FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Xenon verlichting
2cvdinsdag 9 februari 2010 @ 15:33
Ik heb hier een xenon set liggen: transformator/stabilisator/ballast + lampen zelf + bedrading. Echter, de lampen passen niet in mijn koplampen. De lampen hebben een H7 passing maar mijn koplampen hebben duidelijk een andere passing (vermoedelijk H1). Kan ik nu zomaar klakkeloos elke andere xenon lamp op de transformator/stabilisator/ballast aansluiten die er fysiek op past ? Dus ook als de lichttemperatuur anders is ?
Opa.Bakkebaarddinsdag 9 februari 2010 @ 15:39
Aftermarket Xenon. Vooral niet monteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Opa.Bakkebaard op 09-02-2010 16:34:56 ]
2cvdinsdag 9 februari 2010 @ 15:44
Ik weet dat aftermarket xenon een waardeloos lichtbeeld kan geven. Maar de enige manier om daar achter te komen is door het te monteren en te testen
BillsGatedinsdag 9 februari 2010 @ 15:44
Dat kan, mits je de lampen zelf goed tussen duim en wijsvinger vast pakt.
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 15:44 schreef 2cv het volgende:
Ik weet dat aftermarket xenon een waardeloos lichtbeeld kan geven. Maar de enige manier om daar achter te komen is door het te monteren en te testen
Je hebt het nu over wat andere weggebruikers (niet meer kunnen) zien, he?
2cvdinsdag 9 februari 2010 @ 15:47
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 15:44 schreef BillsGate het volgende:
Je hebt het nu over wat andere weggebruikers (niet meer kunnen) zien, he?
Ja.
error_404dinsdag 9 februari 2010 @ 15:47
Klinkt als H1N1. Kan idd niet te monteren zijn.
2cvdinsdag 9 februari 2010 @ 15:49
Verdere 'humoristische' tips en opmerkingen mogen vanaf nu achterwege blijven
JohnnyKnoxvilledinsdag 9 februari 2010 @ 15:56
Ik dacht dat standaard BX lampen H4 zijn, weet niet hoe het met die racedubbelekoplampreplacementunits van jou zit. Voor H4 halogeenlampen zijn schijnbaar passende sets te koop, weet niet of je zomaar onderdelen van een H7-set met een H4-set kunt ruilen.
2cvdinsdag 9 februari 2010 @ 16:00
Ik heb dubbele koplampen met daarin BMW E30 lenzen + reflectoren Volgens mij moet daar H1 in (is nog niet 100% duidelijk). De H7 xenonlampen die ik heb passen echter niet in de orginele koplampen en ook niet in de BMW lampen.

Zelf denk ik dat H4, H7, enzovoorts niets uit maakt en dat alleen de lichttemperatuur er misschien toe doet.
Opa.Bakkebaarddinsdag 9 februari 2010 @ 16:06
Er is niets humoristisch aan. Vervelend hé kritiek, mag je hier alleen maar positief zijn ofzo?
9 van de 10 keer dat je een xenon lamp vol in je ogen krijgt is het zo'n beunhaas die een el cheapo aftermarket xenon setje in zijn niet geschikte koplamp behuizing heeft zitten. Xenon lampen horen in speciale koplamp units met lenzen in het glas. Verder heb je ongetwijfeld geen apparatuur om je Xenon verlichting goed af te stellen. Dat jij met wat prutsen denkt dat het allemaal wel goed zit slaat dus helemaal nergens op. En naar mijn mening mag ik je dat best vertellen.
-plak, terug

