abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77668254
Heb door onoplettendheid helaas net de verkeerde koelvloeistof in mijn auto gemikt. Omdat ik vandaag nog (ver) weg moet met de auto, leek de snelste oplossing om bij de garage hier aan het eind van de straat te vragen of zij het kunnen fixen. Dat konden ze. Auto is naar de garage geduwd, dus na het bijvullen niet meer gestart.

Heb bij de garage gevraagd wat het ongeveer zou kosten. Dat konden ze niet exact zeggen, maar het zou wel meevallen. Ik had liever een +/- bedrag gehoord, maar aangezien ik geen alternatief had heb ik het er maar even bij laten zitten. Was al blij dat ze er snel aan konden beginnen.

Zou iemand kunnen inschatten wat ik ongeveer kwijt ben aan deze toestand? Aantal liters nieuwe koelvloeistof (G12), geen idee wat dat kost? En arbeidsloon van een niet-merkgarage, wat zal dat zijn? 50 of 60 euro? En hoe lang zouden ze ermee bezig zijn?

Alvast dank voor jullie reacties.
pi_77668308
Wat is er dan verkeerd aan de koelvloeistof die je erin hebt gegooid?
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_77668352
Komt dat zo nauw dan?

Ik knikker er zomaar wat in altijd

In de zomer soms gewoon wat water, gaat al jaren goed.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:06:07 #4
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_77668353
verkeerde koelvloeistof of verkeerde vloeistof?
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:11:46 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77668554
Verkeerde koelvloeistof kan alleen andere temperatuur aan als ik me niet vergis.
Het vriest niet meer, en volgens mij zijn er geen KVS soorten die bij -10 al bevriezen. Dus het had niet veel uitgemaakt als je het mij vraagt.

Nieuwe KVS kost misschien 20 euro voor 5 liter, plus een half uurtje arbeid om het spul af te voeren en weer netjes te ontluchten dus ik denk aan 50 euro.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_77668581
Het is een VW, en volgens de dealer (zojuist gebeld) neemt het heel nauw. Het schijnt een soort koffieprut te worden als je het door elkaar gooit. Er hoort G12 in (rood), wat mijn vriend had gekocht (en ik er dus klakkeloos in heb gegooid...) was standaard blauwe koelvloeistof van Halfords ofzo.
Water kan inderdaad geen kwaad.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:22:39 #7
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77669008
Ik lees op diverse fora dat G12 vloeistof inderdaad absoluut niet met synthetische vloeistoffen gemengd mag worden vanwege de chemische reactie die kan optreden (idd bruine drab). Of het zo'n vaart loopt weet ik niet maar vervangen kan geen kwaad inderdaad.
Koelvloeistof vervangen en het systeem een keer spoelen kan nooit duur zijn. Als het meer dan 100 euro kost zou ik een ontzettend goeie uitleg vragen. Ik gok dus ergens rond de 50~60 euro.

Water is geen probleem in je motor in de zomer idd, rond deze tijd moet je daar even mee uitkijken
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_77669896
Omdat ze de auto ook de hele straat doorgeduwd hebben is het incl. arbeidsloon op 80 euro (incl. btw) uitgekomen. Als ik jullie zo hoor, dan lijkt me dat fair.

Nu is het een geluk bij een ongeluk dat dit me is overkomen, want de garage belde zojuist dat hij zag dat mijn voorbanden aan de binnenkant heel sterk zijn afgesleten, bijna tot op de draad. Schijnt te komen doordat ze niet goed zijn uitgelijnd. Ik ben er net even langsgelopen en onder de auto gekeken, en het ziet er idd echt niet goed uit. Dus meteen maar even nieuwe bandjes... Ga ik toch met een beter gevoel de weg op!

De totaalkosten worden een kleine 240 euro dus incl de banden. Wat vinden jullie van die prijs?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:47:05 #9
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77669963
160 euro voor 2 banden incl balanceren en uitlijnen is helemaal geen gekke prijs. Behoorlijk netjes zelfs. Het zullen wel geen 285/40R19 banden zijn maar voor 160 euro koop je over het algemeen weinig
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:50:30 #10
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77670118
Ik keek even op www.goedkopeautobanden.nl.
Als je een goedkope band zoekt (ik had 175/55R15) krijg je de allergoedkoopste voor 90 euro per 2. 1 stapje duurder kost al 130 euro per 2. Tel daar nog arbeidsloon, balanceren en uitlijnen bij op en je komt ook aan die 160.
Er van uitgaande dat je garage gewoon goede banden monteert en geen Chinese rommel heb je een goede prijs.
pi_77670231
Mijn pa heeft er een keer ruitenvloeistof in gegooid. Hij is vervolgens nog rustig naar de garage gereden... 20 km verder op
Dit keer zonder signature
pi_77670398
Oh, ik was onvolledig zie ik. Uitlijnen konden ze niet doen (?) dus dat moest ik elders laten doen. Ik heb inmiddels haast, moet nog naar België straks, dus op advies van de garage vervang ik nu de banden en laat ik na het weekend elders de banden uitlijnen.

Die 240 euro is dus alleen voor koelvloeistof vervangen/spoelen + twee nieuwe voorbandjes. Maar als ik het zo zie is dat redelijk.
pi_77672403
wat is G12 en waarom is het goed?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:04:58 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77673211
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:22 schreef Barcaconia het volgende:
Ik lees op diverse fora dat G12 vloeistof inderdaad absoluut niet met synthetische vloeistoffen gemengd mag worden vanwege de chemische reactie die kan optreden (idd bruine drab). Of het zo'n vaart loopt weet ik niet maar vervangen kan geen kwaad inderdaad.
Goed om te weten

Ook eens even kijken wat er in mijn BMW hoort
quote:
Water is geen probleem in je motor in de zomer idd, rond deze tijd moet je daar even mee uitkijken
Dan liever gedestilleerd water, ivm oxidatie
Vroeger deden ze niet anders, sterker nog in het handboek van mn DAF staat de verhouding water met anti-vries die je erin moet gooien
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:07:40 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77673318
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:44 schreef mighty_myte het volgende:
wat is G12 en waarom is het goed?
Dat is volgens mij de rode KVS, en ik denk dat die lagere temperaturen aankan zonder te bevriezen.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:15:50 #16
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77673686
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:04 schreef daNpy het volgende:

[..]

Goed om te weten

Ook eens even kijken wat er in mijn BMW hoort
[..]

Vroeger deden ze niet anders, sterker nog in het handboek van mn DAF staat de verhouding water met anti-vries die je erin moet gooien
Ga eens naar warme landen als Portugal of Spanje. Geen enkele auto/vrachtwagen rijdt daar met KVS rond. Die flikkeren er allemaal water in.
Roest spoel je er in 10 minuten uit dus daar hoef je het niet voor te laten. Zo'n vaart loopt dat allemaal niet.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:17:31 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77673743
Ja leuk, maar ik neem het risico gewoon niet. Dat boeren in Spanje dat anders over denken zal me een zorg zijn
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:20:56 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77673878
Ik neem het risico wel. Altijd water in de auto's (komen in de winter toch niet buiten, mijn daily rijdt met KVS). Nooit problemen mee gehad. Komt er roestbruin uit, 10 minuutjes met de tuinslang erdoor en weer nieuw water er in. Gaat altijd goed.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:22:28 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77673926
Ik doe er gewoon KVS in van 10 euro voor 5 liter, nooit geen roest gezien, gaat ook altijd goed
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:25:25 #20
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77674031
Het is een beetje oppervlakkige bruinige kleur rond de wanden, het is niet zo dat je hele koelkanalen doorrotten naar je cilinders oid Water gooi ik er in voor ongeveer 0,00117 per liter
pi_77674205
Voor sommigen hier: uitkijken dat je niet te lang met water in je koelsysteem rondrijdt, tenzij je (zoals eerder gezegd) gedistilleerd water gebruikt. Water uit de kraan bevat kalk en kan je radiator doen verstoppen.
pi_77674432
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:04 schreef daNpy het volgende:
dit is een van de dingen die ik je zou afraden .

