abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77944681
beste FOK-ers,

Ik heb echt heel lang gezocht naar de vertalingen, maar kan sommige woorden maar niet vinden. Iemand die mij kan helpen met de volgende woorden?

* High Gluten Flour
* Bread Flour/strong flour/Strong White Flourgluten flour/gluten flour/baker’s flour/high protein flour (tarwemeel? broodbloem?)
* Plain Flour/ all purpose flour (patentbloem?)
* Cake Flour/Low Gluten Flour/plain/soft flour / weak flour/Low Protein flower (tarwbloem?)
* powdered baking ammonia / carbonate of ammonia / ammonia bicarbonate / ammonia carbonate / hartshorn
* gluten-free flour/Wheat Flour/Wheat Starch/non-glutinous flour

Achter elk sterretje zit dus de verschillende benaming van 1 soort meel/bloem. Mocht dit niet kloppen, kunnen jullie dat ook vermelden? Thanx

[ Bericht 3% gewijzigd door LTCY18 op 13-02-2010 02:47:23 ]
  zaterdag 13 februari 2010 @ 10:27:55 #2
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77948083
Ik geloof er niks van, dat je lang hebt gezocht...
pi_77948245
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 10:27 schreef RobinOok het volgende:
Ik geloof er niks van, dat je lang hebt gezocht...
zoek jij dan
  zaterdag 13 februari 2010 @ 10:56:27 #4
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77948515
Wat wil je precies weten? Alleen maar gewoon de vertaling of wil je er ook iets mee doen?
pi_77948558
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 10:56 schreef RobinOok het volgende:
Wat wil je precies weten? Alleen maar gewoon de vertaling of wil je er ook iets mee doen?
ik heb al mn recepten in het chinees. die heb ik allemaal vertaald naar het engels. en nu kan ik deze woorden maar niet vinden in het nederlands. dus ja, ik wil er wat mee doen.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 11:09:22 #6
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77948743
Nou, vooruit dan. Effe wachten...
  zaterdag 13 februari 2010 @ 11:10:19 #7
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_77948757
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 11:09 schreef RobinOok het volgende:
Effe wachten...
PIZZA
pi_77948882
woorden tussen haakjes, is wat ik gevonden heb, maar niet 100% zeker van ben.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 11:35:31 #9
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77949327
Bloem is eigenlijk gezeefd meel, maar de woorden worden vaak door elkaar gebruikt.

Patentbloem: gemalen tarwe zonder dingetjes erin (kleur: wit).
Tarwemeel: gemalen tarwe met een beetje dingetjes erin (kleur: grauw).
Volkorenmeel: gemalen tarwe met heel veel dingetjes (zemelen). (kleur: bruinig)

Maar wat jij nodig hebt of wilt weten is het glutengehalte. Dat is iets waar in NL bijna niemand op let. Behalve natuurlijk de bakkers!

1. High Gluten Flour
=> Glutenmeel. (ken ik alleen uit de toko, handig als je seitan wilt maken, hoewel dat ook kan van huis-, tuin- en keukenbloem)

2. Bread Flour/strong flour/Strong White Flourgluten flour/gluten flour/baker’s flour/high protein flour
=> Amerikaanse patentmeel. Die is hoog in gluten en wordt gebruikt om zandtaartgebak en bladerdeeg enzo van te maken.
=> Broodbakmeel. Om brood te bakken
=> Italiaans 00 meel, wat italianen gebruiken om pizzadeeg en verse pasta van te maken is volgens mij ook hoog in gluten.

3. Plain Flour/ all purpose flour (patentbloem?)
=> Gewoon bloem, meel, patentmeel, patentmeel, huis-, tuin & keuken meel uit de supermarkt.

4. Cake Flour/Low Gluten Flour/plain/soft flour / weak flour/Low Protein flower
=> Zeeuwse bloem. Die is laag in gluten, wordt gebruikt om luchtige cake van te maken
=> Bapaomeel is volgens mij de Aziatische versie van Zeeuwse bloem.Gebleekt tarwemeel van fijne maling dat extra laag in gluten is. Wordt gebruikt voor gestoomde broodjes.

5. powdered baking ammonia / carbonate of ammonia / ammonia bicarbonate / ammonia carbonate / hartshorn
=> daar is hier al een topic over, geen zin om weer uit te zoeken hoe dat ook alweer zat

6. gluten-free flour/Wheat Flour/Wheat Starch/non-glutinous flour
Dit kan volgens mij van alles zijn en vind ik een beetje verwarrend, want bijvoorbeeld “glutinous rice flour” is juist gluten vrij, maar niet van wheat gemaakt. Wheat flour is gewoon bloem. Maar goed, glutenvrij is bijvoorbeeld: rijstmeel die is er in een gewone en een “glutinous” variant.

