abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 mei 2002 @ 10:15:34 #1
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_4108056
quote:
Woorden

In de auto, onderweg naar mijn optreden, hoorde ik van de moord op Pim Fortuyn. Totaal verbijsterd reed ik door naar het theater om daar de voorstelling onmiddellijk af te gelasten. Niet alleen de voorstelling van gisteravond, maar alle optredens van deze week heb ik afgezegd. Uit respect voor de democratie. Uit respect voor Pim Fortuyn. Ik weet het niet meer en zit verweesd achter mijn computer.
De prettig gestoorde wervelwind Pim Fortuyn kwam sinds een half jaar met zevenmijlslaarzen richting Tweede Kamer en hij zou volgende week woensdag een historische monsterzege behalen. Voor de cabaretier en columnist was de politicus Pim Fortuyn een zegen. Ik was het op veel punten totaal met hem oneens en dat vond ik heerlijk. Het was zo lang geleden dat je het met een politicus weer een keer volstrekt eens of oneens kon zijn. Hij sprak klare taal, was het gesprek in ieder café, gonsde op ieders werk en beheerste elke verjaardag. Hij was een absoluut fenomeen, die het ingedutte Binnenhof hardhandig heeft wakker geschud. Vooral binnen de paarse partijen zaaide hij totale paniek. Het was een feest om tegen hem te schrijven. Afgelopen zaterdag mocht ik mij nog vrolijk maken over zijn plan om, als hij premier zou zijn, zich per helikopter te laten verplaatsen. En de kans dat hij eventueel premier zou worden werd steeds groter. Gisteren meldde De Volkskrant dat hij na 15 mei de grootste partij zou zijn.

Pim Fortuyn vrolijkte Den Haag de laatste weken op. Binnen de mompelende grijze kostuums was er behoefte aan een man met een opvallend gestropte felgekleurde das, die een aantal dingen hardop zei. Dingen waar ik het meestal razend mee oneens was, maar dat is toch juist leuk? Dat is toch democratie? Pim ventileerde zijn ideeën en die mocht je met columns en optredens fel bestrijden. Ik trad de laatste weken zelfs op in een soort Pim Fortuyn-pak. En met succes. Ik durf te wedden dat hij er ook nog om had kunnen lachen. Woorden. We zijn toch het land van de woorden? Politici konden toch naast het biljart, met een pilsje in de hand, in discussie met hun kiezers? Niks is toch leuker dan het politiek volstrekt oneens te zijn? Pim was de democraat, die telkens zei: ,,Na 15 mei spreken we elkaar weer!'' Hij was de man die terecht zei dat hij het woord als wapen gebruikte. Toen hij bij de presentatie van zijn boek een paar taarten naar zijn hoofd kreeg, dacht ik: klootzakken! Nooit geweld gebruiken! Woorden, woorden en nog eens woorden! Nou is een taart nog een soft actiemiddel, maar toch.

En nu is hij op lafhartige wijze vermoord. Neergeknald bij een radiostudio. Het hele land is terecht murw van verbijstering. De vergelijkingen met de moord op John F. Kennedy zijn niet onterecht. Een misselijk gevoel schreeuwt in mijn lijf. Dat dit in ons land kon gebeuren overstijgt ieders stoutste fantasieën.

Hij was extreem in zijn optreden, zoog de camera's naar zich toe, had stevig afwijkende ideeën, maar leek absoluut niet bang. Dat zei hij ook wel eens. In zijn laatste interview bij Ivo Niehe sprak hij wel even over bedreigingen en je zag dat hij ze serieus nam. Maar wat moet je er tegen doen? Ik denk dat geen twintig bodyguards deze afrekening hadden kunnen tegenhouden.

En nu? Ik weet het niet. Ik mag van harte hopen dat iedereen het hoofd koel houdt en in de geest van Pim doorgaat. Doorgaat met woorden. Woorden, woorden en nog eens woorden. Velen zeiden na de moord op Pim: ,,Woorden schieten tekort.'' Maar dat is niet waar. Kogels schieten tekort. Woorden niet.

Bron: www.nrc.nl

Youp heb ik respect voor, hij was inderdaad anti-fortuyn, maar bestreed hem tenminste inhoudelijk, zonder zich te verlagen tot het niveau van veel journalisten.

