abonnement Unibet Coolblue
pi_257893
Iedereen heeft natuurlijk in de media kunnen vernemen voordat de bus en bb begon dat bij een soortgelijk project in denemarken een deelnemer nadat deze was weg genomineerd een eind aan zijn leven heeft gemaakt. Ik vraag me af of de deelnemers die de afgelopen dagen dermate negatief in de media zijn gebracht hier wel tegen bestand zijn.
  zaterdag 8 april 2000 @ 16:34:00 #2
3024 mandarijn
wie lust mij?
pi_257894
Punt 1: Het was niet in Denemarken maar in Zweden.

Punt 2: De man heeft zelfmoord gepleegd vanwege priveproblemen, het had niets te maken met het tv-programma.

Ik heb gehoord dat ze dat programma (volgens mij 'Robinson Island' ofzoiets) op de nederlandse tv gaan uitzenden. Weet iemand toevallig al waar en wanneer?

pi_257895
de Volkskrant van 8 april 2000


SBS 6 begint deze zomer met Expeditie Robinson, het omstreden tv-programma uit Zweden waarin zestien mensen op een onbewoond eiland worden gezet en tegen elkaar moeten strijden. Acht Nederlanders en acht Belgen gaan in juni zes weken lang op survival op een eiland in Maleisië.

De deelnemers moeten onder meer wedstrijdjes doen in duiken, bijlgooien en het zo lang mogelijk op een plank staan. Net als bij de 'real life soap' De Bus stemmen ze elkaar weg. Ze worden gefilmd door zes camerateams die elke dag naar het tropische eiland afreizen. Het programma is niet live: de serie wordt in het najaar uitgezonden.

Volgens SBS 6 zijn de omstandigheden op het eiland zo sober mogelijk. Zo moeten de deelnemers zelf vuur maken en water drinken uit natuurlijke bronnen. Wel krijgen ze wat voedsel mee en is er altijd een 'mannetje' op het eiland voor noodgevallen.

In Zweden loopt het tv-programma sinds 1997. Al in het eerste jaar raakte het programma omstreden toen een deelnemer, die door de anderen was weggestuurd, zelfmoord pleegde. Volgens SBS is het verband tussen de zelfmoord en het programma nooit aangetoond.

Het besluit van SBS 6 om met het programma te beginnen komt op een moment dat de zender de verwikkelingen rond De Bus nog nauwelijks te boven is. Zo moest passagier Jop de bus afgelopen donderdag verlaten omdat ineens bleek dat hij een strafblad had. In 1995 sloeg hij tijdens een ruzie in een Zaandamse discotheek samen met drie vrienden twee mannen in elkaar, waarvan er een bewusteloos raakte. De rechter veroordeelde hem tot honderd uur dienstverlening en een boete. SBS was hiervan naar eigen zeggen niet op de hoogte.

Twee weken geleden verliet ook passagier Seki de bus. SBS had uit justitiële kringen een tip gekregen: Seki zou een crimineel en een gewelddadig verleden hebben. Toen de zender hem hiermee confronteerde, stapte hij vrijwillig op. Een woordvoerder van de zender zegt dat SBS volgens de Nederlandse wet niet mag controleren of iemand een strafblad heeft.

Voor Expeditie Robinson zit de productiemaatschappij nu 'met de handen in het haar', omdat ze ook hier niet kunnen checken of de deelnemers een strafblad hebben, zegt programmaleider E. van Stade. 'Maar we gaan absoluut extra opletten tijdens de selectie.'

SBS 6 werkt bij het programma samen met de Belgische commerciële omroep VT 4. Het eiland in Maleisië wordt samen met twee andere eilanden ook gebruikt voor de Zweedse, Deense, Noorse, Zwitserse en Duitse versie.

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
  zondag 9 april 2000 @ 14:48:00 #4
3024 mandarijn
wie lust mij?
pi_257896
Hee Hunter, Bedankt!

Maarre... je had het stuk niet helemaal over hoeven tikken hoor! Of heb je een typmiep bij de hand?

Groetjes, mandarijn

  zondag 9 april 2000 @ 18:48:00 #5
2705 cynix
is verdwaald
pi_257897
quote:
op 04-08-2000 om 04:57 PM schreef Hunter het volgende:
Al in het eerste jaar raakte het programma omstreden toen een deelnemer, die door de anderen was weggestuurd, zelfmoord pleegde. Volgens SBS is het verband tussen de zelfmoord en het programma nooit aangetoond.

Nee, als SBS het zegt, dan is het zo!
Laten we niet twijfelen aan SBS, dat is immers de meest integere omroep uit het Nederlandsche Bestel!. We weten hoe degelijk de research van SBS is.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')