomaar in de wajong komt.
heb je tips voor mij waar ik wel in kan? ik kan niet in de bijstand, omdat ik iets meer vermogen heb dan toegestaan trouwens.. ook heb k op de uwv site gekeken naar wia en ziekte-wet kom ik denk ik niet voor in aanmerking omdat ik niet tijdens een werkverband ziek geworden ben (?) http://www.uwv.nl/particu(...)-ben-ziek/index.aspx
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')