abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77628604
Ok ik vroeg me even het volgende af nav. dit bericht [UPD] Dode bij brand studentenhuis Groningen

Mensen praten daar over oorzaken van de brand, en eentje die als potentiële oorzaak genoemd werd was het aan laten staan van een frituurpan.

Maar waarom is dit zo gevaarlijk?
Het vet warmt op, en zodra de gewenste temperatuur is bereikt slaat het verwarming element uit. Koelt het vet weer af, dan slaat het element weer aan om weer op te warmen naar de gewenste temperatuur, om vervolgens weer af te slaan etc. Dit gebeurd toch altijd als je een frituurpan gebruikt? dus waarom is het aan laten staan zo veel gevaarlijker?
pi_77628644
Hmm goede vraag, zegt mijn pa ook altijd ja dat dat gevaarlijk is ..
-
pi_77628679
Omdat niet alle frituurpannen op elektriciteit werken...

ECHTE frituurpannen zet je gewoon op 't fornuis namelijk.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_77628709
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:08 schreef Daffodil31LE het volgende:

Ja ok, maar in dit geval gaan we even van een elektrische uit.
pi_77628716
Ik vermoed omdat je er dan niet bij bent als het misgaat. Als jij net je frikandellen in het vet wil gooien en je ziet zwarte rook uit dat ding komen zet je 'm uit, maar dat gaat niet als jij in bed ligt of op je werk bent.

Daarom wordt ook aangeraden om kaarsen uit te blazen wanneer je naar bed gaat De kans dat het misgaat is klein als je erbij bent en is net zo klein wanneer jij in bed ligt, maar als je erbij bent kun je de schade beperken en voorkomen dat het echt uit de hand loopt.
pi_77628842
Wat bartaz zegt inderdaad. Ik ben weleens 2 weken op vakantie gegaan en vergeten de stekker van de vriezer eruit te trekken. Toen ik thuis kwam was heel mijn huis bevroren
ฝัน
pi_77628938
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:12 schreef Lano het volgende:
Wat bartaz zegt inderdaad. Ik ben weleens 2 weken op vakantie gegaan en vergeten de stekker van de vriezer eruit te trekken. Toen ik thuis kwam was heel mijn huis bevroren
Ik ben weleens 2 weken op vakantie gegaan en vergeten de voordeur achter me dicht te trekken. Toen ik terug kwam was heel mijn huis leeg
  donderdag 4 februari 2010 @ 14:15:38 #8
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_77628945
thermostaat van vetpannetje stuk --> pan blijft verwarmen tot aan tem. waarop vet spontaan ontbrandt en dan:

BAM ! vuurzee in la cuchina...erbij probleem

"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_77628956
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:15 schreef Bartaz het volgende:

[..]

Ik ben weleens 2 weken op vakantie gegaan en vergeten de voordeur achter me dicht te trekken. Toen ik terug kwam was heel mijn huis leeg
Ninja edit , wilde net zeggen dat er in nl ook meer wind is als in andere landen
ฝัน
pi_77628982
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:08 schreef Daffodil31LE het volgende:

Vandaar de naam 'pan'. TS bedoelt een friteuse.
pi_77628997
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:16 schreef Lano het volgende:

[..]

Ninja edit , wilde net zeggen dat er in nl ook meer wind is als in andere landen
De grap was niet zo leuk als ik in eerste instantie dacht, dus heb 'm maar weggehaald
pi_77629041
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:15 schreef dribbel79 het volgende:
thermostaat van vetpannetje stuk --> pan blijft verwarmen tot aan tem. waarop vet spontaan ontbrandt en dan:

BAM ! vuurzee in la cuchina...erbij probleem

Ok, daar had ik idd nog niet over nagedacht dat zo'n thermostaat ook stuk kan gaan
  donderdag 4 februari 2010 @ 14:22:35 #13
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77629200
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:18 schreef LuxeBenen het volgende:

[..]

Ok, daar had ik idd nog niet over nagedacht dat zo'n thermostaat ook stuk kan gaan
Tel daarbij op dat studenten altijd de goedkoopste kopen bij de Blokker of de Action en dat ze dat dingen ontzettend smerig laten worden en het ding ook op geen enkele manier onderhouden. Vervolgens keihard zuipen, frietpan aan doen, er allerlei troep in pleuren en vervolgens in slaap vallen.
pi_77629965
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:22 schreef Pool het volgende:

[..]