[ Bericht 34% gewijzigd door iteejer op 10-02-2010 14:40:36 ]
Darkomendinsdag 9 februari 2010 @ 16:11
Is puur aansluiting, dus ja daar kan je gewoon andere lampen op zetten.
Jofunu-kundinsdag 9 februari 2010 @ 16:25
H1, H1, H4 en andere varianten hierop heeft niets met lichtbeeld of temperatuur te maken, dat heeft te maken met de pasvormen.. BMW lampen hebben dacht ik doorgaands H1 nodig.. En ja, de meeste Xenon lampjes kun je op elk kabalharnas aansluiten.
OxygeneFRLdinsdag 9 februari 2010 @ 16:33
de drie stekkers van xenon installlaties zijn allemaal universeel dus hetzelfde.
2cvdinsdag 9 februari 2010 @ 16:35
Dus geen knallende lampen of dode ballast ?
OxygeneFRLdinsdag 9 februari 2010 @ 16:40
Nope.
En als een stekker niet past komt er geen stroom op.
2cvdinsdag 9 februari 2010 @ 16:44
Ideaal ! Bedankt !
Turquaz52dinsdag 9 februari 2010 @ 21:54
Zoals Oxy zegt, je kunt gewoon elk lamp op elk balast aansluiten..
Zo heb ik de Xenon (H1) uit me paps zijn Primera dr uitgesloopt en in mijn Uno gepleurd met H4 Bi-Xenon

toen heb ik de Bi-Xenon uit mijn Uno gesloopt en H7 in mijn BMW gebouwd. En toen kwam een ******* en stal 1 balast + 1 Lamp uit mijn BMW en is het nu totaal waardeloos omdat ik geen losse balast wil kopen
Turquaz52dinsdag 9 februari 2010 @ 21:55
oh ja, ik heb H1 lamp in een H7 Fitting van onze Galaxy gepleurd, met andere woorden, 1 balast heeft 3 verschillende lampen gezien en 4 verschillende auto's
iteejerwoensdag 10 februari 2010 @ 14:43
Geen idee of 2cv het wel of niet goed doet, daar gaat het me niet om. Maar ik heb zelf vaak last van onjuist gemonteerde xeons. Levensgevaarlijk! Je ziet echt geen zak meer. Dat dit wat extra aandacht krijgt vind ik zeer terecht.
JohnnyKnoxvillewoensdag 10 februari 2010 @ 14:44
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:43 schreef iteejer het volgende:
Geen idee of 2cv het wel of niet goed doet, daar gaat het me niet om. Maar ik heb zelf vaak last van onjuist gemonteerde xeons. Levensgevaarlijk! Je ziet echt geen zak meer. Dat dit wat extra aandacht krijgt vind ik zeer terecht.
Ga je nog wel enigszins aan het feit voorbij dat 2cv zijn systeem in een auto monteert met een uitstekende automatische niveauregeling en niet in het eerste de beste slecht verlaagde Golfje.
iteejerwoensdag 10 februari 2010 @ 14:46
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Ga je nog wel enigszins aan het feit voorbij dat 2cv zijn systeem in een auto monteert met een uitstekende automatische niveauregeling en niet in het eerste de beste slecht verlaagde Golfje.
prima dat hij het goed doet wil ik graag geloven.
maar heel veel mensen doen dat dus niet goed, en dat mag best gezegd worden.
OxygeneFRLwoensdag 10 februari 2010 @ 14:56
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:46 schreef iteejer het volgende:

[..]

prima dat hij het goed doet wil ik graag geloven.
maar heel veel mensen doen dat dus niet goed, en dat mag best gezegd worden.
Nou wees gerust..daar zijn al 26234 topics over geopend
r_kluftwoensdag 10 februari 2010 @ 16:05
Zoveel posts en nauwelijks een duidelijk antwoord.

Bij een standaard aftermarket setje kan je inderdaad gewoon de lampjes wisselen met een andere lichtkleur of een andere fitting.
Dit maakt niets uit voor de ballast.
Waar je wel effe op moet letten is dat er setjes in omloop zijn van 35W en 50W. (50W zie je maar weinig)
Ook zijn er vroeger setjes verkocht die niet compatible zijn kwa stekkers die je nu overal ziet. (Passen ook echt niet.)

