SO YOU THINK YOU CAN DANCE AUSTRALIA TOP 14 PERFORMDeze week:
![]()
en verder:
* buikspreekpoppen, piccolo’s en één Supreme
* geen Recyclebitch maar The Only Gay In The Village
* nieuw setje: Kieran & Nick
* another Tittybuster dress van Tante BonBon
* a chandelier in every room
* Hammer Time!
Niet de beste show van het seizoen, al doen de judges hun gloeiende best om de argeloze kijker te laten geloven hoe geweldig dit hele seizoen is met de allerbeste dansers ooit en nog meer van dat soort clichés. Ligt het nou aan mij, of waren de judges in de eerdere seizoenen toch kritischer, eerlijker, realistischer? Nu lijkt elk punt van negatieve kritiek direct gecompenseerd te moeten worden door een overdreven grote struik veren in de reet over iets anders onbenulligs wat wel goed was

.
Nog een punt van kritiek: de kostuumafdeling

. Heeranmetiet, ik ben altijd weer van de kaart na de opening van de show, waar ze die kids inhijsen… Robbie altijd met die uitgezakte hemdjes waar hij drie keer inkan, Ivy die keer op keer net van de Wallen lijkt te komen, Phillipe in een lelijke drollenvanger (en het was niet eens hij die op Hammertime! moest gaan dansen), Jess in een broek zo strak dat er onderhand sprake is van meerdere cameltoes… wat een stel overijverige Mode & Kleding-tutten daar achter de schermen!
Jongens groepsdans – Cool/West Side StoryGeen Tyce (flikflakflikflakflikflak

)… maar wel The Only Gay In The Village! Wat een lekker mollig propje, die choreograaf. De Australische neef van Matt Lucas. Leuk introfilmpje hoor. Kieran & Nick… male bonding mmmhuhuh
(ik kan overigens niet meer normaal naar Kieran kijken en vooral luisteren na die opmerking van Ang3l over dat Kieran praat alsof ‘ie zijn kunstgebit heeft vergeten
). Phillipe… ik wil hem onzedelijk betasten. Matt!!!! Dat ik nu pas zie dat ‘ie eigenlijk best veel op Gordon lijkt! Back to biznizzzzzz… de dans. Mwah, magertjes. De passie, spanning en agressie spatte er nu niet bepaald van af. Het was zelfs een beetje saai. Het einde was nog wel lekker toen Phillipe effe zijn stoere ding mocht doen, maar verder was ik weinig onder de indruk. Vond het een beetje groep 8 basisschool-musicalniveau. In elkaar gedraaid door twee vlotte moeders die vroeger samen op jazzballet zaten

. Zucht, ik verlangde toch even terug naar de jongensgroepsdans van de showcase (cyborgs! rondvliegende semi-nakende torso’s en billen! Nick!!! Phillipe!!! Will (wie? Will! Van Grace!)).
Issi & Don – funky street latin salsamba of zoietsPruttel... ik begin een beetje genoeg te krijgen van dit duo. Don heeft denk ik het maximale bereikt wat we van hem mochten verwachten. Issi stapt niet over haar onzekerheden heen (deels helaas voor haar door haar tekortschietende partner en blessures) en qua combinatie lijkt het ook niet echt te klikken. Wat hun choreograaf al zei: de stukjes die ze apart deden waren nog wel aardig, maar alles in hold/samen was echt vreselijk. Alleen dat loodzware, geforceerde begin al, met die slechte draai en dodenspiraal. Ontzettend stijf en met dichtgeknepen poeperd gedanst

, zag er werkelijk niks ‘streets’ aan en het was net zo funky als het verzamelde oeuvre van de Zangeres Zonder Naam. Bovendien ging het concept (de piccolo en het rijke kreng) volledig aan me voorbij, maar daar kunnen die kids niet veel aan doen natuurlijk. Enkeltje bottom three lijkt me terecht.
Jessica & Heath – contemporaryDit vond ik tegenvallend en het deed me helemaal niks qua emotie of ontroering. Ik blijf iets missen bij Heath, dat extra sprankje dat hem bijzonder zou maken. Jessica’s gebrek aan techniek in deze stijl viel nog meer op deze keer. Al die lifts waarin zij haar voeten zo gehoekt hield (dat typische contemporarydingetje, ik vind dat bijna altijd lelijk, maar dat terzijde) waren echt niet mooi uitgevoerd. Ook veel geloop, weinig gedans, en daardoor gebrek aan dynamiek. Het was vooral ploeteren om een concept neer te zetten dat net zoals bij Don & Issi nauwelijks overkwam. Afwachten wat het wordt. Vorige keer gingen ze ook rechtstreeks door na die vreselijke tango, misschien dat ze nu minder lucky zijn als middenmoter…
Ivy & Robbie – paso dobleGodsallejezus, Robbie

! En Ivy! Ooooo, ik ben zo’n fan aan het worden van dit setje. Wat een geweldig wijf is Ivy toch op het podium. Ze gaat gewoon een ster worden, of dat als danseres is, of entertainer, of presentator… zij heeft het gewoon. Robbie… OMG. Dat baardje

! Maar wel ongelooflijk hoe hij daar stond te dansen. Ik had niet gedacht dat hij dit in zich had. Aan de ene kant was dit briljant. Zeer goed gedanst (tjak tjak and glide…..!), ook wel weer een originele choreo van Jason Gilkison. Aan de andere kant was dit natuurlijk zo fout en camp als de neten en dus smullen geblazen

