abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77591080
Hallo,

Zal maar met de deur in huis vallen:
Welk inkomen bij aanvraag huisvestings/woonvergunning beoordeeld?

Even het hele verhaal:
Momenteel ben ik bezig met de koop van een nieuwbouwhuis van +-160000 EUR.
Omdat het in het Stadsgewest Haaglanden noodzakelijk is om voor koophuizen onder de 163000 EUR een huisvestingsvergunning te hebben heb ik deze aangevraagd.
Een van de criteria is dat je jaarinkomen niet boven de 38000 EUR mag liggen.

Nu is mijn aanvraag afgewezen op het feit dat ik teveel zou verdienen, terwijl ik dat toch betwijfel.
Wat is er namelijk ook in mijn jaarinkomen meegenomen, de bijtelling van m'n leasauto en dan kom ik inderdaad boven 38000 EUR per jaar.
Natuurlijk is dit voor de belastingdienst wel fiscaal 'inkomen' maar toch niet voor de beoordeling van een woonvergunning?

Bij het afsluiten van een hypotheek neemt een bank ook niet de bijtelling van je auto als inkomen mee.

Volgende situatie zou zich namelijk nu gaan voordoen, bij een bank kan ik grofweg niet meer dan 160000 EUR financieren als koopsom voor een huis maar voor alle huizen in de regio waar ik woon is voor huizen onder de 163000 EUR een vergunning nodig die ik niet krijg.
Oftewel ik zou geen huis kunnen kopen.

Erg vreemd allemaal, weet iemand naar welk inkomen effectief gekeken moet worden bij beoordeling van een huisvestingsvergunning?
  woensdag 3 februari 2010 @ 14:31:12 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77591253
De bureaucratie schrijft gewoon voor dat jij niet kunt wonen. Daar moet je denk ik gewoon mee leren leven. Het zuo een mooie boel worden als iedereen zomaar kon wonen waar hem/haar goeddunkte! Chaos staat om de hoek.

Ik snap dat het voor jou wel lastig is, te veel verdienen om een huis te mogen kopen en te weinig om een ander huis te kunnen kopen, maar je moet ook begrijpen dat deze regels er dus niet voor niks zijn!
The End Times are wild
pi_77591756
Staat er geen telefoonnummer op het besluit? Ik zou het bij hun navragen en voorleggen, misschien hebben zij een foute berekening gemaakt.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_77591916
Vervelend, maar je voldoet gewoon niet aan de voorwaarde. De bijtelling telt gewoon mee als inkomen.

Je zou natuurlijk wel naar een bestaande woning (dus geen nieuwbouw) kunnen gaan zoeken, daarvoor is een huisvestingsvergunning namelijk niet verplicht in Haaglanden.
pi_77591994
Vreemd eigenlijk, dat pas een huisvestingsvergunning kan aanvragen als je al een huurcontract of voorlopig koopcontract hebt. Je zal het niet verkrijgen van zo'n vergunning maar vergeten hebben op te laten nemen als ontbindende voorwaarde...
pi_77592444
Ik heb al een bezwaarschrift ingediend en contact hierover gehad met de gemeente Delft.
Ze gaan dit verder uitzoeken en navraag doen bij Stadsgewest Haaglanden omdat dit voor hun ook niet volledig duidelijk is.

Daarnaast is het zo dat ook voor bestaande woningen met een koopprijs lager dan ¤ 163.625,- een huisvestingsvergunning nodig is.

Optie is natuurlijk ook om auto niet meer prive te rijden, heb ik geen bijtelling.
pi_77592515
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:02 schreef nootdorper het volgende:
Daarnaast is het zo dat ook voor bestaande woningen met een koopprijs lager dan ¤ 163.625,- een huisvestingsvergunning nodig is.
Niet volgens de gemeente Zoetermeer:
Als u een woning huurt van een particuliere verhuurder met een huurprijs onder ¤ 647,37 moet u een huisvestingsvergunning bij de gemeente aanvragen. Ook bij nieuwbouwkoopwoningen met een koopprijs onder ¤ 163.625, - is een huisvestingsvergunning vereist.

Als u een woning huurt van een woningbouwcorporatie heeft u geen huisvestingsvergunning nodig. Ook bij bestaande koopwoningen onder de koopprijsgrens is dat niet nodig.

[edit]
Pijnacker-Nootdorp beweert dat een huisvestingsvergunning wel nodig is bij bestaande (koop)woningen.
Blijkbaar is dit dus niet voor heel Haaglanden gelijk, maar verschilt dat weer per gemeente.
[/edit]
pi_77599795
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:02 schreef nootdorper het volgende:
Optie is natuurlijk ook om auto niet meer prive te rijden, heb ik geen bijtelling.
deze keuze kun je maar 1 x per jaar maken. Nog 11 maanden wachten dus, dan kun je je bijtelling laten stoppen
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')