[ Bericht 0% gewijzigd door RobinOok op 13-02-2010 11:47:11 ]
pi_77949939
Gluten-free flour en wheat flour lijkt mij niet hetzelfde
pi_77950083
thanx foor the translation

Alleen nog paar vragen:

* Met welke bloem/meel krijg je een krokantlaagje als je dingen in de frittur gooit? Toen ik in China zat had je dus een bloem/meel waar je dat mee deed. Met dat zelfde meel maakte je ook de Chinese pancake ermee.

Nu ik terug ben in Nederland wou ik vorig keer met patentbloem (of patentmeel) de kippenvleugeltjes frituren en de pancake maken. Pancake lukte wel met patentbloem (of patentmeel), maar die kippenvleugeltjes lukte voor geen ene meter. Er vormde helemaal geen krokant laagje. Met wat voor meel/bloem icm ei en frituren vormt dat krokante laagje? (nu ik er over nadenk, komt het niet omdat ik ei vergeten was ?)

* Wat is tarwebloem dan?

* Gluten-free flour is wel iets anders dan Glutinous Rice Flour, want die is wel "glutinous"

* Die link van de toko-wijzer brengt me alweer op een verwarring.
merk: Pearl 百丝
verpakking: plastic zak met rood en groen etiket
etiket: Plain Flour 低筋面粉

merk: Double Rings Brand
verpakking: plastic zak met rood en groen etiket
etiket: BAPAOMEEL BA PAO WHEAT STARCH 大白菜面

Volgens de vertaling die ik gevonden heb online is:
=> 低筋面粉 = Cake Flour/Low Gluten Flour/plain/soft flour / weak flour/Low Protein flower
maar hier wordt het op de verpakking weerplain flour genoemd

eenzelfde product, maar dan een ander merk, vertaalt het als wheat starch. Wat ik gevonden heb is:
=> 澄粉 = gluten-free flour/Wheat Flour/Wheat Starch/non-glutinous flour

低 betekent laag in het chinees en slaat dus denk ik op die glutengehalte. Dan kan het toch geen plain flour zijn?

[ Bericht 11% gewijzigd door LTCY18 op 13-02-2010 12:23:27 ]
  zaterdag 13 februari 2010 @ 12:18:17 #12
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77950340
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 12:08 schreef LTCY18 het volgende:
* Met welke bloem/meel krijg je een krokantlaagje als je dingen in de frittur gooit? Toen ik in China zat had je dus een bloem/meel waar je dat mee deed. Met dat zelfde meel maakte je ook de Chinese pancake ermee.

Nu ik terug ben in Nederland wou ik vorig keer met patentbloem (of patentmeel) de kippenvleugeltjes frituren en de pancake maken. Pancake lukte wel met patentbloem (of patentmeel), maar die kippenvleugeltjes lukte voor geen ene meter. Er vormde helemaal geen krokant laagje. Met wat voor meel/bloem icm ei en frituren vormt dat krokante laagje? (nu ik er over nadenk, komt het niet omdat ik ei vergeten was ?)
Voor een dun bloemig laagje voor het frituren zou ik gaan voor maizena. Misschien is dat wat je bij dat laatste punt wilde weten? Maizena of aardappelmeel of tapiocameel, dat meel is geen meel in de zin van "gemalen mais" of "gemalen aardappel", maar dat is het zetmeel (starch) dat uit mais of aardappel of tapioca wordt gehaald/gewonnen. Het plakt veel en veel beter en zal dus een beter, krokant laagje vormen.

Bijvoorbeeld om japanese eggtofu mee te bestuiven voor je ze bakt in een laagje olie:

Of peper en zout inktvis of zo. Meer "dust" dan echt een dikke, knakpperige laag.

Maar ook een beslagje met ei kan met maizena. Ligt wel een beetje aan het recept, denk ik.
Je zou ook eens een japans meelmengsel voor tempura kunnen kopen, dat bestaat ook. Speciaal voor dunne, krokante beslagjes. Ik heb het hier wel liggen, maar nog nooit gebruikt.

