Zou Maes dat weten?quote:Op donderdag 11 februari 2010 18:31 schreef Dirkh het volgende:
Hij heeft ons aller Maes gegeven:
[ afbeelding ]Meneer Kartner
Ouwe relnicht!
quote:Op donderdag 11 februari 2010 18:39 schreef Dirkh het volgende:
Vergeet even niet het duo Venus en Penis. (Ik zou bijna anus tikken, maar dat is dan weer raar)
quote:
quote:Op donderdag 11 februari 2010 17:04 schreef Greys het volgende:
Jullie zijn nog wat schuchter he?
Oke... oke... TS begint...
Hij gaf ons de Smurfen.
En wie is er niet mee opgegroeid?
En de Wuppies!
quote:Op donderdag 11 februari 2010 19:06 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Komen de Wuppies bij hem vandaan?
Dan ben ik hem eeuwig dankbaar. Ik krijg ze iedere ochtend en avond op bed gebracht van mijn eigeste roofdiermeisje Mudhle, de wuppiemaster
quote:De naam Wuppie werd naar eigen zeggen bedacht door zanger Pierre Kartner en is een backroniem voor "World Unique Promotional Product Identity & Emotion". Het Nederlandse promotiebedrijf Interall Group exporteert de Wuppie anno 2006 naar 25 landen. De Wuppie wordt gefabriceerd in Roemenië en China.
quote:Kartner won zijn eerste talentenjacht toen hij acht jaar oud was. Met 't Smurfenlied werd hij wereldberoemd, wereldwijd verkocht hij van het Smurfenlied meer dan 25 miljoen platen. Ruim 250 artiesten coverden zijn hit 'Het kleine café aan de haven'. Een andere bekende hit was 'Wij zijn de Wuppies'. Over de Wuppies heeft Kartner nog de nodige rechtszaken gevoerd. Albert Heijn en Johan Vlemmix die rond het WK van 2006 een Wuppie actie en Wuppie lied hadden werden voor de rechter gedaagd. Ook Ome Henk kreeg het te verduren met zijn parodie "Vader Asobram en de Wuppies - Hee ouwe lul". Kartner berekende zelf dat ongeveer twee miljard mensen hem ondertussen moeten kennen.[1]
Fucking 2 MILJARD?quote:
quote:Op donderdag 11 februari 2010 20:30 schreef Fred_B het volgende:
http://www.nu.nl/column-d(...)pierre-dan-john.html
quote:Liever Pierre dan John
© ANP - Door Nico Dijkshoorn
Ik vind dat er de laatste weken nogal lullig wordt gedaan over Vader Abraham. Dat is onterecht. Het is nogal makkelijk om de eenvoud van zijn melodietjes en teksten te bekritiseren, maar niemand lijkt in de gaten te hebben dat Vader Abraham een groot tekstdichter is. Een man die schrijft in een Hollandse traditie. Versjes en liedjes op het ritme van een eeuwenoude klompendans.
Ik hoor liever liedjes van Pierre Kartner dan de gedrochten van John Ewbank. Mooischrijverij, dat is het. Weer een CD vol moeten kakken met 12 liedjes die ongeveer gaan over wat de gemiddelde klootzak jaarlijks meemaakt en dat opschrijven alsof het poëzie is. Iedereen kan het, een Ewbank-tekst schrijven. Denk aan het laatste waar je om hebt gehuild. Verzin daar een heel lelijk modern woord bij en suggereer daaromheen veel gevoel en drama. Klaar.
Een voorbeeld. Heb je onlangs gehuild om een overleden vriend, dan werkt het als volgt. Kies eerst een lelijk woord. In dit geval spaarlamp. Denk er een piano-melodietje onder.
goede vriend
de aarde aan je lippen
goede vriend
zoals je daar nu ligt
je dochter lijkt op jou
dezelfde bange stappen
ze lijkt zoveel op jou
een spaarlamp, een gedicht.
Wat het betekent maakt niet uit. Er is iemand dood en er wordt gesproken over een dochter. Voor 12 jaar nummer 1 in de uitvaart top 10. Kassa
Alcoholhoofd
Nee, dan Pierre Kartner. Ik zie het niet snel gebeuren, iemand die langzaam met zijn kist de grond in zakt en de familie die hevig geëmotioneerd luistert naar Het Smurfenlied. Pierre is niet zo van de dood. Meer van het leven. Je gaat Ome Sjaak, die net met groot succes zijn lever naar god heeft gezopen en nu met zijn vertrouwde alcoholhoofd ligt opgebaard, niet eren met 'Het kleine café aan de haven'.
Schrappen
Pierre Kartner zou te simpele teksten schrijven, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Pierre is juist de man van het weglaten, het schrappen. Niet veel kunstenaars kunnen dat. Bijna altijd is kunst te veel en overdadig. Tot op het bot weg durven snijden, dat durven niet veel mensen en dat is wat Pierre al een leven lang doet. Alleen de essentie blijft over: Ik ben verliefd (Sha-la-lie).
Hoeveel duidelijker kan je de euforie die bij een verliefdheid hoort beschrijven? Je kunt daar veertien coupletten over vol lullen, maar Abraham raakt hier de kern. Zou een Chinees deze tekst hebben gekalligrafeerd, dan zaten er 120 tekstwetenschappers zachtjes omheen te murmelen en zou de eenvoud juist worden geroemd. In 1 simpel zinnetje vat Pierre Kartner hier de zin van het bestaan samen. Ik ben verliefd (Sha-la-lie).
Warme honing
Eerst die prachtige eerste drie woorden. Een statement. Wie zegt dat nog in het openbaar? Pas als Robert ten Brink je, na 30 jaar afzondering, uit je huis sleurt en je confronteert met je grote jeugdliefde, durf je het te prevelen. Maar zo maar, vanuit het niet, omdat je het voelt, prachtig!
Pierre roept met een paar woorden een hele wereld op. Niks lelijke woorden. In het werk van Pierre Kartner komt nooit een afstandsbediening voor en zitten geen woorden als accepteren. Je hoort zijn liedje, zingt het een minuut later ongemerkt na en verdomd, je bent weer dat meisje, dat jongetje van een jaar of 16, op de fiets, met een buik vol warme honing. Je bent verliefd (Sha-la-lie). Je fietst opeens wat harder. Meer is er niet. Meer heb je niet nodig. Je bent gelukkig. Totdat je de volgende kutplaat van Borsato hoort.
Dat dus. In jaren niet zo vaak op het nieuws en in de bladen geweest!quote:Op donderdag 11 februari 2010 20:49 schreef D. het volgende:
Pierre zet ons weer op de ESF kaart! [ afbeelding ]
Dan schilderde hij je blauw en nam ie je mee op pad!quote:Op vrijdag 12 februari 2010 10:34 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik zou willen dat het mijn opa was!
Oh ik ben benieuwd!quote:Op vrijdag 12 februari 2010 12:31 schreef Ole het volgende:
Ik ga vanavond even een klein onderzoekje doen bij onze oosterburen [ afbeelding ]
Ik ook!quote:Op vrijdag 12 februari 2010 12:38 schreef Tezz het volgende:
Ik word helemaal vrolijk van die vlaggenwappersmileys!
Waarmee heeft ze je omgekocht?quote:
Wuppies?quote:Op donderdag 11 februari 2010 17:04 schreef Greys het volgende:
Jullie zijn nog wat schuchter he?
Hij gaf ons de Smurfen.
En wie is er niet mee opgegroeid?
En de Wuppies!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |