abonnement Unibet Coolblue
pi_77652408
Ik vroeg me af. Zijn er nog schuilkelders en atoombunkers in Nederland.
Ik weet dat er in Amsterdam on der een Metrostation eentje zit, die eigenlijk bedoeld was voor lagervloerse stopplaats voor de metro, die nooit afgebouwd is.
pi_77652518
In Den Haag op het Buitenhof zit er 1 dat ik weet, ben er eens binnen geweest en op het binnenhof zit er ook 1 voor de regering
pi_77652585
In Berlijn zijn er nog wel veel, heb ik gisteren gezien. (niet geheel je vraag maar toch)
pi_77653063
pak je schep en snuif een lijn en je hebt er ook één.
Serieus, tuurlijk zijn ze er, de toegang en locaties....
pi_77653082
In Roosendaal zit er hier nog eentje. In een fietserstunneltje onder de snelweg.
pi_77653225
Onder het gasunie gebouw in Groningen zit een (kleine) bunker.
pi_77653305
Hier een linkje met de schuilkelders uit Den Haag trouwens
http://denhaagtekijk.blog(...)_loeit_maar_waar.htm
pi_77653568
misschien dat je hier ook nog wat aan hebt:

http://www.forten.info/index.htm?http://www.forten.info/catalogus/ko-communicatie/lijst-2.htm
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 00:13:17 #9
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_77653601
Zijn deze kelders ook bestand tegen een vloedgolf?
Misschien stomme vraag, maar hij is serieus.
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
pi_77653669
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:13 schreef Ticker het volgende:
Zijn deze kelders ook bestand tegen een vloedgolf?
Misschien stomme vraag, maar hij is serieus.
Een kelder in Valkenburg zal niet snel te maken krijgen met een vloedgolf, alhoewel de kelders daar volgens mij in de grotten zijn ingebouwd.

In scheveningen ofzo kan 't wel 'ns problemen opleveren denk ik. Die dingen zijn niet gebouwd om water buiten te houden.
pi_77653684
Zijn atoombunkers niet gepantserd met stalen muren van 7 meter dik? M.a.w. Volgens mij heeft Nederland maar één echte atoombunker.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_77653712
wat ik trouwens ook nog weet, is dat er op Schiphol een bunker staat waar een Boeing 747 in volle vaart op zou moeten kunnen landen zonder dat er iets ernstigs gebeurt met het spul in die bunker. Geldt dat ook?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_77653825
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:16 schreef bas-beest het volgende:
Geldt dat ook?
Nee. Een atoombunker kan tegen véél grotere klappen en moet straling grotendeels kunnen tegenhouden.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  vrijdag 5 februari 2010 @ 00:22:17 #14
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_77653876
Parkeergarage Zaailand was voorheen een schuilkelder.
In Venlo zit er ook een in het centrum, word nogal eens een LANparty gehouden.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  vrijdag 5 februari 2010 @ 00:22:55 #15
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_77653894
In Nijmegen weet ik er zo drie. Onder de oude gekraakte fietsenstalling en eentje onder de Nederlandsebank(hertogplein) en een op de kruising van de Graafseweg/willemsweg bij het station.

De schuilkelder onder fietsenstalling en bij de Graafseweg zijn totaal onbruikbaar. Nooit geweest te ondiep geen wc, geen generator. Die onder de nederlandsebank is met wat diesel voor de generator en verse accu goed bruikbaar. Deze ligt op 25 meter onder het gebouw onder de kluis verstopt. Deze is in goede staat.

Foto van generator in de kelder van nederlandsebank


foto in de schuilkelder van onder de fietsenstalling






Opening schuilkelder wilemsweg/graafseweg


Wil je meer foto`s of de kelder onder NL bank bezoeken kan ik dat misschien regelen. Ik weer waar hij zit en hoe er kan komen dat moet lukken als ik wat mensen lief aankijk.
pi_77654464
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:22 schreef -chefke- het volgende:
In Nijmegen weet ik er zo drie. Onder de oude gekraakte fietsenstalling en eentje onder de Nederlandsebank(hertogplein) en een op de kruising van de Graafseweg/willemsweg bij het station.