! Woohoo, super! Ivy & Robbie rechtstreeks naar de Top 4 wat mij betreft!
(net nog een keer gekeken, goddamn wat lekker ha ha!).Carly & Kieran – contemporaryIk begin eerst met bitchen. Omdat het mag. “De strepen op de kubussen staan voor de verschillen in hun familieachtergrond.” (laat het even op je inwerken…). Right. Okay. Doen we. Weer zo’n concept dat niet echt uit de verf kwam. De muziek: vreeeeeeselijke versie van Ne me quitte pas door Sting (sowieso Sting

). Anti-bitch-mode: Debbie Ellis! Goede choreografe is zij zeg! Carly! Jeumig

. Dat is toch wel een hele goede danseres hoor. Prachtige vormen maakt zij met haar lichaam, zo expressief, maakt elke beweging af, ontzettend muzikaal. Bij Kieran zag je duidelijk het gebrek aan techniek, maar hij was wel een goede partner voor haar. Toch heb ik het wel een beetje gezien met hem en dat is deels de schuld van Ang3l

.
Jessie & Matt – jazz (toch?)Wat een heerlijk setje zuinige designhomo’s die choreografen

. Hadden we die al eens eerder gezien? Nou, ik vond dit wel een leuke, geinige performance eigenlijk. Zeer synchroon en strak gedanst. Jessie: die wordt elke week beter en beter. Matt daarentegen… tja. Hij is niet slecht, maar het lijkt net of hij iedere week hetzelfde doet. Wat natuurlijk onzin is, maar hij is niet echt een kneedbaar persoon door zijn specifieke uiterlijk. Hij heeft maar twee gezichtsuitdrukkingen, een soort manische lach/grimas en een gepijnigde blik, en die lijken dan ook nog heel veel op elkaar. Toch kijk ik niet op als hij fluitend in de Top 10 belandt…
Renee & Phillipe – waltzWhat the fuck

? Dat vreselijke ballroommens met haar zware Van Nelle-stem en Katrien Duck-lippen, die Renee & Phillipe twee weken geleden al de stuipen op het lijf joeg, mag – God knows why – nog een poging wagen, krijgt vervolgens weer Renee & Phillipe, en weet het weer gigantisch voor die twee te verknallen. Sure, ik snap wel dat je als deelnemer in staat moet zijn om je aan elke stijl aan te passen en met verschillende choreografen te werken, maar als je je dansers zo onzeker op het podium achterlaat, doe je in mijn ogen iets geweldig fout. En dan nog voor de camera gaan bitchen dat het helemaal niks is, pleur toch op feeks

. Resultaat: Renee zenuwachtig en stijf als een plank, Phillipe die vreselijk zijn best staat te doen maar vooral met zijn gezicht stond te dansen (jammie, dat dan wel). Voetenwerk van beiden dramatisch, er was iets compleet mis met Phillipe’s hold en hij danste de wals alsof hij met een tango bezig was. Mmmmnee, kan er niet over uit. Exit voor dat wijf please.
Jess & Nick – hiphopAh, die mooie hiphopmevrouw weer. Die maakt leuke dingen. Hammertime! Voelde me ineens weer 15

. Ik snapte de kritiek op Jess niet zo. Ik zie die onzekerheid eigenlijk ook niet, vind zelfs dat ze vaak haar partner wegdanst. Als die judges zo doorgaan wordt dan meiske vanzelf wel onzeker (maar gelukkig was daar Tante BonBon die Jess bij de meidengroepsdans speciaal even naar voren riep voor een zak wiedergutmachungscomplimentjes – Bonnie, please, wees eens niet zo doorzichtig

). Ik vond dat ze ontzettend lekker stond te dansen met haar Supremes-beehive – snel, hard, maar inderdaad vaak niet helemaal synchroon. Wat Nick betreft: niet zijn beste performance en zielig dat ‘ie een beetje ontdaan was, maar ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Cee en Ang3l een interkerkelijke rescuemissie aan het opstarten zijn (donaties in de witte envelopjes die deze week huis-aan-huis verspreid worden of op giro 666).
Meisjes groepsdans – Cell Block Tango/ChicagoLeuk hè, dat die meisjes in dat ge
Lecode Beau Monde-paleisje (“a chandelier in every room!”) van Adam champagne mochten wegklokken. Net zoiets als je eerste schoolfeestje, met de hele brugklas in de tweekamerflat van de 23-jarige mentor/gymleraar, en dan stiekem in zijn slaapkamer gaan neuzen en giechelend ontdekken dat hij niet alleen sokken in zijn nachtkastje heeft liggen. Hi hi hi!

De dans: veel te veel props, sommige meiden (Renee die er op een gegeven moment bijna afdonderde) konden daar duidelijk niet mee omgaan. Hoop gedoe, weinig dans. En, ik heb er al eerder over gezeurd… waarom moeten de groepsdansen van de meiden ALTIJD sexy/hoerig in de jazz/Broadway-stijl

? Kom eens origineel uit de hoek, doe eens een vette hiphop of iets klassieks of zo. Anyway… Jess vond ik dus zeker niet de beste, maar misschien zag BonBon vanuit de zaal iets wat wij op televisie niet zagen, voor mij sprongen vooral Ivy, Carly en Jessie eruit en verdwenen vooral Issi en Jessica compleet in de massa.
Ik ga maar geen voorspelling doen voor de bottom three, want die Aussies zijn wat dat betreft niet echt te pijlen, maar als ik het voor het zeggen had vliegen Don en Issi er vandaag gezamenlijk uit. Don heeft gewoon niet het vereiste niveau en Issi wordt steeds kleurlozer en verdwijnt naar de achtergrond.
Hopelijk zometeen een late lunch met de uitslag!
[ Bericht 0% gewijzigd door Malahide op 11-03-2010 10:34:48 ]