Wel is het kopen van losse lampjes niet echt goed voor de portemonnee.
Afhankelijk van het merk is het soms handiger om een hele nieuwe set te halen dan 2 losse lampjes.
2cvwoensdag 10 februari 2010 @ 16:09
Voor zover ik kan zien op marktplaats zijn 2 losse lampen vaak goedkoper dan een complete set. Maar als een complete set op 1 of andere manier goedkoper is dan 2 losse lampjes dan ga ik daar uiteraard voor.
Etimmwoensdag 10 februari 2010 @ 16:30
Volgens mij kan het gewoon, ik heb de transformator overgenomen van iemand die H7 lampen had. De transformator werkt nu al 1,5 jaar probleemloos met mijn H1 lampen.

Persoonlijk zou ik alleen aftermarket xenon inbouwen als je projector lampen hebt. De lens in projector lampen zorgt ervoor dat het licht gefocussed wordt en minder verblind dan xenon in conventionele lampen.

Een afbeelding zou mijn verhaal wat duidelijker moeten maken... maar kan geen goede vinden

[ Bericht 17% gewijzigd door Etimm op 10-02-2010 16:36:04 ]
Turquaz52woensdag 10 februari 2010 @ 18:41
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:30 schreef Etimm het volgende:
Volgens mij kan het gewoon, ik heb de transformator overgenomen van iemand die H7 lampen had. De transformator werkt nu al 1,5 jaar probleemloos met mijn H1 lampen.

Persoonlijk zou ik alleen aftermarket xenon inbouwen als je projector lampen hebt. De lens in projector lampen zorgt ervoor dat het licht gefocussed wordt en minder verblind dan xenon in conventionele lampen.

Een afbeelding zou mijn verhaal wat duidelijker moeten maken... maar kan geen goede vinden
Eerste hit op Google met "FK Golf":
2cvwoensdag 10 februari 2010 @ 20:18
Als xenonlampen in gewone reflectorkoplampen een slecht lichtbeeld geven, waar ligt dat dan aan ? Zelf denk ik dat het iets met de brandpuntsafstand te maken heeft. Kan dat kloppen ? Want dan moet het niet zo moeilijk zijn om daar een oplossing voor te verzinnen en uit te voeren.
JohnnyKnoxvilledonderdag 11 februari 2010 @ 10:13
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 20:18 schreef 2cv het volgende:
Als xenonlampen in gewone reflectorkoplampen een slecht lichtbeeld geven, waar ligt dat dan aan ? Zelf denk ik dat het iets met de brandpuntsafstand te maken heeft. Kan dat kloppen ? Want dan moet het niet zo moeilijk zijn om daar een oplossing voor te verzinnen en uit te voeren.
Volgens mij ligt dat aan het feit dat (ouderwetse, dus niet heldere) koplampen helemaal zijn ontworpen om het licht van halogeenlampjes zo goed mogelijk te verstrooien. Xenon is feller, moet (lijkt mij) meer gericht worden toegepast omdat ander het licht te veel verstrooid wordt door de behuizing die dus eigenlijk voor halogeenlampjes is ontworpen.
2cvdonderdag 11 februari 2010 @ 10:17
Hmz, zolang ik dus geen glas kan slijpen kan ik gewone koplampen niet aanpassen.
Jofunu-kundinsdag 2 maart 2010 @ 00:32
De lampjes van mijn H4 Bi-Xenon zijn zo ontworpen dat er geen verstrooid licht toonbaar moet zijn, zit een kapje overheen die dat voorkomt..
boertiedinsdag 2 maart 2010 @ 19:04
Een heleboel mensen weten niet dat er verschil in xenonlampen zit voor wat betreft de unit waar ze in horen.
Een belangrijk verschil is de codering D2R of D2S kan ook d1r of d1s zijn afhankelijk van de uitvoering van de lamp.
De 'R' is een lamp met afdekkingen op bepaalde gedeeltes om raar strooilicht te voorkomen. Deze lamp is bedoeld voor gebruik in reflectorunits

Voorbeeld van een D2R lamp.


