abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 februari 2010 @ 04:37:45 #1
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_77908609
Dit is vast een hele suffe vraag, maar ik ben totaal niet op de hoogte van de Nederlandse mobiele markt.

Okee, situatie is al volgt: ik woon in de VS waar internet op je telefoon a) belachelijk duur is ($40 per maand is goedkoop) en b) een kutbereik heeft. Ik heb hier dus ook gewoon een SE W300i, vorig jaar speciaal gekocht zodat ik alleen een simkaart hoefde te verwisselen als ik in Nederland zou zijn (er zijn hier in de buurt maar twee providers die een GSM netwerk hebben trouwens, go figure).

Als ik in Nederland ben, twee keer drie weken per jaar ongeveer, ben ik veel op pad en dan zou ik het eigenlijk wel fijn vinden om WEL de beschikking te hebben over een telefoon met internetmogelijkheid, vooral in de trein enzo.

Nu zal ik een beetje te kijken en op zich klinkt KPN Surf&Mail totaal wel goed, voor zover ik dat kan beoordelen. Ik heb al een KPN simkaart, vandaar dat ik het liefst bij KNP blijf, anders moet ik weer iedereen een nieuw nummer geven enzo, da's te veel gedoe (tenzij je ook nummerbehoud hebt bij prepaid maar dat dacht ik niet).

Dus, als ik nou een goedkope "internettelefoon" (is dat nou een smartphone? Of is dat weer een speficieke term en vallen alleen blackberries daaronder?) koop plus een maandje prepaid internet (wel graag onbeperkt zodat ik niet voor enge verrassingen kom te staan aan het eind van mijn trip), is dat dan een slim idee voor vakantie? En misschien kan ik hem zelfs ook wel hier thuis gebruiken... Even een extra lader kopen.

En welke telefoon moet ik dan hebben? De enige eis die ik heb (naast internet dus) is een qwerty toetsenbord (bij voorkeur uitschuifbaar en niet zo'n PDA geval) en bluetooth, maar dat hebben ze allemaal tegenwoordig, geloof ik. Camera en radio en muziek enzo is allemaal niet zo belangrijk. Moet trouwens sowieso simlockvrij zijn anders kan ik hem hier niet gebruiken. Ik zit nu naar deze te kijken (bij typhone omdat ik gespaard heb met de nieuwsbrief, maar da's natuurlijk geen vereiste), die lijkt me wel voldoen...

Of zeggen jullie, niet doen, is het niet waard?

Thanks!

[ Bericht 5% gewijzigd door wonderer op 12-02-2010 04:49:54 ]
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_77908627
Heeft KPN tegenwoordig ook internettoevoegingen voor prepaid? Vroeger hadden ze dit iig niet en was Vodafone de enige. Mocht KPN het niet hebben, dan kun je dus voor Vodafone gaan. Nummerbehoud is ook voor prepaid geen probleem.

Wat het toestel betreft is natuurlijk je budget wel van belang. Waarom wil je perse een uitschuifbaar toetsenbord?
  vrijdag 12 februari 2010 @ 05:24:56 #3
71919 wonderer
pi_77908652
Dat lijk ik hier wel uit te begrijpen:

http://www.kpn.com/prive/mobiel/prepaid/voordeelopties.htm

Wat betreft dat toetsenbord, ik heb niet het idee dat ik ooit overweg zal kunnen met een touch qwerty... Maar als dat meevalt... (edit: oh ja, en omdat ik het stom vind als het toetsenbord zo'n stuk van je scherm opvult als je wil tikken)

Mijn budget is niet zo hoog, 150 euro of zo, tenzij er echt een hele mooie tussenzit voor (iets) meer. Bedenk dat ik hem hier in de VS alleen zal gebruiken om te bellen (niet eens om te sms'en want da's 25ct per stuk Ik zei al dat we hier achterliepen...)

Deze nokia lijkt me ook wel aardig. GPS is erg welkom als ikweer eens in Amsterdam verdwaal

[ Bericht 10% gewijzigd door wonderer op 12-02-2010 05:30:51 ]
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_77918183
Hmm, ok.Ik vind die mogelijkheden van KPN niet zo aantrekkelijk. ¤ 1,50 Per dag voor 20 mb. Maar wanneer je slechts sporadisch op internet zit is het misschien wel aardig. Persoonlijk vind ik die 9,50 per maand van Vodafone aantrekkelijker. Ze kennen daar geen limiet, maar een FUP die neerkomt op dat wanneer je te veel gebruikt (meer dan 10x het gemiddelde) krijg je eerst een smsje met de vraag je verbruik te matigen. Doe je dat niet, dan beëindigen ze het internet, en gelden de normale tarieven. Maar goed, dan moet je het dus echt te bont maken, en wanneer je bereid bent om voor 1,50 euro 20 mb per dag te accepteren, zal dat wel niet zo zijn .