De schuilkelder onder fietsenstalling en bij de Graafseweg zijn totaal onbruikbaar. Nooit geweest te ondiep geen wc, geen generator. Die onder de nederlandsebank is met wat diesel voor de generator en verse accu goed bruikbaar. Deze ligt op 25 meter onder het gebouw onder de kluis verstopt. Deze is in goede staat.

Foto van generator in de kelder van nederlandsebank
[ afbeelding ]

foto in de schuilkelder van onder de fietsenstalling

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]


Opening schuilkelder wilemsweg/graafseweg


Wil je meer foto`s of de kelder onder NL bank bezoeken kan ik dat misschien regelen. Ik weer waar hij zit en hoe er kan komen dat moet lukken als ik wat mensen lief aankijk.
Welke NL'se bank, die in Nijmegen (als hij daar zit?)
pi_77654620
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_77656783
Onder het provincie huis van Noord brabant te Den Bosch zit de schuilkelder voor het koninklijkhuis.

Dus mocht er een bom aankomen, dan is de koningin daar te vinden.
pi_77656815
In Zwolle weet ik 2 atoombunkers. 1 onder de rechtbank die verstopt zit achter een muur die door gezichtsbedrog door lijkt te lopen. Maar achter een inham zit een deur met daar achter een trap naar beneden. De kelder is in goede staat en kan zo weer gebruikt worden. Alleen moet je dan wel een archief naar buiten gooien

En er zit er 1 aan de overkant van de rechtbak onder het provinciehuis. Die is een stuk groter en de ventilatieschachten zijn te zien in de voortuin van het provinciehuis. Natuurlijk zijn deze afsluitbaar
Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
pi_77656854
In Middelburg zitten er ook minimaal een stuk of 3.. per stuk geschikt voor huisvesting van wel honderden personen.. (plastic) bestek ligt daar klaar, allemaal slaapcabines, grote eetzalen etc..
pi_77656864
www.cyberbunker.com in Zeeland, gaat als ik het goed gelezen heb weer gebruikt worden als datacenter.
pi_77658742
Eigenlijk nooit geweten dat Nederland er 'zo veel' had, maar niet echt verbazingwekkend natuurlijk.
Cool story, Hansel.
pi_77659088
Bij een internationale basisschool en het KPN gebouw in Den Haag zit er ook 1, dat gebied is ook geblurred in Google Earth/Maps.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:04:35 #25
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_77660037
Had ooit op zo een "verlaten plekken" website een foto reportage gevonden van een gigantische ondergrondse bunker in de VS die helemaal verlaten was...

Weet iemand toevallig welke dat was?
pi_77660764
Interessant topic dit, even volgen
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:31:01 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77660876
Een deel van de reizigerstunnel aan de kant van Leidseveer op Utrecht Centraal schijnt geschikt te zijn (geweest) als schuilkelder: zie de rode deuren en de rode platen in de vloer en het plafond (pas geschilderd, dus valt zeker op).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:35:05 #29
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_77661025
Schopje naar C&H
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:36:45 #30
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_77661089
Onder het AMC in Amsterdam zit een atoomkelder met medische faciliteiten. Het is wel geheel uitgebruik genomen. Volgens mij wordt het nu als een soort van opslag gebruikt.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:44:18 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77661375
De BB-ruimtes die in de metrostations in Amsterdam zaten zijn trouwens allemaal ontmanteld korte tijd geleden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77661767
quote:
In Venlo zit er ook een in het centrum, word nogal eens een LANparty gehouden.
Op de Nijmeegse weg in Venlo waar vroeger de GGD zat in het gebouw samen met de brandweer was er ook 1.

Die zal er nog wel staan denk ik
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_77662005
Onder ons appartementengebouw zit ook een schuilkelder. maar die zit direct onder het maaiveld en er zijn ventilatieroosters hoog in de muur die aan de buitenkant net 4 cm boven de grond zitten.
De toegangsdeur vanuit het trappenhuis is ook maar een simpele houten deur, ik verwacht er dus niet al teveel van bij een atoomgebeuren.

