abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77926088
Amsterdam, 12 febr. De failliete DSB Bank van Dirk Scheringa heeft in tien jaar tijd 422 miljoen euro verdiend met de verkoop van koopsompolissen.In die periode verkocht de bank voor 875 miljoen euro aan koopsommen. Gemiddeld was bijna de helft daarvan provisie voor de DSB Bank .

Dat blijkt uit een intern DSB- stuk van 17 oktober 2009, twee dagen voor het faillissement van de bank. In het stuk ‘Zorgplicht DSB’ berekent de bank wat het zou kosten om alle klanten te compenseren die door „als gevolg van de dienstverlening door DSB” in financiële problemen verkeerden.

DSB Bank werd groot door de verkoop van leningen in combinatie met verzekeringen. Maar door deze koppelverkoop werd de bank ook omstreden. Aan klanten werden soms dure verzekeringen verkocht,Klanten kregen soms dure verzekeringen verkocht die ze niet nodig hadden, zoals arbeidsongeschiktheid-, overlijdensrisico- en werkloosheidsverzekeringen. Uit het interne stuk blijkt dat bij de verkoop van deze zogeheten kredietbeschermingsproducten de provisie voor de bank 85 procent bedroeg. DSB verdiende gemiddeld 3.680 euro per verkochte verzekering, zo staat in het document. In april 2009 stopte DSB naar eigen zeggen met de koppelverkoop.

Lees het interne stuk 'Zorgplicht DSB':

http://www.nrc.nl/economi(...)_op_koopsompolis_DSB

In april 2009 gestopt dat is raar want Gerrit Zalm was toen al lang weg dus onder zijn beleid is de verkoop gewoon doorgegaan ondanks het verscherpte toezicht van DNB en de aanstelling can cfo Zalm
Weer een succesje aan de lijst toegevoegd volgens Bolkesteijn
  vrijdag 12 februari 2010 @ 17:37:29 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_77926245
Ik kan me nog een geval herinneren over een hypotheek van 250.000 euro wat uiteindelijk 370.000 kostte dankzij allerlei extra verzekeringen.
pi_77926484
Goed, ik heb een hekel aan DSB, dus zie dit niet als verdediging. Maar deze verzekeren liepen toch 10 jaar ofzo en werden vooruit betaald? Dus eigenlijk verdienden te 44.2 miljoen (grofweg) per jaar door de verkoop van 875 miljoen aan koopsommen?

Nog steeds idioot, maar de berichtgeving hierover is zelf ook zo slecht.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_77926605
Ik snap er niks meer van.
  Redactie Frontpage vrijdag 12 februari 2010 @ 17:54:57 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_77926718
Is dit nieuws? (retorische vraag)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_77943550
Ojee, een provisie/winstmarge van 50 %. Menig broodje op het station doet makkelijk 500 %, om over kleding en parfum nog maar te zwijgen. Flinke winstmarges zijn geen uitzondering in heel veel takken van het bedrijfsleven.

Ik begin trouwens steeds meer uit te zien naar het rapport over Zalm, ikweethetookniet, dan kan ik je daarmee om de oren slaan als je je onzin weer op het forum dumpt.
pi_77943896
Winstmarge van 500%
pi_77944365
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 01:39 schreef Poepoog het volgende:
Winstmarge van 500%
Dat moet haast wel als je die prijzen ziet. Maar het gaat niet om de precieze marge, het gaat er om dat er heel veel winstmarges groter zijn dan de kostprijs van het product (zelfs indien we alle kosten aan het product toerekenen).
pi_77952718
En wat is nu het relaas van de TS met deze mededeling? Dat er heel veel geld mee is verdiend?
Niks nieuws,dat wisten we al.
75 topics = FIN
pi_77953314
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:50 schreef FP128 het volgende:
En wat is nu het relaas van de TS met deze mededeling? Dat er heel veel geld mee is verdiend?
Niks nieuws,dat wisten we al.
Dat was ook niet mijn punt,

Het gaat erom dat DSB die nooit een bankvergunning had mogen krijgen in die 10 jaar de zwakste in onze samenleving 800 miljoen uit de zak heeft weten te kloppen onder toezicht van de AFM en DNB
Waarvan in 20% van de gevallen provisies niet 50% waren maar 85%

Even een vergelijk Diezelfde mensen doen boodschappen bij de Aldi en die maakt 1 cent winst op elke euro die daar wordt uitgegeven.

DSB levert dus Aldi voer voor 2x AH prijzen en dat met instemming van de AFM en DNB

En Zalm daar 1.5 jaar CFO spelen voor 750.000 euro per jaar
pi_77963871
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:16 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Dat was ook niet mijn punt,

Het gaat erom dat DSB die nooit een bankvergunning had mogen krijgen in die 10 jaar de zwakste in onze samenleving 800 miljoen uit de zak heeft weten te kloppen onder toezicht van de AFM en DNB
Waarvan in 20% van de gevallen provisies niet 50% waren maar 85%

Even een vergelijk Diezelfde mensen doen boodschappen bij de Aldi en die maakt 1 cent winst op elke euro die daar wordt uitgegeven.

DSB levert dus Aldi voer voor 2x AH prijzen en dat met instemming van de AFM en DNB

En Zalm daar 1.5 jaar CFO spelen voor 750.000 euro per jaar
Haha, ALDI heeft een winstmarge vergelijkbaar met elke andere foodretailer, en dan is echt wel meer dan 1% hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')