Wat het toestel betreft, zijn er natuurlijk ook telefoons die gewoon een vast qwertytoetsenbord hebben die niet uitschuifbaar is. Ik heb zelf een jaar lang de Nokia E71 gebruikt. Maar die is nu nog steeds 230. Maar als telefoon is het de beste telefoon die ik ooit gebruikt heb. Heeft ook GPS aan boord en WiFi. Heeft verder uiteraard (het is een E-serie) de nodige zakelijke voordelen. Daarnaast is de case vervaardigd uit staal, wat het een degelijk gevoel meegeeft. Voor een relatief lage prijs heb je een toestel waar je een aantal jaar mee kan doen.

De Nokia 5230 is wel een aardig ding. Maar of het een goede internettelefoon is weet ik niet. Je zult inderdaad wel met het touchscreen moeten kunnen werken. En zeker als je wat grotere handen hebt, of gewoonweg een beperkt gevoel voor hand-oogcoördinatie, wordt het lastig zonder stylus (aanraakpennetje). Het scherm is ook niet supergroot, dus daar hoef je het ook niet voor te doen. Dus of het een aardig internettoestel is.... Ik weet het niet.

Maar voor een budget van 150 Euro is de 5230 wel het beste wat je zult vinden, denk ik. Tenzij je voor iets 2e hands wil gaan.
pi_77923005
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:52 schreef Xaobotnik het volgende:
Hmm, ok.Ik vind die mogelijkheden van KPN niet zo aantrekkelijk. ¤ 1,50 Per dag voor 20 mb. Maar wanneer je slechts sporadisch op internet zit is het misschien wel aardig. Persoonlijk vind ik die 9,50 per maand van Vodafone aantrekkelijker. Ze kennen daar geen limiet, maar een FUP die neerkomt op dat wanneer je te veel gebruikt (meer dan 10x het gemiddelde) krijg je eerst een smsje met de vraag je verbruik te matigen. Doe je dat niet, dan beëindigen ze het internet, en gelden de normale tarieven. Maar goed, dan moet je het dus echt te bont maken, en wanneer je bereid bent om voor 1,50 euro 20 mb per dag te accepteren, zal dat wel niet zo zijn .
Bij KPN heb je ook gewoon voor 9,95 per maand onbeperkt internet (FUP) hoor
hmmmm....WAT???
pi_77923134
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 04:37 schreef wonderer het volgende:
(tenzij je ook nummerbehoud hebt bij prepaid maar dat dacht ik niet).
dat kan gewoon. Over het algemeen kan je daar en formulier voor downloaden op de website van de provider (anders in de winkel halen). Die moet dan ingevuld worden en opgestuurd worden (via post, kan niet digitaal) naar de provider. Duurt dan gemiddeld 2 tot 3 weken voor de aanvraag is voltooid.
hmmmm....WAT???
  vrijdag 12 februari 2010 @ 18:19:03 #7
71919 wonderer
pi_77927458
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 16:01 schreef Vitamine_C het volgende:

[..]

dat kan gewoon. Over het algemeen kan je daar en formulier voor downloaden op de website van de provider (anders in de winkel halen). Die moet dan ingevuld worden en opgestuurd worden (via post, kan niet digitaal) naar de provider. Duurt dan gemiddeld 2 tot 3 weken voor de aanvraag is voltooid.
Dus tegen de tijd dat ik thuis ben, is de aanvraag verwerkt Lijkt me dat ik dan maar beter bij KPN kan blijven. En inderdaad die 9.95 per maand... of zelfs nog minder, volgens mij, als ik het op de 10e laat ingaan betaal ik geloof ik alleen de resterende 20 dagen (kon de algemene voorwaarden niet vinden, het linkje op die pagina toont alleen de AV voor de andere pakketten).

Ik zal nog eens verder kijken naar telefoons, tips welkom
  vrijdag 12 februari 2010 @ 22:14:43 #8
71919 wonderer
pi_77937424
Oh, om nog even aan te geven hoe achterlijk de mobiele markt in de VS is: die nokia 5230 komt hier pas half maart beschikbaar
pi_77939265
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 22:14 schreef wonderer het volgende:
Oh, om nog even aan te geven hoe achterlijk de mobiele markt in de VS is: die nokia 5230 komt hier pas half maart beschikbaar
Huh? waar in VS ben je geweest dan?
Vaak heb je voor rond 50 per maand unlimited plans met meer dan 1000 minuten.. probeer dat in nederland te krijgen voor onder 100 euro! En unlimited data op je mobiel is rond 30 euro, ok dat is wel duurder dan in nl maar dan heb je wel USA-wide bereik! Dus van Californie tot Florida.. en in NL heb je voor 10 euro onbeperkt internet in een klein landje, niet in heel Europa..

En wat betreft handsets loopt USA zeker niet achter.. Motorola milestone is hier nog niet uit en daar al enige tijd net als Nexus one.. beide toestellen zijn meer geavanceerd dan welke Nokia dan ook..
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
  vrijdag 12 februari 2010 @ 23:35:17 #10
71919 wonderer
pi_77940394
USA-wijd bereik... Ja, in theorie Over het algemeen heb je alleen in de grote steden goed bereik en daarbuiten (waar ik dus woon) is het prut. Ik heb een signaalversterker (a 300 dollar) moeten kopen en nog is er maar in een kamer van het huis bereik. En dat is een van de grote landelijke aanbieders. Verder zijn heel veel aanbieders lokaal en betaal je buiten hun gebied dus roaming kosten, zijn inkomende gesprekken niet gratis voor jou (dus als iemand jou belt gaan jouw minuten ook op), inkomende sms'jes lezen kost geld etc enz. Oh, en bij de meeste prepaid-aanbieders verloopt je tegoed na verloop van tijd, daar zijn ze in Nederland ook vanaf, volgens mij.

't Is niet helemaal ruk, maar in Nederland is het allemaal wel een stuk beter geregeld. In ieder geval goedkoper Want wij betalen nu $70 per maand voor twee lijnen (En dat is dus het goedkoopste), ik weet niet hoeveel minuten maar veel te veel want we bellen niet zo veel, er zitten geen sms'jes in dat pakket dus zowel inkomend als uitgaand kost geld, bovengenoemde bereikproblemen... Het allerenige voordeel van AT&T is dat we per maand betalen en niet aan een contract vastzitten, en dat ze GSM doen/zijn/hebben. De enige andere aanbieder in de buurt is T-mobile en da's even duur met dezelfde voorwaarden en bereik.

Maar goed, het ging over internet in Nederland
pi_77943378
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 15:57 schreef Vitamine_C het volgende:

[..]

Bij KPN heb je ook gewoon voor 9,95 per maand onbeperkt internet (FUP) hoor
niet gezien dus. Dan kun je inderdaad net zo goed bij KPN blijven. Tenzij je die snelheid belangrijk vind.
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:02 schreef spooky1234 het volgende:

[..]

En wat betreft handsets loopt USA zeker niet achter. Motorola Milestone is hier nog niet uit en daar al enige tijd net als Nexus one.. beide toestellen zijn meer geavanceerd dan welke Nokia dan ook..
Het verschilt per toestel inderdaad waar het eerder uitkomt. Over dat de Milestone of Nexus One meer geavanceerd zijn dan welke Nokia dan ook, kun je overigens over discussiëren. Ik meen dat het onzin is.

Andere suggesties voor toestellen:
Nokia E63 (177,25)
LG GW300 (100,-)
Samsung Star Qwerty B3410 (129)

[ Bericht 21% gewijzigd door Xaobotnik op 13-02-2010 01:22:20 ]
  zaterdag 13 februari 2010 @ 03:01:36 #12
71919 wonderer
pi_77944979
We zitten nu naar de Nokia 5800 te kijken (wifi is wel erg handig als je verder niet voor 3G wil betalen) Enige nadeel is dat het lastig uit te vinden is of 3G zowel in Europa als de VS werkt (waarschijnlijk niet, andere frequentie). Heeft iemand daar ervaring mee toevallig?

De star is tri-band en mist de 850 frequentie, helaas. Is hier dus nutteloos. Vond het ook een erg leuk telefoontje
pi_77965557
Meestal is het voor Europa 900 & 2100 en voor de V.S. 850 & 1900
  zaterdag 13 februari 2010 @ 23:04:52 #14
71919 wonderer
pi_77970088
Yep. Het plan is nu dat we er eentje in de VS en eentje in Nederland kopen. Bellen kan sowieso overal en data gaat ook nog wel via wifi.

Overigens is de nokia sowieso niet geschikt voor US T-mobile data, die heeft namelijk twee aparte frequenties.

Maar geloof dat we er nu wel ongeveer uit zijn
pi_77972316
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:52 schreef Xaobotnik het volgende:
blabla
Nokia 5230 is idd zo ongeveer beste wat je voor 150 euro nieuw kan krijgen. Enige wat je mist is wifi maar verder bijna zelfde als veel duurdere 5800.

Trouwens Vodafone heeft idd geen limiet voor ABO-versie van 9,50 internet blox. Bij prepaid heb je sinds enige tijd wel een limiet (ik dacht 250mb per maand). Helaas ingevoerd omdat fokkin cheapo's massaal prepaidtoestellen met blox als laptop modem gingen gebruiken.
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')