Er hebben wel jarenlang voedselvoorraden op de plank gestaan, neergezet toen het gebouw in 1957 werd gebouwd. Die blikjes roestige heinz troep hebben we vorig jaar maar eens weggegooid
Nu slaan een aantal bewoners hun ongebruikte rommel daar op.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 5 februari 2010 @ 17:29:22 #34
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_77676237
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:49 schreef GSMboy het volgende:

[..]

Welke NL'se bank, die in Nijmegen (als hij daar zit?)
de bunker zit onder het gebouw van de nl bank wat nu in gebruik is als tentoonstellingsruimte. vlakbij de lux en hertogplein.
pi_77676946
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:29 schreef -chefke- het volgende:

[..]

de bunker zit onder het gebouw van de nl bank wat nu in gebruik is als tentoonstellingsruimte. vlakbij de lux en hertogplein.
Als je daar foto's van hebt, graag .
pi_77717594
In eindhoven is er eentje op de markt, de ingang zit bij de KFC voor de deur. Er is er nog één op de hoek Kerkstraat/Rechtestraat, die is een tijdje als Eindhoven-winkel in gebruik geweest.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 6 februari 2010 @ 23:29:25 #37
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77718392
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:27 schreef 9611Niels het volgende:
Interessant topic dit, even volgen
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_77824138
Volgens mij zitten onder electriciteitscentrales van tijdens de koude oorlog ook nog schuilkelders, het was namelijk verplicht om in gebouwen van de overheid een schuilkelder te hebben in die tijd toch?
  dinsdag 9 februari 2010 @ 21:31:09 #39
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77824702
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:27 schreef 9611Niels het volgende:
Interessant topic dit, even volgen
ik ook nooit geweten
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 10 februari 2010 @ 14:06:34 #40
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_77844247
In de Waarderpolder in Haarlem zit er eentje vanwege de energievoorziening daar. Bovenste verdiepingen zijn gewoon kantoor.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_77960955
Het is wel logisch maar je denkt er toch niet zo aan dat er zoveel hebben gezeten in Nederland. Dan vraag je je af of er in je eigen omgeving ook 1 te vinden is of was .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_77960999
Vast niet.
pi_77961017
Maar volgens mij is het complete metro-netwerk van Moskou, het oude tenminste, een soort van schuilkelder bij een aanval.
  Moderator zaterdag 13 februari 2010 @ 18:56:36 #44
45833 crew  Fogel
pi_77961354
Ter vergelijking: In Noorwegen zijn ca 25.000 schuilkelders, waarvan een groot deel ook bescherming biedt tegen straling.
Maargoed, het is net wat makkelijker om schuilkelders te maken in rotsen ipv beton te moeten storten in een zand/kleibende
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_77984642
In de bossen rondom Doorn ligt een hele grote BB commando bunker. Geen idee in wat voor'n staat ie is.
Save a mouse, eat a pussy.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 15 februari 2010 @ 16:28:24 #46
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_78022283
In Bussum liggen nog drie grote ondergrondse bunkers. Nu in gebruik als datacentrum.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_78425973
Ik kan me ooit een artikel in de Kijk herinneren over een bunker in het zuiden van het land waar een vrij belangrijk centrum zat tijdens de koude oorlog.
Ze maakten een soort opmerking in dat artikel van "Als er een atoomwapen door amerika afgeschoten zou worden, dan kwam de opdracht uit ....."
Weet iemand nog welke bunker dit is ? Beetje vage omschrijving misschien, maargoed ..
pi_78441943
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 10:13 schreef dapluiz het volgende:
Ik kan me ooit een artikel in de Kijk herinneren over een bunker in het zuiden van het land waar een vrij belangrijk centrum zat tijdens de koude oorlog.
Ze maakten een soort opmerking in dat artikel van "Als er een atoomwapen door amerika afgeschoten zou worden, dan kwam de opdracht uit ....."
Weet iemand nog welke bunker dit is ? Beetje vage omschrijving misschien, maargoed ..
quote:
NAVO Cannerberg
Cannerberg, Maastricht (met PMC Limburg)

Het oorlogshoofdkwartier van de Commander 2nd Allied Tactical Air Force (2ATAF), de commandant luchtverdediging in het noordelijk deel van midden Europa, was gevestigd in de Cannerberg ten zuiden van Maastricht. Het vredeshoofdkwartier was in Rheindahlen (D.) maar in vredestijd was een klein deel van de staf al in de Cannerberg aanwezig, het Joint Operations Centre (JOC).