Tel daarbij op dat studenten altijd de goedkoopste kopen bij de Blokker of de Action en dat ze dat dingen ontzettend smerig laten worden en het ding ook op geen enkele manier onderhouden. Vervolgens keihard zuipen, frietpan aan doen, er allerlei troep in pleuren en vervolgens in slaap vallen.
Ik denk dat je studenten verwart met een andere bevolkingsgroep, want studenten zijn altijd enorm proper, hygiënisch en netjes
  donderdag 4 februari 2010 @ 14:44:33 #15
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77630069
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:42 schreef Bartaz het volgende:

[..]

Ik denk dat je studenten verwart met een andere bevolkingsgroep, want studenten zijn altijd enorm proper, hygiënisch en netjes
Dan verbleef ik zelf gewoon in het enige vieze huis destijds.

Ik heb zelfs 's ochtends wel eens afwasmiddel in de frituurpan gespoten, omdat die gasten hem weer eens aan hadden laten staan 's nachts en het hele huis naar smerig vet rook. Maar dat heeft ze niet aangezet tot het verversen ervan.
  donderdag 4 februari 2010 @ 16:08:17 #16
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_77633078
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:44 schreef Pool het volgende:

[..]

Ik heb zelfs 's ochtends wel eens afwasmiddel in de frituurpan gespoten, omdat die gasten hem weer eens aan hadden laten staan 's nachts en het hele huis naar smerig vet rook. Maar dat heeft ze niet aangezet tot het verversen ervan.
Lekker!

Het wordt nooit aangeraden welke apparaten dan ook aan te laten staan, kan altijd iets verkeerd gaan. Ik liet ook wel eens een kaars aanstaan als ik er niet direct in de buurt was, tot ik een keer iets rook en een stoel in de fik stond nog steeds geen idee hoe dat precies kwam..
pi_77634758
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:44 schreef Pool het volgende:

[..]

Ik kan me dat wel voorstellen, friet die naar citroen of eucalyptus smaakt is weer eens wat anders
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:53:05 #18
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_77670230
Ik heb het nooit op dat soort dingen als ovens, tostiapparaten, broodroosters en frituurpannen.
Hier is, als iets niet gebruikt wordt, altijd de stroom van apparaten af (meestal meerwegstekker met schakelaar).
Content creator
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:56:48 #19
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_77670392
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:18 schreef LuxeBenen het volgende:

[..]

Dat was het eerste wat er kapot ging aan mijn gloednieuwe elektrische Princess frietbak apparaat..

Ik gebruik gewoon weer de oude vertouwde zwarte friet bakpan, net zo één als mijn oma vroeger gebruikte..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:01:30 #20
230534 stamppot
Stampen maarr!
pi_77670592
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:56 schreef Tism het volgende:

[..]

Dat was het eerste wat er kapot ging aan mijn gloednieuwe elektrische Princess frietbak apparaat..

Ik gebruik gewoon weer de oude vertouwde zwarte friet bakpan, net zo één als mijn oma vroeger gebruikte..
Dat frituurt wel het lekkerst, gewoon op gas.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:03:56 #21
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77670699
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:01 schreef stamppot het volgende:

[..]

Dat frituurt wel het lekkerst, gewoon op gas.
Waarom wordt het daar lekkerder van? Ik frituur ook in een pannetje maar ik vind het maar een gekloot zonder thermostaat en uitkijken dat het vet niet te heet wordt.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:08:00 #22
230534 stamppot
Stampen maarr!
pi_77670888
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:03 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Waarom wordt het daar lekkerder van? Ik frituur ook in een pannetje maar ik vind het maar een gekloot zonder thermostaat en uitkijken dat het vet niet te heet wordt.
Bij die elektrische frituurpannen gooi je er al snel wat te veel friet in en is het vet niet heet genoeg meer. Dit zorgt voor een kleffe hap.
pi_77671776
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:08 schreef stamppot het volgende:

[..]

Bij die elektrische frituurpannen gooi je er al snel wat te veel friet in en is het vet niet heet genoeg meer. Dit zorgt voor een kleffe hap.
Maar een electrische frituurpan is ook door een frituurleek als ik te gebruiken, terwijl je voor frituren op gas wel skills nodig hebt omdat je anders hele vette friet krijgt of hele zwarte friet. Als je dat niet kunt kun je het best de eerste paar keer een diepvriespizza achter de hand houden zodat je die in de oven kunt kiepen als het misgaat...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')