Zoals de hoofdredacteur van Elsevier gister zei, als je als journalist Fortuyn met Heider of Hitler vergelijkt dan ben je gewoon lui. Je hebt hem dan in een hokje geplaatst en hoeft hem dus niet meer te verklaren.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 8 mei 2002 @ 10:21:49 #2
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_4108115
Goede column van Youp.
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_4108160
Erg goede column,

(zeker voor Youp)

to climb or not to climb, thats the question
pi_4108195
Mooi en duidelijk stuk van Youp
  woensdag 8 mei 2002 @ 10:30:54 #5
18438 thedon
*SirSimon Fan*
pi_4108220
erg mooi geschreven
Gekloond: ♫
  woensdag 8 mei 2002 @ 10:32:15 #6
25540 GeraLd
Het begint met ambitie
pi_4108238
.. toch weer kippenvel
Het leven is geen krentenbol
pi_4108244
Youp slaat hiermee de spijker op de kop
Kogels schieten tekort. Woorden niet.
pi_4108287
Wat een prachtige column * Isabeau heeft een brok in haar keel
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 8 mei 2002 @ 10:38:20 #9
15675 nossio
overtuigd satanist
pi_4108311
Joepie niet m'n favoriet
Maar mooi stuk,petje af
[<knip Censuur op Fok!>]
  woensdag 8 mei 2002 @ 10:41:52 #10
20223 Carterman
Is een Tilburger!
pi_4108349
Een hele mooie column! Precies verwoord wat ik op dit moment voel.

Cart,

Time is what keeps everything from happening at once.
  woensdag 8 mei 2002 @ 10:54:15 #11
16142 SignOTheTimes
Symathiek & schattig
pi_4108499
Heel erg strak gezegt.
Op 14 mei 2003 zei Amber: "Kortom, SOTT is de charmantste en liefste vader van de wereld."
  woensdag 8 mei 2002 @ 10:55:22 #12
25106 Kesh
Mmmm, free goo!
pi_4108510
Een heel goed stuk, en ook geheel de waarheid.
Homer: Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
  woensdag 8 mei 2002 @ 11:30:40 #13
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_4108995
Hele goeide collumn... En inderdaad, Youpie doet het ook allemaal met woorden...

* buig *

Action is the enemy of thoughts
  woensdag 8 mei 2002 @ 11:35:00 #14
16505 KP
KwaliteitsPoster
pi_4109079
quote:
hopen dat iedereen het hoofd koel houdt
.
There's a #filosofie spirit in everyone.
pi_4112354
Mooi collumn, ben ik het helemaal mee eens.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  woensdag 8 mei 2002 @ 14:48:56 #16
13326 ROEN
Voer oorlog, geen eendjes.
pi_4112401
Heel mooi geschreven.
I feel so right[br]Dancing all night[br]You blow my mind[br]'Cos you're so fine
  woensdag 8 mei 2002 @ 14:49:21 #17
13452 Ketel_1
sedert 1691
pi_4112405
geweldig mooie column. Hij heeft helemaal gelijk
[url=http://www.woestforum.nl/forum/index.php?s=3f5c47b3981ca3157c0a55141cf1a9a5&act=SF&f=9][b]Woeste Games![/b][/url]
  woensdag 8 mei 2002 @ 14:50:36 #18
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_4112429
Wat heerst Youp toch, daar kunnen heel veel mensen nog heel veel van leren.
De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
  woensdag 8 mei 2002 @ 14:51:24 #19
5139 Raikane
Lekker schuimen
pi_4112448
Goh als ik al zijn andere columns over (en tegen) Fortuyn zo lees, dan komt dit stukje mij toch over alsof hij dit geschreven heeft om ervoor te zorgen dat niet heel nederland hem straks afkraakt.

Want ook Youppie heeft lekker meegedaan met de rest van de media om Pim Fortuyn zwart te maken.

To schuim or not to schuim, thats the question. ;)
pi_4112563
Daar heb je gelijk in, maar hij geloof ik geen dingen gezegd als een gevaar en een "le Pen", daarnaast blijft het opzichzelf een mooi stukje vind ik. Een goed einde ook.
pi_4112608
Heel errug mooi!!!!!

*respect voor Youp*

“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  woensdag 8 mei 2002 @ 15:34:50 #22
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_4113116
quote:
Op woensdag 08 mei 2002 14:51 schreef Raikane het volgende:
Goh als ik al zijn andere columns over (en tegen) Fortuyn zo lees, dan komt dit stukje mij toch over alsof hij dit geschreven heeft om ervoor te zorgen dat niet heel nederland hem straks afkraakt.

Want ook Youppie heeft lekker meegedaan met de rest van de media om Pim Fortuyn zwart te maken.