Tevens was het Allied Tactical Operations Centre (ATOC) in de bunker ondergebracht. Deze organisatie was namens 2ATAF verantwoordelijk voor het geven van opdrachten aan de offensieve vliegtuigen.

Ook de Commander Northern Army Group (NORTHAG), commandant over de Nederlandse, Britse,Belgische, Duitse en eventuele Amerikaanse Landmachteenheden in het noorden van West-Duitsland, was in de Cannerberg gevestigd.

De bunker is in de berg uitgehakt en daarna met beton verstevigd en heeft een weinig logische indeling. Rond 1992 is de bunker afgestoten en is wellicht nu eigendom van de gemeente Maastricht.
Het werk is in redelijke staat.

Luchtfoto (Locatie: 174.500/314.500?)
Bron: forten.info
Save a mouse, eat a pussy.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:06:14 #49
132787 fFarl
What rabbit?
pi_78474917
Hobbymatige tvp
pi_78475395
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:17 schreef wikwakka2 het volgende:
Eigenlijk nooit geweten dat Nederland er 'zo veel' had, maar niet echt verbazingwekkend natuurlijk.
Ik wist het ook niet, ik wist alleen dat er in de grotten van Valkenburg één zat.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 20:56:07 #51
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_78946016
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:18 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ik wist het ook niet, ik wist alleen dat er in de grotten van Valkenburg één zat.
Volgens mij zitten er daar meer.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 9 maart 2010 @ 20:59:57 #52
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_78946212
onder het stadhuis van rotterdam zit een schuilkelder komt ook uit in de metrotunnel geloof ik
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_78946500
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:59 schreef littledrummergirl het volgende:
onder het stadhuis van rotterdam zit een schuilkelder komt ook uit in de metrotunnel geloof ik
Lijkt me cool om daar eens te kijken inderdaad.

Hier nog een artikel over Rotterdam.
  woensdag 10 maart 2010 @ 14:32:01 #54
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_78971560
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:05 schreef Green1 het volgende:

[..]

Lijkt me cool om daar eens te kijken inderdaad.

Hier nog een artikel over Rotterdam.
Interessant! Maar die atoombunkers zijn toch niet meer operationeel?

Volgens mij heeft Rotterdam en omstreken niet echt werkende atoombunkers meer
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_78971711
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 14:32 schreef Demophon het volgende:

[..]

Interessant! Maar die atoombunkers zijn toch niet meer operationeel?

Volgens mij heeft Rotterdam en omstreken niet echt werkende atoombunkers meer
Werkend? Dat zijn ze geen van allen meer, die van de BB dan. Er zijn er nog wel een paar onder ministeries:

