abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:16:53 #1
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_77664629
Onze boekhouder die hier in ons pand aan het werk is , heeft eeen nieuwe printer gekocht.
Tot zo ver niets aan de hand.

Driver geinstaleerd, usb-kabel erin en printen maar.

Nu gebruikt hij een dos-programmaatje voor delen van de boekhouding, dit progje drukt alleen af naar een lpt poort.

Ik heb een virtuele printer aangemaakt op de lpt1 poort en printerpooling aangezet, zodat alles uit de usb-printer komt.

Dit werkt met alle programma's behalve het kleine boekhoudprogje, deze print wel naar de usb-printer via de virtuele printer, maar lege pagina's.............

Wie-o-wie heeft er een oplossing ???
pi_77664715
oudbollige software de deur uit en vernieuwen.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:23:30 #3
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_77664838
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:19 schreef Fatty het volgende:
oudbollige software de deur uit en vernieuwen.
Is geen optie, de beste man werkt al 10 jaar met het progje.
pi_77664885
Printer verkopen en een tweedehands oud printertje op de kop tikken
I may be wrong, but it's highly unlikely.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:25:38 #5
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_77664912
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:24 schreef Ghostbuster het volgende:
Printer verkopen en een tweedehands oud printertje op de kop tikken
pi_77664945
print screen. en inverten met photoshop/paint vervolgens in word plakken en normaal printen.

Ik heb haat aan dit soort mensen.
Die niet met de tijd mee willen gaan omdat vernieuwing eng is.
pi_77664966
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:25 schreef Tha_Flash het volgende:

[..]

lijkt me het handigst, als dat proggie het niet in zich heeft, krijg je het nooit werkend.
Of je moet het herschrijven
pi_77664988
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:26 schreef Tazar_Yoot het volgende:
print screen. en inverten met photoshop/paint vervolgens in word plakken en normaal printen.

Ik heb haat aan dit soort mensen.
Die niet met de tijd mee willen gaan omdat vernieuwing eng is.
Ja slimpie, of hij heeft alles in dat proggie staan.
  Donald Duck held vrijdag 5 februari 2010 @ 12:29:05 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_77665026
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:23 schreef Tha_Flash het volgende:

[..]

Dat is geen argument. Software en hardware ontwikkelen zich. Er is geen enkele zinnige reden vast te blijven houden aan stokoude software.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_77665043
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:27 schreef Ghostbuster het volgende:

[..]

Ja slimpie, of hij heeft alles in dat proggie staan.
Dan huur je een fucking low life in om het om te zetten.
er zal een dag komen dat je het over moet zetten
  Donald Duck held vrijdag 5 februari 2010 @ 12:32:49 #11
46149 __Saviour__
pi_77665132
Veel bedrijven komen op deze manier ook in de problemen he. Ze blijven extreem hardnekkig vasthouden aan prehistorische software, want dat is wel zo makkelijk natuurlijk. Tot ze er echt niet meer aan kunnen ontkomen wegens incompatibiliteit met moderne hardware, en dan blijkt het ineens een hels karwei te zijn om hun data nog te redden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:38:19 #12
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_77669596
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Veel bedrijven komen op deze manier ook in de problemen he. Ze blijven extreem hardnekkig vasthouden aan prehistorische software, want dat is wel zo makkelijk natuurlijk. Tot ze er echt niet meer aan kunnen ontkomen wegens incompatibiliteit met moderne hardware, en dan blijkt het ineens een hels karwei te zijn om hun data nog te redden.
Daar heeft het niets mee te maken.

Mijn vraag was of iemand een oplossing heeft voor het "blanco pagina" probleem.
pi_77670100
Probeer het in het bejaarden tehuis voor ICTérs
  Donald Duck held vrijdag 5 februari 2010 @ 15:09:57 #14
46149 __Saviour__
pi_77670967
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:38 schreef Tha_Flash het volgende:

[..]

Daar heeft het niets mee te maken.

Mijn vraag was of iemand een oplossing heeft voor het "blanco pagina" probleem.
Het heeft er alles mee te maken. Je merkt nu zelf al een van de gevolgen van het blijven gebruiken van belachelijk oude software. En met het alsmaar doorontwikkelen van hard- en software zal de incompatibiliteit alleen maar toenemen. Dit is een goed moment om er iets aan te doen. Stap over op nieuwe software.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_77675164
Waarschijnlijk zul je er een USB-printservertje tussen moeten mikken en over 't netwerk een mapping naar LPT1 maken; o.a. exact voor dos werkt prima op die manier dan Maar makkelijker is natuurlijk om dan meteen een "echte" netwerkprinter ervoor te nemen ipv dat je eerst dus nog een printservertje ertussen moet borduren
pi_77675227
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Meestal is het geen onwil maar is het vaak gewoonweg niet mogelijk. Ik heb hier ook nog een aantal projecten lopen van DOS en Unix SCO om over te zetten naar moderne windows-omgeving met alle ellende van dien; vaak kun je simpelweg je data niet converteren of is het een hels karwij om je instellingen goed te krijgen zoals die door de jaren heen in de oude omgeving zijn opgebouwd. 't is vaak makkelijker gezegd dan gedaan helaas
pi_77677261
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:16 schreef Tha_Flash het volgende:
Onze boekhouder die hier in ons pand aan het werk is , heeft eeen nieuwe printer gekocht.

Driver geinstaleerd, usb-kabel erin en printen maar.

Nu gebruikt hij een dos-programmaatje voor delen van de boekhouding, dit progje drukt alleen af naar een lpt poort.

Ik heb een virtuele printer aangemaakt op de lpt1 poort en printerpooling aangezet, zodat alles uit de usb-printer komt.

