Bloem is eigenlijk gezeefd meel, maar de woorden worden vaak door elkaar gebruikt.
Patentbloem: gemalen tarwe zonder dingetjes erin (kleur: wit).
Tarwemeel: gemalen tarwe met een beetje dingetjes erin (kleur: grauw).
Volkorenmeel: gemalen tarwe met heel veel dingetjes (zemelen). (kleur: bruinig)
Maar wat jij nodig hebt of wilt weten is het glutengehalte. Dat is iets waar in NL bijna niemand op let. Behalve natuurlijk de bakkers!
1. High Gluten Flour
=> Glutenmeel. (ken ik alleen uit de toko, handig als je seitan wilt maken, hoewel dat ook kan van huis-, tuin- en keukenbloem)
2. Bread Flour/strong flour/Strong White Flourgluten flour/gluten flour/baker’s flour/high protein flour
=> Amerikaanse patentmeel. Die is hoog in gluten en wordt gebruikt om zandtaartgebak en bladerdeeg enzo van te maken.
=> Broodbakmeel. Om brood te bakken
=> Italiaans 00 meel, wat italianen gebruiken om pizzadeeg en verse pasta van te maken is volgens mij ook hoog in gluten.
3. Plain Flour/ all purpose flour (patentbloem?)
=> Gewoon bloem, meel, patentmeel, patentmeel, huis-, tuin & keuken meel uit de supermarkt.
4. Cake Flour/Low Gluten Flour/plain/soft flour / weak flour/Low Protein flower
=> Zeeuwse bloem. Die is laag in gluten, wordt gebruikt om luchtige cake van te maken
=>
Bapaomeel is volgens mij de Aziatische versie van Zeeuwse bloem.Gebleekt tarwemeel van fijne maling dat extra laag in gluten is. Wordt gebruikt voor gestoomde broodjes.
5. powdered baking ammonia / carbonate of ammonia / ammonia bicarbonate / ammonia carbonate / hartshorn
=> daar is hier al een topic over, geen zin om weer uit te zoeken hoe dat ook alweer zat
6. gluten-free flour/Wheat Flour/Wheat Starch/non-glutinous flour
Dit kan volgens mij van alles zijn en vind ik een beetje verwarrend, want bijvoorbeeld “glutinous rice flour” is juist gluten vrij, maar niet van wheat gemaakt. Wheat flour is gewoon bloem. Maar goed, glutenvrij is bijvoorbeeld:
rijstmeel die is er in een gewone en een “glutinous” variant.
[ Bericht 0% gewijzigd door RobinOok op 13-02-2010 11:47:11 ]