http://www.bunkerpictures(...)eet-denhaag-bzk.html
http://www.bunkerpictures(...)eet-denhaag-rws.html
pi_78974666
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 23:03 schreef Frezer het volgende:
In eindhoven is er eentje op de markt, de ingang zit bij de KFC voor de deur. Er is er nog één op de hoek Kerkstraat/Rechtestraat, die is een tijdje als Eindhoven-winkel in gebruik geweest.
Van die op de markt bestaat nog maar een klein deel, dat deel is nog ooit in gebruik geweest als openbaar toilet. Een paar jaar geleden ben ik er nog binnen geweest (tijdens Glow) Die op de Kerkstraat/Rechtestraat is mij nooit opgevallen.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:48:04 #57
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_79491015
Op elk operationeel (ex-)Luchtmacht onderdeel vind je er verschillende. Ze zijn gebouwd om een explosie op minder dan een kilometer te overleven. Verschillende zijn inmiddels verdwenen, zo zijn de bunkers die vroeger op Ypenburg stonden gesloopt toen de woonwijk Ypenburg gebouwd werd. Maar er zijn ook bunkers bewaard gebleven die niet meer in gebruik zijn. Bij Appingedam in de weilanden bijvoorbeeld ligt er één, van het model dat de Luchtmacht nu nog gebruikt voor gevechtsleiding en commandovoering. Al een jaar of tien wordt er hier geprobeerd een museum in te richten, maar ik geloof niet dat het erg opschiet. Net ten zuiden van Den Helder ligt er ook één: toen de luchtmacht hier uit ging heeft een tijdlang het operationele hoofdkwartier van de Marine er in gezeten. Een derde ligt verstopt in het Westland. In Zeist staat een bunker die je niet als zodanig zult herkennen: het is het oude operationele hoofdkwartier van de Luchtmacht, en het is vermomd als een enorme villa. Tegenwoordig zit er een opname-studio in, meen ik.
Tussen Garderen en Uddel ligt een hele verzameling bunkers bij het Air Operations Control Station van de luchtmacht. Alle shelters op (voormalige) vliegbases zijn ook atoombunkers, alleen zit er geen life-support in, ze zijn uitsluitend bedoeld om straaljagers en munitie te stallen. Daarnaast beschikken alle vliegvelden over één of meer commandovoerings-bunkers die wel voorzien zijn van life-support. En de Cannerberg (in Nederland, maar met het toegangshek in België) is er inderdaad ook één, maar daar zou ik niet gaan rondlopen als je urbexer bent: die is destijds na politieke druk gesloten omdat er asbest door de gangen zweefde.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  woensdag 24 maart 2010 @ 10:35:55 #58
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_79522587
Ik weet via mijn vader dat er onder onderstaande huis in Holten een bunker zit. Hij heeft hier ooit renovatie werkzaamheden gedaan.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=holten&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.986778,9.854736&ie=UTF8&hq=&hnear=Holten,+Overijssel&ll=52.279498,6.426734&spn=0.001223,0.002406&t=h&z=19

Gaat om het huis op de hoek, Oranjestraat-Noordenbergstraat (bij openen link iets naar links gaan op de map)
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_79522901
Zou wel eens in amerika een rondleiding willen doen in zo'n nucleaire lanceer basis, maarja, om nou alleen daarvoor naar amerika te gaan
  woensdag 31 maart 2010 @ 16:17:40 #60
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_79793022
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:43 schreef du_ke het volgende:
Het is wel logisch maar je denkt er toch niet zo aan dat er zoveel hebben gezeten in Nederland.
Ik vraag me wel af hoeveel van de tot nu toe genoemde schuilkelders ook daadwerkelijk atoom-proof waren/zijn?
Je hebt schuilkelders en schuilkelders.
pi_79797933
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:17 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Ik vraag me wel af hoeveel van de tot nu toe genoemde schuilkelders ook daadwerkelijk atoom-proof waren/zijn?
Je hebt schuilkelders en schuilkelders.
Ik woon in Drenthe, daar zou toch geen atoombom vallen .

Hoewel de Amerikanen in Havelte misschien wel een voorziening hadden.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 31 maart 2010 @ 21:41:43 #62
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_79806630
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 18:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik woon in Drenthe, daar zou toch geen atoombom vallen .

Hoewel de Amerikanen in Havelte misschien wel een voorziening hadden.
Zo.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_79806687
Was er ook niet iets bij het KPN gebouw op de Waalhaven in R'dam?
  woensdag 31 maart 2010 @ 21:48:00 #64
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_79806930
De Waalhaven is millitair-strategisch gebied, vandaar ook dat het geblurred is op Google Maps (en nauwelijks op Bing).

[ Bericht 36% gewijzigd door RonaldV op 01-04-2010 00:44:48 ]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_79808284
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:48 schreef RonaldV het volgende:
De Waalhaven is millitair-strategisch gebied, vandaar ook dat het geblurred is op Google Maps (en nauwelijks op Bing).