Dit werkt met alle programma's behalve het kleine boekhoudprogje, deze print wel naar de usb-printer via de virtuele printer, maar lege pagina's.............

Wie-o-wie heeft er een oplossing ???
Geef eens wat meer bijzonderheden over dat DOS programma. Kun je dat DOS programma bijvoorbeeld instrueren om naar schijf te printen? Veel oude DOS programma's kunnen dat. Ik heb hier zelf nog een (heel) oud DOS programma dat een printbestand op schijf kan zetten en waarbij een driver voor een HP LaserJet aanwezig is. Door nu het aldus verkregen printbestand in een Windows PCL viewer te laden is dit vanuit de viewer alsnog op iedere printer die door Windows wordt ondersteund af te drukken. Vertel ook eens wat voor DOS printerdrivers er in dat DOS programma zelf aanwezig zijn of zijn meegeleverd, ook dat speelt een rol. Zijn de oorspronkelijke installatiemedia en documentatie van het DOS programma nog voorhanden? En heb je al gekeken naar third-party oplossingen om vanuit oude DOS programma's te printen? Neem eens een uitgebreid kijkje op deze site. Gaat weliswaar uitsluitend over WordPerfect, maar veel van de daar gegeven oplossingen zijn ook bruikbaar of aan te passen voor andere DOS programma's.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 18:17:08 #18
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_77677505
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:06 schreef Riparius het volgende:

[..]

Geef eens wat meer bijzonderheden over dat DOS programma. Kun je dat DOS programma bijvoorbeeld instrueren om naar schijf te printen? Veel oude DOS programma's kunnen dat. Ik heb hier zelf nog een (heel) oud DOS programma dat een printbestand op schijf kan zetten en waarbij een driver voor een HP LaserJet aanwezig is. Door nu het aldus verkregen printbestand in een Windows PCL viewer te laden is dit vanuit de viewer alsnog op iedere printer die door Windows wordt ondersteund af te drukken. Vertel ook eens wat voor DOS printerdrivers er in dat DOS programma zelf aanwezig zijn of zijn meegeleverd, ook dat speelt een rol. Zijn de oorspronkelijke installatiemedia en documentatie van het DOS programma nog voorhanden? En heb je al gekeken naar third-party oplossingen om vanuit oude DOS programma's te printen? Neem eens een uitgebreid kijkje op deze site. Gaat weliswaar uitsluitend over WordPerfect, maar veel van de daar gegeven oplossingen zijn ook bruikbaar of aan te passen voor andere DOS programma's.
Ik kan idd via het prog naar schijf printen en dan dat bestandje printen, maar ik dacht dat het ook makkelijker zou kunnen

Ik heb verder niets van het programma.

Bestaat er misschien een usb -> lpt verloopstukje ??
pi_77677771
Als het er is, is het hier:
http://allekabels.nl/
pi_77677852
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:17 schreef Tha_Flash het volgende:

[..]

Ik kan idd via het prog naar schijf printen en dan dat bestandje printen, maar ik dacht dat het ook makkelijker zou kunnen
Dat kan ook, maar dan moet je er wel de nodige tijd en research in willen steken om uit te zoeken hoe je dat voor elkaar krijgt. Die site over WordPerfect is dan een goed beginpunt.
quote:
Ik heb verder niets van het programma.
Dat is niet best. Ik begrijp nooit hoe mensen vast kunnen houden aan zo'n antiek stukje software dat voor hen kennelijk erg belangrijk is, maar dat ze dan niet eens de moeite nemen om de installatiemedia en de destijds bij het programma geleverde documentatie te bewaren.
quote:
Lees nu eerst maar eens die site over WordPerfect (en dan met name de secties die gaan over printen) goed door, dan zul je begrijpen dat het niet een kwestie is van een simpel verloopkabeltje. Eén van de redenen waarom dat niet kan werken is dat moderne USB printers vaak geen ingebouwde karaktersets meer hebben, terwijl DOS programmatuur doorgaans wél uitgaat van de aanwezigheid van dergelijke karaktersets. Anders gezegd, een moderne USB printer kan niet werken als een line printer, terwijl je dat voor DOS applicaties vaak wel nodig hebt.
pi_77695508
Als je de printen al op LPT1 hebt gezet, naast USB001, kan je ook nog proberen naar het tabblad Geavanceerd te gaan, en dan bij "Afdrukprocessor" het standaardgegevenstype op TEXT te zetten, i.p.v. RAW. Heeft bij mij wel eens geholpen.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 12:13:11 #22
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_77698418
Misschien een domme vraag maar zit er naast de USB aansluiting niet nog een lpt1 aansluiting op de printer?

edit:

probeer dit eens?

http://geekswithblogs.net/dtotzke/articles/26204.aspx
pi_77699168
DOS-programma's hebben nog wel eens de eigenschap op slechts een beperkt aantal printers aan te kunnen sturen. Dit kan je oplossen door de printer te simuleren (of een virtuele lpt poort te maken die om kan gaan met de output van het programma).
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:23 schreef Tha_Flash het volgende:
Dus? Bang voor vernieuwing?
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:16 schreef Tha_Flash het volgende:
Hier is al een hele hoop aan de hand, meneer de boekhouder had vooraf moeten bekijken waaraan zijn printer aan had moeten voldoen.

Is überhaupt wel iets van de eisen van het DOS-programma bekend?
So we just called him Fred too
pi_77699503
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:17 schreef Tha_Flash het volgende:
Ja, er bestaat een verlooopstukje die je in een usb poort stopt en die dan een parallelle poort simuleert, zodat je er een oude parallelle printer op kan aansluiten. Maar andersom kan het niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')