FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Verkeerde koelvloeistof -> wat kost dat?
marietje85vrijdag 5 februari 2010 @ 14:03
Heb door onoplettendheid helaas net de verkeerde koelvloeistof in mijn auto gemikt. Omdat ik vandaag nog (ver) weg moet met de auto, leek de snelste oplossing om bij de garage hier aan het eind van de straat te vragen of zij het kunnen fixen. Dat konden ze. Auto is naar de garage geduwd, dus na het bijvullen niet meer gestart.

Heb bij de garage gevraagd wat het ongeveer zou kosten. Dat konden ze niet exact zeggen, maar het zou wel meevallen. Ik had liever een +/- bedrag gehoord, maar aangezien ik geen alternatief had heb ik het er maar even bij laten zitten. Was al blij dat ze er snel aan konden beginnen.

Zou iemand kunnen inschatten wat ik ongeveer kwijt ben aan deze toestand? Aantal liters nieuwe koelvloeistof (G12), geen idee wat dat kost? En arbeidsloon van een niet-merkgarage, wat zal dat zijn? 50 of 60 euro? En hoe lang zouden ze ermee bezig zijn?

Alvast dank voor jullie reacties.
FransDeensvrijdag 5 februari 2010 @ 14:04
Wat is er dan verkeerd aan de koelvloeistof die je erin hebt gegooid?
Conflictvrijdag 5 februari 2010 @ 14:06
Komt dat zo nauw dan?

Ik knikker er zomaar wat in altijd

In de zomer soms gewoon wat water, gaat al jaren goed.
rulerofdeathvrijdag 5 februari 2010 @ 14:06
verkeerde koelvloeistof of verkeerde vloeistof?
daNpyvrijdag 5 februari 2010 @ 14:11
Verkeerde koelvloeistof kan alleen andere temperatuur aan als ik me niet vergis.
Het vriest niet meer, en volgens mij zijn er geen KVS soorten die bij -10 al bevriezen. Dus het had niet veel uitgemaakt als je het mij vraagt.

Nieuwe KVS kost misschien 20 euro voor 5 liter, plus een half uurtje arbeid om het spul af te voeren en weer netjes te ontluchten dus ik denk aan 50 euro.
marietje85vrijdag 5 februari 2010 @ 14:12
Het is een VW, en volgens de dealer (zojuist gebeld) neemt het heel nauw. Het schijnt een soort koffieprut te worden als je het door elkaar gooit. Er hoort G12 in (rood), wat mijn vriend had gekocht (en ik er dus klakkeloos in heb gegooid...) was standaard blauwe koelvloeistof van Halfords ofzo.
Water kan inderdaad geen kwaad.
Barcaconiavrijdag 5 februari 2010 @ 14:22
Ik lees op diverse fora dat G12 vloeistof inderdaad absoluut niet met synthetische vloeistoffen gemengd mag worden vanwege de chemische reactie die kan optreden (idd bruine drab). Of het zo'n vaart loopt weet ik niet maar vervangen kan geen kwaad inderdaad.
Koelvloeistof vervangen en het systeem een keer spoelen kan nooit duur zijn. Als het meer dan 100 euro kost zou ik een ontzettend goeie uitleg vragen. Ik gok dus ergens rond de 50~60 euro.

Water is geen probleem in je motor in de zomer idd, rond deze tijd moet je daar even mee uitkijken
marietje85vrijdag 5 februari 2010 @ 14:45
Omdat ze de auto ook de hele straat doorgeduwd hebben is het incl. arbeidsloon op 80 euro (incl. btw) uitgekomen. Als ik jullie zo hoor, dan lijkt me dat fair.

Nu is het een geluk bij een ongeluk dat dit me is overkomen, want de garage belde zojuist dat hij zag dat mijn voorbanden aan de binnenkant heel sterk zijn afgesleten, bijna tot op de draad. Schijnt te komen doordat ze niet goed zijn uitgelijnd. Ik ben er net even langsgelopen en onder de auto gekeken, en het ziet er idd echt niet goed uit. Dus meteen maar even nieuwe bandjes... Ga ik toch met een beter gevoel de weg op!

De totaalkosten worden een kleine 240 euro dus incl de banden. Wat vinden jullie van die prijs?
Barcaconiavrijdag 5 februari 2010 @ 14:47
160 euro voor 2 banden incl balanceren en uitlijnen is helemaal geen gekke prijs. Behoorlijk netjes zelfs. Het zullen wel geen 285/40R19 banden zijn maar voor 160 euro koop je over het algemeen weinig
Barcaconiavrijdag 5 februari 2010 @ 14:50
Ik keek even op www.goedkopeautobanden.nl.
Als je een goedkope band zoekt (ik had 175/55R15) krijg je de allergoedkoopste voor 90 euro per 2. 1 stapje duurder kost al 130 euro per 2. Tel daar nog arbeidsloon, balanceren en uitlijnen bij op en je komt ook aan die 160.
Er van uitgaande dat je garage gewoon goede banden monteert en geen Chinese rommel heb je een goede prijs.
Ericjuhvrijdag 5 februari 2010 @ 14:53
Mijn pa heeft er een keer ruitenvloeistof in gegooid. Hij is vervolgens nog rustig naar de garage gereden... 20 km verder op
marietje85vrijdag 5 februari 2010 @ 14:57
Oh, ik was onvolledig zie ik. Uitlijnen konden ze niet doen (?) dus dat moest ik elders laten doen. Ik heb inmiddels haast, moet nog naar België straks, dus op advies van de garage vervang ik nu de banden en laat ik na het weekend elders de banden uitlijnen.