[ Bericht 28% gewijzigd door RobinOok op 13-02-2010 12:54:39 ]
  zaterdag 13 februari 2010 @ 12:24:50 #13
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77950516
quote:
* Wat is tarwebloem dan?
Alle bloem/meelsoorten onder punt 1,2,3 en 4 zijn tarwebloem. In Nederland is bloem of meel eigenlijk vanzelfsprekend van tarwe gemaakt. Als niet, dan wordt het erbij gezegd, zoals bijvoorbeeld griesmeel of roggemeel of zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door RobinOok op 13-02-2010 12:47:29 ]
  zaterdag 13 februari 2010 @ 12:30:28 #14
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77950652
quote:
低 betekent laag in het chinees en slaat dus denk ik op die glutengehalte. Dan kan het toch geen plain flour zijn?
Jawel hoor, want het blijft gewoon meel/bloem/flour.
Het had ook nog vermengd kunnen worden met maizena of zo. En je kunt die meelsoort ook best gebruiken in recepten waar ze om "gewoon meel" of dus plain flour vragen. Je kan gerust een lekkere cake bakken van gewone bloem, maar met amerikaanse patent wordt ie gewoon net iets lekkerder. En ik denk dat je ook best appeltaart kunt bakken van bapaomeel. Van die dingen.

Verder moet je vertalingen uit het chinees niet altijd serieus nemen.

[ Bericht 9% gewijzigd door RobinOok op 13-02-2010 12:36:04 ]
pi_77950924
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 12:30 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Jawel hoor, want het blijft gewoon meel/bloem/flour.
Het had ook nog vermengd kunnen worden met maizena of zo. En je kunt die meelsoort ook best gebruiken in recepten waar ze om "gewoon meel" of dus plain flour vragen. Je kan gerust een lekkere cake bakken van gewone bloem, maar met amerikaanse patent wordt ie gewoon net iets lekkerder. En ik denk dat je ook best appeltaart kunt bakken van bapaomeel. Van die dingen.

Verder moet je vertalingen uit het chinees niet altijd serieus nemen.
je bedoelt op verpakkingen?
  zaterdag 13 februari 2010 @ 12:46:18 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77951120
Ja. Op verpakkingen en op internet.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 12:52:25 #17
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77951262
quote:
* Gluten-free flour is wel iets anders dan Glutinous Rice Flour, want die is wel "glutinous"
Glutinous betekent niet "met gluten".
En non-glutinous betekent niet "gluten-vrij".
In dit voorbeeld is glutinous rice flour echt heus glutenvrij. Ik weet het 100% zeker.

En wheat-flour kan nooit glutenvrij zijn, zoals ColdFeet ook al opmerkte. Vandaar dat ik zei, dat laatste punt in je lijstje is verwarrend/raar.
pi_81327700
weet iemand misschien waar ik broodbakmeel kan vinden? ik kan bij de AH niet vinden. Ben zelf woonachtig in Rotterdam

ik had van de week geprobeerd met patentbloem en vitame C pilletjes.
brood was best vast. 1 hap uit broodje en je mond zat helemaal vol met brood.
ze leken op die broodjes van KFC, mochten jullie die ooit gegeten hebben

[ Bericht 58% gewijzigd door LTCY18 op 12-05-2010 08:41:22 ]
  woensdag 12 mei 2010 @ 08:26:07 #19
66083 Platina
78th Element
pi_81327816
powdered baking ammonia is gewoon ammoniumbicarbonaat, werd volgens mij toegevoegd voor de luchtigheid.
pi_81330499
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 08:26 schreef Platina het volgende:
powdered baking ammonia is gewoon ammoniumbicarbonaat, werd volgens mij toegevoegd voor de luchtigheid.
Bakpoeder, toch?
pi_81330844
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 08:16 schreef LTCY18 het volgende:
weet iemand misschien waar ik broodbakmeel kan vinden? ik kan bij de AH niet vinden. Ben zelf woonachtig in Rotterdam

ik had van de week geprobeerd met patentbloem en vitame C pilletjes.
brood was best vast. 1 hap uit broodje en je mond zat helemaal vol met brood.
ze leken op die broodjes van KFC, mochten jullie die ooit gegeten hebben
Misschien bij een van de molens kopen in Schiedam?

http://www.molendewalvisch.nl/
  woensdag 12 mei 2010 @ 13:04:22 #22
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_81336782
Volgens mij is in R'dam de Molen de 4 winden beroemd om zijn meel.
Zit op de Terbregse Rechter Rottekade 91, hebben een winkel (Drie Kleur Grutterij), ze leveren ook aan andere winkels en hebben een webwinkel.

http://www.3kleur.nl/

Maa die Walvisch in Schiedam ziet er ook leuk uit.
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:20:19 #23
66083 Platina
78th Element
pi_81364850
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 10:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Bakpoeder, toch?
Weet niet, zou zomaar kunnen. Maar je hebt ABC en NBC, weet niet precies of ze allebei bakpoeder heten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')