Even een X-postje: Urban fotografie lokaties #2
Het is inmiddels niet meer geblurred. Maar wat is er dan in de Waalhaven? Ik weet dat er voor de oorlog een vliegveld was. En na de oorlog was er volgens mij een marine haven. Maar nu is er toch niks meer?
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:55:11 #66
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_79810540
Ik zie het. In de Waalhaven was vroeger het beginpunt van de Defensie Pijplijn Organisatie (DPO). De brandstof van bijna de hele NAVO in West en Centraal Europa begon hier aan zijn reis naar vliegbases en kazernes.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_79916986
Een tip voor de liefhebbers, 2e paasdag (5 april) is de atoombunker op het opleidings- en commandocomplex van de bescherming bevolking in rijswijk weer geopend voor publiek van 11.00 tot 16.00. Adres is Van Vredenburchweg 176

Meer info: http://www.ncbb.nl/
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  dinsdag 6 april 2010 @ 23:30:57 #68
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_80026289
Onder een aantal niet nader te noemen overheidspanden in Den Haag bevinden zich ook schuilkelders.
  Moderator zondag 16 mei 2010 @ 11:22:57 #69
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_81482134
Groningen alleen dus de gasunie

Al lees ik dat onder het news cafe ook een atoomkelder zit?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_81482725
Even volgen
Brutal. Fucking. Metal.
pi_81482797
quote:
Op zondag 16 mei 2010 11:22 schreef Renesite het volgende:
Groningen alleen dus de gasunie

Al lees ik dat onder het news cafe ook een atoomkelder zit?
Atoomkelder? Mwah.. Daar worden toch wel eens optredens gegeven? Volgens mij is het een normale kelder.
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
  zondag 16 mei 2010 @ 11:55:53 #72
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_81482979
quote:
Op zondag 14 februari 2010 15:09 schreef -calimero- het volgende:
In de bossen rondom Doorn ligt een hele grote BB commando bunker. Geen idee in wat voor'n staat ie is.
Hmm, interessant.
Weet je waar ongeveer?
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 16 mei 2010 @ 12:00:54 #73
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_81483128
quote:
Op zondag 16 mei 2010 11:55 schreef kasper het volgende:

[..]

Hmm, interessant.
Weet je waar ongeveer?
Hier
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 16 mei 2010 @ 12:04:09 #74
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_81483237
quote:
Op zondag 16 mei 2010 12:00 schreef Cobra4 het volgende:

Hier
Bedankt.
Ik ga straks even kijken.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_81484669
Even een opmerking mensen moeten niet denken dat een atoombunker een "direct hit" kan incasseren.

Ook is het zo dat bij atoombunkers niet wordt geselecteerd op rang of status of je binnen mag ja of nee. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Tenminste dit was de algemene regel voor alle atoombunkers in Berlijn.
pi_81484827
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:55 schreef RonaldV het volgende:
Ik zie het. In de Waalhaven was vroeger het beginpunt van de Defensie Pijplijn Organisatie (DPO). De brandstof van bijna de hele NAVO in West en Centraal Europa begon hier aan zijn reis naar vliegbases en kazernes.
Iets ten zuiden van de waalhaven zit nog steeds een terrein van DPO:

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&hq=&ll=51.853303,4.408307&spn=0.005235,0.013937&t=h&z=17
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 23:30 schreef MewBie het volgende:
Onder een aantal niet nader te noemen overheidspanden in Den Haag bevinden zich ook schuilkelders.
Een paar posts hierboven staan een paar fotopagina's van 2 van die bunkers
  zondag 16 mei 2010 @ 13:03:39 #77
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_81485177
Het huidige calamiteiten hospitaal (igv rampen in Nederland of grote militaire/burger verliezen) hebben ze gebouwd in de atoombunker van het oude Centraal Militair Hospitaal toen deze gerenoveerd werd.
pi_81485476
Bij het horen van atoom- en schuilkelders moet ik altijd gelijk denken aan de de Vaults uit de Fallout (series).
tvp
  zondag 16 mei 2010 @ 13:17:44 #79
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_81485732
Tof topic!
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
  zondag 16 mei 2010 @ 13:34:09 #80
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_81486346
quote:
Op zondag 16 mei 2010 13:10 schreef Citizen.Erased het volgende:
Bij het horen van atoom- en schuilkelders moet ik altijd gelijk denken aan de de Vaults uit de Fallout (series).
tvp
http://www.youtube.com/results?search_query=nuclear+bunker

http://www.youtube.com/results?search_query=fallout+shelter





De twee hierboven zijn bunkers met raketinstallatie (silo) in de VS.



Dit is een bunker omgebouwd tot huis.



Deze ook.



Een bunker in Duitsland, met turbinegeneratoren.





Tot slot, Rijswijk.



En dit? Een screenshot uit Fallout 3? Nope, een echte bunker met een beetje Photoshop.

[ Bericht 1% gewijzigd door Q.E.D. op 16-05-2010 13:41:42 ]
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  zondag 16 mei 2010 @ 15:31:30 #81
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_81491008
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 03:53 schreef gias het volgende:
Onder het provincie huis van Noord brabant te Den Bosch zit de schuilkelder voor het koninklijkhuis.

Dus mocht er een bom aankomen, dan is de koningin daar te vinden.

En voor alle mensen in de koude oorlog die een functie in het leger hadden en in Nederland zouden blijven, zoals mensen die de organisatie regelen, voedsel, beveiliging etc. (mijn geschiedenisleraar ook, verdomd interessant )
  zondag 16 mei 2010 @ 15:34:43 #82
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_81491108
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 23:03 schreef Frezer het volgende:
In eindhoven is er eentje op de markt, de ingang zit bij de KFC voor de deur. Er is er nog één op de hoek Kerkstraat/Rechtestraat, die is een tijdje als Eindhoven-winkel in gebruik geweest.

Dat is toch gewoon een winkelstraat (die bij de mac toch) of bedoel je een luik?
  zondag 16 mei 2010 @ 15:40:13 #83
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_81491285
OIh en die filmpjes van tijdens de koude oorlog dat mensen groene zeep op hun kozijnen moesten smeren om radioactief stof tegen te houden!111
pi_81491341
quote:
Op zondag 16 mei 2010 15:40 schreef Lespaulspelert het volgende:
OIh en die filmpjes van tijdens de koude oorlog dat mensen groene zeep op hun kozijnen moesten smeren om radioactief stof tegen te houden!111
Duck and cover
  zondag 16 mei 2010 @ 18:55:16 #85
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_81499368
quote:
Op zondag 16 mei 2010 15:42 schreef Green1 het volgende:

[..]

Duck and cover
http://www.youtube.com/watch?gl=US&v=C0K_LZDXp0I

Dat is met de schildpad Bert.



T3 bunker. *spoiler warning*
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 30 mei 2017 @ 17:55:34 #86
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_171330405
http://www.parool.nl/amst(...)eg-gesloopt~a4492833

stukje over de schuilkelders in Amsterdam, via Parool-abonnement of Blendle
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 juni 2017 @ 17:29:08 #87
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171401104
"Wat ooit een voetgangerstunnel onder de trambaan was, werd later een atoombunker. Zoals we al eerder schreven wordt er momenteel gewerkt aan nieuwe plannen voor dit uitzonderlijke stukje ondergronds Arnhem."