Die 240 euro is dus alleen voor koelvloeistof vervangen/spoelen + twee nieuwe voorbandjes. Maar als ik het zo zie is dat redelijk.
mighty_mytevrijdag 5 februari 2010 @ 15:44
wat is G12 en waarom is het goed?
daNpyvrijdag 5 februari 2010 @ 16:04
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:22 schreef Barcaconia het volgende:
Ik lees op diverse fora dat G12 vloeistof inderdaad absoluut niet met synthetische vloeistoffen gemengd mag worden vanwege de chemische reactie die kan optreden (idd bruine drab). Of het zo'n vaart loopt weet ik niet maar vervangen kan geen kwaad inderdaad.
Goed om te weten

Ook eens even kijken wat er in mijn BMW hoort
quote:
Water is geen probleem in je motor in de zomer idd, rond deze tijd moet je daar even mee uitkijken
Dan liever gedestilleerd water, ivm oxidatie
Vroeger deden ze niet anders, sterker nog in het handboek van mn DAF staat de verhouding water met anti-vries die je erin moet gooien
daNpyvrijdag 5 februari 2010 @ 16:07
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:44 schreef mighty_myte het volgende:
wat is G12 en waarom is het goed?
Dat is volgens mij de rode KVS, en ik denk dat die lagere temperaturen aankan zonder te bevriezen.
Barcaconiavrijdag 5 februari 2010 @ 16:15
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:04 schreef daNpy het volgende:

[..]

Goed om te weten

Ook eens even kijken wat er in mijn BMW hoort
[..]

Dan liever gedestilleerd water, ivm oxidatie
Vroeger deden ze niet anders, sterker nog in het handboek van mn DAF staat de verhouding water met anti-vries die je erin moet gooien
Ga eens naar warme landen als Portugal of Spanje. Geen enkele auto/vrachtwagen rijdt daar met KVS rond. Die flikkeren er allemaal water in.
Roest spoel je er in 10 minuten uit dus daar hoef je het niet voor te laten. Zo'n vaart loopt dat allemaal niet.
daNpyvrijdag 5 februari 2010 @ 16:17
Ja leuk, maar ik neem het risico gewoon niet. Dat boeren in Spanje dat anders over denken zal me een zorg zijn
Barcaconiavrijdag 5 februari 2010 @ 16:20
Ik neem het risico wel. Altijd water in de auto's (komen in de winter toch niet buiten, mijn daily rijdt met KVS). Nooit problemen mee gehad. Komt er roestbruin uit, 10 minuutjes met de tuinslang erdoor en weer nieuw water er in. Gaat altijd goed.
daNpyvrijdag 5 februari 2010 @ 16:22
Ik doe er gewoon KVS in van 10 euro voor 5 liter, nooit geen roest gezien, gaat ook altijd goed
Barcaconiavrijdag 5 februari 2010 @ 16:25
Het is een beetje oppervlakkige bruinige kleur rond de wanden, het is niet zo dat je hele koelkanalen doorrotten naar je cilinders oid Water gooi ik er in voor ongeveer 0,00117 per liter
illusionsvrijdag 5 februari 2010 @ 16:30
Voor sommigen hier: uitkijken dat je niet te lang met water in je koelsysteem rondrijdt, tenzij je (zoals eerder gezegd) gedistilleerd water gebruikt. Water uit de kraan bevat kalk en kan je radiator doen verstoppen.
Athmozzvrijdag 5 februari 2010 @ 16:35
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:04 schreef daNpy het volgende:
Dan liever gedestilleerd water, ivm oxidatie
dit is een van de dingen die ik je zou afraden .

Gedestilleerd water is water waaruit redelijk veel onzuiverheden, kalk, metalen en zouten weggehaald zijn, en als je nog 1 trapje verder gaat (100% zuiver water) dan bekom je osmosewater.

Laat osmosewater door een metalen leiding stromen, en een jaar later is je leiding zo lek als maar kan. Maakt niet eens uit welk metaal je gebruikt. In water zit namelijk een standaardconcentratie zouten / metalen, die een evenwichtssituatie bekomt. Als je dus volledig zuiver water in aanraking laat komen met een metaal, dan zal dat metaal opgelost raken in het zuivere water tot aan die evenwichtssituatie.

