abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77624996
Gisterenavond ben ik naar een café gegaan, heb ik mijn jas opgehangen en aan het eind van de avond was mijn jas weg. Ik vraag me af of ik nog ergens in mijn recht sta tegenover het café. Bij deze de feiten van de situatie:

- Het café heeft geen garderobe. Jassen kan je ophangen aan de haakjes langs de muur. Er zijn lang niet genoeg haakjes voor al die jassen. Aan het eind van de avond liggen er ook veel op de grond.
- De jas van mij en van mijn vriendin is weg. Ik had mijn sjaal in mijn mouw geknoopt (driedubbel); deze heeft iemand losgeknoopt en de sjaal heb ik op de grond teruggevonden. Drie weken geleden is de jas van een andere vriendin van mij daar meegenomen en de jas van een vriend (dat was al de tweede of derde keer van hem daar).
- De security gasten gaven aan dat ze er niks aan konden doen. Dat ze het vaak meemaken; 'Als mensen dronken zijn, nemen ze maar gewoon een jas mee. Wij vinden het ook heel erg, maar we kunnen er niks aan doen. Het enige wat je kan doen is morgen terugkomen om te kijken of iemand de jas heeft teruggebracht.'
- Er hangt bij de haakjes 1 bordje met: Wij zijn niet aansprakelijk voor diefstal. Bij de deur hangt een bordje met huisregels, maar hier staat niks over die aansprakelijkheid. Als je het café binnenkomt, kan je dus niet meteen weten of ze wel of niet aansprakelijk zijn voor diefstal.

Natuurlijk kun je reageren met; als je dat toch weet dat er jassen worden meegenomen, waarom ga je er heen etc. Dat klopt, maar het gaat mij nu ook om het principe. Als een kroegbaas weet dat er zoveel jassen worden meegenomen, is hij er dan niet verantwoordelijk voor om er iets aan te doen? Kan ik ergens iets terugvinden over dit soort zaken? Ik heb wetbundels, maar weet niet goed waar ik het moet zoeken!
pi_77625044
Je hoeft nergens te zoeken. Dat café stelt zich niet aansprakelijk voor diefstal. Klaar. Dat is overal zo en dit gebeurt elk weekend vaak genoeg. Jammer voor je jas, maar koop een nieuwe van je eigen geld.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_77625077
Tsja, als er staat dat ze niet aansprakelijk zijn dan is het jammer...
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_77625092
Bij een betaalde garderobe heeft een dergelijk bordje niet zo heel veel waarde. In dit geval is het anders en is het café niet aansprakelijk.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_77625095
Ik zou niet weten waarom die zaak verantwoordelijk gesteld zou kunnen worden? Het is gewoon je eigen risico.
pi_77625122
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 12:21 schreef Five_Horizons het volgende:
Bij een betaalde garderobe heeft een dergelijk bordje niet zo heel veel waarde. In dit geval is het anders en is het café niet aansprakelijk.
En dat inderdaad, alleen in het geval van een onbetaalde garderobe (voor zover je daar van kan spreken hier) mag hij dat gewoon ophangen en staat hij gewoon in zijn gelijk.
pi_77625265
Bij een betaalde garderobe levert het café jou een dienst. Jij betaalt hen om jouw jas te bewaken. Als dan je jas wordt gestolen, is het meer waarschijnlijk dat je hen aansprakelijk kan stellen. Echter, dat is hier natuurlijk niet het geval. Oplossing: een oude jas aandoen als je uitgaat, logisch.
pi_77625292
Waarom hou je je jas dan niet bij je, als je weet dat hij toch gejat wordt? Ze zijn iig niet meegenomen door 2 dronken mensen.

Als er bordjes hangen met eigen risico, dan is het eigen risico. kroegbaas kan er wat aan doen, maar dit is niet verplicht....Wel verstandig omdat mensen minder graag komen als je jas weg is als je weg wil gaan.

je kan misschien wel iets proberen bij je verzekering.
pi_77625443
Uiteraard zijn er allerlei mogelijkheden te bedenken waarom ik wel of niet iets had gedaan, maar daar gaat het nu niet meer om. Ik vraag me gewoon of er toch niet ergens bij bijvoorbeeld de ingang verplicht is om daar iets over aansprakelijkheid op een bordje te zetten.
pi_77625517
Vanavond weer heen gaan zonder jas, en de tent verlaten met jas
Huh?
pi_77625688
Ja en zo gebeurt het dus. Daarom ben ik er fel op tegen dat mensen dat zomaar doen. Tuurlijk wil je met jas naar huis fietsen/lopen, maar dan blijft het aan de gang.
  donderdag 4 februari 2010 @ 12:41:56 #12
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_77625830
Nee, ze zijn niet aansprakelijk.