https://vimeo.com/38785173

http://atoombunkerarnhem.weebly.com/
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 13 juni 2017 @ 06:00:24 #88
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171658767
In dit boek lees je heel veel over de (atoom)schuilkelders en andere maatregelen: http://www.geschiedenis.n(...)d-in-de-koude-oorlog
  dinsdag 13 juni 2017 @ 16:55:28 #89
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_171670235
Ik moet bij topics over de Koude Oorlog altijd aan die heerlijke naïeve foldertjes van de BB denken.
pi_171682237
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2010 14:48 schreef RonaldV het volgende:
Op elk operationeel (ex-)Luchtmacht onderdeel vind je er verschillende. Ze zijn gebouwd om een explosie op minder dan een kilometer te overleven. Verschillende zijn inmiddels verdwenen, zo zijn de bunkers die vroeger op Ypenburg stonden gesloopt toen de woonwijk Ypenburg gebouwd werd. Maar er zijn ook bunkers bewaard gebleven die niet meer in gebruik zijn. Bij Appingedam in de weilanden bijvoorbeeld ligt er één, van het model dat de Luchtmacht nu nog gebruikt voor gevechtsleiding en commandovoering. Al een jaar of tien wordt er hier geprobeerd een museum in te richten, maar ik geloof niet dat het erg opschiet. Net ten zuiden van Den Helder ligt er ook één: toen de luchtmacht hier uit ging heeft een tijdlang het operationele hoofdkwartier van de Marine er in gezeten. Een derde ligt verstopt in het Westland. In Zeist staat een bunker die je niet als zodanig zult herkennen: het is het oude operationele hoofdkwartier van de Luchtmacht, en het is vermomd als een enorme villa. Tegenwoordig zit er een opname-studio in, meen ik.
Tussen Garderen en Uddel ligt een hele verzameling bunkers bij het Air Operations Control Station van de luchtmacht. Alle shelters op (voormalige) vliegbases zijn ook atoombunkers, alleen zit er geen life-support in, ze zijn uitsluitend bedoeld om straaljagers en munitie te stallen. Daarnaast beschikken alle vliegvelden over één of meer commandovoerings-bunkers die wel voorzien zijn van life-support. En de Cannerberg (in Nederland, maar met het toegangshek in België) is er inderdaad ook één, maar daar zou ik niet gaan rondlopen als je urbexer bent: die is destijds na politieke druk gesloten omdat er asbest door de gangen zweefde.
In het westland een luchtmacht bunker?
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_172072481
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2010 14:48 schreef RonaldV het volgende:
Op elk operationeel (ex-)Luchtmacht onderdeel vind je er verschillende. Ze zijn gebouwd om een explosie op minder dan een kilometer te overleven. Verschillende zijn inmiddels verdwenen, zo zijn de bunkers die vroeger op Ypenburg stonden gesloopt toen de woonwijk Ypenburg gebouwd werd. Maar er zijn ook bunkers bewaard gebleven die niet meer in gebruik zijn. Bij Appingedam in de weilanden bijvoorbeeld ligt er één, van het model dat de Luchtmacht nu nog gebruikt voor gevechtsleiding en commandovoering. Al een jaar of tien wordt er hier geprobeerd een museum in te richten, maar ik geloof niet dat het erg opschiet. Net ten zuiden van Den Helder ligt er ook één: toen de luchtmacht hier uit ging heeft een tijdlang het operationele hoofdkwartier van de Marine er in gezeten. Een derde ligt verstopt in het Westland. In Zeist staat een bunker die je niet als zodanig zult herkennen: het is het oude operationele hoofdkwartier van de Luchtmacht, en het is vermomd als een enorme villa. Tegenwoordig zit er een opname-studio in, meen ik.
Tussen Garderen en Uddel ligt een hele verzameling bunkers bij het Air Operations Control Station van de luchtmacht. Alle shelters op (voormalige) vliegbases zijn ook atoombunkers, alleen zit er geen life-support in, ze zijn uitsluitend bedoeld om straaljagers en munitie te stallen. Daarnaast beschikken alle vliegvelden over één of meer commandovoerings-bunkers die wel voorzien zijn van life-support. En de Cannerberg (in Nederland, maar met het toegangshek in België) is er inderdaad ook één, maar daar zou ik niet gaan rondlopen als je urbexer bent: die is destijds na politieke druk gesloten omdat er asbest door de gangen zweefde.
Volgens Wikipedia is Cannerberg gesaneerd. Klopt dit niet?
  vrijdag 7 juli 2017 @ 13:42:18 #92
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_172242510
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 06:12 schreef vipergts het volgende:

[..]

In het westland een luchtmacht bunker?
Een voormalige luchtmachtbunker, ja. https://nl.wikipedia.org/wiki/Schefferkamp
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 7 juli 2017 @ 13:52:46 #93
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_172242787
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 18:14 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Volgens Wikipedia is Cannerberg gesaneerd. Klopt dit niet?
Kan wel kloppen, ik hou mijn kennis van die gebouwen niet meer bij. Je reageerde op een post uit 2010, toen er nog werd schoongemaakt in de tunnels.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 25 juli 2017 @ 15:45:43 #94
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_172668024
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 26 juli 2017 @ 11:51:22 #95
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_172686317
de cannerberg brand nu
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')