Faalpostquote:Op donderdag 18 februari 2010 01:32 schreef Karammel het volgende:
Op een gegeven moment is er een plant ontstaan die zichzelf ging beschermen door enorm hete vruchten te creëren. Geen dier zou daar immers van willen eten. Een uitstekend verdedigingsmechanisme.
Wat later in de geschiedenis is er een mens achter gekomen dat pepers en dergelijke uitstekend werken om niet ziek te worden van je eten. Het doodt immers behoorlijk wat ziekteverwekkers. Zonder de vele pepers in het eten in Azië zouden veel meer mensen doodgaan aan verkeerd voedsel.
Allemaal heel leuk en aardig natuurlijk, maar tegenwoordig is het helemaal niet meer nodig om het toe te voegen aan je eten. Het verdooft je tong en je smaak gaat er enorm door achteruit. Ik snap niet hoe mensen zichzelf wijs kunnen maken het daadwerkelijk lekker te vinden. Op een gegeven moment proef je gewoon nauwelijks meer iets waardoor het steeds nóg heter moet. Alles om dat beetje dat je kan proeven nog te proeven. Nooit aan beginnen.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over het toiletbezoek de dag erna.
Nee... Heet eten is niets voor mij.
Nando's is inderdaad niet in NL te krijgen. Wel erg lekker.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:40 schreef Hik het volgende:
Oh ja, het kan mij niet vaak genoeg pittig zijn.... Vindaloo, jalapeños, gevulde pepers van de markt, wasabi, chipotle, diverse sambals, moles...
Ook een groot fan van deze dips (helaas bij mijn weten niet in NL te krijgen...)
[ afbeelding ]
Neuhquote:Op donderdag 18 februari 2010 08:22 schreef rashudo het volgende:
Overigens wordt sterk gekruid eten vaak alleen gebruikt om de smaak van bederf te verbergen, want zelfs de meest pittige sambal kan gaan rotten en schimmelen.
Denk dat het in die endorfines zit.quote:Rode peper, en dus ook sambal, bevat capsaïcine. Deze stof heeft geen smaak, maar voelt als ‘heet’. De capsaïcine prikkelt dezelfde warmtezintuigen of pijnreceptoren als wanneer er iets heets gegeten of gedronken wordt. Het lichaam probeert het irriterende stofje kwijt te raken, door de speekselproductie te verhogen en te gaan zweten.
Ook komt er endorfine vrij om de pijn te verzachten. Deze natuurlijke pijnstiller veroorzaakt een licht euforisch gevoel.
En wat gebeurde er daarna?quote:Op donderdag 18 februari 2010 01:32 schreef Karammel het volgende:
Op een gegeven moment is er een plant ontstaan die zichzelf ging beschermen door enorm hete vruchten te creëren. Geen dier zou daar immers van willen eten. Een uitstekend verdedigingsmechanisme.
Wat later in de geschiedenis is er een mens achter gekomen dat pepers en dergelijke uitstekend werken om niet ziek te worden van je eten. Het doodt immers behoorlijk wat ziekteverwekkers. Zonder de vele pepers in het eten in Azië zouden veel meer mensen doodgaan aan verkeerd voedsel.
Allemaal heel leuk en aardig natuurlijk, maar tegenwoordig is het helemaal niet meer nodig om het toe te voegen aan je eten. Het verdooft je tong en je smaak gaat er enorm door achteruit. Ik snap niet hoe mensen zichzelf wijs kunnen maken het daadwerkelijk lekker te vinden. Op een gegeven moment proef je gewoon nauwelijks meer iets waardoor het steeds nóg heter moet. Alles om dat beetje dat je kan proeven nog te proeven. Nooit aan beginnen.
Klopt. Zag ooit bij een semi-wetenschappelijk tv-programma over eten een experiment daarover. Hadden ze ook zo'n huilmannetje dat zogenaamd niet tegen spaanse pepers kon genomen en die 2 weken lang elke dag 1 spaanse peper rauw op laten eten. De eerste dag "bestierf" ie het nog, de laatste kon ie 'm zo wegknauwen zonder een spier te vertrekken of traan te laten. Dus voor iedereen die zegt dat ie er niet tegen kan: vaker oefenen!quote:Op donderdag 18 februari 2010 08:34 schreef Winner_Taco het volgende:
Denk dat het in die endorfines zit.
En gewenning. Eigenlijk net als drugs dat mensen steeds meer en extremer willen zoals je hier al kon lezen .
klinkt als creationisme-ik wist niet dat de peper intelligentie bezat om zichzelf genetisch te modificeren.quote:Op donderdag 18 februari 2010 01:32 schreef Karammel het volgende:
die zichzelf ging beschermen door
Onzin post is onzin.quote:Op donderdag 18 februari 2010 01:32 schreef Karammel het volgende:
verschillende antwoorden zijn hierop de vinden.quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:19 schreef seasushi het volgende:
Waarom krijg ik zo vaak de hik als ik scherp eet? ( en dan al bij de eerste hap) Ik vind scherp eten heerlijk, maar hikkend mijn bordje leeg eten vergalt de boel wel.
Nee je moet dan ook jolokia poeder gebruikenquote:Op woensdag 17 februari 2010 20:15 schreef RobinOok het volgende:
Da's moeilijk. Euh, ik zou gewoon nooit cayennepeper gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |