abonnement Unibet Coolblue
pi_77787059
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:43 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Lees nu nog eens wat je schrijft... Waar hangt de thermostaat? Onder lijkt me, dus er wordt gestookt tot het onder 19 graden is. Jouw ketel kan toch niet raden of het dan boven warm is?
Maar kan dit dan anders ingesteld worden?
pi_77787084
Je kan je thermostaat ook boven hangen.
Dan wordt het wel 19 graden.
Maar dan zal het beneden zo'n 27 graden zijn.
Lijkt me ook niet wenselijk.
pi_77787148
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:44 schreef MaGNeT het volgende:
Je kan je thermostaat ook boven hangen.
Dan wordt het wel 19 graden.
Maar dan zal het beneden zo'n 27 graden zijn.
Lijkt me ook niet wenselijk.
Nee, precies. Lastig. Hoe is dit bij jullie eigenlijk geregeld? Het is toch niet zo dat het overal zo koud is in de slaapkamer? Bij mijn vriendin bijv. is het gewoon een aangename (18-19) graden temperatuur.
pi_77787180
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:43 schreef synnath het volgende:

[..]

Maar kan dit dan anders ingesteld worden?
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:45 schreef synnath het volgende:

[..]

Nee, precies. Lastig. Hoe is dit bij jullie eigenlijk geregeld? Het is toch niet zo dat het overal zo koud is in de slaapkamer? Bij mijn vriendin bijv. is het gewoon een aangename (18-19) graden temperatuur.
Onder je radiatoren zitten meestal 6-kantige dopjes met daarachter voetventielen die je kan afstellen.
Daarmee kan je de maximale doorvoer regelen.
Knijp je ze beneden en draai je ze boven iets open, dan zal door de wet van de minste weerstand boven meer water door je radiatoren gaan stromen dan beneden.
Dat kan je op de gok doen, tot je tevreden bent (kwart slag per keer draaien, meten, weer kwart slag draaien, meten) of door een CV monteur laten doen.

Ik zou het zelf proberen maar het tegelijk ook afraden. Als je het doet, doe dan een kwart slag per keer en meet na enkele uren het resultaat. Je kan zo best een week bezig zijn.

Bedenk overigens ook dat je stookkosten omhoog zullen gaan.
Kan in de winter zo 2 m3 per etmaal schelen, ofwel zo'n 100 tot 200 euro per jaar.

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-02-2010 21:51:57 ]
pi_77787267
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:43 schreef synnath het volgende:

[..]

Maar kan dit dan anders ingesteld worden?
Er zijn 3 mogelijkheden

- radiator met grotere capaciteit nemen
- isolatie verbeteren
- elektrische kachel kopen

Radiatoren in slaapkamers zijn nou eenmaal niet berekend om de kamer op 20 graden te krijgen, zeker niet als het een wat ouder huis betreft. Het enige wat dus enige verbetering kan geven is het knijpen van de radiatoren in de woonkamer waar de thermostaat hangt. Hierdoor krijgt de radiator in de slaapkamer wat meer tijd om goed zijn warmte kwijt te kunnen.
pi_77787688
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


[..]

Onder je radiatoren zitten meestal 6-kantige dopjes met daarachter voetventielen die je kan afstellen.
Daarmee kan je de maximale doorvoer regelen.
Knijp je ze beneden en draai je ze boven iets open, dan zal door de wet van de minste weerstand boven meer water door je radiatoren gaan stromen dan beneden.
Dat kan je op de gok doen, tot je tevreden bent (kwart slag per keer draaien, meten, weer kwart slag draaien, meten) of door een CV monteur laten doen.

Ik zou het zelf proberen maar het tegelijk ook afraden. Als je het doet, doe dan een kwart slag per keer en meet na enkele uren het resultaat. Je kan zo best een week bezig zijn.

Bedenk overigens ook dat je stookkosten omhoog zullen gaan.
Kan in de winter zo 2 m3 per etmaal schelen, ofwel zo'n 100 tot 200 euro per jaar.
Verwarming hoeft niet altijd aan te staan hoor. Maar ik denk dat dat niet gaat lukken..dus. Maarja. 2000 watt straalkacheltje is nu ook niet bepaald goedkoop. Maar het is maar voor af en toe, dat ik even op m'n kamer moet werken oid. Maar dat is niet vaak.
pi_77791013
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:56 schreef synnath het volgende:

[..]

Verwarming hoeft niet altijd aan te staan hoor. Maar ik denk dat dat niet gaat lukken..dus. Maarja. 2000 watt straalkacheltje is nu ook niet bepaald goedkoop. Maar het is maar voor af en toe, dat ik even op m'n kamer moet werken oid. Maar dat is niet vaak.
Waarom zou het niet lukken?

En waarom is het een probleem als het daar 12 graden is? In mijn slaapkamer is het nu ook zoiets. Bewust. De radiator staat daar nooit aan.
pi_77820357
Wat is de inhoud van de kamer.
En geef even de afmetingen van de radiator en het type :

Type :

10 : enkelplaat
11 : enkelplaat met convectie
20 : dubbelplaat
21 : dubbelplaat met convectie
22 : dubbelplaat met dubbele convectie
33 : drieplater met 3 x convectie
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_77826346
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:03 schreef k_man het volgende:

[..]

Waarom zou het niet lukken?

En waarom is het een probleem als het daar 12 graden is? In mijn slaapkamer is het nu ook zoiets. Bewust. De radiator staat daar nooit aan.
Idd, mijn slaapkamer haalt met zulke dagen ook de 14 graden niet. Wil ik ook niet Slaap prima, lekker warm dekbed en er goed inkruipen. Waarom zou ik gaan stoken

deze winter wordt zoiezo al duur mbt stookkosten
pi_77828524
Voordat je gaat inregelen en knijpen, kan je ook bij wijze van test gewoon je radiatoren beneden half dicht draaien.
Dan duurt het langer voordat de benedenverdieping de 19 graden heeft bereikt en zo krijgen de radiatoren boven dus meer kans om warm te worden, en wordt het boven warmer.

Kost je uiteraard meer stookkosten omdat je ketel langer blijft verwarmen.Als het je helemaal naar wens wilt hebben zou ik in dit geval een monteur met kennis van zaken langs laten komen die de boel voor je inregelt. Mocht er toch wat anders mis zijn dan komt die daar ook snel genoeg achter.

Want je geeft ook aan dat als beneden de radiatoren helemaal dicht staan, het boven nog steeds niet warmer wordt dan 13 graden. In dat geval moet er bijna wel iets mis zijn. Je ketel staan dan namelijk continu te branden en te verwarmen.
pi_77828742
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:43 schreef synnath het volgende:

[..]

Maar kan dit dan anders ingesteld worden?
Ja je kunt het zo instellen dat je thermostaat het WEL kan raden

Simpele
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_77829953
je cv probeert je te beschermen tegen jezelf. Slapen in een frisse kamer is veel gezonder, je hebt toch een goed warm dekbed? Wij slapen met het raam open, graadje of 5 in de slaapkamer deze winter. Heerlijk warm in bed, frisse neus, en je bent 's ochtends meteen wakker als je je voeten naast het bed zet...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_77832328
5 graden, staat het raam dan wagenwijd open ?
Onze bovenverdieping, dubbelglas en redelijke geisoleerd ; wij hebben het raam altijd op kiepstand staan en dan wordt het bij -1 - -5 ongeveer 11 graden 's nachts.
Heerlijk

Wij hebben deze winter boven nog niet gestookt
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 14 februari 2010 @ 13:25:44 #39
289657 Krimpenaar
Hard voor weinig
pi_77981534
De capaciteit van de radiator inde slaapkamer wordt bewust kleiner gehouden omdat men er vanuit gaat dat de temperatuur in de slaapkamer niet zo hoog hoeft te zijn als in de woonkamer.
Je zou je kamerthermostaat iets hoger kunnen zetten en de kranen van de radiatoren in de woonkamer voor een groot deel dicht te draaien.
Daardoor blijft je verwarmingsketel branden, maar moet je de temperatuur in de woonkamer handmatig regelen.
Suk6
pi_77981895
de installatie word berekend op

Woonkamer 20 º C
Badkamer 22º C
Slaapkamers 18º C

Dus als de kamerthermostaat op 20º staat kan de slaapkamer niet warmer worden als 18º
pi_77982509
quote:
Op zondag 14 februari 2010 13:37 schreef exlurker het volgende:
de installatie word berekend op

Woonkamer 20 º C
Badkamer 22º C
Slaapkamers 18º C

Dus als de kamerthermostaat op 20º staat kan de slaapkamer niet warmer worden als 18º
Ook niet helemaal waar, de berekende temperaturen zijn de temperaturen die minimaal gehaald moeten kunnen worden bij (afhankelijk van welke rekenmethode ) -8 of -10 graden buitentemperatuur.

Maar zoals ts al aangeeft, is het een huis uit 1962.
Op gevoel denken dat de radiator groot genoeg is, is natuurlijk onzin.
De grootte van de radiator wordt mede bepaald door ligging kamer (zuid, oost, west of noord) wel of geen dubbelglas, wel of niet geïsoleerd en zo ja welke isolatiemaatregelen (vloer, muur, dak), inhoud kamer en gebruiksfunctie.

Zoals junkiexp al aangaf zijn er diverse typen radiatoren, 10 tot 33 waarvan het eerste cijfer bepaald hoeveel platen er zijn en het tweede cijfer het aantal convectoren.

Bij zulke grootte temperatuursverschillen is het wel verstandig om de installatie waterzijdig te laten inregelen, waterzijdig inregelen zorgt niet alleen voor een betere temperatuurshuishouding in de gehele woning, maar zorgt ook nog voor een flinke energiebesparing.
Het verschil tussen aanvoer en retour moet zo'n 20 graden zijn, bij een groter temperatuursverschil stroomt het water te langzaam en zal er dus meer energie nodig zijn om de woning op te warmen, bij een kleiner temperatuursverschil gaat er dus teveel energie verloren doordat het water nauwelijks de kans krijgt om zijn warmte af te geven aan de ruimte.

Voor ts een simpel rekenblad om het benodigd vermogen uit te rekenen:


Let wel, inregelen is 1 en de juiste radiatoren is 2.
  zondag 18 november 2018 @ 22:33:17 #42
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_183232910
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2010 22:38 schreef R2R het volgende:
Voordat je gaat inregelen en knijpen, kan je ook bij wijze van test gewoon je radiatoren beneden half dicht draaien.
Dan duurt het langer voordat de benedenverdieping de 19 graden heeft bereikt en zo krijgen de radiatoren boven dus meer kans om warm te worden, en wordt het boven warmer.

Kost je uiteraard meer stookkosten omdat je ketel langer blijft verwarmen.Als het je helemaal naar wens wilt hebben zou ik in dit geval een monteur met kennis van zaken langs laten komen die de boel voor je inregelt. Mocht er toch wat anders mis zijn dan komt die daar ook snel genoeg achter.

Want je geeft ook aan dat als beneden de radiatoren helemaal dicht staan, het boven nog steeds niet warmer wordt dan 13 graden. In dat geval moet er bijna wel iets mis zijn. Je ketel staan dan namelijk continu te branden en te verwarmen.
wat is t verschil tussen inregelen +knijpen en de radiatoren beneden half dicht draaien.
Ik heb zelf ook last van een koude bovenverdieping, dit omdat het beneden al warm is bij 18.5 graden. 19 graden is vaak te warm daar
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_183233110
Je kan ook kiezen voor een systeem als evohome, dan wordt elke kamer zo warm als je het instelt.
pi_183237520
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 22:33 schreef madeliefff het volgende:
wat is t verschil tussen inregelen +knijpen en de radiatoren beneden half dicht draaien.
Ik heb zelf ook last van een koude bovenverdieping, dit omdat het beneden al warm is bij 18.5 graden. 19 graden is vaak te warm daar
Het eerste doe je bij de voetventielen bij de retourleiding en staat dan min of meer vast, het tweede doe je met de knop (even aangenomen: niet-thermostatische) aan de aanvoerzijde en daar kan iedereen dan weer aan draaien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 20 november 2018 @ 09:21:42 #45
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_183259174
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 10:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Het eerste doe je bij de voetventielen bij de retourleiding en staat dan min of meer vast, het tweede doe je met de knop (even aangenomen: niet-thermostatische) aan de aanvoerzijde en daar kan iedereen dan weer aan draaien.
ik bedoel meer heeft het een een voordeel tov het ander? Of is het verschil alleen dat het via voetventiel vast staat
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  dinsdag 20 november 2018 @ 09:26:44 #46
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183259250
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 22:33 schreef madeliefff het volgende:

[..]

wat is t verschil tussen inregelen +knijpen en de radiatoren beneden half dicht draaien.
Ik heb zelf ook last van een koude bovenverdieping, dit omdat het beneden al warm is bij 18.5 graden. 19 graden is vaak te warm daar
Dit is een topic van 2010 :D
pi_183259284
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 november 2018 09:26 schreef Zolderkamer het volgende:
Dit is een topic van 2010 :D
Ja, maar op 18 nov een vraag aan vast geknoopt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 20 november 2018 @ 09:29:53 #48
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183259302
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 09:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, maar op 18 nov een vraag aan vast geknoopt.
Ja.. en ik wil net TS quoten om een tip te geven.. Krijg ik een waarschuwing dat de post al 49643 dagen oud is

Handiger dat de vraagsteller gewoon een nieuw topic maakt dan..
  dinsdag 20 november 2018 @ 09:42:38 #49
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_183259456
Vraag mij wel af waarom je je slaapkamer niet boven de 18 zou kunnen krijgen zoals hier beweerd wordt.
And so is the past
pi_183259763
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 09:21 schreef madeliefff het volgende:
Of is het verschil alleen dat het via voetventiel vast staat
Dat ja!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')