Maar come on, als je weet dat er zo veel jassen worden gejat dan neem je toch zelf het risico?
Je kan altijd je jas meenemen en over je kruk/stoel/bank leggen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_77625932
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 12:20 schreef DuTank het volgende:
Dat café stelt zich niet aansprakelijk voor diefstal. Klaar.
Dat het café zichzelf niet aansprakelijk stelt lijkt me logisch. Een bezoeker kan het café natuurlijk wel aansprakelijk stellen.
Het lijkt me in dit geval echter zinloos, aangezien het niet om een bewaakte garderobe gaat.
  Milf donderdag 4 februari 2010 @ 12:46:08 #14
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_77626002
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 12:31 schreef Ananajasje het volgende:
Uiteraard zijn er allerlei mogelijkheden te bedenken waarom ik wel of niet iets had gedaan, maar daar gaat het nu niet meer om. Ik vraag me gewoon of er toch niet ergens bij bijvoorbeeld de ingang verplicht is om daar iets over aansprakelijkheid op een bordje te zetten.

Waarom?

Wanneer ik in een winkel wordt beroofd van mijn tas, dan is de winkel ook niet aansprakelijk.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_77626095
Ik denk dat schade bij een onbetaalde maar bewaakte garderobe ook nog wel op de eigenaar te verhalen zal zijn. Dan zou je in ieder geval nog kunnen betogen dat de bewaakte garderobe nog steeds (een onderdeel van) een dienst is die geleverd wordt, en verdisconteerd zit in de prijzen.

In een geval als hier kun je mijns inziens nooit zeggen dat een goede zorg dragen voor jouw jas onderdeel is van de dienst die aan jou geleverd wordt.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_77626117
Op welke grond wil je ze aansprakelijk stellen?
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  donderdag 4 februari 2010 @ 13:01:05 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_77626488
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 12:31 schreef Ananajasje het volgende:
Zo'n bordje heeft geen enkele juridische betekenis.

Bij een bewaakte garderobe mag je verwachten dat zij op de spullen letten. Het bedrijf s dan aansprakelijk, of er nu een bordje hangt of niet! In dit geval is daar geen sprake van helaas.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuďtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_77626742
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 13:01 schreef eleusis het volgende:

[..]

Zo'n bordje heeft geen enkele juridische betekenis.

Bij een bewaakte garderobe mag je verwachten dat zij op de spullen letten. Het bedrijf s dan aansprakelijk, of er nu een bordje hangt of niet! In dit geval is daar geen sprake van helaas.
Zo'n bord heeft wel juridische betekenis. Het is namelijk een algemene voorwaarde (6:231 BW) en daarmee onderdeel van de overeenkomst.

Probleem voor zo'n café is echter 6:237 aanhef en sub f BW (de zogenaamde grijze lijst), aangezien de meeste cafébezoekers natuurlijke personen zijn die niet in de uitoefening van hun beroep of bedrijf handelen.

Een beding dat het café (geheel of ten dele) bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding (hier zal dat 6:74 dan wel 6:162 zijn) wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn. Zo'n vermoeden wil zeggen dat de rechter ervan uitgaat dat het beding onredelijk bezwarend is, maar tegenbewijs door de café-eigenaar is gewoon mogelijk, al zal hij daar over het algemeen niet snel in slagen.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_77627033
quote:
Bij een verplichte garderobe toch ook?
pi_77635585
Had zelf een jas van 179 euro, had hem een week, naar cafe, hij werd gestolen, volgende dag meteen nieuwe gehaald en nu houd ik mijn jas vast in mijn handen als ik naar cafe / kroeg ga of ik doe een oude jas aan. Lesje geleerd.
  donderdag 4 februari 2010 @ 17:45:38 #21
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_77636379
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 13:09 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Zo'n bord heeft wel juridische betekenis.
Bedankt voor de uitleg, confrere.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuďtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_77639225
quote:
Of het een betaalde of gratis garderobe betreft, maakt niets uit, het verschil zit hem in het feit of de garderobe bewaakt dan wel onbewaakt is.
Als je je jas afgeeft, geef je hem in bewaring, anders is het wanneer je hem zelf ophangt.

zie tevens:
http://www.usgjuristen.nl/nieuws.asp?nid=386

Aangezien TS aangeeft dat hij hem zelf opgehangen heeft, heeft hij dus pech.
pi_77639546
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:13 schreef klipper het volgende:

[..]

Of het een betaalde of gratis garderobe betreft, maakt niets uit, het verschil zit hem in het feit of de garderobe bewaakt dan wel onbewaakt is.
Als je je jas afgeeft, geef je hem in bewaring, anders is het wanneer je hem zelf ophangt.

zie tevens:
http://www.usgjuristen.nl/nieuws.asp?nid=386

Aangezien TS aangeeft dat hij hem zelf opgehangen heeft, heeft hij dus pech.
Of je betaalt of niet maakt zeker uit, als je betaalt sluit je namelijk zonnekllaar een overeenkomst ter zake, of de garderobe nu bewaakt is of niet.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_77639692
Ik draag nooit een jas.
pi_77639709
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:21 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Of je betaalt of niet maakt zeker uit, als je betaalt sluit je namelijk zonnekllaar een overeenkomst ter zake, of de garderobe nu bewaakt is of niet.
Een garderobe waarvoor je moet betalen maar die niet bewaakt is, ben ik nog niet tegengekomen.
Een garderobe die bewaakt is maar welke gratis is wel.

Het gaat er meer om of je je jas moet afgeven of niet om op te hangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')