Voor een auto zal het waarschijnlijk nog meevallen aangezien je vermoedelijk niet zo vaak je koelwater moet bijvullen, maar als je elke week je radiator zou bijvullen met gedistilleerd water kan je na een paar jaar gegarandeerd een andere radiator plaatsen.
daNpyvrijdag 5 februari 2010 @ 18:12
Interessant
Turquaz52vrijdag 5 februari 2010 @ 20:35
Rood mocht je volgens mij NOOIT met Blauw mengen, maar Blauw wel met Rood of zo..

Iets in die richting..

Gewoon ff je onderste koelvloeistof los halen en je reservoir, fftjes laten lopen totdat er niks meer uit komt en dan nieuwe olie er in.. en ik die ene halve minuut zonder water gaat je motor echt niet van kapot hoor
mighty_mytevrijdag 5 februari 2010 @ 22:26
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:35 schreef Turquaz52 het volgende:
Rood mocht je volgens mij NOOIT met Blauw mengen, maar Blauw wel met Rood of zo..

Iets in die richting..

Gewoon ff je onderste koelvloeistof los halen en je reservoir, fftjes laten lopen totdat er niks meer uit komt en dan nieuwe olie er in.. en ik die ene halve minuut zonder water gaat je motor echt niet van kapot hoor
en dan kvs in je tank gooien? en benzine in je motor?
YoshiBignosevrijdag 5 februari 2010 @ 22:49
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:35 schreef Turquaz52 het volgende:
Rood mocht je volgens mij NOOIT met Blauw mengen, maar Blauw wel met Rood of zo..
Hier stopte ik met lezen of nee toch niet:
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:35 schreef Turquaz52 het volgende:

Gewoon ff je onderste koelvloeistof los halen en je reservoir, fftjes laten lopen totdat er niks meer uit komt en dan nieuwe olie er in.. en ik die ene halve minuut zonder water gaat je motor echt niet van kapot hoor
Barcaconiavrijdag 5 februari 2010 @ 22:57
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Hier stopte ik met lezen of nee toch niet:
[..]

Je blijft lachen met die jongen
Sounddragonvrijdag 5 februari 2010 @ 23:04
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:35 schreef Turquaz52 het volgende:
Rood mocht je volgens mij NOOIT met Blauw mengen, maar Blauw wel met Rood of zo..

Iets in die richting..

Gewoon ff je onderste koelvloeistof los halen en je reservoir, fftjes laten lopen totdat er niks meer uit komt en dan nieuwe olie er in.. en ik die ene halve minuut zonder water gaat je motor echt niet van kapot hoor
TurQ, soms overtref je jezelf
Turquaz52zaterdag 6 februari 2010 @ 03:58
Yhaa fuck you, heb me versproken/vertypt, ik dacht met verversen direct aan Olie
Turquaz52zaterdag 6 februari 2010 @ 03:59
En ik ben al de hele dag moe en high...


Kutt nu ik het weer terug lees merk ik wat een bagger mijn post was/is.
Turquaz52zaterdag 6 februari 2010 @ 04:00
Wat een joint kan doen he
blupzaterdag 6 februari 2010 @ 08:38
Ja tuurlijk.
DrDarwinzaterdag 6 februari 2010 @ 08:44
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:26 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

en dan kvs in je tank gooien? en benzine in je motor?
Helium in de bandjes....
Turquaz52zaterdag 6 februari 2010 @ 11:03
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 08:38 schreef blup het volgende:
Ja tuurlijk.
Nee, iemand nuchter is die praat ook zo raar of niet..?

Ik sta er zelf ook van te kijken
DrDarwinzaterdag 6 februari 2010 @ 20:25
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 11:03 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Nee, iemand nuchter is die praat ook zo raar of niet..?

Ik sta er zelf ook van te kijken
Verkeerde middelen in je vervoersmiddel gooien is al erg genoeg, verkeerde middelen in jezelf is helemaal een slecht idee.
Turquaz52zaterdag 6 februari 2010 @ 20:28
Hia
3p0xzaterdag 6 februari 2010 @ 20:36
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:07 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is volgens mij de rode KVS, en ik denk dat die lagere temperaturen aankan zonder te bevriezen.
Bij g12 zit er een smeermiddel oid bij door voor de waterpomp dacht ik
BaraCudazondag 7 februari 2010 @ 11:13
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:35 schreef Turquaz52 het volgende:
Rood mocht je volgens mij NOOIT met Blauw mengen, maar Blauw wel met Rood of zo..
De tiefus wat een achterlijke gladiool ben jij toch
Turquaz52zondag 7 februari 2010 @ 19:49
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:13 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

De tiefus wat een achterlijke gladiool ben jij toch
Nogmaals: laat mij ook een keer genieten van een Jointje..

Weer ontopic aub..
motorbloempjemaandag 8 februari 2010 @ 13:28
zorg iig dat het niet kan bevriezen ! dat kost je je waterpomp