Gedestilleerd water is water waaruit redelijk veel onzuiverheden, kalk, metalen en zouten weggehaald zijn, en als je nog 1 trapje verder gaat (100% zuiver water) dan bekom je osmosewater.

Laat osmosewater door een metalen leiding stromen, en een jaar later is je leiding zo lek als maar kan. Maakt niet eens uit welk metaal je gebruikt. In water zit namelijk een standaardconcentratie zouten / metalen, die een evenwichtssituatie bekomt. Als je dus volledig zuiver water in aanraking laat komen met een metaal, dan zal dat metaal opgelost raken in het zuivere water tot aan die evenwichtssituatie.

Voor een auto zal het waarschijnlijk nog meevallen aangezien je vermoedelijk niet zo vaak je koelwater moet bijvullen, maar als je elke week je radiator zou bijvullen met gedistilleerd water kan je na een paar jaar gegarandeerd een andere radiator plaatsen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  vrijdag 5 februari 2010 @ 18:12:18 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77677405
Interessant
pi_77682256
Rood mocht je volgens mij NOOIT met Blauw mengen, maar Blauw wel met Rood of zo..

Iets in die richting..

Gewoon ff je onderste koelvloeistof los halen en je reservoir, fftjes laten lopen totdat er niks meer uit komt en dan nieuwe olie er in.. en ik die ene halve minuut zonder water gaat je motor echt niet van kapot hoor
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_77687125
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:35 schreef Turquaz52 het volgende:
Rood mocht je volgens mij NOOIT met Blauw mengen, maar Blauw wel met Rood of zo..

Iets in die richting..

Gewoon ff je onderste koelvloeistof los halen en je reservoir, fftjes laten lopen totdat er niks meer uit komt en dan nieuwe olie er in.. en ik die ene halve minuut zonder water gaat je motor echt niet van kapot hoor
en dan kvs in je tank gooien? en benzine in je motor?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_77687910
quote:
Hier stopte ik met lezen of nee toch niet:
quote:

Facts don't care about your feelings
  vrijdag 5 februari 2010 @ 22:57:18 #27
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77688116
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Hier stopte ik met lezen of nee toch niet:
[..]

Je blijft lachen met die jongen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 23:04:04 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_77688341
quote:

Iets in die richting..

TurQ, soms overtref je jezelf
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_77694500
Yhaa fuck you, heb me versproken/vertypt, ik dacht met verversen direct aan Olie
Quote van Tjabbo:
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
pi_77694510
En ik ben al de hele dag moe en high...

Kutt nu ik het weer terug lees merk ik wat een bagger mijn post was/is.
Quote van Tjabbo:
pi_77694515
Wat een joint kan doen he
Quote van Tjabbo:
  zaterdag 6 februari 2010 @ 08:38:00 #32
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_77695155
Ja tuurlijk.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 08:44:56 #33
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_77695199
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:26 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

en dan kvs in je tank gooien? en benzine in je motor?
Helium in de bandjes....
pi_77696833
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 08:38 schreef blup het volgende:
Ja tuurlijk.
Nee, iemand nuchter is die praat ook zo raar of niet..?

Ik sta er zelf ook van te kijken
Quote van Tjabbo:
  zaterdag 6 februari 2010 @ 20:25:22 #35
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_77712569
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 11:03 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Nee, iemand nuchter is die praat ook zo raar of niet..?

Ik sta er zelf ook van te kijken
Verkeerde middelen in je vervoersmiddel gooien is al erg genoeg, verkeerde middelen in jezelf is helemaal een slecht idee.
pi_77712679
Hia
Quote van Tjabbo:
pi_77712983
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:07 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is volgens mij de rode KVS, en ik denk dat die lagere temperaturen aankan zonder te bevriezen.
Bij g12 zit er een smeermiddel oid bij door voor de waterpomp dacht ik
pi_77724916
quote:
De tiefus wat een achterlijke gladiool ben jij toch
pi_77739428
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:13 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

De tiefus wat een achterlijke gladiool ben jij toch
Nogmaals: laat mij ook een keer genieten van een Jointje..

Weer ontopic aub..
Quote van Tjabbo:
pi_77766163
zorg iig dat het niet kan bevriezen ! dat kost je je waterpomp
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')