Een 'S' lamp heeft deze afdekkingen niet en is bedoeld voor gebruik in projectorunits.

Voorbeeld van een D2S lamp.


Ga je nu 'S' lampen in een reflectorunit zetten dan kan je net zo goed de hele tijd met grootlicht aan rijden

Echter is het niet aan te raden om xenon te monteren in koplampen die geen helder glas hebben om verstrooiing (en dus verblinding van de tegenligger) te voorkomen

Ik rijd zelf nu een jaartje of 3 rond met een aftermarkt setje welke goed afgesteld is. De eerste die seint omdat hij (of zij) verblind word door mijn dimlicht moet ik nog steeds tegenkomen
FransDeensdinsdag 2 maart 2010 @ 19:53
Dat vind ik interessante en plausibel klinkende informatie, maar ik heb bij mijn H4 bi-xenon er een kapje overheen zitten. Als je grootlicht inschakelt dan schijnt het ding langs het kapje. Geldt dat dan daar niet voor? Heb je wellicht een link naar meer informatie over het verschil tussen S en R?
oshirodinsdag 2 maart 2010 @ 20:21
TVP, interessant materiaal hier
boertiedinsdag 2 maart 2010 @ 21:32
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 19:53 schreef FransDeens het volgende:
Dat vind ik interessante en plausibel klinkende informatie, maar ik heb bij mijn H4 bi-xenon er een kapje overheen zitten. Als je grootlicht inschakelt dan schijnt het ding langs het kapje. Geldt dat dan daar niet voor? Heb je wellicht een link naar meer informatie over het verschil tussen S en R?
Ik ben vergeten te melden dat dit verhaal niet voor H4/Bi-xenon opgaat. Bij H4 lampen zitten groot en dimlicht in hetzelfde lampje. Als je een H4 gloeilamp bekijkt zie je dat er 2 gloeispiralen inzitten. 1 spiraal waar aan de onderkant een plaatje/spiegeltje zit, dit is je dimlicht en 1verder voorin het lampje waar niets omheen zit.
datt is jouw grootlicht. De H4 xenonlamp heeft echter maar 1 lichtbron in het glas. Afhankelijk van de plaats van het plaatje/lensje in de lamp word het brandpunt en dus groot/dimlicht bepaald.

Mijn auto heeft alleen xenon dimlicht (H7) en voor grootlicht aparte lampen/untis (H1)

Zal nog even kijken of ik verder wat info over S en R lampen kan vinden. Het is een tijdje terug dat ik dat opgezocht heb omdat ik toen een lagere kleurtemperatuur wou
OxygeneFRLdinsdag 2 maart 2010 @ 21:44
Mijn bi xenon h4 had een mechanische groot en dim licht. Als ik groot licht aan deed hoorde je een klik en zag je het lampje bewegen.
Turquaz52woensdag 3 maart 2010 @ 10:59
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:44 schreef OxygeneFRL het volgende:
Mijn bi xenon h4 had een mechanische groot en dim licht. Als ik groot licht aan deed hoorde je een klik en zag je het lampje bewegen.
de mijne ook..
OxygeneFRLwoensdag 3 maart 2010 @ 21:41
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 10:59 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