Dan heb je z'n columns niet goed gelezen. Ik ben van mening dat Youp dit 100% meent, hij vindt het absoluut te gek dat er eindelijk weer eens iemand in de politiek was waarmee hij het totaal oneens kon zijn. Dat uitte hij ook in z'n columns, maar zonder op de man te spelen. Dat was ook iets waar Pim helemaal voor was, om de discussie te voeren. Het maakte Pim geen moer uit of je het eens of oneens met hem was, zolang je maar een mening had en deze kon uiten.

Youp roeleert, wat mij betreft. Respect!

pi_4113155
quote van Strolie75: "... maar bestreed hem tenminste inhoudelijk, zonder zich te verlagen tot het niveau van veel journalisten."

Zomaar een aantal typeringen van Pim Fortuyn uit een van Youp's columns over Pim. Youp van 't Hek: 'Rat van Fortuyn'

"Rat van Fortuyn"
"Kakelnicht met een wijvenstemmetje"
"Enge kaalkop van Leefbaar Nederland met eng rechtse ideeen"

Dit niveau is toch echt veel lager dan dat van veel journalisten.

Ik vind het vreemd dat hij hem nu "prettig gestoord", "een absoluut fenomeen" en "een democraat" noemt.

De dader kende Pim (geloof ik) niet persoonlijk. De dader kende slechts het beeld dat de media van Pim geschets heeft.

Zou de omslag in Youp's taalgebruik er mee te maken kunnen hebben dat hij doorgekregen heeft dat ook hij heeft meegeholpen aan het creeren van dit (verkeerde) beeld?

woensdag 8 mei 2002 @ 15:43:11 #24
13706 Danzig
Dirty Black Summer
pi_4113249
Wat een klote stukje, in een eerdere column zeikt Youp van het Hek Pim Fortuyn helemaal en dan ook helemaal de grond in en nu Pim dood is, is het volgens Youp een held, een tweede Kennedy.

Nee sorry, Youp van het Hek heeft dus echt helemaal afgedaan, die man is niet te vertrouwen.

schorriemorie
pi_4113317
Lees Youp van 't Hek: 'Rat van Fortuyn' ook nog eens voordat je Youp de hemel in schrijft...
  woensdag 8 mei 2002 @ 16:20:07 #26
7300 Codin
Motherfucking keycards...
pi_4113796
Voor zover ik weet is het als mens zijnde toegestaan tegenstrijdige gevoelens te hebben. Laatste keer dat ik checkte in elk geval wel.

Haal je muilkorven en leesbrillen tevoorschijn pubers.

Youp geeft duidelijk aan dat hij tegen actie is en dat hij het zo erg vindt wat de democratie nu voor schade heeft opgelopen. En ook dat hij het niet met Fortuyn eens was.

Het staat er zo klaar als een klontje.

LEZEN!!!!

You have to be eightteen or older to ride...
  woensdag 8 mei 2002 @ 16:34:54 #27
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_4114008
Voor Youp valt het mee..
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_4114798
Youp van 't Hek is een Columnist/Cabaretier en dan wel eentje die zegt wat hij denkt. Dat is een van de weinige eigenschappen die hij met de bij velen o zo geliefde Pim Fortuyn gemeen heeft.

Youp viel hem op die uitspraken en zijn manier van doen aan met woorden en hij betreurt het dat iemand anders het met kogels heeft gedaan. Dat Youp verbale kernwapens heeft gebruikt doet verder niet terzake, dat valt onder vrijheid van meningsuiting. Politici worden al jaren bespot en hoe heftiger een politicus in opspraak is hoe heftiger men daar tegen ingaat.
Ondanks dat niet alles wat hij zei altijd even fatsoenlijk was, heeft Youp toch respect voor Fortuyn. Niet omdat hij hem zo vreselijk aardig vond of zijn politieke iedeeen goed vond, maar omdat Fortuyn ook een mens was en iemand was die voor zijn idealen stond. Laat de doden in vrede rusten.

pi_4129057
Goede column van Youp
You only live once
pi_4129976
Noem namen van journalisten die Fortuyn met Heider of Hitler vergeleken!
pi_4145143
quote:
Op woensdag 08 mei 2002 15:43 schreef Danzig het volgende:
Wat een klote stukje, in een eerdere column zeikt Youp van het Hek Pim Fortuyn helemaal en dan ook helemaal de grond in en nu Pim dood is, is het volgens Youp een held, een tweede Kennedy.

Nee sorry, Youp van het Hek heeft dus echt helemaal afgedaan, die man is niet te vertrouwen.

Helemaal mee eens, Youp is een walgelijke, schijnheilige burgerlul die als het erop aankomt met alle winden meewaait.
En dat baseer ik heus niet alleen op zijn columns over Pim Fortuyn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')