de mijne ook..
ok
zozdonderdag 4 maart 2010 @ 11:29
Ik wil een 6000K setje in laten bouwen bij de knakkers van Sky-cars.nl in Rotterdam. Heeft iemand ervaring met hun of een ander adresje waar het voor een betere prijs kan?
OxygeneFRLdonderdag 4 maart 2010 @ 11:51
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 11:29 schreef zoz het volgende:
Ik wil een 6000K setje in laten bouwen bij de knakkers van Sky-cars.nl in Rotterdam. Heeft iemand ervaring met hun of een ander adresje waar het voor een betere prijs kan?
En wat is de prijs daar?
zozdonderdag 4 maart 2010 @ 11:53
99,- voor een setje van infinity en 50,- voor het inbouwen.
Turquaz52donderdag 4 maart 2010 @ 12:00
Zou ik niet doen, 6 tientjes bij heuts & inbouwen heb je zo gedaan zonder gereedschap oid.
OxygeneFRLdonderdag 4 maart 2010 @ 12:03
Ik neem aan dat zoz kwaliteit wil. Zou daarom wel gaan voor een goed merk maar laten inbouwen hoeft niet. Kan je best zelf met een rechterhand en de handleiding erbij.
zozdonderdag 4 maart 2010 @ 12:03
Maar zij stellen de lampen wel goed af. En daar heb ik geen kaas van gegeten
zozdonderdag 4 maart 2010 @ 12:05
Bij mijn punto is het rechter dimlicht zo moeilijk bereikbaar dat ik me afvraag of ik daar wel mee wil kloten.
OxygeneFRLdonderdag 4 maart 2010 @ 12:07
Dan moet je het laten doen en niet zeuren over de extra kosten.
zozdonderdag 4 maart 2010 @ 12:09
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 12:07 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dan moet je het laten doen en niet zeuren over de extra kosten.
Ik zeur ook niet over de extra kosten.
OxygeneFRLdonderdag 4 maart 2010 @ 12:10
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 11:29 schreef zoz het volgende:
Ik wil een 6000K setje in laten bouwen bij de knakkers van Sky-cars.nl in Rotterdam. Heeft iemand ervaring met hun of een ander adresje waar het voor een betere prijs kan?
zozdonderdag 4 maart 2010 @ 12:13
Ik noem dat mijzelf laten informeren over de prijzen die er gevraagd worden.

Zeuren is als ik zou zeggen dat ik het te duur vind.

schatje
Turquaz52donderdag 4 maart 2010 @ 12:13
wehhehehehe

Goedmerk voor 99 euro? Dacht het niet Als je toch cheap ass gaat kun je direct die van heuts pakken (ik ben er iig tevreden mee)..

Inbouwen stelt niks voor.
Turquaz52donderdag 4 maart 2010 @ 12:14
en als je in de buurt van 077 woont pm me en doe ik het voor 100 euro all in.
zozdonderdag 4 maart 2010 @ 12:24
Weet jij de lampen goed af te stellen dan?
OxygeneFRLdonderdag 4 maart 2010 @ 13:53
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 12:14 schreef Turquaz52 het volgende:
en als je in de buurt van 077 woont pm me en doe ik het voor 100 euro all in.
Zie vooral ook even zijn vorige knutseltopics
zozdonderdag 4 maart 2010 @ 14:40
haha dat ga ik nu even doen jah...
boertiedonderdag 4 maart 2010 @ 17:45
Kwaliteit heeft een prijkaartje. Ik was voor 2 nieuwe lampen 80 euro kwijt. En dat was inkoopprijs op het werk
zozdonderdag 4 maart 2010 @ 17:51
Is kwaliteit alleen te waarnemen aan gebruikte materialen of ook aan lichtbeeld en levensduur?
Bij sky-cars.nl krijg je een jaar garantie.
boertiedonderdag 4 maart 2010 @ 19:27
Kwaliteit is onder andere waar te nemen aan de levensduur en het lichtbeeld. Maar ook of er een deugdelijk uv filter op zit. Bij bepaalde koplampen kan het uv licht (weet niet precies welk uva b of c) de reflector van de koplampen aantasten. Ik heb vanaf het begin de duurdere (osram) lampen gebruikt en mijn reflector is nog als nieuw. Ik heb ook koplampen van de zelfde auto's als de mijne gezien waarvan de reflector compleet dof is geworden door aantasting van uvlicht.
Helaas kan je aan de lampen niet zien of er een deugdelijk filter opzit. Ik wil geen risico nemen aangezien een nieuw setje koplampen van mijn auto meer dan 800 euro kost. Dan maar iets duurdere lampen in de hoop dat er een fatsoenlijk uv filter opzit en mijn koplampen dus spaart.